X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני הייתי מצפה למתן רגע של פיצוי רוחני ודתי מזכך לעוור, לגיבן, לפיסח ולמי שיש לו "שבר יד או שבר רגל" מזרע אהרון, בכך שדווקא לאותו נכה הגוף יוענק לו הכבוד לעמוד קרוב למזבח, לגשת אליו כדי להקריב את הקורבן
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

אני מבקש ברשימה זו לנהל שיח ושיג קצר עם פרשת השבוע. ישנם קטעים בפרשת "אמור", שקשה לי לקבלם. קשה לי לקבל לדוגמה את הפסוק בסיום הפרשה "וַיּוצִיאוּ אֶת-הַמְּקַלֵּל אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וַיִּרְגְּמוּ אוֹתוֹ אֶבֶן.." (ויקרא כ"ד 23).
הייתי מצפה, שאדם החוטא באמירה לא מכובדת ואף קשה כלפי בורא עולם, שהתמודדות עם אמירותיו הלא מכובדות והפוגעניות תהיינה בשיח ובשיג מחנך, ולא בדרך האלימה שקוטפת את חייו, ש"יוֹצִיאוּ... אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וַיִּרְגְּמוּ אוֹתוֹ בְּאֶבֶן".
אדם שמעד ונשא בפיו קללה כלפי בורא עולם, יש להתמודד עם אמירתו בהסבר ולא באמצעות פסק דין קשה של רגימה באבן, הקוטלת חיים.
קשה לי במיוחד המעבר, כשבפסוק קודם לכן אני עד ליחס מעורר כבוד והערכה בטקסט כלפי הַגֵּר, החי כאן אתנו בארצנו. חובה עלינו להתייחס אל הַגֵּר כאל אזרח לכל דבר - "מִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם כַּגֵּר אֶזְרָח יִהְיה כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" (שם, פסוק 22).
אני מתקשה לקבל יחס מבזה כלפי אנשים, שלא חטאו וכל "פשעם", שלמרבה הכאב והצער, נולדו עם מום גופני המכביד על ראייתם או תנועתם. מצער אותי שדווקא אלו פגועי הגוף מלידה, שסובלים בחייהם עקב המום מלידה, הופכים למנודים בגיבוי החוק המקראי - "דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר: אִיש מִזַּרְעֲך לְדוֹרֹתָם אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם לֹא יִקְרַב לְהַקְרִיב לֶחֶם אֱלוֹהָיו" (ויקרא כ"א 17).
עונש נידוי
אני הייתי מצפה למתן רגע של פיצוי רוחני ודתי מזכך לעוור, לגיבן, לפיסח ולמי שיש לו "שֶׁבֶר יָד אוֹ שֶׁבֶר רֶגֶל" מזרע אהרון, בכך שדווקא לאותו נכה הגוף יוענק לו הכבוד לעמוד קרוב למזבח, לגשת אליו כדי להקריב את הקורבן.
אני רואה לנגד עיני מכה אנושה ורוחנית, שמקבל אותו אדם. נוסף על מכת הנכות הקשה והמכבידה עליו בחיי היום יום, מוסיפה לו התורה לנכותו את התווית, הפוסלת אותו לקחת חלק בריטואל דתי שכה קרוב ללבו.
כואב לקרוא על יחס כלפי מי שנברא בצלם והוא "עִוִּר אוֹ פִּסֵּחַ" (שם, פס' 18) או "שֶׁבֶר רֶגֶל אוֹ שֶׁבֶר יָד" (שם, פס' 19) כל מי "אֲשֶר-בּוֹ מוּם מִזֶּרַע אַהֲרוֹן לֹא יִגַּשׁ לְהַקְרִיב אֶת-אִשֵּׁי יְהֹוָה. מוּם בּוֹ אֶת לֶחֶם אֱלוֹהָיו לֹא יִגַּשׁ לְהַקְרִיב" (שם 21). להיכן נעלמה החמלה, להיכן נעלמו אחדות הבריאה והאהבה כלפי מי שנולד עם מום בגופו. מדוע מגיע עונש נידוי לבעל מום. אם יש בו מום, מדוע את לחם אלוהיו לא יתאפשר לו להקריב?!
אני מבקש לסיים את השיח והשיג שלי בהתייחסות לקביעה בפרשה, לפיה כל מי שאינו מקבל על עצמו את המרות של הריטואל הדתי כמו מצוות הצום או כל הוראה פולחנית אחרת יש להתייחס אליו במלוא חומרת הדין - "וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא" (ויקרא כ"ב 3).
קשה לי לקבל את השלמות הגופנית כנקודת מוצא חיובית, ולעומתה גיבוש גישה שלילית לאותם אנשים, שהמום הגופני מלווה אותם בחייהם. לא די בסבל עקב המום הגופני, כואב לקרוא את הכתוב בתווית השלילית המודבקת להם.

תאריך:  03/05/2020   |   עודכן:  03/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג עם פרשת אמור (א)
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
תרבות יוון שבויה בתרבות הגוף
לנוכח פסל אפולו  |  3/05/20 15:22
2
התפלספות מטופשת...
מגיב ותיק  |  3/05/20 17:15
 
- האדיוטיות מאוהבת במגיב יתיק
האדיוטיות  |  3/05/20 21:29
 
- מגיב תיק אוהב להצהיר על בורותו
נערכה.  |  3/05/20 22:00
 
- אל תשימו לב אלי-מבקש מגיב ותי
בקשת מגיב ותיק  |  4/05/20 08:23
3
החמלה נעלמה בפרשת אמור
החמלה???  |  3/05/20 21:23
4
החמלה נעלמה בפרשת אמור
החמלה???  |  3/05/20 21:23
5
המשך בשיח ובשיג הומאני ל"ת
המשך בשיח ובשיג  |  4/05/20 18:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
בימי מגיפת הקורונה נדמה כי עם ישראל כולו ובכללה צמרת מוסדות המדינה, עסוקה בכתיבה, הפצה ושליחת אגרות קודש, כמעט על בסיס יום יומי
דן מרגלית
לאן פני ישראל? יש בג"ץ. יש תנועות חוץ-פרלמנטריות לגיטימיות לחלוטין. עליהן להתלכד מאחרי בג"ץ והתנועות המגינות על זכויות האדם והדמוקרטיה
עומר מואב
ישראל היא לא המדינה היחידה בה הבאלגן חוגג, אבל היא בהחלט לא נמצאת במקום טוב בהשוואה לרוב המדינות המפותחות
דן מרגלית
אני שואל אותך גדעון סער, שעד כה הצטיירת בעיני רבים כמגן שלטון החוק: אתה מחזיק בדעה שד"ר מנדלבליט תפר לביבי תיק?
ארי בוסל
ודרך פעולה קלוקלת ב"מפגש נגיף הקורונה וחיידק האנטישמיות"    האנטישמיות המודרנית מופיעה בכמה צורות, ועלינו להלחם בכולן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il