משרד החינוך פרסם בסוף השבוע מתווה והנחיות ללמידה מרחוק במערכת החינוך, שהחלה (יום (א', 19.4.20), עם סיום חופשת הפסח. התוכנית זכתה לביקורת בקרב חלק מההורים, בעיקר בגלל סיבות לוגיסטיות, של העדר מספיק מחשבים וציוד בבתים, ועקב הצורך של הורים לשמור על הילדים במקום ללכת לעבודה. עד כדי כך ששר החינוך, הרב
רפי פרץ, אמר היום שלימודים מרחוק אינם חובה. מהצד השני, היו תגובות של מורים ומומחים ששיבחו את הלמידה המקוונת והסבירו עד כמה היא חשובה.
כדי להרגיע חלק מההורים המקטרים, כדאי שידעו שאנחנו לא לבד. המגמה של למידה מרחוק תופסת תאוצה ברחבי העולם, כולל במדינות שנפגעו קשות מהקורונה. מידע על כך ניתן היה לקבל בכנס וירטואלי שערך
המרכז לטכנולוגיה חינוכית בשבוע שעבר, שכלל רב שיח וירטואלי בהשתתפות שורה ארוכה של מנהלי חינוך ומקבלי החלטות במדינות שונות. מטרת המפגש הייתה לשמוע ממנהלים בכירים בתחומי החינוך והאד-טק כיצד הם מתמודדים עם הנושא, ולבדוק אפשרויות לשיתופי פעולה.
את הדיון הוביל
אבי ורשבסקי, מנכ"ל מיינדסט של מט"ח. כל אחד מהמשתתפים הציג כיצד מערכת החינוך במדינה שלו מתמודדת עם השבתתה, וכן מה האתגרים ומה החלופות העומדים בפני אנשיה. באותו רב שיח מעניין צוין שכשלושה מיליארד ילדים ובני נוער, כ-80% מבני גילאים אלה בעולם, לא פקדו את בתי הספר בשבועות האחרונים ו-1.3 מיליארד תלמידים נכנסו באחת למציאות של למידה מהבית, בניגוד למרחב ולזמן שהתרגלנו אליהם מאז שבתי הספר הוקמו.
יש אתגרים לא פשוטים ביישום התכנים הנלמדים, שאינם מותאמים למדיה הדיגיטלית, באמצעות הלמידה מרחוק, אלא שיש בה גם הרבה יתרונות. כך או כך, אין מדינה בעולם, כולל מדינות הרבה יותר מתקדמות מאיתנו בתחום החינוך, שנערכה למצב שבו כלל התלמידים והמורים שלה ישבו בבית וילמדו מרחוק במקום להגיע לבית הספר.
ממקני ידע למאמנים, חונכים ומעריכים את האמירה המשמעותית ביותר בדיון אמר
אנדריאס שלייכר, המכונה "שר החינוך של ה-OCED". שלייכר רואה במשבר הקורונה הזדמנות למצב מחדש את תפקיד המורים מכאלה שרק מקנים יידע למאמנים, חונכים ומעריכים. אולם יותר מכל, הוא טוען שזו הזדמנות לאפשר למורים לקבל אחריות על הלמידה.
במפגש ניכר היה שבכמה מדינות שותפים לניתוח של שלייכר. באיטליה, למשל, השכילו ליצור מערך תמיכה וחניכה למורים, במטרה לעזור להם להתאים את התכנים ואת שיטות הלימוד, כולל מערך מנטורים שמסייעים בהתמודדות עם המצב. גם בארצות הברית מספקים תמיכה משמעותית למורים. בגאנה, שבה המגפה נוכחת בינתיים בעצימות נמוכה, מכשירים מורים ללימוד אונליין, ורואים בכך הזדמנות להכשרת מורי העתיד.
נציגי רוסיה וארצות הברית ציינו את ההבדל בין מערכת ההשכלה הגבוהה, שמצליחה להסתגל ולבצע ללמידה מרחוק בצורה יחסית טובה, לבין מערכות החינוך היסודי והתיכוני, שאינן ערוכות כלל, גם אם בוצעו בהן לימודים מרחוק במידה מסוימת טרם המשבר.
לדברי ורשבסקי, הנציגים שהשתתפו במפגש פעילים ברובם בקהילות הסטארט-אפ במדינותיהם ולכן, באופן טבעי, היה בו ביטוי נרחב לשינוי שחברות אלה עוברות עם העלייה העצומה בביקושים. גם חברות הסטארט-אפ וספקיות התכנים נדרשות להתאים את עצמן בקצב מהיר, הן מבחינה לוגיסטית וטכנית, והן בקבלת ויישום תובנות חדשות ממשתמשים, כאשר הן מגלות שמה שחשבו שיעבוד לא בהכרח עובד.
חברות האד-טק, ציין הדובר, מאפשרות שימוש במוצריהן חינם ומשנות מודלים עסקיים, בין אם מתוך כוונה לתרום לחברה במצב המאתגר שנקלענו אליו, ובין אם כדי להגדיל את בסיס המשתמשים שלהן לטובת צמיחה עתידית (ואולי שניהם גם יחד). אם עד כה הן נאבקו למצוא Early adopters, כיום יש להן שפע של Forced adopters. כלומר, משתמשים שנגזר עליהם לאמץ טכנולוגיות כמו אלה שהן מציעות, והחברות הללו עושות מאמצים לעשות את ההתאמות הנדרשות.
הפסיקו לקטר לסיכום, ללא ספק, מערכת הלימודים המקוונים צריכה עוד להשתפר. משבר הקורונה יגרום לכך שיותר ויותר משאבים יוקצו כעת לשיטת לימוד זו, כולל להכשרת המורים, תמיכה בכל האקו-סיסטם שמסביב וכמובן, גם בתלמידים. הקורונה באופן כללי העצימה את ההבנה שלנו שאפשר לעשות הרבה מאוד דברים מרחוק, באמצעות זום ופלטפורמות אחרות, בין אם זה עבודה, לימודים או סתם שיחות חולין ומפגשים חברתיים.
הפלטפורמות הללו לא הולכות להיעלם גם אחרי שהקורונה תלך מפה. מחקר עדכני מארצות הברית הראה שיותר מ-75% מהארגונים יעודדו עובדים להמשיך לעבוד מהבית. גם אם זה לא יהיה המספר הגבוה הזה, הוא מעיד על כך שאין ספק שה-"מרחוק", "מהבית" יהיו רחבים יותר אחרי הקורונה מאשר לפניה.
ובקשה קטנה להורים: הפסיקו לקטר. במקום לקטר תראו איך אתם יכולים לסייע לשפר את מערכת החינוך, איך אתם יכולים לגרום לכך שהמורים שבידיהם אתם מפקידים את הדבר היקר ביותר שיש לכם אכן יוכלו למלא את תפקידם ולממש את הפוטנציאל שלהם. לימודים מעניינים.