X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההון האנושי העובד, שביקש בארץ ישראל של תקופת התחייה הלאומית לראות את ערכי העבודה כתמצית חייו, מצא עצמו יותר מדי מהר במעלה השרטון של הון אנושי אובד ורמוס
▪  ▪  ▪
העובד ואדמתו [צילום: פלאש 90]

פרשת "כִּי תָּבוֹא", הנפתחת בספר "דברים" פרק כ"ו, פורסת בפנינו תיאור של אחד הטקסים המרשימים, העומדים ביסוד עיצובם של החיים בארץ ישראל, המבוססים על ההון האנושי העובד את אדמת ארץ ישראל, נוטף בה את זיעתו וחי ממנה.
חוויית הסיפוק של ההון האנושי, השקוע בעבודה הקשה של חיים מיגיע כפים, ונתון לחיים הזוכים לראות ברכה בעמלם, מתבטאת בלקיחת פרי אדמתם "וְשַׁמְתָּ בַּטֶּנֶא וְְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' לְשַכֵּן שְׁמוֹ שָׁם" (שם, 2).
הפתיחה של פרשת "כִּי תָּבוֹא" מבוססת על העיקרון של השתתת דפוסי עבודה שוויונית, כשההון האנושי, הנוטף זיעתו בעבודת אדמה קשה, חווה את הצלחתו בעבודתו, והוא עושה זאת בלקיחת טנא והבאתו לכהן, "וְלָקַח הַכֹּהֶן הַטֶּנֶא מִיָּדֶיךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלוֹהֶיךָ" (שם, 4).
ההון האנושי העובד בפרשת "כִּי תָּבוֹא" חווה חיים אידאליים של מערכת יחסים ישירה בין העובד ואדמתו ללא תיווך נצלני של גוף רכושני עם הצורך להרוויח על חשבון עמלו של הזולת.
ההון האנושי בתקופת המקרא, שעבד על אדמתו, לא חווה את המציאות האכזרית של ימינו, כשפרדסים ומטעים, שדות וגני ירק הפכו לנכסי נדל"ן, כשתאוות הכסף והניצול האכזרי הם המנווטים את המהלכים בימינו ולא ערכי פרשת "כִּי תָּבוֹא". הפרשה שלנו רק מייחלת להשתתת ערכים, המבוססים על עבודת האדם, כשלא קיימת מערכת של הון המנצלת את אשר יצרו נטפי זיעתו, פרי עמלו ויגיע כפיו. את הבית הלאומי השלישי אנחנו בונים תוך הטית עורף לערכיה היפים והמוסריים של הפרשה שלנו.
ההון האנושי העובד, שביקש בארץ ישראל של תקופת התחייה הלאומית לראות את ערכי העבודה כתמצית חייו, מצא עצמו יותר מדי מהר במעלה השרטון של הון אנושי אובד ורמוס, שאבדו ונרמסו בבוטות ובגסות רוח כל הערכים היפים של בניית חברה כפי שהם פרוסים בפרשת "כי תבוא".
הפרשה חובקת בחובה טקס שכל יחודו "וְהָיָה כִּי-תָּבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהֹוָה אְלֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ..." (שם, 1') כשכל התיאור הוא גם חלק מנאום של משה ההולך אל מותו טרם הכניסה של העם אל ארץ ישראל.
במציאות המזרח תיכונית הקשה והמאתגרת אין לתמוה על גודל פרץ השמחה האוחז את בני הארץ העובדים, כשמתברר שהארץ נתנה יבולה, שהברכה שרתה על השדות והעצים כורעים תחת נטל העומס של תנובת הפרי. זאת כשהעם מודע לעבר הלא רחוק, לעבר של ראשית מצומצמת מאד, בה היה "אֲרָמִי אוֹבֵד אָבִי" (שם 5) ובהמשך בני האב נאלצו לרדת מצרימה "וַיּרֵעוּ אוֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיַּעַנּוּנוּ וַיִּתְנוּ עָלֵינוּ עֲבוֹדָה קָשָׁה" (שם 6'). ועתה הם נהנים מהברכה, שמעניקה להם עבודת האדמה בקשר הבלתי אמצעי בין ההון האנושי והאדמה.
המפגש עם פסוקים בפרשה, החותרים לכינון חברה, בה קיימת סולידאריות חברתית מרגשת אותי. המחוקק ער לעובדה, שהחיים מזמנים התרופפות ומעידה של אדם העובד את אדמתו. לכן הוא דורש "כִּי תְּכַלֶּה לְעַשֵּׁר אֶת-כָּל-מַעֲשֵׁר תְּבוּאָתְךָ ... וְנָתַתָּ לַלֵּוִי לָגֵר לַיָֹתוֹם ולָאַלְמָנָה...". (שם, 12).
גם ההפטרה מספר ישעיהו פרק ס' המצורפת להפטרת השבוע מוסיפה נדבך מאוד חשוב למסורת ישראל לדורותיה, הרואה בארץ ישראל מרחב גאוגרפי, שירחיב למרחב ולעולם כולו, ויקרין על ביסוסם של נדבכים מוסריים ובעקבותיהם גם האור של הרווחה והעוצמה הכלכלית.
המשך ברשימה הבאה, שתתבסס על צעקת הנבואה, כשעקרונות הפרשה שלנו סורסו על-ידי בעלי שררה, ובעיקר הייתה זו השררה המונרכית.

תאריך:  06/09/2020   |   עודכן:  06/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלל להון האנושי העובד בפרשת "כי תבוא" (א)
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש ל"ת
מגיב ותיק  |  6/09/20 08:48
 
- הקשקוש אני מעריץ את מגיב ותיק
הקשקוש אני מאוהב  |  7/09/20 10:08
 
- הקשקוש אני מעריץ את מגיב ותיק
הקשקוש אני מאוהב  |  7/09/20 10:08
 
- הקשקוש אני מעריץ את מגיב ותיק
הקשקוש אני מאוהב  |  7/09/20 10:08
 
- הקשקוש אני מעריץ את מגיב ותיק
הקשקוש אני מאוהב  |  7/09/20 10:09
 
- הקשקוש אני מעריץ את מגיב ותיק
הקשקוש אני מאוהב  |  7/09/20 10:09
 
- הקשקוש אני מעריץ את מגיב ותיק
הקשקוש אני מאוהב  |  7/09/20 10:10
 
- הקשקוש מעריץ את מגיב ותיק
הקשקוש מעריץ  |  7/09/20 10:16
2
על מנת להשלים את התמונה
ה.א  |  6/09/20 10:48
 
- למגיב ה.א
למגיב ה.א..  |  6/09/20 11:43
 
- השלמתי את הזכויות על המולדת
ה.א  |  6/09/20 12:55
 
- לא צריך להבאיש היא כבר מובאשת
מגיב ותיק  |  6/09/20 19:29
3
תודה על רגישות להון אנושי עובד
תודה ..  |  6/09/20 11:33
4
השוויון הוא ערך חשוב בפרשה שלנ
יואב..  |  6/09/20 12:14
5
להמשיך ולהעמיק את השוויון
רויטל .  |  6/09/20 12:56
6
תודה ליואב ולרויטל
איתן..  |  6/09/20 20:32
7
הטיפשות מאוהבת בי מגיב ותיק.
אני מגיב וותיק  |  7/09/20 09:58
8
כתיבה יפה על פרשת השבוע ל"ת
יהודית באר   |  7/09/20 18:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נאיל זועבי
לתפילה כוח מיוחד משלה, זכה, טהורה, מיוחדת, מחברת, מנחמת, מחבקת, תפילה
אלכס נחומסון
כ-50 אלף דונמים של גידולי שדה עלו באש, אלפי דונמים של שמורות טבע נשרפו ועשרות מינים של -חיות שדה נכחדו. חיי תושבי העוטף וערי המחוז הפכו לבלתי נסבלים. התגובה של מדינת ישראל הריבונית לשלושת שנות הטרור נעה בין עליבות לחוסר הגיון
עפר דרורי
פשוט לקרוא והתרשם בצורה ישירה. אני כבר מחכה לספר ההמשך. תודה לשם-טוב שמעשירת אותנו בסיפוריה ומחייה לנו את ההיסטוריה שלנו.
יוסי דר
הנשיאה לשעבר אומרת כאמור שהמשפט של נתניהו הוא כדבריה "גם משפטו של מנדלבליט" - כלומר מנדלבליט אישית הוא זה שניצב כאן לכאורה מצידו השני של המתרס. ובכן, האין בכך להשפיע על השופטים - ולו בתת הכרתם - להביא עובדה זו בחשבון שעה שהם בוחנים ושוקלים את הראיות בתיק?
דוד ארגז
למר מרידור ודומיו אני מציע לנהוג מעט צניעות ומתינות    היית בורג חשוב במערכת אבל רק בורג    ייתכן שמחליפך לא יגיע לקרסוליך, אבל ייתכן גם להפך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il