X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בימי מלחמת העצמאות עמדה ירושלים היהודית על נפשה בגבורה עילאית ההפגזות, המצור, ההרעבה והיחס האדיש העוין של שלטונות המנדט הבריטי לא יכלו לה
▪  ▪  ▪
נבוכדנצר 1795-1805 [צילום: עליס בליטנטל]

שש מאות וחמישים ושש פעמים נזכרת ירושלים במקרא, ומאז ימי קדם יש לה מעמד מיוחד בתולדות ישראל - עיר בירה ועיר קדושה. העיר מקודשת גם לנצרות ולאיסלאם, אך קדושתה בדתות הללו נובעת מקשריהן ליהדות ולאתרים מסוימים בארץ-ישראל.
לעומת זאת, לעם ישראל ירושלים היא בירה חילונית ודתית, והיא אבן-יסוד בהוויה היהודית. "אם אשכחך ירושלים, תישכח ימני" - חשיבותה של ירושלים בזכרון העם נעוצה בתולדותיה המפוארים, בחזון הנביאים אשר הילכו בה, במורשת המלכים אשר שפטו בה, ובמסורת החכמים אשר דרשו בה. דוד המלך כבש את העיר לפני שלושת אלפים שנה ועשרה לבירתו, עיר דוד.
שלמה הוסיף לה הדר והקים בה את בית המקדש. נבוכדנצר החריב את המקדש והיגלה את העם. בימי כורש חזרו היהודים לארצם ובנו את הבית השני אשר עמד על תילו 608 שנה, עד שחרב בידי הרומאים. כשישים שנה מאוחר יותר החזיר בר-כוכבא את העיר לשלטון יהודי.
כאשר חזרה ונפלה בידי הרומאים, נאסר על היהודים להיכנס אליה ומקום בית המקדש נחרב. יותר מ-1,800 שנה הייתה ירושלים בידי כובשים זרים - רומאים, ביזנטים, פרסים, ערבים, צלבנים, ממלוכים, טורקים. ברם, כבר במאות השנים האחרונות היוותה ירושלים את הישוב היהודי העיקרי בארץ-ישראל, ובשנת 1860 הוקמו בה שכונות חדשות. הישוב היהודי גדל בה בהדרגה, עד שהפך לרוב משמעותי באוכלוסיית העיר.
בימי מלחמת העצמאות עמדה ירושלים היהודית על נפשה בגבורה עילאית. ההפגזות, המצור, ההרעבה והיחס האדיש העוין של שלטונות המנדט הבריטי לא יכלו לה. העיר העתיקה ומזרח העיר נכבשו אומנם בידי הלגיון הירדני, אך הניסיון לקרוע את ירושלים ממדינת ישראל נכשל.
בכ"ב כסלו תש"י הכריז ראש הממשלה דוד בן-גוריון על ירושלים כבירת ישראל, ובמלחמת ששת הימים שוחררו העיר העתיקה ומזרח העיר וירושלים חוברה לה יחדיו תחת שלטון ישראל.
מדובר על מדלית כסף ממלכתית - בר כוכבא ירושלים, תשכ"ו שמוצעת כעת למכירה. המדליות עומדות למכירה בבית המכירות CollecTodo ביום חמישי, 12.3.20, 20:00.
כמו-כן ישנם גם מדלית כסף ממלכתית - הכנסת - ירושלים, וכן סיכה בצורת מגן, על בסיס רקע של מפת ארץ ישראל והים התיכון, תבליט גלובוס שישוב על רגל בצורת פמוט ועליה הכיתוב: "חברת ילדי גאולים". גאולים היה הישוב הישראלי היחידי שנכבש על-ידי העירקים במלחמת העצמאות.
ומאז לימינו: מדליה מרתקת נוספת היא מדליה כסף ממלכתית מסדרת אישים מטביעי חותם - רוטשילד - בניין הכנסת מאת פול וינצה מוצעת כעת למכירה פומבית.
הברון אדמונד (אברהם-בנימין) רוטשילד, יליד 1845, נצר לשושלת הבנקאית הנודעת, זכה בהיסטוריה היהודית בכינוי "הנדיב הידוע". לזכותו יש לזקוף את הצלתן של המושבות הראשונות מהתמוטטות כלכלית והקמתן של מושבות חדשות. בין השנים 1925-1887 ערך "הנדיב הידוע" חמישה ביקורים בארץ, סייע לחיים ויצמן בפעולתו המדינית ועשה רבות למען מוסדות תרבות והשכלה.
ב 1954 הועלו עצמותיו ונטמנו ב"רמת הנדיב", ליד זכרון יעקב. בנו ג'יימס הרחיב את פעולות אביו והרחיבן על שטחים נוספים. ג'יימס נפטר ב 1957. לפי צוואתו התפרקה חברת פיק"א וקרקעותיה נמסרו לקרן-הקיימת, מעיזבונו נתרם סכום כסף גדול לבניית משכן הכנסת בירושלים.
[עיון בפריטים]

תאריך:  16/03/2020   |   עודכן:  16/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
עיון קצר במקורות    כיוון שממשלת חירום ממונה על הכל, כולל הביטחון, כולל הזהות, אי-אפשר לצרף גם נציגי האוכלוסייה הערבית הישראלית מפני שנציגים אלה רואים עצמם גם כנציגם של בני הלאום הפלשתיני, שאינו מכיר בלגיטימיות של עצם הקיום של מדינת ישראל
אברהם בנמלך
אשכנזי: היי מי זה שם עם הכאפיה    בוגי: אני    הנדל: פייר מתאים לך    שלח: גם לך לא היה מזיק    לפיד: מיעוט או רוב ובלבד שביבי בחוץ
משה ניסנבוים
בדרשה זו כתב הבן איש חי זיע"א שמונה (8!) פעמים את הברכה "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר"    דבר שאין לו כמעט תקדים בשאר כתביו. דרשה יוצאת דופן במגוון התחומים שנוגע בהם הבן איש חי, וכן בברכות הרבות אותן כותב הבן איש חי במהלכה
יוני בן-מנחם
רוסיה יוזמת מהלך משותף עם כל הפלגים הפלשתינים כדי להכשיל את תוכנית השלום האמריקנית. שר החוץ הרוסי לברוב נועד עם ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, הרוסים מתעלמים מהמחאה הישראלית ונותנים לגיטימציה לארגוני הטרור
עו"ד אלון קוחלני
הודעה חדשה של נשיא לשכת מבקרי הפנים העולמית המגדיר כיצד מבקרי הפנים צריכים לפעול בנושא נגיף הקורונה ממחישv את הצורך בשינוי הגדרת האחריות של מבקרי הפנים בחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il