X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היה זה הרב ישראל ליפקין מסלנט, כאמור, רב צעיר בן 38, שדרש מהקהל שהתאסף בבית הכנסת ביום הכיפורים להקשיב לקול של המדע - לאכול ולשתות ביום הכיפורים
▪  ▪  ▪
קדושת החיים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

אני מתגעגע לגיבור הסיפור "על שלושה שאכלו" של הסופר דוד פרישמן - לרב ישראל ליפקין מסלנט. רב שידע לשבור את כל המוסכמות באומרו לקהל שנאסף בבית הכנסת ביום הכיפורים - "לא להתענות ביום הקדוש והנורא הזה, יום הכיפורים, לקצר בפיוטים, ללכת בחוצות העיר לרוח היום, ואיש את רעהו יושיעו...". מלים אלו נאמרו על-ידי הרב ישראל ליפקין מסלנט בבית הכנסת בעיר וילנה ביום הכיפורים בשנת 1848 - "הוא עלה בתום תפילת שחרית על הבמה עם שני דיינים, הוציא יין ועוגות, וקידש...".
היה זה רב, שהקשיב לקול דרישת מדע הרפואה, בדרישה מהקהל בבית הכנסת לאכול עת מגיפת הכולרה קטלה מסביב חיים כדי ש"הגוף יתחשל ויעמוד מול אימת מגיפת הכולרה".
את הסיפור "שלושה שאכלו", הפורס בפני הקוראים את גדלות הנפש של הרב ליפקין מסלנט, פירסם הסופר דוד פרישמן לפני 128 שנים בוורשה בחוברת "אותיות פורחות" בשנת תרנ"ג 1892.
הסיפור מבוסס על פרשה אמתית בהחלט, שהתרחשה 44 שנים טרם פרישמן כתב את סיפורו. הסופר ביסס את הסיפור על פרשה כאובה, שהתחוללה בעיר וילנה עת פרצה בה מגיפת הכולרה, שחיי המוני בני אדם נקטלו בה. יום יום ליוו בני הקהילה בווילנה עשרות רבות של יקיריהם לבית העלמין.
ביום הכיפורים בשנת תר"ט-1848 עלה על הבמה בבית הכנסת רב צעיר בן 38, היה זה הרב ישראל ליפקין מסלנט, מי ששמו יהיה קשור בעתיד עם תנועת המוסר בליטא.
בסיפור מתואר רב זקן ומקובל מאוד על הקהל. באמת ההיסטורית היה זה הרב ישראל ליפקין מסלנט, כאמור, רב צעיר בן 38, שדרש מהקהל שהתאסף בבית הכנסת ביום הכיפורים להקשיב לקול של המדע - לאכול ולשתות ביום הכיפורים. להבנתו, מצוות פיקוח נפש מחייבת לאכול. אסור לצום עת אימת נגיפים, הקוטלים המוני בני אדם, עלולה לקטול גם את חיי יהודי שביקש לקיים מצוות צום.
הרב ישראל ליפקין מסלנט הוא מודל של רב חדשני, שדרש מעצמו ומהציבור להילחם כנגד מוסכמות כדי להציל את הציבור מנגיפי המגפה הקוטלת חיים - "על דעת המקום ועל דעת הקהל אנו מתירין - לאכול ולשתות ביום הכיפורים, כי קיפוח נפש דוחה הכל".
הסיפור של דוד פרישמן "על שלושה שאכלו" צריך לנווט את חיינו למה שאורב לנו במציאות חיינו כאן ועכשיו. עלינו לקחת לתשומת לבנו את סערת הנפש שפקדה את הרב ישראל ליפקין מסלנט, כשעמד ובכה - "ויש אשר תבואנה דמעותיו להחביא את קולו ולשים מחנק לצווארו. באומרו: אִכְלוּ! אִכְלוּ! השעה צריכה לכך! משום עת לעשו הפרו! - וְחַי בַּהֶם - וְלֹא שֶׁיָּמוּת בַּהֶם".
אני מודע למאוויים של יהודים חרדים. אני בן למשפחה, שרבים בה לא עברו יום אחד בחייהם הבוגרים בלי מניין. בית כנסת ותפילה בציבור הוא להם בית ראשון. אני מכבד ציבור שחשוב לו, שלא יעבור יום אחד על ילדיהם ללא לימוד תורה בישיבה בהדרכה ובהנחית רב. אני מקבל בהבנה קושי לקבל גישה האוסרת לימוד תורה המוני בתלמודי תורה ובישיבות, ולהמירה בקפסולות או בלימוד בבתים.
ברוח דבריו של הרב ישראל ליפקין מסלנט אני סבור, שעלינו, המוחים נגד שחיתות שלטונית ונגד ראש ממשלה שיש נגדו שלושה כתבי אישום, לחשוב פעם נוספת, האם עלינו לקיים התכנסות המונית בהפגנות, העלולה לגרום להידבקות בנגיפי הקורונה. בימים אלו אנחנו חייבים להעמיד את ערכי קדושת החיים מעל לכל. כמי שהיה ביום שבת בהפגנה, ועמד מסיבות בריאותיות במרחק רב מאוד ממוקדי ההתרחשות, אבל צפה וראה את ההתרחשויות, אני מעלה לדיון את הנושא, האם ההתקהלות ההמונית בהפגנות אינה מסכנת את חיי המשתתפים בהפגנות. למען קדושת החיים עלינו לבחון האם להמשיך בדרך הזו במאבק נגד השחיתות השלטונית.

תאריך:  03/08/2020   |   עודכן:  03/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אני מתגעגע לרב ישראל ליפקין מסלנט
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
קלינסקי שפט וכבר הרשיע
צ'כוב   |  4/08/20 00:14
 
- המגיב צ'כוב התבלבל.
לצ'כוב המבולבל.  |  4/08/20 14:41
 
- יועץ משפטי עם תיק פלילי פתוח
צ'כוב  |  4/08/20 23:00
 
- קצת סדר
ה.א  |  5/08/20 01:47
 
- המגיב הזה "צודק"
עידית ....  |  5/08/20 16:21
 
- עו"ד ה.א לא עבר בחינות הסמכה
עו"ד ה.א   |  5/08/20 22:22
2
כשתדבר עם אבא שלך על חייזרים
פניה ליאיר נתניהו  |  4/08/20 06:43
3
מצידי
מגיב ותיק  |  4/08/20 08:32
 
- עו"ד מושחת בשם מגיב ותיק
עו"ד מגיב ותיק  |  4/08/20 17:37
 
- לבולשביק/ית...
מגיב ותיק  |  4/08/20 20:31
 
- המשמיץ את חיל האוויר =מפלצתיות
מגיב ותיק והעו"ד  |  5/08/20 06:57
4
לאיתן תודה
עידית .  |  4/08/20 15:07
 
- ממליץ בחום לקלינסקי להיצטרף
ב.ל  |  4/08/20 23:08
5
״כשהגיע הרב הקדוש רבי לוי יצחק
פלא יועץ  |  4/08/20 15:09
 
- פלא יועץ, נהניתי מתוכן התגובה
עידית .  |  5/08/20 08:42
6
איתן, יישר כוח. ל"ת
יחזקאל.  |  5/08/20 11:11
7
להימנע מהתקהלויות המוניות
קדושת החיים  |  7/08/20 10:10
8
חובה לקדש את החיים.
בקשה של צעירה  |  7/08/20 10:16
9
נקדש את החיים- לא להתקהלויות
צעירה..  |  7/08/20 10:37
 
- תומכת ברעיונות של הצעירה.
נערה.  |  9/08/20 10:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
נתניהו איננו טלית שכולה תכלת. ביקורת עליו לגיטימית בהחלט. אך מכאן ועד האמירה שיש כאן "דיקטטורה של אדם מטורף" - אין זו אלא שבך ובחבריך דבק הטירוף, שמסכן את אושיות החברה בישראל
דן מרגלית
לא הפרת ההסכם מצד ביבי והליכוד מפתיעה אלא הקלות הבלתי נסבלת שסיעה כה גדולה מתייצבת בגלוי כמי שהיא מפירת אמונים ומרמה וגונבת-דעת
צילה שיר-אל
אנו נמצאים בעיצומה של תקופה נפיצה מאוד מבחינת התפיסה הרגשית של העם את מנהיגיו    העם מרגיש צורך להשתחרר מכבלי העבר וללכת אל העתיד בדרך חדשה
בעז שפירא
השנתיים האחרונות היטיבו עם האיש ועם הקריירה הפוליטית שלו    הנהגתו את משרד הביטחון זכתה לשבחים רבים גם ממתנגדים פוליטיים והתנהלותו במשבר הקורונה מיצבה אותו בקדמת הבמה כמי שדאגתו וכל מעייניו נתונים למדינה ולאזרחיה ורק אחר כך לענייני היום ולפוליטיקה הקטנה
אילת פדה-גולדשטיין, ד"ר אבי מרדלר
טיפוח צוות (בעבודה ובבית) עם מיקוד שליטה פנימי ולקיחת אחריות - היום יותר מתמיד    משבר הקורונה הקצין בעיות שטרם טופלו ואת רגישות התגובות בגינן - מה בכוחנו לעשות כדי לצלוח את האתגר, ולשמור על מערכות היחסים החשובות לנו (הקטנת הסבירות לגירושים/פיטורים)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il