X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כותרת השער הפרובוקטיבית במוסף 'גלריה' של עיתון הארץ, כתבתו של האמן העיתונאי גלעד מלצר וצילום מפגינה חשופת חזה - מאתגרים במיוחד
▪  ▪  ▪
"סמלים קדושים" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
שירה גפשטיין בעקבות דלקרואה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]

פטימה אבו-רומי [צילום: ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין]

רחל מנשה דור מתוך וידאו [צילום: ד"ר מרגלית מונר-גויטיין]

מחאתה של סטודנטית שישבה עם חזה חשוף על פסל אבן המדמה את מנורת הקנים עוררה סערה ציבורית, בטענה שיש כאן "חילול" ערכים לאומיים. לעומתם יש המצדיקים אקט זה ואף משייכים אותו להיסטוריה של מחאה נשית.
"שומו שדיים", כותרת השער הפרובוקטיבית במוסף 'גלריה' של עיתון הארץ (29.7.20), כתבתו של האמן העיתונאי גלעד מלצר וצילום מפגינה חשופת חזה - מאתגרים במיוחד. מלצר פורט לקורא את ההיסטוריה של חשיפת השדיים כצעד מחאה נשי (עמ' 3-2). הציור הידוע של דלקרואה, "החרות מובילה את העם" (1830), מופיע כאן על פני חצי עמוד ומהדהד באופן מיידי למהפכה הצרפתית, ביטול המלוכה ודרג האצולה, וחיסול שחיתות השלטון. מריאן הצרפתיה, סמל החרות, נושאת את דגל שלושת הצבעים, אדום לבן כחול. היא חשופת חזה בלהט הפעולה, מובילה את המהפכה בראש חבורת גברים חובשי מגבעת (סמל הבורגנות) וקסקט (סמל הפועלים).
עד עתה לא היה מי שיערער על כבודה של תמונה זו בטענה לעירום. להפך, תמונות רבות של נשים ערומות מופיעות במוזאונים הנבחרים, לא רק מהעת העתיקה, כמו 'הולדתה של ונוס' (עולה מהים) של בוטיצלי, או "ונוס הישֵנה" של ג'ורג'ונה ואח"כ של תלמידו טיציאן עם "ונוס מאורבינו" (1538), אלא גם מהעת החדשה: גויה עם "המאיה הערומה", אדוארד מאנה עם "אולימפיה" (1863) בעקבות טיציאן. אמנם, 'אולימפיה' עוררה תגובות נזעמות, זאת בעיקר בגלל המבט הישיר, המתריס שלה לעבר הצופה, הרמזים שזו יצאנית (לפי מאנה זו אישה עצמאית העובדת לפרנסתה וראויה לציור). גם ציור מפורסם אחר של מאנה, "ארוחת הבוקר על הדשא", מציג דמות אישה עירומה לגמרי בחזית, מול שני גברים לבושים. גם היא זכתה לזילזול ולעג מהאקדמיה לציור שהייתה שמרנית, ומאנה, לעומתה, שהתחיל כאימפרסיוניסט, נחשב כיום אבי המודרניזם.
אז למה רגשו כל כך המבקרים על מחאתה של אותה סטודנטית מפגינה?
מלצר טוען לצביעות החברה שמקבלת בהערצה יצירות של גברים בהן נראות נשים עירומות, ומפנה אותנו גם למאמר המכונן של לורה מלוי "עונג חזותי וקולנוע נארטיבי" (1975) בו היא טוענת שהעירום הנשי בסרטים בא לענג את המבט הגברי. עובדה היא שאין בקולנוע, האמריקני לפחות, עירום גברי חזיתי (למעט, אולי, בקולנוע הסקנדינבי).
כאן המקום לציין את הציור המעולה של שירה גפשטיין בעקבות דלקרואה. ציור זה הוצג כבר בגלריה חנינא בת"א (6.2020) לפני אירוע חשיפת החזה בהפגנה, וכמו ניבא אותו. שירה מתייחסת לקורונה כפי שדלקרואה מתייחס למרד: כאן, הגבר חבוש המגבעת עוטה מסכת קורונה ובמקום רובה הוא מחזיק טלפון בפוזה של 'סלפי'. המורדים שם רומסים את גופות הנרצחים, וכאן, חולה קורונה נופל שדוד ונרמס על-ידי השורד בעל המגבעת. מהמרפסות מציצים יושבי ההסגר. במקום דגל צרפת שם, 'מריאן' של שירה אוחזת ביד אחת מטוש ענק וביד השנייה פלטה של ציירים. דיוקן עצמי?
התרסה נגד הסדר ההגיוני, המקובל
התרסה נגד הסדר ההגיוני המקובל מביעה הקרמיקאית רחל מנשה דור (אוצרת: אפרת אייל) בתערוכה בבית בנימיני. בתיאור וידאו מסקרן ומפתיע היא מצלמת את עצמה בונה עבודה קרמית כשהיא קשורה לחבל במהופך: רגליה תלויות למעלה וראשה למטה כמעט בתוך הצלחת. מעבר לגימיק החזותי, החידתי, יש פה אמירה נגד סדרי עולם, נגד הנוחות בה יוצרים את עבודת החרס בישיבה על האבניים.
גם חמש האמניות המציגות בגלריה ינימין הסמוכה יוצאות בהצהרה: אין נכון או לא נכון, גבוה או נמוך באמנות. הילה שפיצר, לריסה מילר, אנה לוקשבסקי, דיאנה קוגן וללי כץ (אוצרת: הדסה כהן) מציירות בטושים (לורדים) סקיצות מהירות המתאימות במיוחד לציור מהיר בחוץ, מתוך התבוננות. הן מציירות גם באופן קלסי, בשמן על קנבס, אך מבקשות הכרה גם למדיום השימושי, בר החלוף, שנחשב נחות, לכאורה. על גבי ארבעת הקירות הן משלבות ציורים שלהן בינן לבין עצמן ויוצרות קולאז' צבעוני מחיי היומיום המתמזג יפה, כך שרק בעל עין מנוסה יכול להבדיל בין העבודות של כל אחת ואחת.
לעומתן, פטימה אבו רומי (גלריה גורדון, רח' הפלך 8) מבקשת לשמור על הסדר הישן, לכאורה. היא מתמקדת בעבודות הרקמה השבטיות, המסורתיות, בדיוק היפר ריאליסטי, אך הקומפוזיציה עצמה מתריסה. בעבודה אחת היא מתעלמת מהדמות בכלל ומתרכזת רק בשמלה. בעבודה אחרת היא חותכת את פני האישה (פורטרט עצמי) או מתמקדת רק בכפות הרגליים ובשולי השמלה. בעבודות אחרות היא מתמקדת בחמור, העוזר הכנוע, המצויר בקצה התמונה כשהרקע - מעשה הרקמה הוא העיקר וממלא את החלל.
מחאה, התרסה, עמידה על זכותן, הנשים האמניות של היום לא מוכנות להיכנע לתכתיבים ועומדות על שלהן, תרתי משמע.

ונוס הישנה

ונוס הישנה Venere dormiente, צייר - ג'ורג'ונה, תאריך יצירה - 1510, טכניקה וחומרים - שמן על בד, ממדים בס"מ - 108.5 אורך × 175 רוחב, מספר יצירה - AM-185-PS01, מיקום - Gemäldegalerie Alte Meister,דרזדן.
"ונוס הישֵנה" (באיטלקית: Venere dormiente) או "ונוס מדרזדן" (1510) הוא ציור מאת צייר הרנסאנס האיטלקי ג'ורג'ונה. אורכו של הציור הוא 175 ס"מ ורוחבו הוא 108.5 ס"מ והוא מוצג כיום במוזאון Gemäldegalerie Alte Meister שבדרזדן, גרמניה.
הציור, שהוא אחד מעבודותיו האחרונות של הצייר, מתאר את דמותה של אישה עירומה השוכבת על בדים בטבע ונשענת על גזעו של עץ ותלולית אדמה, תלולית שרק חלקה נגלה לצופה. במישור אחורי יותר מופיעים מבניה של מעין אחוזה כפרית הניצבת על גבעה ובתים נוספים מתוארים ברקע של הציור. תיאור של דמות נשית עירומה, אפילו הייתה האלה ונוס, היווה בתקופה זו חידוש מרעיש, בייחוד על-רקע תיאור הנוף בעל הסממנים התקופתיים. על-פי עדויות, בזמן מותו נותרו השמיים שביצירה לא גמורים בחלקם וטיציאן, תלמידו של ג'ורג'ונה, סיים את תיאורם. שינוי משמעותי נוסף היה במחיקת דמותו של קופידון אשר התרחש במהלך תהליך רסטורציה של הציור.
הציור שימש במהלך השנים כאב-טיפוס לתיאור דמותה של ונוס שוכבת. בין היצירות בהן ניכרת השפעתו ניתן למנות את ציורו של טיציאן "ונוס מאורבינו" (1548), ציורו של ולסקס בו מתבוננת ונוס במראה (1648-1644) ואחרים [קישור].

תאריך:  20/08/2020   |   עודכן:  20/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחאה בחזה חשוף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חשופות חזה
נעמי ל  |  22/08/20 19:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אחרי שבנימין נתניהו חזר על המחמאה, שמדובר במדינה מאוד דמוקרטית, אני מבין איך תופס נתניהו מציאות דמוקרטית במדינה, בה רק לכמיליון תושבים מתוך כ-10 מיליון יש זכות בחירה ויתר תשעת המיליונים הם בגדר של מהגרי עבודה
חנן וייס
בקום המדינה דאג בן-גוריון לקבע את שלטון מפלגתו כשקבע ש"כל סגן חייב לעבור אישור שלו כי מהקצינים הצעירים יקומו בכירים ומשם להנהגת המדינה"    בקיבוצים של השומר הצעיר ובמפלגת מפא"י נושא שכזה מקבל תאוצה, ולימים כל שליש יחידה ועד המגייסים ביח' הממיינות הרשה לעצמו למדר את מי שלא מהמחנה הרצוי
מוטי הרכבי
הסכם השלום עם מדינות המפרץ, הסכם שיביא שלום ורווחה לישראל, למדינות המפרץ ולאזור כולו הוא ככל הנראה חלום הבלהות של השמאל
אברהם בנמלך
במסע הבחירות שלו גנץ תקף את ההבלגה ואיים שכשייבחר יעשה סדר, ותראה גם הוא מבליג    בגלל שהוא שר הביטחון    אדרבה, הוא איים שיעשה סדר כשיהיה ראש ממשלה, עכשיו הוא רק חלופי
עמוס גלבוע
זהו הסכם המשנה סדרי עולם באזור, וזורק לפח האשפה את התפיסות ששלטו בו לגבי יחסי מדינות ערב עם ישראל    העוצמה הביטחונית הישראלית, הכלכלית והמדעית-טכנולוגית עומדות ביסוד שינוי זה, ביחד עם התהליכים שעבר האזור בעשור האחרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il