בחודש האחרון העולם כולו מתמודד עם מציאות חדשה, המלווה בחוסר ודאות בריאותי וכלכלי בעקבות מגיפת הקורונה. כתוצאה מכך החליטה ממשלת ישראל כי הלומדים במערכות החינוך יישארו בבתיהם ויעברו ללמידה סינכרונית. המעבר לווה בקשיים טכניים ופדגוגיים רבים אשר גרמו להפסקת הלמידה מרחוק בבתי הספר היסודיים. החלטה אומללה זו גרמה לכך שמעל מיליון תלמידים נמצאים בביתם, ללא עשייה לימודית המנוהלת ומבוקרת על-ידי משרד החינוך. אתמול הוחלט כי על המורים לחזור וללמד באופן סינכרוני את תלמידי בתי הספר היסודיים. כדי שלמידה זו תהיה טובה יותר מזו שהייתה בתחילת משבר הקורונה, יש לוודא כי הפעם המורים יתאמו את התכנים הלימודיים ללמידה בסביבה מקוונת. אחת הדרכים לעשות זאת היא להפוך את הלמידה לפעילה ורלוונטית לחייהם של התלמידים, ואחד מהכלים שיכולים לסייע בכך הוא המשחק הלימודי הדיגיטלי.
במחקר שערכתי לפני כשנה בחנתי את הקשר בין משחקים לימודיים דיגיטליים לבין מיומנויות המאה ה-21 בקרב ילדים, לפי עמדות הוריהם, ואת עמדותיהם של ההורים כלפי שימוש במשחקי למידה דיגיטליים כתחליף לשיעורי-בית. הממצאים מבוססים על סקר בו השתתפו 198 הורים לתלמידים הלומדים בכל רחבי הארץ ועל 12 ראיונות עם הורים לתלמידים במגוון גילאים. ממצאי המחקר מלמדים כי לפי דעתם של ההורים, מיומנויות רבות באות לידי ביטוי במשחק לימודי דיגיטלי, כגון: למידה עצמאית ומשמעותית, הבניית ידע, סקרנות ומוטיבציה, אחריות ומעורבות פעילה, למידה מטעויות, אוריינות דיגיטלית, למידת השפה האנגלית ועוד. מיומנויות משחקיות אלה עולות בקנה אחד עם מיומנויות המאה ה-21. עוד נמצא כי בניגוד לספרות המחקרית, הורים אינם מתנגדים להחלפת שיעורי-הבית המסורתיים במשחקים לימודיים דיגיטליים, רואים את הרלוונטיות שלהם לחיים הדיגיטליים של ילדיהם ואף את הפוטנציאל בהפחתת המריבות בינם לבין ילדיהם סביב הכנת שיעורי-הבית.
לכן, לאור המציאות החדשה בה אנו חיים בצל משבר הקורונה ולאור ממצאי המחקר, אני ממליצה למערכת החינוך לשקול בחיוב את שילובם של משחקים לימודיים דיגיטליים הן בלמידה הסינכרונית והן בלמידה הא-סינכרונית (כשיעורי בית). שילוב משחקים אלה יאפשר למידה טובה, רלוונטית ומעניינת יותר מזו שהייתה בתחילת משבר הקורונה, וכתוצאה מכך לתלמידים תהיה מוטיבציה רבה יותר ללמידה. זאת ועוד, לאחר תום משבר הקורונה, יש מקום לשקול שילוב משחקים לימודיים דיגיטליים כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים השוטפת.