X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ליחסים האמביוולנטיים המתהווים בין יהודי ארה"ב לישראל אחראים שני הצדדים, אולם קהילה ומדינה ריבונית אינם היינו-הך. המגמות המסתמנות ביהדות ארה"ב בעשור האחרון מעוררות את השאלה הישנה: משענת, או משענת "קנה רצוץ"?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

במאמר: "יהודי ארה"ב וישראל מתרחקים",1 בוחן דן שיפטן את יחסי ישראל עם יהדות ארה"ב ומצביע על התרחקות בין שני הריכוזים הגדולים של יהודים בעולם כיום. טענתו היא שמדובר ב"קוטביות בין אלה שחיים במולדתם, בסביבה אלימה, בלתי יציבה ומאיימת, לבין מיעוט משגשג שיכול להרשות לעצמו לאמץ השקפת עולם אופטימית ונינוחה". התופעה כולה לרבות מסקנתו של דן שיפטן, ראויות לבחינה מקיפה ויסודית הרבה יותר. לטעמי מדובר בתהליך דינמי, שמסקנתו של שיפטן היא "צילום ריגעי וחלקי" שלו בלבד. משמעויותיו לעם היהודי רחבות בהרבה משאלת הקירבה האידיאולוגית ואיכות השיח השוטף בין שני הקיבוצים היהודיים הללו, במיוחד לאור העובדה שהקיבוץ היהודי בארה"ב איננו הומוגני והפערים הפנימיים בין חלקיו אינם פחותים מאלה שבין ארבע הקבוצות העיקריות המרכיבות את התפוצה האמריקנית.
דמוגרפיה והשלכותיה
הפער הדמוגרפי, כפי שמעיד עליו גם שיפטן, הוא כיום כ-1.5 מיליון לטובת ישראל.2 בעשור האחרון מתאפיין הריבוי הטיבעי בישראל, לרבות אצל ילידי הארץ, בשיעורים גבוהים מאלה הקיימים בתפוצות, למעט בקבוצות החרדיות, המהוות פחות מ-20% מסך כל יהודי התפוצות. הואיל ותופעת ההתבוללות הייתה ונותרה התופעה הדמוגרפית המכרעת3 לקיום העם היהודי בגלות, מותר להניח, על יסוד התהליכים האופייניים למאה ה- 20 ותחילת המאה ה- 21, שהפער בין גודלה של התפוצה היהודית בעולם לבין חלק העם היהודי החי בישראל או בארה"ב, יגדל לטובת החלק החי בישראל. מבחינות מסוימות, משרת תהליך זה את הרעיון הציוני הבסיסי של ריכוז העם בארץ, כדרך לשמרו בין אם נגד ההשפעות ההרסניות של ההתבוללות ובין אם במתן כלים, אמצעים וחופש פעולה לעשות בהם שימוש להגנה עצמית אפקטיבית, ללא שום תלות או טובות מאחרים.
צימצום הפערים ברמת החיים ובאיכות החיים בין ישראל לבין המדינות המתקדמות מבחינה טכנולוגית וכלכלית במערב, הוא גורם נוסף להגדלת קצב הצמיחה היהודי בישראל בהשוואה לזה הקיים בתפוצות. משברים כלכליים ופוליטו-חברתיים, לצד התגברות האנטישמיות, מחזקים זאת עוד יותר.
בארה"ב אנו עדים בעשור האחרון להתפצלות מואצת של החברה. מצד אחד עומדת החברה האמריקנית הלבנה והוותיקה (WASPS) שמייצגת את האבות המייסדים ואת עקרונות החוקה, ומן העבר האחר האפרו-אמריקנים, צאצאי העבדים שהובאו מאפריקה, וטרם מצאו לעצמם שיווין מלא, מנוחה ונחלה. ההיספנים, יוצאי מקסיקו, מרכז ודרום אמריקה, שמהגרים אליה מתחילת המאה ה-20 בשיעורים של מיליוני נפשות בכל שנה. כיום מהווה קבוצה זו למעלה מ-18% מאוכלוסיית ארה"ב. לצידם ניתן למצוא כיום בארה"ב קבוצות של מהגרים מהמזרח הרחוק - יפנים, קוריאנים, תאים, טאיוונזים ואחרים - עוד כ-11% מכלל האוכלוסייה. האפרו-אמריקנים מהווים כיום למעלה מ-13% מהאוכלוסייה ויחד עם מהגרים נוספים ובכללם חלק מהיהודים, מהווים המהגרים בסה"כ כ-45% מהאוכלוסייה. בין הקבוצה הוותיקה לקבוצת המהגרים ההטרוגנית, מפתחים פערים תרבותיים, דתיים, כלכליים ומעמדיים מסוגים שונים, אשר בשילוב עם השליטה "הלבנה" המכרעת באמצעי התקשורת, בכלכלה ובמוסדות הפוליטיים, מחוללים את הקרע החברתי החדש-ישן בין אליטות שולטות לבין אלה שמקרוב באו ומחפשים דרך למצוא את מקומם ולעצב את החברה גם לפי טעמם וגל לפי צרכיהם.
הצטמצמותה המספרית של הקהילה היהודית באוכלוסיית ארה"ב, תקטין את משקלה הפוליטי. אותה מגמה יפעיל גם שינוי אפשרי בחוקה, שיוותר על השימוש באלקטורים ויעניק את הנשיאות למי שיזכה במירב הקולות בכלל המדינות. עניין זה עלה כבר לדיון ציבורי בעקבות בחירות 2016, בהן זכה טראמפ במניין האלקטורים חרף היותו במיעוט המספר הכולל של הקולות הכשרים מול הילרי קלינטון. הנשיא אובמה לא היה הראשון שהוכיח, שבעימות בין הקהילה היהודית לנשיא, הקהילה היהודית היא יותר אמריקנית מיהודית. (כך היה גם באירועים קודמים, ובכללם פרשת "פולארד" ו"העיון מחדש" מתקופת הנשיאים אייזנהאואר, ג'ראלד פורד ואחרים.
ארה"ב היא "מדינה של חוקה"; מדינה שאופיה הלאומי נקבע על-פי החוקה האמריקנית. אולם, החוק בפועל מעוצב גם ע"י פרושיו החוקתיים של בית המשפט העליון לחוקה, שגם בו קיימת נחיתות בייצוגם של המהגרים החדשים או מי שזכויותיהם נתונות עדיין בתהליך של "תרגום לשפת היום-יום". סביב הוויה זו מתחולל כיום מאבק חברתי אדיר בתוך ארה"ב בין הישן לחדש.
בעוד כ-10 עד 15 שנים, אם תמשך ההגירה המסיבית לתוך ארה"ב, שאותה "דוחפים" החוגים המיליטנטיים של מי שהיו מהגרים בעצמם, מחשש מפני שינוי שיפגע גם בהם - יתהפך מאזן הרכב האוכלוסייה הפנימי בתוך ארה"ב ו"הלבנים" יהיו למיעוט.
ככל שהזדהות היהודים עם זהותם האמריקנית חזקה יותר בהשוואה לזהותם היהודית (הרפורמים במיוחד), נמצא אותם יותר בעבר האקטיביסטי של המיליטנטיות "המהפכנית". קונפליקט זה מוכר מן העבר, אבל דומה שהוא עומד לחזור וביתר שאת, על-רקע העובדה שהקשרים ההיסטוריים של ההורים והורי-ההורים עם יהדותם, כבר אינם חזקים דיים להתמודד עם ההיטמעות המואצת שלהם בהוויה המקומית. יהודים שהיגרו לארה"ב בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 מהעיירות והגיטאות של אירופה, הגיעו כשבאמתחתם תרבותית והשכלה יהודית רחבה ושורשית, וכמעט כמוהם היו גם בני הדור הראשון שנולד בארה"ב. השינוי בהוויה אצל הדור השני והלאה, הוא חלק חשוב בכשל החינוכי של יהדות ארה"ב בחינוך דורות ההמשך. לכך מצטרפת גם בעיית "נאמנות היהודים לארה"ב" מול נאמנותם לישראל כמדינת היהודים. המצב מחריף במיוחד כאשר הם נאלצים לבחור עמדה במחלוקת פוליטית בין ממשל שאינו פרו-ישראלי לבין עמדותיה של ישראל היהודית. התהליכים הנוכחיים מצביעים על אפשרות ברורה, שחילופי ממשל בארה"ב בבחירות הקרובות (נובמבר 2020), או בבחירות הבאות (נובמבר 2024), יאיצו תהליך בעייתי זה.
ריבונות ישראל ויהדות ארה"ב
קיים הבדל מהותי בדרך חשיבתו והתנהלותו של עם שחי במדינה ריבונית ונושא באחריות למצבה בכל משתני הקיום המרכזיים: ביטחון, כלכלה, רמת חיים ואיכותם, שוויון זכויות וחובות האזרחים מבחינת החוק, שימור תחושת הבעלות על המדינה והשתתפות ממשית בשלטון - הצבעה, בחירה, היבחרות, זהות אינטרסים וביטחון הפנים. יהודים לא הגיעו לעסוק בנושאים אלה כנושאים הראשיים באחריותם הקהילתית בשום מקום בעולם זולת ישראל. לפיכך, אין לצפות שהחשיבה הישראלית מול ממשל אמריקני כזה או אחר תהיה זהה לזו של יהדות אמריקנית או אחרת. גם כאשר ישראל מגדירה עצמה כמדינת הלאום של העם היהודי, אין היא מתכוונת לכך שהיא מפקידה את ההחלטות הלאומיות היסודיות בידי מי שחיים מרצון מחוץ לגבולותיה, אינם משתתפים בגופם בהגנתה, בקימומה ובקיומה. ריבונות משמעה שהשליטה הבלעדית בגורל המדינה והעם החי בתוכה, שהופכת קריטית עוד יותר בתקופות חירום לאומי, חייבת להימצא בידי העם החי בה. בעבר, פנתה ישראל בבקשות לעזרה ליהדות בתפוצות בכלל ובארה"ב בפרט, מתוך חולשה וכורח של אין ברירה. פעמים קבלה זאת ביד רחבה ופעמים באגרוף קפוץ, אולם המילה האחרונה נותרה תמיד בידי הממשלה הנבחרת בישראל וכך צפוי וחייב שיהיה גם בעתיד.
הואיל ונסיבות החיים של שתי הקהילות הגדולות שונות, נחוצה הבנה עם יהדות ארה"ב ועם כל קיבוץ יהודי אחר בעולם, שהשותפות היהודית קיימת בשני תחומים: הדת, והתרבות. כמו-כן, קיים הצורך להושיט עזרה הדדית אלה לאלה ככל שהדבר אינו מסכן את הצד העוזר. בניהול החיים השוטפים, כל ציבור יהודי כפוף לתנאים האופייניים למקום בו הוא חי, ואין מקום שציבור אחד יורה לאחר מה נכון ומה אינו נכון, מה צודק ומה אינו צודק. כל אחד זכאי לדעתו, אבל אף אחד אינו זכאי לכפותה על זולתו. ארגונים מסוגו של ה- BDS, אינם ביטוי לשותפות גורל יהודית ועזרה הדדית, אלא אנטגוניזם חבלני שיש להשיב לו יחס דומה. בעתיד, צריכה ישראל לשקול חסימת כניסתם של כסף והשפעות פוליטיות ממקורות העוינים את המדינה או חותרים תחת פעולות הממשלה הנבחרת.
מבחן השיתוף הוא של הדדיות: מה שיהדות הגולה אינה מוכנה לעשות עבור היהדות בישראל, אל תצפה מישראל לעשות עבורה; זהו כלל יסוד של שלום-בית כלל-יהודי.
שינויים צפויים נוספים והשלכותיהם
לא רק השינויים הישירים בארה"ב ישליכו על יחסי ישראל והקהילות היהודיות בה. סביר להניח ששינויים יתחוללו גם בישראל ובאזור בו אנו חיים, בין היתר משום שהאזור נתון עדיין בהתוות ובעיצוב גיאופוליטי דינמי. שינויים צפויים גם במדינות המערב, שכיום אנו חלק ממנו. באירופה, בהשפעת דעיכת הפוסט מודרניזם והגלובליזציה (ולא רק בגלל הקורונה), ועליית גורמים שמרניים שיבקשו לאזן את הסחיפה שמאלה של העשורים האחרונים.
ככל שאירופה תתרחק ממלחמת העולם ה-2, זיכרונותיה ומשקעיה, והסדר העולמי שנוצר במהלכה, עתידים להשתנות גם מערכת הדעות והערכים. שאלות חברה וכלכלה תעבורנה שינויים רבים ועמוקים בהשפעת מאזן הכוחות העולמי, הטכנולוגיה, המאזן הדמוגרפי בין אפריקה (כמיליארד בני אדם כבר כיום) לקידמת-אסיה ואירופה, והדת - נצרות מול איסלאם. עדיין סביר להניח שאירופה תצליח להישאר נוצרית והנצרות תחזור ותקבע את האנטישמיות במרכז תפיסת-העולם הבסיסית שלה.
ויכוח מרכזי מתקיים כבר מזה כ-50 שנה בין הגישה הרואה במדינת-הלאום את הבסיס למבנה הסדר העולמי, לבין הגלובליזציה שהתפתחה מצרכי הסחר של אירופה לכלל השקפה עקרונית, הגורסת העדפת עולם ללא גבולות כבסיס לסדר עולמי מועדף. בעיני, הסדר המדינתי עדיף, כפי שאנו נוכחים בימים אלה גם ממשבר הקורונה. סדר עולמי רב-קוטבי, יוביל ככל הנראה לתיחום גבולות של אזורי השפעה בין הגושים שיווצרו, וגבולות אלה ינטרלו במידה רבה את התכונות היותר טובות של הגלובליזציה ויעצימו את תכונותיה השליליות - חוסר יכולת לנהל מיליארדי אנשים ניהול מרכזי אפקטיבי תוך קיום חופש בחירה מירבי.
לאן תלך ישראל
קיומו של העם היהודי קשור קשר קריטי בריבונות ועצמאות מדינית במדינת לאום משלו.4 לפיכך עליו להכריע בשנים הקרובות בכל נושאי הדיון העקרוניים המעצבים קיום זה: גבולות, מרחבי-קיום והגנה (כפי שעושות מדינות ריבוניות שאין להן ספונסור מדיני-פוליטי מובטח). לקראת אמצע העשור הבא נראה גם התרחבות מואצת של הפעילות האזרחית בחלל ונושא זה ישליך על כל התחומים האחרים. ככל שתקיים ישראל כל אלה בעצמה לעצמה, לרבות במימד האידאולוגי - הציונות כן יקל עליה לזהות עצמה בעולם הרב-קוטבי המתהווה, עם הכוח העולמי שיהיה בן-ברית ונותן חסות גם יחד בעולם של גושי-ענק. ישראל צריכה להיערך לניהול מאבקים באמצעות "פרוקסיס", משום שרק מאבקים כאלה יתאפשרו תחת איזון בינגושי של גושים גדולים. בעתיד, יהיה מעמדה של ישראל בארה"ב תלוי יותר בתרומתה הגלובלית / אזורית לארה"ב מאשר בהשפעה של המיעוט היהודי הדועך בה.
עלינו להפנים שישראל תהיה חייבת להציב תמיד את הצרכים המדינתיים שלה לפני צרכים לאומיים אחרים של העם היהודי, מתוך בחירה קפדנית וזהירה ולא מתוך רשלנות והתעלמות. לכן, לא ניתן למנוע את תהליך ההתרחקות מרובה של הקהילה היהודית בארה"ב, אם תמשכנה בה המגמות הנוכחיות; אבל ניתן אולי למתנו ולהאיטו. את ההידברות עם הקהילות היהודיות בעולם, לרבות בארה"ב, יש לבסס על קונספט זה ועל שיקולי ההדדיות עליהם עמדנו לעיל. משום כך חשוב לנהל דיאלוג עם היהדות האמריקנית, אולם לא כהתנצלות ישראלית אלא כדרך לבסס הבנות חדשות על דרכי התנהלות הדדיים המשרתים את הצדדים בתנאים המשתנים.

הערות

1. ראה: דן שיפטן, "יהודי ארה"ב וישראל מתרחקים", ישראל היום, 6.7.2020,
[קישור]
2. 7 מיליון בישראל לעומת כ-5.5 מיליון בארה"ב, ללא קהילת הישראלים היורדים, המונה 500 – 600 אלף נפש. הדיון בקהילה זו הוא נושא לעצמו, שכן ברובה הגדול היא אינה משולבת ביהדות ארה"ב, ומאידך מרבית חבריה חיים בארה"ב עשר שנים ומעלה, כמרבית הילדים בקהילה זו הם ילידי ארה"ב, עם זיקה מפוצלת. ההורים מאידך קרובים ברובם לישראל יותר משהם קרובים ליהדות האמריקנית הטיפוסית.
3. ההתבוללות היא תופעה קבועה, מתמשכת. ומתקיימת במרבית הקהילות בתפוצות. מפעם לפעם, עומדים היהודים גם בפני איומים קיומיים פיזיים, שמחריפים ומעצימים את השמד היהודי בגלות. הדברים נכונים גם ללא התופעה המכרעת של שואת אירופה.
4. עובדה זו ידועה עוד מימים קדומים. התחדשות לאומית לא התרחשה אף פעם אלא כאשר ישב היה העם עצמאי וישב על אדמתו. להוותנו, הוכחה אמת זו שוב בשואת אירופה מצד אחד, ובכל מה שהתרחש כאן אחריה. השואה לא יצרה את הצינות, היא הוכיחה את הצורך החיוני בה כפתרון לאומי לעם היהודי. הפתרון הציוני איננו חסד, הוא זכות!

תאריך:  09/07/2020   |   עודכן:  09/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משענת, או משענת "קנה רצוץ"?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הכתבה:ניתוח נכון של המצב הקיים
בן נאמן  |  9/07/20 17:23
 
- בג"צ הוא אכן חוד החנית של
רפי לאופרט  |  10/07/20 12:54
 
- רפי לאופרט האם
שאול אבידור  |  13/07/20 08:09
 
- השאלה אינה מוגדרת היטב
רפי לאופרט  |  13/07/20 10:44
 
- בן נאמן, אתה עשר !
שאול אבידור  |  13/07/20 08:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי נחמני
אנו עובדים בעומסים גדולים עם מספר רב של תיקים לכל עובד וחשופים לאלימות מצד מטופלים    ככה אי-אפשר להמשיך    אנחנו אחרונים בדירוג השכר של העובדים האקדמאיים במשק וזאת למרות השכלה רחבה, התמקצעות והשתלמויות בלי סוף
דן מרגלית
על-רקע רומן אהבים עדין, שלא ברור לי אם יש לו יסודות עובדתיים, מספר אלדד (רופא) פרק של היסטוריה דו-צירית: כאשר החליט האו"ם על הקמת מדינה יהודית וערבית בארץ ישראל בנובמבר 1947, התפרקה המחתרת היותר-קיצונית    התברר כי היו בה לוחמי חופש עם השקפות מנוגדות
עו"ד אלון קוחלני
הצעת חוק חדשה מבקשת להכפיף בנושאים מקצועיים את מבקרי הפנים למבקר המדינה, ולקבוע שהאחרון ישמש גם כגורם מכריע במחלוקות שבין מבקרי הפנים למבוקרים
דן מרגלית
צריך לכלוא אותנו, המבוגרים מאוד; וללכת עם מסכות; ולשמור מרחק, אך לפתוח הכל, ממש הכל
ד"ר שלמה פרלה
הכומר גלסברג שבק חיים לכל חי ב-1981    בחוברת לזכרו שהפיק המוסד נכתב: "היה זה יהודי טוב, יהודי חם... שכל כולו קודש לפעילות ההצלה    אף פעם הוא לא קיבל כסף מאיתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il