X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כלבה, איזבלה ולוובניק [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]
הקלות הבלתי נתפסת ביצירת אמנות
יצירת פרובוקציה היא כנראה דרך הכרחית בשאיפת האמן להרשים, למשוך קהל האם זו הדרך הנכונה או מספיק להוכיח כישרון וידע?

בסרט "יצירה ללא מחבר" משווה הבמאי והתסריטאי פלורן הנקל פון דונרסמרק (במאי זוכה האוסקר לסרט הזר "חיים של אחרים") בין מזרח גרמניה ומערבה דרך האמנות, הציור: במזרח גרמניה זוהי אמנות מגויסת, פיגורטיבית המעלה על נס את האומה הגרמנית. במערב יש חופש וחיפוש עצמי מוגזמים: האמנים מתגלגלים על הרצפה כשהם מרוחים בצבע, נועצים מסמרים בקרש וכו, בקיצור, עושים הכל כדי ליצור פרובוקציה ולהתבלט, ללא עומק או אפילו נראות אמנותית. אומנם הדמות שהבמאי יוצר בנויה על ההיסטוריה של האמן גרהארד ריכטר שברח ממזרח גרמניה למערבה חודשיים לפני בנית חומת ברלין ב-1961. אבל תיאור האמנות במערב מתאים להפליא גם לכאן ועכשיו. אמנים ישראלים ואחרים מתבזים כדי להתבלט ולקבל חשיפה.
מוזאון יפו לאמנות היה בית לאמנות מעניינת ומדברת לכולם, למשפחה ולאמנים. לאחרונה הפך המקום לרזידנסי לאמנים שאין לדעת מי בחר אותם ואם יש מי שמסנן את יצירותיהם. אך, כאמור, זה לא חשוב, כי העיקר הפרובוקציה (שלא לדבר שהמקום עדיין מושך משפחות עם ילדים במסגרת ביקורם ביפו). בסופ"ש האחרון הוצגו כאן עבודות וידאו שאספה האוצרת מתלמידותיה. אחת מהן (לא אנקוב בשמה כדי לא לתת לה במה) מציגה אדם שמנמן ערום לגמרי, שראשו מוסתר ומחוק בווידאו, ומלהג על אמונותיו. אם יש כאן תעוזה, למה פניו מוסתרים? ואת מי מעניין לראות את מבושיו כשהצהרת "האמנית" היא שהיא רק "מתעניינת בדעות של אנשים"?
תמונה דומה קופצת לתודעה מתערוכתה של האמנית הצעירה איזבלה וולובניק בגלריה רוזנפלד. טרם מלאו לנערה 25 והיא רק סיימה את לימודיה במדרשה, אבל היא כבר מצליחה לעורר פרובוקציה בציורים שהנושא שלהם כלבים. נדייק, כלבות. סביב הנושא בנתה תיאוריה שלמה של מקום הכלבה במיתולוגיות השונות, עם רסן ובלי, אחת עם שלושה ראשים, ואחת מול כמה גברים ששניים מהם עירומים לגמרי. למה עירומים? כי ראתה זאת באתרי הפורנוגרפיה. אכן, תשובה כהלכה. וולבניק מודעת גם לאקטואליה ומציגה בציור את צילום הכלבה שגילתה את הטרוריסט האירני שנהרג על-ידי האמריקנים. הנערה יודעת כנראה לצייר וגם הצבעוניות שלה חזקה, הנושא עצמו מאתגר, ועדיין יש בה צורך לחפש דימויים בפורנוגרפיה כדי ליצור פרובוקציה.
בגלריה 'מאיה' הסמוכה (רח' המרץ, ת"א) מוצגת תערוכה של "מבוך" עשוי מקרטונים שכיסו בעבר מקררים. ובחדר הקטן שלידה רישומים שבהם מככב אבר מין גברי בכל תנוחותיו...
חיקוי ולימוד
בתערוכה המונומנטלית של פרנסיס בייקון המוצגת כעת במרכז פומפידו מוקרן גם ראיון עמו בו הוא אומר שהוא מצפה מאמנים לדעת את ההיסטוריה של האמנות, להכיר אמנים. הדבר רלוונטי גם לקולנוע. ברור, זה משפיע על אמנים ומגרה אותם ללכת בעקבות המאסטרים הגדולים, לחקות אותם או, כפי שעשו אמנים מרדנים, להוסיף להם מאפיין מסוים ובכך ליצור עבודה חדשה ומאתגרת ולקטוף תהילת עולם. כך היה עם מרסל דושן שהכניס משתנה כמוצג אמנותי בתוך המוזאון והוסיף שפם למונה ליזה.
במיצב החדש של דנה יואלי, קריפטה, בגלריה שלוש, היא משלבת חומרים שונים. המיצב מורכב ממספר ידיים מקרמיקה שרופה בגלזורה שחורה, מונחות על עמודים. הקריפטה מדמה מערת קברים, חלל קרקעי חשוך ומיסטי, אך התאורה החשמלית העגולה היוצאת מתוך זרועות הידיים מעבירה אותנו לעידן המודרני, החשמלי, והתוצאה - מעין מנורה. הדואליות הזו מתבטאת גם בחבצלות היוצאות מתוך זרועות הידיים החלולות, מעין אגרטל. המיצב נתון לפרשנויות שונות: אתר קבורה המכיל סרקופג, ארון מתים, עם מאפיינים מודרניים ועם קונוטציות מיניות פאליות.
מכיוון שתהליך העבודה בקרמיקה, (עיבוד, שריפה, צביעה), לוקח זמן, ניצלה יואלי את הזמן להתבוננות ביצירה של רובנס והעתיקה אותה בדייקנות רבה למספר גליונות נייר (במתכונת גריד), הכל בעפרונות שחורים בחוזק שונה, ללא טישטוש או מחיקה. האמנית טוענת לקשר בין הציור והמיצב, כמו גם עם סידרת הפרחים שלה, המצוירת בסגנון הציורים הבוטניים. עבודתה מוכיחה שליטה באמנות האיור וידע בתולדות האמנות, על-ידי בחירת הנושא הקלסי. הפרסים הרבים שקיבלה מוכיחים שכישרונה זוכה להערכה שהיא ראויה לה.

קריפטה דנה יואלי [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]
יואלי על-פי רובנס [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]
תאריך:  21/01/2020   |   עודכן:  21/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקלות הבלתי נתפסת ביצירת אמנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי אפללו
זה מטוס, זו ציפור, לא זה סתם בני גנץ והוא כנראה לא מסוגל להשתחרר מהתדמית שנכפתה עליו, אם הוא רוצה שנתקדם הוא צריך להתרחק
בעז שפירא
מעבר לפוליטיקה מתברר שרבים אינם מודעים למעללי ליברמן    העיתונאי יואב יצחק מכנה אותו מאפיונר, פושע ופוליטיקאי רקוב    דע עקא שיצחק לעולם אינו מדבר סתם
דן מרגלית
בנימין נתניהו נאשם בשוחד ובמרמה ובהפרת אמונים, אבל יזכרו לו יותר מכל את הקנוניה להחרים ולהלאים ולגזול את מערכת המשפט
איתן אראל
בתשובה לפרופ' דן שיפטן - אוניב' חיפה ולכל אשר אחפוץ ביקרוֹֹ    "התרבות המערבית", ואנחנו לצערי בקדמת הבמה, מתעקשת בכפייתיות אקדמיסטית "לנתח", "להבין" ו"לשפוט" את תרבות האיסלאם בשפת ההיסטוריה, ההגיון ותפיסת "החברה הערכית" שלה-עצמה - של מי, בדיוק, הכשלון כאן?
הרצל חקק
ב-27 בינואר יחול יום השואה הבינלאומי    הנה הצצה לעולמם של שני ילדים - ילד בהווה המנסה להזדהות עם ילד מן העבר    הפלנטה הנוראה של השואה מעלה בפנינו תמונות מעולם אחר    סקירה על ספרו של עמנואל בן סבו - "הקבצן הקטן מדאראבאן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il