X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הנשק שמספקת ישראל לבת בריתה אזרבייג'ן מביך את הרוסים, שתומכים בארמניה, אויבתה המושבעת של האזרים בזמן שהם מטיסים מאות טונות של אמל"ח לאזור, הרוסים מנסים לשכנע אותנו להפסיק ולחמש את בני בריתנו
▪  ▪  ▪
באקו, אזרבייג'אן [צילום: פאבל גולובקין/AP]

מזה כחודש במרחק של כאלפיים קילומטרים צפונית מישראל, ועוד יותר רחוק מהתודעה הישראלית, מסלים העימות בין שתי מדינות קטנות: ארמניה ואזרבייג'ן. שתי שכנות-אויבות שבדרום הקווקז נלחמות לסירוגין כבר כשלושים שנה, בעיקר על אזור נגורנו-קאראבך (חבל ארץ אזרי, שנכבש על-ידי הארמנים ואינו מוכר על-ידי שאר העולם, גם לא על-ידי ישראל). אבל הסבב האחרון מעניין במיוחד, כי הפעם הקרבות מתנהלים הרחק מאותו חבל ארץ שכוח אל - בקרבת הגבול הגאורגי.
והנה למה זה מעניין: קודם כל, באזור עובר צינור הנפט המפורסם באקו-טביליסי-ג'ייחאן (השני באורכו בעולם). רוב הישראלים לא יודעים זאת, אך כשליש מהנפט שמגיעה לישראל זורמת בצינור זה. אם הארמנים יחליטו לפוצץ אותו, על-מנת לפגוע בכלכלת אזרבייג'ן, אנו צפויים למחסור מיידי בנפט, מה שעלול להביא לזינוק במחירי הדלק, הגם ככה גבוהים. בימי קורונה הטרופים, רק זה חסר לנו.
היבט נוסף הוא התודעה: ארמניה, ובעלת בריתה האסטרטגית רוסיה דורשות מישראל להפסיק למכור נשק מתקדם לאזרים. ולא מדובר על עסקות זוטרות - על-פי נשיא הרפובליקה אילהאם אלייב, ישראל מספקת להם נשק במיליארדים, מה שמכניס לקופת המדינה מאות מיליוני דולרים ממיסים ומספק עבודה למאות ישראלים. לכאורה, הנשק הזה, במיוחד המטוסים ללא טייס, פוגע באוכלוסייה הארמנית, טוענים כלי התקשורת ברוסית. אבל הנה מה שרוסיה לא מספרת לישראלים, או לעולם בכלל: היא עצמה מוכרת נשק לשני הצדדים. ומה שהיא רוצה, תכל'ס, זה לדחוק את ישראל מהקווקז.
לכך יש שתי סיבות. ראשית, להרוויח עוד מיליארדים, וזה ברור. למרות שלארמנים היא מספקת נשק כמעט חינם, לאזרים היא מוכרת אותו במחיר מלא. ומאז 2016, אבוי, היא כבר לא הספק הראשי של הנשק למדינה זו, אלא ישראל. כן, ישראל היא ספקית הנשק הגדולה והחשובה של אזרבייג'ן.
כבר בשנת 2012 נחתמה עסקה בשווי 1.6 מיליארד דולר לרכש של מל"טים, מערכות נ"מ ועוד. באותן שנים מי שפעלו לחזק את היחסים בין המדינות, ומי שהפכו אותם לכה אדוקים, היו שמעון פרס ז"ל ואביגדור ליברמן, אז - שר החוץ של ישראל. בשנת 2016, כאמור, לאחר ביקור של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נחתמה עסקה נוספת בהיקף של 5 מיליארד דולר. התקשורת הזרה מדווחת שבין השאר מכרה ישראל לאזרבייג'ן מל"טים מסוג הרמס 900, הרמס 450, הרון ואחרים. למעשה זרוע המל"טים שלהם מבוססת על כלי טיס ישראלים, מה שנותן לאזרים עליונות אדירה בתחום, שכן המל"טים הארמנים מבוססים על דגמים רוסים ישנים, שגם בימיהם היותר יפים לא באמת יכלו להתמודד מול אלו של ישראל.
מתאים לרוסים
זאת ועוד, הצבא האזרי רכש את מיטב כלי הנשק של התעשיה הישראלית: רובי תבור ומקלעי נגב, טילי נ"ט מסוג B-300 וגיל, אפילו רכבי סופה ואביר. עד כדי כך חזק נכנסה ישראל לשוק הזה.
שנית, המערכות הישראליות מביכות את הרוסים, שכן הן הרבה יותר מתקדמות. אמצעי הלוחמה האלקטרוניים של הרוסים מתגלים כמעט חסרי אונים נגד המל"טים של ישראל, וכיוון שקונים פוטנציאליים מביטים בזה בדאגה, הרוסים מתים להיפטר מהמתחרה הישראלי באזור. הפסקת שת"פ בין ירושלים לבאקו יעלה תעלה כאמור לישראל מאות מיליוני דולרים רק מהכנסות מיסים, ויכול לפגוע גם ביחסים בין שתי המדינות, מה שגם נורא מתאים לרוסים.
כמה מילים לסיום על יחסי ישראל-אזרבייג'ן. לכאורה, מה למדינה שיעית הגובלת באירן לישראל? אז מתברר, שמדובר בבעלות ברית אסטרטגיות, להן אויב משותף - שלטון האייטלות - והמון אינטרסים משותפים בתחום החקלאות, הרפואה, קידוחי נפט וגז וכו'. הגבול המשותף שיש לאזרים עם אירן הוא נכס חשוב לקהילת המודיעין של ישראל, ועל כך אין צורך להרבות מילים. הן רוסיה והן אירן היו שמחות מאוד לו הקשר בין ירושלים לבאקו היה נקטע, אבל זהו אינטרס שלהם, וממש, אבל ממש, לא האינטרס שלנו.
נ.ב. לאחרונה נודע, כך, שבזמן שנשמעות הטענות כי יש להפסיק לספק נזק לאזרים, נשלחו שבעה מטוסי תובלה ענקיים עם 280 טון אמל"ח דרך קזחסטן ואירן כסיוע רוסי לארמניה. אז הדאגה לשלום באזור היא אחת האחרונות של מוסקבה. כמו-כן, סרביה, עוד מדינה שהיא בת חסותה של רוסיה, מודה שהיא מוכרת נשק לארמנים, וזה לא מפריע לפוטין או לאיש משריו או שופריו.

הכותב הוא לשעבר - עורך ראשי izrus.co.il, במשך שנים סיקר את יחסי ישראל ומדינות ברה"מ לשעבר.
תאריך:  19/08/2020   |   עודכן:  19/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצביעות הרוסית: ישראל והנשק הקווקזי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המעורבות הרוסית
חרגול  |  21/08/20 18:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
בנקודת משבר זו ביחסינו עם הפלשתינים, עלתה על פני השטח יוזמתו של נתניהו, להסכם שלום עם אמירויות המפרץ    עכשיו הציב נתניהו את המכשול האולטימטיבי, לתקוות הפלשתיניות להריסת הפרויקט הציוני    את הדרך היחידה לסיכול המזימה, אפשר לראות ביוזמתו יוצאת הדופן
איילת פישביין
היהדות לא מתכחשת להומור    חג פורים היה מאז ומעולם חג של ליצנים, של שתיה ובדיחות    בחצרות החסידים לבדחן החצר היה תפקיד חשוב ביצירת אווירה שמחה ומכילה
עומר מואב
שכר מינימום מתון לא צפוי להגדיל אבטלה, אבל מעל רף מסוים, לשכר המינימום תהיה השפעה שלילית על התעסוקה
מתי דוד
אחד המנהיגים המערביים הבודדים שהעז לקרוא תגר על הסדר העולמי המזויף של האו"ם    מנהיג שהעז להציב מראה ריאליסטית מול האו"ם ותוקף את היומרה של מוסדות האו"ם לקדם צדק ושלום
יוני בן-מנחם
הרש"פ מנסה לפגוע בהסכם הנורמליזציה ולהכשיל עלייה של עולי רגל מאיחוד האמירויות למסגד אל-אקצה    המופתי של הרש"פ פירסם פסק הלכה האוסר על תושבי איחוד האמירויות לבקר במתחם הר-הבית או להתפלל במסגד אל-אקצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il