X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הגם שכאמור, מטעמי בריאות עמדנו במרחק, לא הרפתה מאתנו אותה חבורה חוליגנית בקריאות "מוות לבני זונות, מוות לבוגדים", אני נחלצתי מטבעת החנק של קריאות המוות אך ורק באמצעות חזרות ונשנות של שוטטות דמיונית שלי במוזאון תל אביב בקומה השנייה, בה הייתי יום קודם לכן
▪  ▪  ▪
הפגנה צ'רלס קלור [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

פרשת "ואתחנן", הפרשה השנייה בספר "דברים", פותחת בתחינת משה לאלוהים, שישנה רוע גזרתו ויתיר לו להיכנס לארץ הנכספת, לארץ ישראל - "וְאֶתְחַנֵּן אֶל ה'... אַתָּה החלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת-גָּדְלְךָ... אֶעְבְּרָה-נָא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן..." למרבה הכאב, אלוהי ישראל "לֹא שָׁמַע אֵלַי..." (דברים, ג' 23-26). פניית משה, תפילתו, היא חצובה מדם לבו. תפילתו מייצגת כמיהה המחברת בין הדמעה שבעין ובין הלמותם החזקה של כל שורשי הלב - זו תפילת תחנונים אנושית ורוחנית.
פרשת "ואתחנן" התברכה בשני טקסטים שכבשו אותי, טקסט אחד מעשיר את תרבותנו ותורם תרומה רבת חשיבות גם לעיצוב תרבות החברה האנושית - עשרת הדיברות. הטקסט השני מהווה את תמצית ההוויה האמונית של עם ישראל - "שְׁמַע יִשְׁרָאֵל". קריאת "שְׁמַע" היא קריאה, לעתים רבות צעקה, מנבכי לב, שהייתה דלק קיומי לעמנו במיוחד בעת מהלכים היסטוריים כאובים. תפילה וצעקה שלא פעם התייצבו עִם עַם ישראל על סף חידלון וכיליון, וגם ידעו לחלצו מהתהום המדמם. והיום אנחנו כואבים את המעמדים המצמררים, שטובים בעמנו לא נחלצו.
אני חש אווירה נוגה בפרשה. מצד אחד היא נוגעת במרומי הפסגות האנושיים והרוחניים של תרבות הרוח, כמו למשל עשרת הדיברות ואחדות האלוהים. מצד שני אנחנו עדים לחוויית התסכול והכאב של מנהיג, שכל חייו הוקדשו למשימה, שבחייו לא זכה לראות ולחוות את מימושה. משה נכסף להגיע לארץ, שהמחויבות שלנו כלפיה היא בלשמוע ובלשמור את "הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם לַעֲשׁוֹת לְמַעַן תִּחְיוּ וּבָאתֶם וִירַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ" (שם, ד',1).
וכשבמציאות חיינו יועץ משפטי לממשלה מגיש כתב אשמה נגד מי שנראה לו לאחר בחינה ובדיקה משפטית, שלא שמר על חוקים ועל משפטים, אסור בשום פנים ואופן לצאת במסע דה לגיטמציה נגד אותו יועץ משפטי לממשלה. במיוחד האיסור חל על מי, שחייב להיות מופת ודוגמה לאזרחי הארץ. כשראש ממשלה בישראל יצא בנאום חוצב להבות נגד יועץ משפטי לממשלה, הוא קָבַר את כל ערכי פרשת השבוע. מסוכנים גילויי ההתלהמות הבוטה של תומכי ראש הממשלה במסעו נגד יועץ משפטי לממשלה. תומכי ראש הממשלה נותנים ידם לקבורת ערכי פרשת השבוע. ערכים המתנים את קיום עם ישראל בארץ ישראל אך ורק באימוץ החוקים "וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׁוֹתָם" (שם, ד', 1).
אל מול השיח של פרשת השבוע, המתחננת בפנינו לשמוע - "שְׁמַע יִשְׁרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים... וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׁוֹתָם" (שם, ה' 1) אנחנו עדים בשנים האחרונות ובמידה מוגברת בשנה האחרונה לשיח שמנהל ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בהמרדת העם נגד המדינה, נגד המוסדות הערבים לסדר החברתי, כמו מערכת המשפט, כי היא מצאה שראש הממשלה לא שמר "אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְּׁפָּטִים".
קריאות מזוויעות
ראש הממשלה ואנשי ביתו אינם בוחלים בהפצת כתב אשמה מזוויע של מפיצי מחלות נגד מפגינים, המוחים נגד ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, המכהן עדיין בתפקידו. תופעת הפצת האשמה על הפצת מחלות מזכירה לנו תופעה מזוויעה מתקופה חשוכה בהיסטוריה, שכוונה נגד העם היהודי ועל המשכה מוטב שלא נדבר.
אמש עשיתי את הבלתי יאומן. בעזרת ילדי השתתפתי בהפגנה נגד השחיתות שהתקיימה בתל אביב בגן צ'ארלס קלור. ילדי ונכדי דאגו לעמוד יחד עם הסבתא והסבא במרחק רב. בידינו אחזנו שלטים שהוכנו בבית. אודה, שכל עת ההפגנה נדדו מחשבותי לעברה של עבודה אמנותית מרשימה של האומן ויליאם קנטרידג' במוזאון תל אביב, הנושאת את השם "ביתר מתיקות נגנו את הריקוד" אליה לקחו אותי בני משפחתי יום אחד לפני ההפגנה. במוזאון ישבתי מרותק למיצג, שכבש אותי וחזיתי בו מספר פעמים.
אני מודה, שהצלחתי להימלט ברוחי מהבוטות ומגסות הרוח שהיו בקריאות מזוויעות של בריונים מימין - שניצבו לידינו בראותם את הפלקטים שהכנו עוד בביתנו - "שיזיינו אתכם", "שתמותו בקבר עם ערפאת" ו"מוות לשמאלנים". הצלחתי להימלט ברוחי מצרחנות מטורפת, כשמצאתי עצמי ממשיך לצפות במה שהעניק לי יום קדם המוזאון לאומנות בתל אביב.
אני ברוחי נמלטתי למיצג שחוויתי יום קודם בקומה השנייה במוזאון תל אביב. היה זה המיצג של ויליאם קנטרידג', שהעניק לי תחושה, כל עוד הגוף נע, הוא מביס את הרע, הוא אפילו מצליח להביס את המוות. האומן ויליאם קונטרידג' שמעבה בתערוכה את הנוכחות הקשה של המוות, הצליח בה בעת להעניק לי תחושה, שניתן להיחלץ מהלא טוב, ניתן להיחלץ מהאפלה. כששוטטתי ברוחי בעבודה האמנותית של ויליאם קונטרידג', חשתי שאני נחלץ מאימת עברית מובסת וקולות מתלהמים העוטפים אותנו בפינה בגן צארלס קלור, בה בחרנו להתמקם.
ככל שקבוצת החוליגנים זעקה לעברנו "בני זונות, שתמותו", אני מיקדתי ברוחי המשוטטת יותר ויותר את מבטי במיצג במוזאון, שלווה בתהלוכה, המובלת על-ידי תזמורת כלי נשיפה אפריקנים. אחריה צעדו דמויות מצוירת בפחם הרוקדות, כי ריקוד, תנועה, שירה, שמחה כולן יחד הן היפוכו של הרוע והזדון, הן היפוכו של המוות והכיליון. הן היפוכן של הצרחנות העמוסה במלל אפל, שהופנה לעברנו בפינה בגן צארלס קלור.
שוטטות דמיונית
הייתי בהפגנה. כן, פיזית נכחתי בהפגנה. מטעמי בריאות הייתי הרחק מלב ההתרחשויות. אבל מצאתי עצמי ממשיך להיות במחיצת התמונות של הצלם הישראלי הצעיר, דניאל צל, שהביטו לעברי מהקומה השלישית במוזאון תל אביב.
הצלחתי להימלט ברוחי מכל ההמולה של קללות מצד מפגיני ימין גם לקומה השלישית במוזאון תל אביב, משום מה בפינה בגן צארלס קלור מצאו לנכון לכבד אותנו בעברית מובסת ברצחנות מילולית - "חבל שאי אפשר להרוג אתכם", "בוגדים", מוות לבוגדים", אני נמלטתי ברוחי גם אל עולמו של הצלם דניאל צאל, שניכרת אצלו קרבה גדולה אל מושאי הצילום, אל מושאי המבט ואל מושאי התשוקה.
הגם שכאמור, מטעמי בריאות עמדנו במרחק, לא הרפתה מאתנו אותה חבורה חוליגנית בקריאות "מוות לבני זונות, מוות לבוגדים", אני נחלצתי מטבעת החנק של קריאות המוות אך ורק באמצעות חזרות ונשנות של שוטטות דמיונית שלי במוזאון תל אביב בקומה השנייה, בה הייתי יום קודם לכן, וצפיתי בריקוד המביס את הרע ואת המוות, זו הייתה כאמור היצירה של האומן הנודע ויליאם קנטרידג'. מדי פעם גם עליתי בדמיוני במעלית לקומה השלישית ועמדתי במרכז החלל, בו מוצבת קופסת אור מונומנטלית, "המסיבה" - שעל שמה נקראת התערוכה - המורכבת מעשרות תצלומים של צעירים.
האומנות חילצה אותי ממלל מזוויע של חוליגנים, שלא יכלו להיפרד מאיחולי המוות לנו. כשהם מוסיפים לקינוח - "אתם בעצם ערבים ולא יהודים". המסע הרוחני בעולמה של פרשת השבוע נתן לי עוד נתיב רוחני מוצק ואיתן להימלט מהעברית המובסת והצרחנית, שלא פסקה לשלוח לעברנו "פניני לשון" כמו: "ערבים בני זונות" ועוד שפע של "אוצרות לשון", שמוטב כבר לא להקלידם.

תאריך:  02/08/2020   |   עודכן:  02/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע "ואתחנן" ומאורעות הימים האחרונים
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
אני מאחלת לך בריאות טובה
יהודית רובין  |  2/08/20 12:40
 
- ליהודית רובין תודה.
איתן.  |  2/08/20 18:15
 
- כבר בעשור ה9 לחיך די לך כבר
ב.ל  |  2/08/20 19:41
 
- ב.ל נמלט מאיתנו
אברבנאל   |  4/08/20 14:42
2
פנייה לאיתן
יהודית..  |  2/08/20 13:25
 
- יהודית, איתן העלה כבר
ה.א  |  2/08/20 17:52
 
- ה.א מפטפט על אנרכיסטים.
ה.א מפטפט  |  4/08/20 14:14
3
איתן, תסתפק בפרשת השבוע
b ב. נירה   |  2/08/20 14:34
4
איתן, תסתפק בפרשת השבוע
b ב. נירה   |  2/08/20 14:34
5
איתן, תסתפק בפרשת השבוע
b ב. נירה   |  2/08/20 14:34
6
ואתחנן, על שום מה?
ה.א  |  2/08/20 15:26
 
- כתבת בעניין ההפגנות:
בקשה מידידי אפי  |  3/08/20 10:26
 
- ונשיקה צרפתית?
ה.א  |  3/08/20 17:26
 
- מגיב החותם ה.א ירדת מהפסים??
עידית.  |  4/08/20 15:26
7
הבלים
מגיב ותיק  |  2/08/20 17:37
 
- נראה שחטפת מכת שמש. ל"ת
אוילוש אני מודאגת  |  3/08/20 11:20
 
- את מערכת המשפט מחוץ לחוק
ימין מטורף מוציא  |  5/08/20 07:08
8
הובטח קבניט פיוס לפני 77 ימים
לפני 77ימים  |  2/08/20 19:19
9
איזה פלצן הקלינסקי הזה
צ'כוב   |  2/08/20 23:13
 
- לצ'כוב
לצ'כוב  |  3/08/20 06:01
10
צ'כוב ידע לקרוא, מה קרה לך.??
למגיב צ'כוב   |  3/08/20 07:12
 
- מאיפה המפגנים הכירו את אמא שלך
ב.ל  |  3/08/20 12:51
 
- אני המגיב ב.ל מופת של התבהמות
אני המגיב ב.ל  |  3/08/20 18:20
 
- ב.ל מגיב מתוך ביב השופכין
עידית .  |  4/08/20 15:12
11
פלצנות ותגובת המגיב צ'כוב
למגיב החותם צ'כוב  |  3/08/20 10:10
12
לפלצן שחתם צ'כוב
לפלצן שחתם צ'כוב  |  3/08/20 10:18
13
התנהגות מחפירה של משפחת נתניהו
איצי.  |  3/08/20 11:33
 
- תסירו את תמונת פרופ' רוחמה רז
פניה ליאיר נתניהו  |  3/08/20 22:16
 
- מה תעזור פנייה למופרע
עידית .  |  5/08/20 08:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב ברדוגו
גנץ לא מוצא את עצמו בממשלה. עוד איתות ברור, אולי הכי ברור, לסוף דרכה של הממשלה. אל תאשימו אותי אם זה מתחיל להיראות כאילו גנץ מייחל לבחירות כדי שיוכל לפרוש בשקט, ובתסריט כזה נראה את גבי אשכנזי ממציא את עצמו מחדש
עו"ד אברהם הללי
גדול הנביאים הקרוב לאלוהים יותר מכל נביא אחר מתחנן אל ה' לתת לו להמשיך את משימתו שהטיל עליו אלוהים להביא עם ישראל לארץ כנען ולהורישה לו, נדחית
יוסי אוחיון
חז"ל מתארים בגמרא במסכת מועד קטן דף כ"ו את הדיאלוג שהתנהל בין ברכיהו בן נריה למלך יהויקים ושריו - שיח עקר שמביע את תגובתו הצינית של המלך יהויקים לאירועי החורבן והגלות באומרו: "אני המלך"
מאיר אינדור
מלחמת אחים יכולה להחריב את הבית השלישי    מצופה כעת מאנשי השמאל שאינם יושבים בשלטון, שיגזרו הבלגה על עצמם ועל אנשיהם. היו בחירות דמוקרטיות
שמואל לוין
התוכנית של גמזו אולי טובה, אך נתוני הפתיחה פשוט אינם ריאליים. ממשלת ישראל והציבור הישראלי אינם בנויים לא לשקיפות ולא למשמעת, ולכן כל כוונותיו הטובות של פרופסור גמזו מתאימות וישימות (אולי) באיזו מדינה של פנטזיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il