X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שלושה אירועים, ובכללם שני פיצוצים במתקנים ביטחוניים, החרידו את אירן בימים האחרונים. האם היה קשר ביניהם? האם נבעו מתאונות או שבוצעו (לפחות בחלקם) על-ידי מדינה זרה? והאם תהיינה להן השלכות פנימיות או חיצוניות?
▪  ▪  ▪
שריפה במתקן העשרת האורניום בנתנז [צילום: ארגון האנרגיה האטומית של אירן/AP]

השכם בבוקר ה-26 ביוני החריד את טהרן פיצוץ אדיר בקומפלקס הצבאי פארצ'ין, כ-30 ק"מ דרומית מזרחית לבירה האירנית. היו בתקשורת שנטו לייחס את הפיצוץ לכך שבעבר התנהלו בפארצ'ין ניסויים הקשורים לפיתוח וייצור נשק גרעיני, שנחשפו במסמכי ארכיון הגרעין האירני שהוברח לישראל ב-2018. הבחירה בפארצ'ין כאתר לביצוע הניסויים הייתה כנראה בשל העובדה שהוקם בו מפעל לייצור תחמושת, חומרי נפץ, וחומרי דלק מוצק לרקטות וטילים.
כבר בראשית 2012 ביקשה הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) משלטונות אירן לאפשר לפקחיה לסייר בפארצ'ין בעקבות מידע שקיבלה על פעילות גרעינית במתקן. בקשתה נדחתה ומאז הספיקו האירנים להרוס את המבנים בהם התנהלה פעילות חשודה ואף "לגלח" את הקרקע סביבם. רק בספטמבר 2015, לאחר חתימתה על הסכם הגרעין, התירה אירן לפקחי סבא"א לסייר בפארצ'ין וליטול דגימות קרקע של המקום. למרות הניקיון היסודי שבוצע באתר נמצאו בדגימות אלה חלקיקי אורניום טבעי אנטרופוגני (מעובד בידי אדם) שהצביעו על כך שהתבצעו במתקן ניסויים "קרים" לדימוי פיצוץ התקן נפץ גרעיני. מאז, ככל הידוע, לא התבצעה בפארצ'ין פעילות גרעינית כלשהי.
סביר לפיכך שהמדובר בפיצוץ חומרי נפץ ו/או חומרי דלק מוצק לטילים. על-פי תצלומי לווין ועדויות ראיה, תוצאות הפיצוץ נראו על פני שטח שאורכו כחצי קילומטר והמרושת במספר רב של מנהרות תת-קרקעיות. השטח שייך למפעל ח'וג'יר המייצר דלק מוצק לרקטות פאג'ר, לטילי שיוט וכן לטיל הבליסטי סג'יל-2 שטווחו מגיע ל-2,500 ק"מ. דובר משרד ההגנה האירני המעיט במשמעות האירוע וטען שהמדובר בפיצוץ מיכל גז תעשייתי ללא נפגעים.
חמישה ימים מאוחר יותר אירע פיצוץ נוסף במרפאה במרכז הבריאות סינא את'אר שבצפון טהרן שהרג לפחות 19 איש ואישה. לטענת השלטונות האסון נגרם כתוצאה מדליפת בלוני חמצן, ואולם יום לאחר מכן, ב-2 ליולי, אירעה שריפה במפעל הראשי להעשרת אורניום בנתאנז. בדומה לאירועים הקודמים המעיטו האירנים בהיקף השריפה וטענו כי פרצה ב"סככה תעשייתית שהייתה בשלבי בנייה" וכי לא גרמה לאבדות או לזיהום סביבתי. הארגון האירני לאנרגיה אטומית אף הציג תצלום שנראה בו מבנה שנשרף חלקית, אך מומחים אמריקנים טענו, בין היתר בהסתמך על תצלומי לווין, שהמדובר בבית מלאכה להרכבת דגמים מתקדמים של צנטריפוגות להעשרת אורניום. בניגוד לטענה האירנית ניתן לראות בתצלום המתקן שניזוק הריסות כלשהן ודלת שנעתקה מציריה, דבר המעיד שהשריפה לוותה קרוב לוודאי בפיצוץ כלשהו.
בעוד שהפיצוץ במרפאה היה קרוב לוודאי תאונה, שני האירועים האחרים נתפסו בתקשורת הבינ"ל כחבלות מצד ישראל וארה"ב - ייתכן אף כחלק מהתחממות לוחמת סייבר אפשרית כנגד אירן. יכולות להיות לכך מספר סיבות: תקיפת הסייבר האירנית הכושלת באפריל האחרון להגברת כמות הכלור בתשתיות המים של ישראל (שנענתה על-פי המדווח במכת סייבר ישראלית על הנמל האירני בבנדאר עבאס; התקדמותה הרבה של אירן בפיתוח צנטריפוגות להעשרת אורניום וחריגתה מכמויות האורניום המועשר ודרגת העשרתו שהותרו לה בהסכם הגרעין של 2015; העימותים בין ארה"ב לבין אירן במפרץ הפרסי; וייתכן אף כפעולת תגמול אמריקנית על כישלון דרישתה במועצת הביטחון להארכת אמברגו הנשק על אירן.
יהא אשר יהא, האירועים התרחשו בעיתוי גרוע במיוחד עבור המשטר בטהרן המתקשה להתמודד עם הקריסה הכלכלית עקב העיצומים האמריקנים, מגפת הקורונה המכה קשות בעם האירני, והכישלונות הצבאיים בהתמודדות עם צה"ל בסוריה.

מבט מבס"א מס' 1,628, 6 ביולי 2020
תאריך:  06/07/2020   |   עודכן:  06/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
בימים של שיסוי וקרע ואיבה יוקדת ושטנה בין כל המחנות בחברה הישראלית לכל האחרים תרמה הדוקו-דרמה המותחת "עוד ניפגש" דווקא לאהבת ישראל
בעז שפירא
המקלדת מחליפה את לחיצת היד, האייקונים את מבע הפנים, הסרטונים את הריצות וההליכות המשותפות ואינספור ההודעות השונות את התקשורת הבין אישית והבלתי אמצעית
עמנואל בן-סבו
ימים רעים, רעים מאוד עוברים על החברה הישראלית בכלל, ועל התקשורת הישראלית בפרט    ההתגייסות הקולקטיבית להחריד להגן על הנרטיב שסיפר כל צד לעצמו, יוצרת עיוותים נוראיים
יוסי אחימאיר
גם מי שרוצה בהדחתו של נתניהו, חייב לסלוד מקמפיין השטנה הנוראית שמתנהל נגד ראש ממשלת ישראל, כאשר אחד ממוביליו הוא קודמו בתפקיד, שלא מכבר יצא משערי הכלא. ואולם שלא כמו נפילת ממשלת שמיר, אם יפול נתניהו מהשלטון לפני תום השנה-וחצי שנקצבו לו בהסכם הקואליציוני, יהיה זה לא בגלל הימין הקיצוני
אפרים הלפרין
בתשובת היועץ המשפטי לממשלה הוא טוען שסיוע לראש הממשלה במימון הגנתו הוא מתנה אסורה הניתנת לו במסגרת מילוי תפקידו    אז האם שוב נתניהו מוחרג לרעה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il