X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שוב ניצבים בני ישראל בפני הארץ המובטחת להם וזהו כבר הדור החדש שנולד לחופש דור שלא גדל כעבד זה הזמן להבהיר לשופטים את תפקידם ואחריותם
▪  ▪  ▪
משפט צדק [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

שלושים ושמונה שנים לאחר שנשלחו המרגלים לתור את הארץ, עומדים בני ישראל לפני הכניסה לארץ, אולם הם חוששים מפני תושבי הארץ עליהם אמרו עשרה מרגלים מתוך שנים עשר: "אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ, וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד" (במדבר י"ג, כ"ח).
38 שניים סובבו בני ישראל במדבר עד מות האחרון מבני דור זה. ונותרו רק שניים - אותם שדיברו טוב על הארץ - כלב בן יפונה ויהושע בן נון שעתיד להנהיג את העם לאחר מות משה.
ועתה מכין משה את הדור החדש, הדור החופשי, שכבר ראוי ומסוגל להיכנס לארץ ולנחות אותה. הוא מבין לנפש העם שעבר כה הרבה ומזכיר את הדרך שעשו, את חטאי אבותיהם, את חטא המרגלים. אותו חטא שבשלו נאלצו לסבוב עוד 38 שנים במדבר בטרם יעמדו שוב מול הארץ המובטחת להם.
ובעיקר - את חטא חוסר האמונה של אבותיהם שלא בטחו בה' שיעזרם והיו חלשים מעצם טבע העבד שדבק בהם. שהרי כעבדים הם גדלו ועדיין הייתה נשמתם נפש של עבדים, משום כך צריך היה להמתין שיגדל הדור החדש. והנה מלמד אותנו הרמב"ם כיצד מגדלים דור לוחמים שיוכל לילידי ענק, דור מחושל באופיו ובגופו.
"שאין בטבע האדם שיגדל על מלאכת עבדות בחומר ובלבנים והדומה להם, ואחר כך ירחץ ידיו לשעתו מלכלוכם ויילחם עם "ילידי הענק" פתאום... שהיה מחוכמת השם להסב אותם במדבר עד שילמדו גבורה, כמו שנודע, שההליכה במדבר ומיעוט הנאות הגוף מרחיצה וסיכה וכיוצא בהם יולידו הגבורה, והפכם יולידו רוך הלבב, ונולדו גם כן אנשים שלא הורגלו בשפלות ובעבדות"
(הרמב"ם - מורה נבוכים, חלק ג,פרק לב).
ושפטתם צדק
וָאֲצַוֶּה אֶת שֹׁפְטֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ: לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹקים הוּא" (דברים א טז-יז). שמוע בין אחיכם - שלא ישמע דברי בעל דין קודם שיבוא בעל דין חברו (ר' חנינה). "לא תכירו פנים במשפט" - שוויון כלפי שני הצדדים, ללא כל התחשבות בחזק או בחלש. בצדיק או ברשע. שלא יאמרו - הואיל וחלש הוא, יש להתחשב, או הואיל ורשע הוא אפשר להטות עליו את הדין. אלא - "כגדול וכקטן תשמעון". שיהיו שווים בעיניכם.
בטבע האדם לנטות לפעמים אחר העשיר שלא לבזותו. להניח שישלם את החוב לעני, אבל בהסתר. לאחר הדין. והעני הרי לא יקפיד. עני הוא ורגיל בביזיונות. וכן כשרואה השופט צדיק ומולו מי שמוכר כרשע, אולי יטהו ליבו לצדד בצדיק ולא להתייחס במלוא ההקשבה למי שמוכר כרשע. "שלא תאמר: זה עני הוא וחברו עשיר ומצווה לפרנסו, אזכה את העני ונמצא מתפרנס מנקיות.
דבר אחר: שלא תאמר: היאך אני פוגם כבודו של עשיר זה בשביל דינר? אזכנו עכשיו וכשיוצא לחוץ, אומר לו: תן לו, שאתה חייב לו" (רש"י). אין לנו עניין להגן על מי שמוכר לנו כצדיק דווקא, ואין עניין להגן על החלש מפני החזק ממנו, או להגן על העני מפני העשיר, אלא יש להגן על הצדק. ועל כך הציווי: "ושפטתם צדק".

תאריך:  23/07/2020   |   עודכן:  23/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
הגיעה העת לומר לביבי - "עלה עלה קירח"    כלומר, אתה ושופרותיך מאיימים כל הזמן בבחירות אם לא ייענו תביעותיך לסמכויות של דיקטטור - אז קום ולך לקלפי
עוד" אברהם הללי
לא לשווא חומש דברים דְּבָרִים נקרא "משנה תורה" כי חוזר ושונה (מלשון משנה או משנן) את רוב המצוות בתורה ובחומש דברים
יוסף קנדלקר
לתוך האליטה הזו של כיפות סרוגות ואנשי חינוך ותיקים בעיר דימונה שהגיעו לכאן לפני שלושים וארבעים שנה, שחשבו שהם הדתיים הלאומיים האמתיים, הם המפד"ל והם הדרך הנכונה, הגיע מגזר שהראה להם שיש טובים יותר
אורנה רב-הון
העונש העיקרי של אימא שלי הייתה להפסיק לדבר אתי כאשר התנהגתי שלא כשורה לפי דעתה    והיו ימים שלמים, לפעמים שבועות, שהיא הייתה מתנתקת ממני ולא קיימת, פשוט כי עשיתי משהו לא בסדר
איתן קלינסקי
בימים אלו, שלמרבה הצער, בית משפט עליון נתן יד לגירוש קהילת רועים ערביים במורדות הרי חברון ובבקעת הירדן, חסרה העוצמה השירית של אבות ישורון    חסר הקול שהעז והצליח לגעת בעצבים הרגישים של הקונפליקט היהודי-ערבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il