X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני לוקח דווקא מפרשה עמוסה בתיאורים קשים בסוף פרק י"א של קברות התאווה דווקא את הגישה הפלוראליסטית של משה אין מקום לפרץ של שנאה כלפי האחר כפי שמציעים למשה הסובבים אותו אין לאף אחד זכות לומר רק אני מייצג את דברי האלוהי יש מקום להקשיב לדעה האחרת
▪  ▪  ▪
משה רבנו במלחמת עמלק

אני מוצא לנכון להתייחס לגישה הפלורליסטית, לה אני מייחס חשיבות והערכה רבה, שבאה לדי ביטוי בפרשה שלנו בספר במדבר פר' י"א פס' כ"ט - "וּמִי יִתֵּן כָּל-עַם ה' נְבִיאִים". זו תשובת משה לאיש מנגנון, המוצג בחנפנותו הרבה בפסוק כ"ז. נער שרץ לספר למשה, שישנם בעם אנשים המתנבאים במחנה. לנער-הפקיד המתרפס הצטרף גם "יְהוֹשֻעַ בֶּן-נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבָּחֻרָיו וַיֹּאמֶר: אֲדוֹנִי מֹשֶׁה - כְּלָאֵם".
תשובת משה לחבורה המקיפה אותו, הפונה אליו בדרישה לכלוא את מתנגדיו והחולקים על מנהיגותו, חייבת להנחות אותנו במיוחד בימים אלו של מאבקים פוליטיים, הגולשים לעתים לתהומות של שנאה. החבורה הקנאית למשה אינה מכירה בלגיטימיות של דעה אחרת. היא רואה בדעה האחרת בגידה, ולכן הפניה שלהם למשה - כְּלָאֵם. תשובת משה מעוגנת בתפישת חיים אחרת הוא - משה - נותן לגיטימיות גם לדעות אחרות. הוא בז לקנאות חנפנית הסובבת אותו ואומר לה - "מִי יִתֵּן כָּל-עַם ה' נְבִיאִים". הוא אינו מכתיר בשם בוגדים את אלה המערערים על מנהיגותו.
משה מבטא גישה המחייבת פלוראליזים בחברה הישראלית וזאת בימים קשים במיוחד שעוברת החברה. בפסוק א' באותו פרק אנחנו מתוודעים לחברה שסועה. חלקים לא מבוטלים שקשה לאמוד את גודלם נכתב עליהם - "וַיְּהִי הָעָם כְּמִתְאוֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה'" - מתריסים נגד מהלכי הנהגה, המובילה את העם במדבר לעבר היעד של הגשמת הכמיהה לחרות בבניית בית לאומי בארץ כנען. למשמע התלונות ולנוכח אווירה שיצרו המתאוננים אנו עדים לתגובת ישות אלוקית, אינה מסתפקת בהבעת כעס, אלא גם משלחת אש "וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה".
משה כמנהיג עומד בפני תופעה של חוגים, המערערים על עצם המהלך שהוא מוביל מעבדות מצרים לחיי חרות בארץ כנען. הערעור על סלילת הדרך לחרות מובעת על-ידי אופוזיציה, הדורשת לחזור מצרימה תוך יצירת אידאליזציה של תקופת העבדות במצרים: "זָכַרְנוּ אֶת-הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם, אֶת הַקִּשֻׁאִים וְאֶת הָאֲבָטִיחִים..."(שם, פס' ה')
תיאורים קשים
משה מייחס חשיבות למוסד שלטוני בדמות שבעים איש, שעל-פי פסוק כ"א הם מזקני העם. לעברה של אופוזיציה, שמייחסת לעצמה זכות להתנבא במחנה הוא אינו נוקט את האמצעים האלימים כפי שמציגים לו מקורבים לו.
במדרשי חז"ל כדוגמת במדבר רבא פרשה ג' ד"ה ז' אנו מוצאים שאלדד ומידד, אותם ביקש יהושע להכניס לבית כלא, הם אלו שזכו להיכנס לארץ כנען, מה שלא זכה משה. שני אנשים המערערים על סמכותו הרוחנית הבלעדית של משה, יהושע ביקש לכלואם ולדכאם ביד חזקה, ואילו משה מגלה כלפיהם סלחנות ואילו מדרשי חז"ל מעניקים להם את החיים בארץ הנכספת מה שלא זכה משה.
אני לוקח דווקא מפרשה עמוסה בתיאורים קשים בסוף פרק י"א של קברות התאווה דווקא את הגישה הפלוראליסטית של משה. אין מקום לפרץ של שנאה כלפי האחר כפי שמציעים למשה הסובבים אותו אין לאף אחד זכות לומר רק אני מייצג את דברי האלוהי. יש מקום להקשיב לדעה האחרת.
מצער אותי שהלקח של הפלוראליזים המזדקר מפרק י"א לא עמד במבחן, עת משה הגיב לדברי הקטרוג האישיים אחותו מרים ואחיו אהרון. קשה לי לקבל את העונש הפיזי הקשה של מחלת הצרעת ונידויה מחוץ למחנה שהושת עליה. אך לא די שהיא נענשה בעונש פיזי קשה מנשוא. היא נענשה בהשפלה קשה עת "אָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְְּּפָנֶיהָ" (במדבר י"ב 14).

תאריך:  31/05/2020   |   עודכן:  31/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפלוראליזים בפרשת בהעלותך (ב')
תגובות  [ 28 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה פלוראליזים?
ים תיכונית  |  31/05/20 12:57
2
תודה לך על המאמר,, ל"ת
לאיתן היקר,,  |  31/05/20 14:36
3
מאחלת לך רק בריאות טובה.
לאיתן היקר  |  31/05/20 14:44
4
איתן, אתה אידיוט?
בן נאמן  |  31/05/20 16:37
5
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
6
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
7
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
8
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
9
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
10
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
11
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
12
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
13
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
14
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
15
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:55
16
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:56
17
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:56
18
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:56
19
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:56
20
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:56
21
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:56
22
להוכיח את האדיוטיות של בן נאמן
בן נאמן הצליח  |  1/06/20 07:56
23
איתן, "חזק ואמץ"
נעמי..ק  |  1/06/20 08:05
24
איתן, "חזק ואמץ"
נעמי..ק  |  1/06/20 08:05
25
איתן, "חזק ואמץ"
נעמי..ק  |  1/06/20 08:05
26
איתן, "חזק ואמץ"
נעמי..ק  |  1/06/20 08:05
27
דווקא אלדד ומידד נכנסו לא"י
אלדד ומידד  |  1/06/20 10:58
28
יש הבדל בין פרק י"א לפרק י"ב
הערה לאיתן  |  1/06/20 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
נאומו המביש של בנימין נתניהו בפתח בית המשפט, ביום פתיחת משפטו כשהוא מוקף בחבר שריו המלחכים מפינכת
איתן קלינסקי
ציערה אותי נימת הביקורת ובמיוחד הביטוי "אודות האישה הכושית"    האישה הכושית היא ציפורה המדינית, זו האישה הראויה לכל הערכה על כך שהיא ואביה סעדו פליט עברי הנס מהשררה המצרית
מתי דוד
השמאל והאידאלים שלו נעלמו בחברה, בפוליטיקה ובתקשורת    הם איבדו את חשיבותן והשפעתם בשיח הציבורי וגם בקלפיות
אלי אלון
אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון ייהרס בקרוב, ואולי אף בקרוב מאד, "בית המכס" המנדטורי בצפונו של נמל יפו    בכך יוכרע מאבק שנמשך מספר שנים בין עיריית תל אביב-יפו התומכת בהריסת המבנה לבין המועצה לשימור אתרי מורשת המתנגדת להריסתו ודורשת לשמרו
נסים ישעיהו
כאשר לא מסכימים על היעד, או חמור מזה - כאשר לא מציבים יעד לחתור אליו, כל אחד מושך לכיוון שלו והחברה נעשית קרעים קרעים    וזה אגב עלול לקרות גם לאדם הפרטי ר"ל, כאשר תכלית קיומו בעולם הזה אינה ברורה לו, גם נפשו עלולה להיעשות קרעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il