X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האירופים מזהירים שאם ישראל תספח, הדבר יסכן את היציבות באזור ויבעיר אותו טיפשות בשיאה האזור בוער מזה שנים ואין מכבה. מדליקת המדורות הגדולה עכשיו היא טורקיה השואפת להגמוניה אזורית, בעיקר באגן המזרחי של הים התיכון ואוצרותיו והכל מחרישים מנגד, אירן בירידה ובשקט מושמדים מערכי הגרעין שלה ההצלה שלה: סיוע סיני מאסיבי והפסד של טראמפ בבחירות
▪  ▪  ▪
ארדואן. הולך רחוק [צילום: AP]

דומני שהאימרה הכי מטופשת הנאמרת כיום בעולם, ולא על-ידי אווילים ידועי חולי, אלא על-ידי מנהיגי מדינות, בעיקר מאירופה, היא זאת: אם ישראל "תספח", או בכלל תעשה משהו שמרגיז אותנו, הדבר "יערער את היציבות באזור ויבעיר אותו". אפילו חכמי חלם היו צוחקים למשמע דברי הטמטום הללו. מזה כמעט 10 שנים המזרח התיכון מצוי באי יציבות קשה וכולו בוער. זאת בעירה ארוכת טווח שמכבי האש לא מסוגלים לכבותה. לעומתה, כל תרחיש קיצוני של בעירה אפשרית מול הפלשתינים, היא כמו להבת גפרור מול מדורת ענק.
אז זאת הזדמנות להציג את הבערה והזעזועים העכשוויים באזור שלנו. האפיון המרכזי, להערכתי, הוא: עלייתה של טורקיה, המייצגת את האיסלאם הסוני הלא מתון ("אחים מוסלמים") וירידתה (הזמנית?) של אירן כמובילת העולם השיעי. רק לפני זמן מה, דובר על הגמוניה אירנית בסהר הפורה ויצירת ציר יבשתי שיחבר את ההגמוניה האירנית מטהרן, דרך בגדד, בואך דמשק ומשם לביירות ולים התיכון.
מה קרה עם זה? השאיפות להגמוניה ככל הנראה נשארו, אך הביצוע תקוע: באירן עצמה, עם כלכלה "על הפנים", מפעלי גרעין חיוניים מושמדים בזה אחר זה, והדבר מלווה בדממה עולמית; בעירק דאעש משתולל; הציר היבשתי הוא אולי בגדר שביל במדבר הסורי; בסוריה, מתנהל מאבק (פעמים מאבקי דמים) בין תומכי אירן לבין תומכי רוסיה, אסד "המנצח" מחזיק בטריטוריה עם יותר ממיליון בתים הרוסים, מוכת אלימות ושחיתות, כאשר מה שנשאר מהצבא שלו צריך מהשבוע להסתפק בכיכר לחם אחד לשבוע עבור 4 חיילים; ובלבנון כל הזמן מהומות והרוגים במחאה נגד חיזבאללה. ימים רעים למה שהיה "ציר הרשע". אבל, קורצת לו בפינה ישועה: סיוע סיני מאסיבי ונפילת טראמפ בבחירות.
ולעומת זאת, טורקיה של ארדואן, עם לירה טורקית שצונחת לאדמה, מופיעה כמעצמה שבכוונתה להיות בעלת ההגמוניה האזורית; בראש ובראשונה בכל האגן המזרחי של הים התיכון, עם שליטה על אוצרות הטבע שבמעמקיו. סקירה קצרה חלקית על מהלכי הטורקים: הם שולטים כיום למעשה כמעט בכל צפון סוריה, ובפועל החלו ל"ספח" אותה; הם מחזיקים כוח צבאי בקטר ומגינים עליה מפני סעודיה (תמורת מיליארדים); הם תוקפים את הכורדים בצפון עירק. הכי משמעותי היא המהלך שלהם בלוב. שם הם היטו את הכף הצבאית לטובת בן בריתם הלובי. בכך הם התייצבו מול מצרים התומכת בבן הברית הלובי שלה. השלל הוא כמובן הנפט הלובי. האיום הטורקי כלפי אירופה: לשלוח רבבות פליטים ומהגרים אפריקנים מלוב לעבר איטליה הקרובה. הטורקים כבר מקבלים מזה זמן למעלה מ-5 מייארד אירו מהאיחוד האירופי כדי שלא ישלחו פליטים סורים דרך יוון. זה הפרוטקשן הגדול.
הים התיכון המזרחי הופך ממש בימים אלו פוטנציאל להתנגשויות ימיות בין טורקיה ליוון, ובינה לבין קפריסין ומצרים. גם האיטלקים מאוימים על-ידי ארדואן. הכוח הימי החזק הוא של הטורקים. לא רק שצבא היבשה הטורקי הסדיר הוא עצום (כמעט 700 אלף איש) והשני במערב אחרי ארה"ב, אלא שהצי הטורקי הוא גדול ומודרני (23 סטי"לים ו-24 אוניות מלחמה ונושאת מטוסים קטנה בדרך). מזה כמה שנים היא פתחה בתהליך התעצמות של ייצור עצמי. זה כולל בנית 6 צוללות מתקדמות ביותר עד 2027, ברישיון של חברת טיסנקרופ הגרמנית, בנוסף ל-13 צוללות מתקדמות שנמצאות כיום בשרות הצי הטורקי.
האם ארדואן הולך רחוק מדי? מה שברור שהוא מדליק מדורות חדשות, והכל מחרישים, ויראים מהבריון. מה יהיה אחרי הבחירות בארה"ב?

תאריך:  16/07/2020   |   עודכן:  16/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טורקיה - הכוח העולה באזור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האמת תמיד מפתיעה. יישכר כוח! ל"ת
סניל  |  16/07/20 21:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
המתיחות בין תנועת חמאס לסעודיה מגיעה לשיא חדש והיא מאשימה את ערוץ אלערביה הסעודי בהפצת שקרים שמשרתים את ישראל. תדמיתה של חמאס נפגעה בעקבות הידיעות על מעצר משתפי פעולה בזרוע הצבאית של התנועה
אפרים הלפרין
החלטת נציב הקבילות על השופטים מביאה תשובות פרטניות של הנשיאה חיות על טענה לניגוד עניינים זה או אחרת, אך תשובה אחת היא תשובה עקרונית, התשובה העוסקת בהיתר הגורף שנותנת חיות לשופטים לדון בערעורים על החלטות של חבריהם לשעבר
דן מרגלית
הוא משתמש גם בתבהלת קורונה פרועה, מוגזמת, דורסנית וחמסנית ושוחקת    הוא צריך לשבש את משפטו, ונא לשמור על השקט
דן מרגלית
אנו יודעים כי כמו בכל המשטרים של הדוצ'ה האיטלקי והטורקי ועכשיו גם הישראלי - בנים ישאלו את המנהיג העריץ ואת תומכיו: "אבא, מה עשית בימים ההם? היכן היית"?
אהרון בן אבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il