X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חשש גדול בצמרת הרש"פ שמדינות ערביות ואיסלאמיות נוספות יחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל, הרש"פ פועלת מול כמה מדינות בניסיון למנוע זאת הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות מסמל את כישלון האסטרטגיה הפלשתינית, גורמים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס חייב לפרוש מתפקידו
▪  ▪  ▪
עבאס. העריך לא נכון [צילום: פלאש 90]

הרש"פ וחמאס הופתעו כאחד מההודעה על השגת הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל. ההלם בצמרת הרש"פ הוא גדול, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא העריך שאיחוד האמירויות יחרוג מהקונסנזוס הערבי שהיה עד כה, על-פי דרישת הפלשתינים, שאף מדינה לא תחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל לפני שיושג הסדר קבע בין ישראל לרש"פ.
בסוף השבוע היו הפגנות בהר-הבית ובמקומות שונים בגדה וברצועה נגד הסכם הנורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. המפגינים שרפו את תמונותיהם של הנשיא טראמפ, ראש הממשלה נתניהו ויורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד. הפלשתינים כבר מכנים את ההסכם במילים "הסכם הקלון" (איתיפאק אלעאר-בערבית), והרש"פ הודיעה רשמית כי מדובר ב"בגידה ותקיעת סכין בגבם של הפלשתינים".
הורדת נושא הסיפוח מעל הפרק לפי שעה איננה מספקת את הפלשתינים. הם חוששים שהנושא יעלה שוב לסדר היום בעתיד לאחר שמדינות נוספות מהמפרץ יחתמו על הסכמי נורמליזציה נוספים עם ישראל. הם גם מאוכזבים מכך שג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, תמך בהסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות. גורם בכיר ברש"פ אומר כי אם הנשיא טראמפ יבחר לכהונה נוספת כנשיא יהיה זה סיוט חדש עבור ההנהגה הפלשתינית מכיוון שהוא יפעל בכל הכוח ליישם את תוכנית "עסקת המאה".
הזעם הפלשתיני גובר בעקבות השתיקה של מדינות ערב. מלבד שלוש מדינות: מצרים, עומאן ובחריין שבירכו על ההסכם. הזעם של הרש"פ הופנה גם לעבר הליגה הערבית והעומד בראשה אחמד אבו אלע'יט בטענה כי ההסכם הוא הפרה בוטה של החלטות הליגה הערבית וסטייה חמורה מיוזמת השלום הערבית.
סאאב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, הופיע באמצעי התקשורת הערביים ושפך אש וגופרית על אחמד אבו אלע'יט. בהופעה בערוץ אל-ג'זירה ב-14 באוגוסט הוא האשים את אבו אלע'יט במחדל שהביא לחתימת ההסכם וקרא להתפטרותו. עריקאת טען כי איחוד האמירויות הוא המדינה הראשונה שקיבלה את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. גורם בכיר בפתח אישר כי מדובר בניצחון מדיני היסטורי של ארה"ב וישראל בתולדות הסכסוך הישראלי-ערבי.
ניסיון לעצור את הסחף לכיוון ישראל
החשש הגדול ברש"פ הוא מפני סחף בעמדות של מדינות המפרץ ללכת בעקבות איחוד האמירויות זאת על-רקע הידיעות כי גם בחריין ועומאן יחתמו בשבועות הקרובים על הסכם נורמליזציה עם ישראל. מלך בחריין חמד בן עיסא התקשר ליורש העצר של אבו דאבי, השיח' מוחמד בן זאיד ובירך אותו על ההסכם המתגבש עם ישראל, המלך אמר ליורש העצר כי מדובר ב"הישג היסטורי שיוביל לשלום עם ישראל ויחזק את המאמצים לשלום ויציבות במזרח התיכון".
על-פי גורמים מדיניים בירושלים, ראש המוסד יוסי כהן שוחח בסוף השבוע בטלפון עם ראש ממשלת בחריין. ההערכה בירושלים היא כי בחריין שאירחה את הוועידה הכלכלית למימון "עסקת המאה" האמריקנית, היא המדינה הבאה שתחתום בקרוב על הסכם נורמליזציה עם ישראל. ג'ראד קושניר, יועצו של הנשיא טראמפ אמר ב-14 באוגוסט כי "הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה היא בדרך".
בכירים ברש"פ עוסקים בניסיונות לעצור את הסחף במדינות המפרץ לכיוונה של ישראל. גורם בכיר ברש"פ אמר כי היו מגעים עם שר החוץ הסעודי והוא הודיע לרש"פ כי סעודיה מברכת על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל. בעקבות השיחה עימו אומרים בכירים ברש"פ כי מדינות ערביות ואיסלאמיות נוספות ילכו בדרכו של איחוד האמירויות להסכמי נורמליזציה עם ישראל.
כישלון האסטרטגיה הפלשתינית
הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות מסמל את ניצחון האסטרטגיה האמריקנית-ישראלית של הסכמי שלום נפרדים עם מדינות ערב, ללא קשר לערוץ הישראלי פלשתיני. על אסטרטגיית "ההתנגדות" של חמאס והג'יהאד האיסלאמי והאסטרטגיה של מחמוד עבאס לנסות ולאלץ את ישראל והקהילה הבינלאומית לקבל את "הקווים האדומים" הפלשתינים באמצעות החרמת המשא-ומתן עם ישראל וניתוק הקשר עם ממשל טראמפ.
למעשה, בראייה לאחור, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ניהל אסטרטגייה כושלת מאז הכריז הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. בניגוד לדעת בכירים בפתח הוא החליט על ניתוק הקשר עם הממשל האמריקני והפלשתינים משלמים על כך עד היום מחיר כבד. בכירים בצמרת פתח מודים בשיחות סגורות בכישלון האסטרטגיה של מחמוד עבאס, הם מותחים עליו ביקורת נוקבת ויש כמה מהם שאף אומרים כי הוא סיים את דרכו הפוליטית ועליו לפרוש בכבוד ולפנות את כיסאו להנהגה צעירה ופרגמטית שתוכל להביא הישגים מדיניים לרש"פ.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שוחח בטלפון עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה בעקבות ההודעה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות והשניים סיכמו על הגברת השת"פ ביניהם, הרש"פ חתומה על הסכם אוסלו עם ישראל שמגביל אותה בכל הקשור לאלימות וטרור. ההערכה בצמרת פתח היא כי מחמוד עבאס לא יעז לחצות את הרוביקון ולהצטרף ל"ציר ההתנגדות" בראשות אירן, הוא פשוט נמצא במילכוד שאליו הוא הכניס את הרש"פ באסטרטגיה השגויה שלו.
אולם, הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירוית לישראל נותן גם אוויר כלכלי לרש"פ, נושא הסיפוח איננו עומד כעת על הפרק והרש"פ יכולה לחדש את השת"פ הביטחוני עם ארה"ב ולקבל מחדש עשרות מיליוני דולרים עבור מנגנוני הביטחון הפלשתינים. היא יכולה גם לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל, דבר שיאפשר למחמוד עבאס, הנצור במוקאטעה ברמאללה, ולבכירי הרש"פ לנסוע לחו"ל.
גורם בכיר בפתח מעריך כי אין גם מניעה לחדש את הקשר עם משרד האוצר הישראלי ולשוב ולקבל באופן חודשי את כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ השרוייה במשבר כלכלי קשה מאז החלה מגיפת הקורונה, אולם, ההחלטה נתונה בידיו של מחמוד עבאס.

תאריך:  17/08/2020   |   עודכן:  17/08/2020
+השלום של טראמפ
15:02 17/08/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה

להחלטתו של טראמפ לכונן יחסי שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות יש השלכות רבות  ▪  בין השאר היא טורקת את הדלת בפני בחירות באופק הקרוב וסותמת את הגולל על האפשרות שנתניהו יקבל חסינות  ▪  המהלך מועיל לראשון ומזיק לאחרון, אשר כנראה היה מעדיף סיפוח

טראמפ. על-פי ישק דבר [צילום: אנדרו הרניק, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל פותח את הדלת לחזרתו לשטחים של מוחמד דחלאן והתמודדותו על תפקיד יו"ר הרש"פ    הברית הפוליטית בין דחלאן לחמאס הסתיימה, הוא הקים מאחזי כוח בשטחי הגדה וממתין לעיתוי הנכון לחזור לרמאללה
יוני בן-מנחם
ארה"ב, צרפת וסעודיה מנסות לנצל את אסון הפיצוץ בנמל ביירות כדי לנטרל את כוחו של חיזבאללה בלבנון ולהקים ממשלה שתוציא את לבנון מהמשבר הכלכלי    חיזבאללה תומך בהקמת ממשלה מהר ככל האפשר אך נחוש שלא לוותר על כוחו הפוליטי והנשק שברשותו, המאבק בעיצומו
דוד ארגז
את ההוכחה הסופית שהעולם השתגע סיפק ראש ממשלתנו בנימין (ביבי) נתניהו, כשהכריז על הסכם השלום המתגבש עם ה"מפרציות". אם פרס לימד אותנו שפוליטיקה היא אומנות האפשר בא ביבי והראה לנו שפוליטיקה היא אומנות הבלתי אפשרי
ארי בוסל
ערביי המפרץ משקשקים מפחד מאירן, ואין ספק שהמהלך של השלום הנרקם נועד לשלוח מסר ברור לאירן: את מנסה להשמיד את ישראל, ישראל מגיעה אליך וכבר ניצבת על גבולותיך
עודד ערן
ירדן התמודדה בצורה טובה עם הקורונה, גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית    אפשרות הסיפוח ביהודה ושומרון ירדה מעל הפרק - עוד בשורות טובות לממלכה    אז מדוע פועל המשטר נגד מתנגדיו ערב הבחירות לפרלמנט?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il