X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
על-רקע רומן אהבים עדין, שלא ברור לי אם יש לו יסודות עובדתיים, מספר אלדד (רופא) פרק של היסטוריה דו-צירית: כאשר החליט האו"ם על הקמת מדינה יהודית וערבית בארץ ישראל בנובמבר 1947, התפרקה המחתרת היותר-קיצונית התברר כי היו בה לוחמי חופש עם השקפות מנוגדות
▪  ▪  ▪
דוקו-דרמה [צילום: סטיב הלבר/AP]

קיבלתי אתמול את ספרו החדש של הפרופסור אריה אלדד "העצים והשברים", העוסק בימים האחרונים של מחתרת לח"י לקראת הקמת המדינה ובשנתה הראשונה. לא הנחתי אותו מידיי. הוא דוקו-דרמה שוקקת.
על-רקע רומן אהבים עדין, שלא ברור לי אם יש לו יסודות עובדתיים, מספר אלדד (רופא) פרק של היסטוריה דו-צירית: כאשר החליט האו"ם על הקמת מדינה יהודית וערבית בארץ ישראל בנובמבר 1947, התפרקה המחתרת היותר-קיצונית (לא בחלה בטרור אישי בניגוד לאצ"ל בפיקוד מנחם בגין). התברר כי היו בה לוחמי חופש עם השקפות מנוגדות. ממלכות ישראל ועד לקומוניסטים ולכנענים.
בראשה היו שלושה: נתן ילין-מור ("גרא"), שנטה לעבר השמאל וברית המועצות: ד"ר ישראל אלדד ("סמבטיון"), שרצה להמשיך ולהילחם למען הקמת מלכות ישראל; ויצחק שמיר ("מיכאל") שניצב ביניהם.
המריבה הרקיעה שחקים. אדם חף מפשע (אריה יהודה לוי) הוצא להורג מפני שסבר כי המלחמה בבריטים תמה ויש לחבור לארגונים האחרים להדיפת המתקפה הערבית הממשמשת ובאה. פשוט הרגו אותו באישור של ילין-מור.
לח"י התפרק. לוחמיו רצו להצטרף לצה"ל. אבל ילין-מור, שלא אהד את אלדד, שלח אותו לירושלים. היא לא נכללה בשטח ישראל ולפיכך המלחמה עליה התנהלה על-ידי ארגוני המחתרת לצד צה"ל. כאשר המתווך מטעם האו"ם פולקה ברנדוט השוודי העלה הצעה שהייתה בוקעת את ישראל לשניים, ירו בו אנשי לח"י והרגו אותו. זה סיפור דרמטי שהתרחש בספטמבר 1948 בישראל הנתונה זה שלושה חודשים למלחמה בצבאות ערב אשר פלשו לארץ. זה כמובן היה הסוף של לח"י. ממילא הסוף היה בלתי נמנע וטוב שכך.
אריה אלדד הוא בנו של ד"ר ישראל אלדד. אך הספר מביא בהגינות דרמטית גם את עמדות ילין-מור ושמיר שחלקו עליו. ילין-מור הועמד לדין על רצח ברנדוט ושיקר שלא ידע עליו. אלדד חשב שצריך היה לומר את האמת כי שלושתם החליטו להתנקש באיש אשר התנכל למדינת היהודים. שמיר לעג לאלדד שאם כן יצא ויודה ויועמד לדין.
היכרתי את השלושה. פעם שאלתי את שמיר מי משקר - ילין-מור המכחיש כי שלושתם החליטו ב"מרכז לחי" להרוג את ברנדוט או אלדד המודה בכך? הוא לא רצה להשיב, ואני נזקקתי לתשובתו לצורך עבודה סמינריונית שהגשתי לפרופסור ישראל קולת בלימודיי לתואר שני באוניברסיטה העברית. שמיר היסס והביט בי ובחוסר חשק אמר כי האמת על צד אלדד.
הרעות הגדולה הסתיימה במפץ של ברוגז. ילין-מור ואלדד לא דיברו ביניהם יותר מ-30 שנים. אבל ב-1980 כאשר נפטר ילין-מור הלך אלדד להלוויתו ושר את המנון הלח"י מאת אברהם (יאיר) שטרן: "חיילים אלמונים". גם בהלוויות היותר מאוחרות של אלדד ושמיר לא פסחו על השיר. כל אחד בדרכו האמין כי "משורה ישחרר רק המוות". שווה קריאה.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  09/07/2020   |   עודכן:  09/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זיכרונות מרים, "העצים והשבבים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"איש רוח"...
יש העזתי שצופר...  |  10/07/20 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלון קוחלני
הצעת חוק חדשה מבקשת להכפיף בנושאים מקצועיים את מבקרי הפנים למבקר המדינה, ולקבוע שהאחרון ישמש גם כגורם מכריע במחלוקות שבין מבקרי הפנים למבוקרים
דן מרגלית
צריך לכלוא אותנו, המבוגרים מאוד; וללכת עם מסכות; ולשמור מרחק, אך לפתוח הכל, ממש הכל
ד"ר שלמה פרלה
הכומר גלסברג שבק חיים לכל חי ב-1981    בחוברת לזכרו שהפיק המוסד נכתב: "היה זה יהודי טוב, יהודי חם... שכל כולו קודש לפעילות ההצלה    אף פעם הוא לא קיבל כסף מאיתנו
טל בן-יעקב
הממשלה לא השכילה לפתוח את הארנק בצורה הראויה לגודל השעה    אם הייתה עושה זאת, לא הייתה צריכה לבצע צעדים בוטים ולהסיר מגבלות בצורה מהירה מידי
איתן קלינסקי
במציאות חיינו אנחנו בשלב של חוסר אונים, כי אין לנו תשובה רפואית הולמת למי שנפגע במגיפת הקורונה, שפרצה לתוך חיינו בשנה האחרונה    בהעדר התשובה הרפואית ההולמת המגיפה לא נבלמה וממשיכה להכות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il