X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פוליטיקה ומשפט, צדק ואכיפת חוק בררנית, התערבבו זה בזה כיצד בדיקה חיצונית של החשדות לניגודי עניינים מצד השופטים רומסת את הדמוקרטיה?
▪  ▪  ▪
שופטי בג"ץ [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מדינת ישראל חייבת מערכת משפט ואכיפת חוק חזקה, מקצועית ועצמאית. תנאי בסיסי והכרחי לכך הוא באמון שהציבור רוחש לה, ובתחושת הציבור כי השופט עושה צדק על-פי משפט.
מערכת השפיטה אימצה את האמרה הידועה של השופט פרנקפורטר, כי למערכת השיפוטית אין "לא חרב ולא ארנק"; כל שיש לה הוא אמון הציבור בה.
העיתונאים קלמן ליבסקינד וצח שפיצן חשפו בשבועות האחרונים סדרה של פסיקות שופטים בביהמ"ש העליון, שעה שהיו לכאורה בניגוד עניינים חמור. בשופטים נמצאת הנשיאה, אסתר חיות.
חשיפות אלו זכו לכתף קרה מצד עמיתים בתקשורת ולהתעלמות בוטה מצד היועמ"ש מנדלבליט והמשטרה. חוסר מעש ותגובה זועק לשמיים לאור המדיניות שנוקט היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט על כל חשד לניגוד עניינים אצל נבחר ציבור.
שיתוף הפעולה בין ראשי מערכת אכיפת החוק לבין צמרת מערכת המשפט מלווה את הציבור לאורך שנים. כעת הגענו לפסגה. החלטת נציב התלונות על שופטים שוהם לנקות את הנשיאה חיות מכל אשמה, לאחר ששמע את התייחסותה לאמור בתחקיר של ליבסקינד, רק מגבירה את חוסר האמון במערכת המשפט. השופט בדימוס שוהם מונה לתפקיד הנציב בברכתה של הנשיאה חיות; שוהם ישב לצידה ומתחתיה של חיות במשך שנים על כס השיפוט.
דומה שבשנים האחרונות נעשה שימוש יתר בכלי עוצמתי זה של "ניגוד עניינים", שאינו מעיד בהכרח על מינהל תקין, אלא משמש יותר כלי לבריחה מאחריות. מהם גבולותיו של אותו ניגוד עניינים שבו עושים שימוש תדיר? לא ברור. מי מכריע מתי מצב מגיע כדי ניגוד עניינים? היועץ המשפטי לממשלה הוציא הנחיה מפורטת בנושא זה, אך עדיין רב הנסתר על הגלוי.
טעם מרכזי לאיסור להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים הוא טעם ערכי - קיומו של שירות ציבורי סדיר, אחראי ובעל עמדה ציבורית נאותה, מחייב אמון הציבור בכך שהחלטות עובדי הציבור הן ענייניות ונעשות ביושר ובהגינות. המונח "אמון הציבור" הוא מונח רחב וגמיש. גמישות זו מאפשרת ליועץ המשפטי לממשלה שיקול דעת רחב מאוד בכל מקרה ומקרה.
הצעת ח"כ בצלאל סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטי ביהמ"ש העליון הובילה למתקפה רועשת מצד חברי כנסת. "תוקפים שופטים", "הכרזת מלחמה על הדמוקרטיה", "מחדל מוסרי וחבלה בדמוקרטיה" - כל חבר כנסת וסיסמותיו הנבובות. כיצד בדיקה חיצונית ושקופה של החשדות לניגודי עניינים חמורים מצד השופטים רומסת את הדמוקרטיה?
פוליטיקה ומשפט, צדק ואכיפת חוק בררנית, התערבבו זה בזה. קואליציית רק-לא-נתניהו - כחול לבן, העבודה, דרך ארץ ויאיר לפיד (יש עתיד), יחד עם תקשורת מגויסת ומחויבת - ממשיכה באתרוג שופטים בגבעה ממול, למרות החשיפות המטרידות.
בשבוע שעבר התייצב כהרגלו דן מרידור להגן על מערכת המשפט, והסביר ארוכות שמערכת המשפט מעולה ושתפקידה לפקח על הכנסת, ועל כן לא יעלה על הדעת שתוקם ועדת חקירה מטעמה שתבחן ניגודי עניינים של השופטים. לקרוא ולא להאמין: שר משפטים לשעבר הפך את היוצרות והקנה לרשות השופטת כוח ותפקיד לא לה. הריבון במדינה דמוקרטית הוא הרשות המחוקקת, הנבחרת על-ידי הציבור. אין בחוק יסוד: השפיטה וביתר החוקים המסדירים את הרשות השופטת סמכות פיקוח.
באופן אבסורדי, עבירת ניגוד העניינים, שבאה לשמור על אמון הציבור בשירות הציבורי, הביאה דווקא לפגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק ובשופטים. הדיון שהתקיים בכנסת הוא תמרור אזהרה וצפירת אזעקה כלפי שופטי העליון ומערכת אכיפת החוק.

תאריך:  15/07/2020   |   עודכן:  15/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמרור אזהרה: ניגוד עניינים בהיכל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
התחדש המאבק בין הנשיא אסד לבין בן דודו המיליארדר רמי מח'לוף לאחר שהתיווך הרוסי לא יצא אל הפועל, המשטר עצר 15 קציני צבא בחשד לנאמנותם למח'לוף. הנשיא אסד הכריז על מלחמה בשחיתות כדי לנסות לשפר את המצב הכלכלי הקשה במדינה
איתן קלינסקי
יש לנו ממשלה עם למעלה מ-50 שרים וסגני שרים, שנתנה קדימות לדיון בדרישת ראש המשלה לא לשלם כמיליון שקל למס הכנסה כדרישת פקיד השומה, נתנה קדימות לדיון בשלל נושאים אך לא מצאה את הזמן הדרוש לדון במצבם של העובדים הסוציאליים
איתן קלינסקי
כיום כפר סילואן, שסופח לעיר ירושלים, מונה למעלה מעשרים אלף תושבים ערבים וכחמש מאות תושבים יהודים    למרבה הכאב, הכפר אינו נראה כיום, כפי שנרקם בעט הסופר והמורה יהודה בורלא, בנו של הרב יהושע בורלא, שנולד בירושלים בשנת 1886
עומר מואב
משה מבסוט: עובד פחות ומרוויח יותר    מי משלם את המחיר: הציבור בישראל שיממן את החגיגה, כולל את דמי האבטלה לשנה לעובד שפוטר, ואת העלייה במחירים
רועי ילינק
התקשורת הסינית הנשלטת רובה ככולה על-ידי המדינה סיקרה את המהומות בארה"ב בעקבות הריגתו של ג׳ורג פלויד בהרחבה ולא מעט שמחה לאיד, תוך השוואתן להפגנות בהונג קונג וניסיון להוכיח שהשיטה האמריקנית פשטה את הרגל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il