X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קריאה אחרת בהגדה של פסח אני מזדהה עם אמירה, שנאמרה מנהמת לב שבור של ירמיהו לנוכח מראות האימה, אבל אני חייב לשאול את עצמי האם אני מעביר לדורות הבאים מורשת של שנאה ונקם או מורשת של ציווי אהבה ובניית עתיד ללא שנאה וללא נקם
▪  ▪  ▪
הגדה אחרת [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

כללי סדר פסח מנוסחים בספר ההגדה ומנחים אותנו בעת מזיגת כוס לאליהו הנביא לומר: "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ אֶל הַגּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ, וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בִּשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ, ...שְׁפוֹךְ עֲלֵיהֶם זַעַמְךָ וַחֲרוֹן אַפְּךָ יַשִּׁיגֵם" ו..."תַּשְׁמִידֵם". אמירה זו מספר ירמיהו י' 25 ומובאת גם בספר תהילים ע"ט 6 ניתן להבינה על-רקע מאורעות, שהנביא היה עד בשנת 586 לפנה"ס לגילויי פורענות גדודי נבוזראדן, שר הטבחים של נבוכנצאר מלך בבל, שטבחו בתושבי ירושלים, חרשו את בתיה ושרפו את בית המקדש.
הנביא ראה שיירות פליטים, היוצאות אל הבלתי נודע, אל גלות רחוקה. מתוך גיא ההריגה הנפרס לעיניו עלתה התפרצות זעם ושימוש בפועל בזמן ציווי לכתובתו של אלוהי ישראל - "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ". מה אתה רוצה מאתנו. מדוע חמת זעם זו מגיעה לנו - שפוך חמתך "עַל מִשְׁפָּחוֹת אֲשֶׁר בִּשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ".
היום אינני מבקש להניח התפרצות זעם רווית כעס מוצדק כנדבך בנדבכי ההוויה של התא המשפחתי שלי, במארג של הגדת הפסח - הגדת "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ לְדוֹרוֹת". אינני רוצה לתת לקול של שפוך חמתך לנווט את סיפור תשוקת החרות של כל בן העם היהודי. לא אצטרף לדרישה לשפוך זעמו של בורא עולם על כל המשפחות שלא ידעו אותו בחג, המסמל את ניצחון הצדק על הרשע, את ניצחון עם עבדים היוצא מעבדות לחרות.
אני מזדהה עם אמירה, שנאמרה מנהמת לב שבור של ירמיהו לנוכח מראות האימה, אבל אני חייב לשאול את עצמי האם אני מעביר לדורות הבאים מורשת של שנאה ונקם או מורשת של ציווי אהבה ובניית עתיד ללא שנאה וללא נקם.
אני דוחה מכל וכל תפיסה, המבקשת לגדל דור על ברכי שפוך חמתך. אני בוחר בשפוך אהבתך. צר לי, שבסיום התפילה בבית הכנסת מודגש "עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ לַאֲדוֹן הַכֹֹּל ... שֶׁלֹּא עָשַּׁנּוּ כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה, שֶׁהֵם מִשְׁתַֹחַוִים לָהֶבֶל וְלָרִיק. וַאֲנַחְנוּ מוֹדִים לְמֶלֶך מַלְכֵי הַמְּלָכִים..."
אינני רואה במאמינים בני דתות אחרות כאנשי הבל וריק. הם עבורי בני אנוש, שאני חש כבוד לתרבותם. בסדר פסח אל לנו לשאת פנים אל שפוך חמתך, אלא לפתיחת צוהר לקראת מה שעושה מציאות של שכנות טובה בין העמים. להתגבר על מורשת איבה כדוגמת מה שנקרא אחרי חג הפסח בחג השבועות, עת ארץ מואב בירכתי עבר הירדן המזרחי פותחת שער לפליטי רעב ישראלים מהעיר בית לחם.
ארץ מואב סעדה פליטי רעב מישראל מספר שנים לא מבוטל. נרקמה מערכת יחסים אנושית בין אישה מואבייה לאישה עברייה מבית לחם יהודה, אישה קשת יום למודת סבל של אלמנות, שכול, רעב וחוסר תקווה.
לעולם הערכים של "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ", לדור הצעיר, שנוטל את מקל הדורות, בל ננכס "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ", נמיר אותם ב"שְׁפוֹךְ אֲהָבַתְךָ עַל הַגּוֹיִים בַּאֲשֶׁר הֵם" - "בִּפְרוֹס עַל כֻּלָּנוּ סֻכַּת שָׁלוֹם".

תאריך:  30/03/2020   |   עודכן:  30/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שפוך חמתך על גויים שלא ידעוך"
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שפוך אהבתך על גויים שלא ידעוך
שפוך אהבתך  |  30/03/20 13:34
2
נשפוך אהבה ולא שנאה
יפה מאוד  |  30/03/20 13:54
3
רוטינה טיפשית
מגיב ותיק  |  30/03/20 23:24
 
- אני מגיב ותיק מתעקש להיות טיפש
אני. מגיב ותיק  |  31/03/20 04:31
4
מאחלת רק בריאות טובה
מאחלת לך בריאות  |  31/03/20 04:24
5
שוב מעלה קלינסקי קשישא גרה של
פלא יועץ  |  1/04/20 16:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
בממשלת החירום הנרקמת אין איזון. גנץ מביא אתו רק 17 מתוך 33 נציגי כחול-לבן המקורית (כולל ה"ה האוזר-הנדל). טוב שנחתם עמו הסכם רוטציה, אלא שהיה עליו לרדת מאוד במספר השרים. לא ייתכן שוויון בין גוש ה-58 לבין הנדוניה הצמוקה שגנץ מביא עמו. ברוב חופזה, נתניהו ויתר כאן מלכתחילה - וספק אם זה יעבור בשקט בגוש הימין ובליכוד
טל בן-יעקב
בניגוד למה שמצביעי הליכוד הקיצונים חושבים, הם לא השמש הפוליטית    הם בטוחים כי כל מה שמאחד, או למעשה איחד, את הצד השני, הוא השנאה כלפיהם, אך לא מוכנים לראות כי המצב הוא בדיוק הפוך    ולא משנה כמה יתבכיינו כאילו יש פה דיפ סטייט - המציאות היא שהם השולטים והם האליטה
עו"ד יוסי דר
האם ראוי הדבר, שהשופט הנדל ידון בעתירה שהליכוד צד לה - שעה שהליכוד מנהל הליכים כנגד אותו שופט עצמו? האם הצדק, ולפחות מראית פני הצדק, אמורים להשלים עם מצב עניינים שכזה?
דן מרגלית
יש לגנץ שני הישגים: הצבתו כשר הביטחון היא ידיעה טובה למדינת ישראל    גם הידיעה כי אבי ניסנקורן יחליף את שר המשפטים אמיר אוחנה, שנוטש עם קלון מקצועי-ציבורי-פוליטי
ד"ר גיל מאור
חוסן מתואר כמערכת פסיכולוגית של כישורים שמאפשרת לנו להתמודד במציאות יומיומית    חוסן נלמד כתגובה לסביבה יציבה ועקבית    כהורים, אנו אחראיים ליצור להם תנאים אופטימליים להתפתחות החוסן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il