X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההפגנות שמתרחשות ברחבי ישראל בחודשים ובשבועות האחרונים הן הפגנות של אזרחים שפשוט מבקשים להחליף את השלטון ולא להרוס את מדינת ישראל ואת מוסדותיה השלטוניים אין פה מהפכנים ואין פה אנרכיסטים, יש פה אנשי שמאל ואנשי מרכז, ולאחרונה אנשי ימין, שפשוט רואים את המדינה שלהם הולכת ונרקבת
▪  ▪  ▪
לא אנרכיסטים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

בשבועות האחרונים עולה כל הזמן בתקשורת המושג "אנרכיסטים" מבית מדרשו של הפירומן מבלפור. בואו רגע ננסה לעשות סדר בהגדרות. רק בהגדרות נכונות ואמיתיות ניתן להסתכל על המציאות כפי שהיא, וכבר ראינו בהיסטוריה, ובמיוחד בהיסטוריה של המאה ה-20, שאם יש כוחות שרוצים לקחת מושגים ולהשתמש בהם בצורה הפוכה למשמעותם האמיתית זה אפשרי. הדבר היחידי שצריך לעשות הוא לחזור פעם אחר פעם על השקר וכדאי להשתמש בשקר כמה שיותר גדול כדי להגיע לתוצאה הרצויה - תחושת חוסר אמון בכלום ופחד בלתי מוסבר מפני כל דבר, שני אלמנטים שמתחברים לכמיהה אחר סדר ביטחון והגיון בחיים, שאותם כמובן רק מנהיג חזק יכול להביא.
אז מהי בעצם אנרכיה? מקור המילה מגיע מיוון העתיקה. משמעות המילה היא "ללא שליט". מכאן אפשר להתפצל לאינסוף פרשנויות למהי אנרכיה. מצד אחד אפשר לפרש את המילה אנרכיה למצב חברתי בו אין ממשלה מרכזית שמכוונת את החברה אלא ישנם קשרים מקומיים של עזרה הדדית ושלטון עצמי של התושבים. בגדול, מדובר במציאות אוטופית ונפלאה שבה כולם חיים ביחד ועוזרים אחד לשני בלי שלטון מלמעלה שאומר כל הזמן מה לעשות ומדכא את האזרח הקטן.
הפרשנות ההפוכה היא מצב בו כל "איש הישר בעיניו יעשה", מצב בו למעשה הבריונים החזקים והאלימים משתלטים על המרחב הציבורי, אין משטרה, אין שלטון מרכזי שמסוגל להתמודד עם אותם בריונים וישנו כאוס, אי-סדר, ופחד מפני התפוררות החברה ואלימות חסרת מעצורים. לאורך ההיסטוריה, במיוחד במאות ה 19-20 ברחבי אירופה, היו נסיונות לכונן מציאות אנרכית. יצירת מציאות כזו התאפשרה במיוחד בימי מלחמות אזרחים כאשר הכאוס השתלט על מדינות וחברות.
ניסיונות מעניינים היו בימי מלחמת האזרחים במסגרת המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנים 1917-1919 ובימי מלחמת האזרחים בספרד בין 1939-1936. בכל מקום בו אנרכיסטים ניסו להציב אלטרנטיבה אמיתית לשלטון, בשלב כזה או אחר הם נמחצו על-ידי כוחות הרבה יותר אלימים ותאבי שלטון מהם. לסיכום העניין, אנרכיסטים הם למעשה אנשים הקוראים להפחתת הרודנות של השלטון וחתירה למצב אוטופי שבו אין צורך בשלטון מרכזי. לעתים האנריכסטים בחרו בדרכים אלימות למימוש מטרתם במסגרת מלחמות אזרחים אבל אף פעם הם לא באמת רצו לתפוס את השלטון במדינות בהן פעלו וסך הכל מדובר יותר באידיאולוגיה רומנטית מאשר אידיאולוגיה פרקטית.
אין באמת אנרכיסטים בישראל בשנת 2020
ההפגנות שמתרחשות ברחבי ישראל בחודשים ובשבועות האחרונים הן הפגנות של אזרחים שפשוט מבקשים להחליף את השלטון ולא להרוס את מדינת ישראל ואת מוסדותיה השלטוניים. אין פה מהפכנים ואין פה אנרכיסטים, יש פה אנשי שמאל ואנשי מרכז, ולאחרונה אנשי ימין, שפשוט רואים את המדינה שלהם הולכת ונרקבת, הולכת ונהיית חולה, בעקבות מנהיג ששכח שהמדינה והוא זה לא אותו דבר.
כל התעמולה הארסית שיוצאת מבית מדרשו של נתניהו מטרתה האחת היא להשאיר את נתניהו בשלטון ולא משנה מה המחיר. בשלב זה כל הדיבורים על שמאל וימין כבר קצת מאבדים את החדות כיוון שהמלחמה כרגע היא בין שני סוגי שלטון: דמוקרטיה מול דיקטטורה. משטר שמקבל את עליונות החוק או משטר שמקבל את עליונות השליט. זה כל הסיפור.
אל תקנו את התעמולה ואת ההפחדה. אין בישראל אנרכיסטים ואין בולשביקים, ומה שבטוח שגם אם יש כאלו שמחזיקים בדעות האלו, הם ממש לא אלו שמנהיגים את המאבקים כנגד הרודנות המתהווה בישראל. לא לפחד, לקום ולמחות, לקום ולהפגין ולשמור על מה שהאבות והאימהות שלנו הקימו בהרבה דם יזע ודמעות.

תאריך:  30/07/2020   |   עודכן:  30/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבא, מה זה אנרכיסט
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
היו בחירות!!! ל"ת
יונתמנציה  |  30/07/20 13:07
2
הכל טוב ויפה
עובד 1  |  30/07/20 21:49
 
- ושכחתי להזכיר
עובד 1  |  31/07/20 01:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל בן-יעקב
המחאה נגד נתניהו אומנם צודקת מאין כמוה, אך לא מספיק חכמה    המסר לא נכון; משהו לא עובד    לא בטוח שצריך להפנות את כל האש אך ורק נגד רה"מ; הרי כל העם כורע תחת הנטל הכלכלי - גם ציבור בוחריו, אשר אותם יש לשתף בהפגנות
אברהם בנמלך
אתה לא חושש שמיקי זוהר ינקוט סנקציות נגדם?    אגלה לך סוד - גם הוא נגד בחירות    למה?    הוא חושש שיאבד את התפקיד שלו אחרי הבחירות, הוא לא יוכל יותר להעניש שרים
עמוס גלבוע
שנאת חינם אינה שנאה מיותרת    זאת שנאה המאמינה בצדקת דרכה האלוהית ואין לה אוזן לשמוע דעות של נושאי שנאתה    לכן, אין אפשרות לדיאלוג עם בעליה, אלא לריב    יהודי נלחם ביהודי ובאותה שעה נלחם גם ברומאי. היש תרופה לכך?
יורם דורי
ביקורים באתרי מורשת כאלו שברובם לא ביקרנו מאז הטיולים השנתיים בבתי הספר מחממים את הלב וממלאים אותנו גאווה
רפי לאופרט
קשה למחול לח"כ שאשא-ביטון על השגיאות שעשתה בתפקידה כיו"ר ועדת הקורונה. הרחקתה מהתפקיד בנסיבות הקיימות, הייתה בלתי-נמנעת. ח"כ אינו יכול לבחור לעשות "חצי עבודה", ועוד בזמן ובמקום הלא נכונים. המקרה של ח"כ שאשא-ביטון חייב להיות שיעור מאלף לכל המעורבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il