X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רפאל בוכניק-חן מומחה לענייני המזרח התיכון ויחסים בינלאומיים
בעוד שהתכנסויות תפילה הוגבלו באופן חמור למען ביטחון הציבור במהלך מגפת הקורונה, לא הושמו הגבלות כאלה להפגנות המחאה. הזכות להפגין היא ככל הנראה פרה קדושה שלא ניתן לפגוע בה בשום פנים ואופן, בשונה מהזכות להתפלל בדרך המסורת
▪  ▪  ▪
הפגנות בבלפור [צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90]

ב-6 ביולי 2020 פרסמה ערב הסעודית כללים מחייבים המסדירים את טקסי החאג' המוסלמי (העלייה לרגל למכה), לפיהם תיאסר כניסת עולי רגל זרים לממלכה ויוגבל סך כל המורשים להשתתף באירועים המקודשים ביותר בדת האיסלאם ל-10,000, בקפסולות של כמה עשרות בעת ובעונה אחת. לשם השוואה, בשנת 2019 השתתפו בטקסים אלה כ-2.5 מיליון עולי רגל. ההחלטה הסעודית הגורפת הוגדרה כהכרח בל יגונה, נוכח ממדי התחלואה המדאיגים בנגיף הקורונה.
בישראל הוגבלו, בהינף גרזן, תפילות ערב תשעה באב ברחבת הכותל המערבי, למתכונת של מתחמי תפילה בני 20 מתפללים, באופן שהרחבה תכיל לא יותר מ-1,000 איש בו זמנית. על כך הוקפד כמעט ללא עוררין.
מבחינתו של האזרח שומר המצוות, יהא זה יהודי, מוסלמי או נוצרי, אין הדבר מובן מאליו שייכפו עליו ציוויים כובלים שיהיה בהם כדי לנתקו מהמסגרת הפולחנית עליה גדל והתחנך. לעיתים תוגדר מגבלה כפויה מעין זו כגזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. ואף על-פי כן הוא יקבל את דין הממלכה ויציית, מתוך הבנה שאין מדובר בגחמה שרירותית, אלא בכורח הנובע מצוק העיתים, מכוח עליון שהטיל עלינו מגפה עולמית. מכאן שהפרשנות האולטימטיבית שתשכנע את הפרט לשתף פעולה עם הרשות השלטונית, תעגן את המונח "פיקוח נפש" המקנה (לפחות ביהדות) רשות לעבור על מצוות אל-תעשה, למען הצלת חיי אדם.
התובנה המתבקשת הנובעת מסל המגבלות שנכפו אד-הוק על סדרי התפילות היא אפוא ברורה. התכנסות, גם אם היא במרחב פתוח, טומנת בחובה סיכוני הדבקה אקוטיים ויש להיצמד לגזירה זו, גם כמי שכפאה שד. סד בעייתי זה מתעצם עשרות מונים לקראת הימים הנוראים הממשמשים ובאים, על כל המשתמע מכך.
בה בעת, יש להודות למרבה הצער, כי מערכת הבריאות הישראלית מתקשה להדביר את המגפה, כאשר קצב ההדבקה וממדי התחלואה אינם מתייצבים, נותנים אותותיהם הן בבתי החולים העמוסים ממילא והן בהשלכותיהם על הכלכלה, התרבות והתיירות.
כאילו בעולם מקביל, משל המגפה אינה אלה אגדה אורבנית, מתקיימות באדיקות הפגנות מחאה רחבות היקף של גורמים המתנגדים לראש הממשלה, בעיקר סביב מעון ראש הממשלה נתניהו ברחוב בלפור בירושלים. אלו הם אירועי התגודדות של אלפי אנשים במתחמים מוגבלים בשטחם, העושים תורתם פלסתר ובעצם "מצפצפים" על כללי הריחוק החברתי על המשתמע מכך. זאת ועוד; מארגני המחאה קוראים ומדרבנים באמצעות כלי התקשורת והרשתות החברתיות, שוב ושוב, להרחיב את מעגל המחאה ולהגיע בהמוניהם לבלפור.
בשם הדמוקרטיה וחופש הביטוי, ובגיבוי של בית המשפט ושר המשפטים אשר הצהיר בגאוות מנצח כי "בחוק הקורונה עמדנו על כך שזכות ההפגנה לא תפגע. כך פועלת דמוקרטיה חזקה בשעת חירום. כל ניסיון לעקם את ההחלטה הזו הוא ניסיון לעקם את זכויות האזרח". במילים אחרות, זכות ההפגנה היא בבחינת "פרה קדושה" שאין לערער עליה ויהי מה. באותה נשימה תוזכר פסיקת בג"ץ מ-19 באוגוסט 2020, שנתנה הכשר להמשך ההפגנות. בין הנימוקים הבולטים לפסיקה תצוין התייחסותו של השופט פוגלמן לפיה "הפגיעה בתושבים היא בבחינת 'הכרח בל יגונה' למימוש הזכות להפגין". אף מילה על המגפה.
מן הראוי להידרש לפסק דינה של שופטת בית המשפט העליון לשעבר, אילה פרוקצ'ה מ-6 דצמ' 2004, לפיו: "זכות ההפגנה והמחאה אכן נגזרת מהזכות לחופש ביטוי, והיא אחד הביטויים הנעלים לרעיון כבוד האדם וחירותו... אולם הזכות לביטוי מחאה איננה זכות מוחלטת. היא כפופה, בראש וראשונה לחובת הציות לחוק ולפעולה במסגרת הוראותיו". חרות הביטוי והמחאה אין פירושה פריקת עול ורסן. חופש המחאה כפוף להגבלות שנועדו לתכלית ראויה, המוטלות במידתיות הנדרשת. שיקולי השמירה על הסדר והביטחון הציבורי, ובכללם מניעת מפגעים ומטרדים בשטחים ציבוריים המיועדים לשימוש הציבור וסיפוק צרכיו הבסיסיים, הם בגדר שיקולים ראויים להטלת הגבלות כאמור".

המאמר התפרסם ב ישראל היום ב-26.8.20
הכותב הוא מומחה לענייני המזרח התיכוןויחסים בינלאומיים. שירת 26 שנים בחיל המודיעין. כיהן שלוש שנים במשרד ראש הממשלה ובמשרד הביטחון. כיום חוקר בכיר במרכז בס"א.
תאריך:  30/08/2020   |   עודכן:  30/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרה קדושה מול פיקוח נפש - הפגנה כן, תפילה לא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש עוד הגבלות רבות
הירונימוס  |  31/08/20 20:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
גורמי הביטחון של מצרים עצרו אחרי מצוד שנמשך כמה שנים את מחמוד עיזת, ראש תנועת "האחים המוסלמים" ומפקד הזרוע הצבאית האחראי לשורה של פיגועי טרור. מדובר בהצלחה מבצעית ומודיעינית חשובה שתפגע קשות בפעילות התנועה, אולם מדובר במכה זמנית, התנועה כבר הוכיחה את יכולתה להתאושש במהירות
איילת פדה גולדשטיין
אופן ההתמודדות שלנו עם שינויים ראשונים בחיים, משפיע רבות על תחושת המסוגלות והאושר שלנו בהמשך, ומכאן על ההערכה העצמית    הורים המלווים את ילדיהם בהתמודדות עם השינויים הראשונים, יכולים לסייע לילדיהם לפתח סולמות חשובים אלה להערכתם העצמית
אפרים הלפרין
בואו נחזור כמה חודשים לאחור, הכותרות: המורים מושמים ללעג ולקלס, הם דורשים תמורה על-מנת להיכנס מתחת לאלונקה, ולעומת זאת השופטים ואנשי המשפט, מתנדבים לשאת את האלונקה בגאון על כתפיהם, נכון? אז זהו, לא נכון
בעז שפירא
בהפגנות מונפים דגלי אש"ף, רבים מהמפגינים בעלי חזות פרועה המלווה בכתובות קעקע ושאר מאפיינים אנטי ממסדיים    סיסמאות בדבר "הכיבוש" וכיתוב ערבי על חולצות הוא דבר שכיח מאד
יוני בן-מנחם
סוהא ערפאת הודיעה כי בכוונתה להגיע לרמאללה ביחד עם בני משפחתה וכי בכוונתה לצאת למלחמה גלויה נגד הרש"פ בגלל צעדי נקם שנקטה נגדה    ברש"פ ינסו למנוע את הגעתה מתוך חשש שתחשוף סודות בקשר לנסיבות מותו של יאסר ערפאת ומאשימים אותה כי היא שליחתו של מוחמד דחלאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il