X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מגבעת השלושה ועד למשאבי שדה בנגב - תרומה ועשייה נאמנים למסורת כתיבתנו, בחרנו לסקור מהספר את הקטעים הנוגעים לנגב, לסיני, לקרבות שהתחוללו שם, לקיבוץ משאבי שדה (משאבים) ולערבה
▪  ▪  ▪

פתיח
הפעם נסקור את ספרו של יוחנן זריז ז"ל (נולד בשנת 1924 - נפטר בשנת 2018), חבר קיבוץ "משאבי שדה" ואיש רב פעלים בפלמ"ח ובמלחמת העצמאות וכמי שהיה מעורב בתפקידים ומשימות באזורו - ראש המועצה האזורית רמת נגב בין השנים 1954 - 1956 וכן כגזבר קיבוצו בשנים 1971 - 1975. בגיל מעל תשעים, חזר זריז אל אירועי חייו שבמרכזם הגיוס לפלמ"ח בגיל 16 ועד לחיי קיבוץ כשהוא עומד בראש משפחה ענפה. מעט לפני פטירתו, השלים את כתב היד והספר פורסם.
נאמנים למסורת כתיבתנו, בחרנו לסקור מהספר את הקטעים הנוגעים לנגב, לסיני, לקרבות שהתחוללו שם, לקיבוץ משאבי שדה (משאבים) ולערבה. לא השווינו את רשמיו עם המחקרים שנכתבו על הפלמ"ח וצה"ל ולא העמקנו בקרע שנפל בינו לבין מפקדי הצבא לאחר ש"פוטר" מצה"ל עקב השתתפות בכנס הפלמ"ח. ניסינו להעביר את "רוחו" של הספר מזווית ראייתו של הכותב, שבכמה נושאים מרכזיים היא שונה מזו של חבריו, ממפקדי צה"ל ומחוקרי ההיסטוריה של היישוב והמדינה. משום כך הספר הוא לא רק תעודה היסטורית אלא מסמך אנושי מרגש.

מעשה הספר
הספר כולל תמונות בשחור לבן על נוף ארץ מולדת הוריו, על נעוריו, טיולים ואימונים בפלמ"ח ובמלחמת העצמאות וכן צילומי צבע של ביתו, משאבי שדה, של משפחתו וחבריו
▪  ▪  ▪

מצדה וסדום
לאורך המסע לא התרחצו, מיעטו לאכול וישנו תחת כיפת השמיים. הרחצה במעיינות עין-גדי בתום קטע מהמסע הייתה עבורם - גן עדן
▪  ▪  ▪

עליה בסולם הדרגות
בשנת 1944 מתמנה זריז למפקד מחלקה לאחר שעבר קורס בן חודשיים בג'וערה. באותן שנים התלבט זריז האם להתגייס לבריגדה או להישאר בפלמ"ח ולבנות את צבאה של "המדינה שבדרך". תפקידו הבא, מפקד מחלקה בדגניה א', שהורכבה מצעירים תל אביביים וירושלמיים, ביניהם משכילים שעלו אחר כך לגדולה כמו יחיאל מדמוני ויהודה באואר.
לאחר שנה, סירבה המחלקה להתפזר והועברה לקיבוץ חצרים יחד עם המפקד זריז אולם גם שם, בשל מחסור במים ובעבודה, רובם עזבו וחזרו לבתיהם. בעמודים הבאים מספר זריז על הפל-ים, מחלקת הטיס שהתגבשה בניווטים במדבריות הנגב ואף החדירה ציוד צילום למטוסים ולדאונים, עובדה שנתנה למפקדת ההגנה תמונה נכונה על הכפרים ובסיסי האויב בדרום.
זריז הוצב כמפקדה של המחלקה הערבית (למרות של ידע ערבית כלל) שנשלחה לאלונים ולאחר מכן לעין-החורש וליגור. המורה והמדריך לערבית היה שמעון סומך, יוצא עירק, שפתח את העולם הערבי ותרבותו בפני הצעירים. כעבור זמן מה מונה כסמ"פ של פלוגה ז' ולבסוף היה למ"פ והועבר לשרונה כדי לסייע בהקמת המטה של הגדוד הרביעי.
בסיפור על הנחתת מטוס הנשק מצ'כיה ניתן להבין את השסע האידאולוגי שהיה קיים גם בפלמ"ח בין מפ"ם למפא"י. על זריז הוטל לקלוט את המטוס הצ'כי והיה עליו לתאם זאת עם מפקדת גבעתי. במפקדה היה המח"ט שמעון אבידן, קצין החינוך וההסברה אבא קובנר וקצין אג"ם פולי. זריז הבין שגבעתי תסכים לשתף פעולה רק אם תזכה לנתח נשק גדול שיורד מהמטוס ושידרה לזריז אי-נכונות לבצע את הוראתו.
הוא מיהר לתל אביב חזרה, דיבר עם קצין המבצעים הארצי יגאל ידין ועל כך וננזף. מהסיפור עולה (לטענת זריז) כי סירובו של המח"ט אבידן לקבל פקודה מקצין זוטר שאינו איש מפ"ם, הייתה על-רקע פוליטי (התנגדות לבן-גוריון וקציניו המועדפים יוצאי הצבא הבריטי) ולא על-רקע מקצועי.

שסע אידאולוגי
בסיפור על הנחתת מטוס הנשק מצ'כיה ניתן להבין את השסע האידאולוגי שהיה קיים גם בפלמ"ח בין מפ"ם למפא"י.

זריז הוצב כמפקדה של המחלקה הערבית (למרות של ידע ערבית כלל) שנשלחה לאלונים ולאחר מכן לעין-החורש וליגור
▪  ▪  ▪

משהו על פיצוץ גשר דמיה
"בליל הגשרים" מונה זריז לפקד על פיצוץ גשר דמיה, בסמוך לשכם. על-אף שגאוגרפית חורג סיפורון זה מענייננו בנגב, ראוי שנספרו ודרכו נלמד על האיש ועל שיטות ההתנגדות שהונהגו בידי "תנועת המרי העברי", איחוד של כל המחתרות. בסיור מוקדם גילו זריז וחייליו שבגבעה סמוכה לגשר, נחפר מוצב בריטי קטן בו שהו שני חיילים שמתפקידם לשמור על הגשר אך הללו היו עסוקים בענייניהם.
מטרת פיצוץ הגשר הייתה לנתק את המעבר לירדן ושעת הפיצוץ נקבעה לחצות יחד עם פיצוץ כל הגשרים. המשימה הייתה להגיע לגשר בלא להתגלות ולצורך כך נבחר סיפור כיסוי: מלפנים נסעה מונית בה ישב זוג שנסע לכאורה "לטיול תיירותי" לבית הערבה ומאחוריה משאית עם עשרים חיילים המחופשים לטכנאים יחד עם חומר הנפץ שהוטמן בדוד של מכונת הכביסה שנשלחה לכאורה "לבית הערבה" במקום זו המקולקלת.
החיילים אמורים היו לשאת את חומר הנפץ מאזור החניה אל הגשר. לאחר הליכת חלק מהכוח בחשיכה נפגשו כולם בצומת והחלו לרדת לכיוון הגשר. הבריטים לא שמו לב כלל לתנועה והחבלן עשה עבודה מהירה ויעילה וחיבר את חומר הנפץ סביב לגשר מתוך כוונה שלאחר הפעלת המטען, שתי הגדות ינותקו לחלוטין. במקום הופיע לפתע ערבי שנקשר והוסתר עד לסיום הפעולה. פטרול בריטי שעבר בדרכו לבית שאן ראה את המכוניות העומדת סמוך לגשר ורשם את מספר המשאית (בשגיאה) ואת מספר המונית והמשיך בדרכו.
זריז החליט כי אומנם הוחלט על המלטות במקרה של חשיפה לכיוון רמת רחל, (שני ימי הליכה) ובחר לנסוע חזרה באותה דרך שהגיעו לכיוון בית שאן. הפטרול הבריטי לא הגיע שנית והם עזבו את הרכבים וצעדו בחשיכה כמה קילומטרים לקיבוץ מסילות שלא היה מודע לפעולה ושומרי הקיבוץ כמעט שירו על חיילי זריז. בבוקר, לאחר שנחו מעט יצאו רגלית לבסיסם בקיבוץ שריד.
הגשר לא התפוצץ עקב תקלה טכנית ולמחרת חבלן בריטי שנשלח לבדוק מדוע לא פוצץ גשר דמיה, הפעיל בטעות את המטען ופוצץ את הגשר. החבלן הבריטי נהרג במקום והערבי הקשור נפצע. המונית הוסתרה בשדות החיטה של בית השיטה ועבור נהג המונית החדרתי הופקה תעודת זהות מזויפת. הוא הועבר לקיבוץ אשדות יעקב ומטה הפלמ"ח דאג למשפחתו ולפרנסתה.
לאחר שנה של התמקחות עם הבריטים סוכם שההגנה תמסור את המונית לבריטים בגן שמואל כדי שהם יציגו "ניצחון" כלפי הערבים והממשלה בלונדון ואילו הם יוותרו על תפיסת הנהג ואכן כך היה והנהג שב לחדרה לשגרת חייו. כזכור, הבריטים הגיבו לאחר ליל הגשרים בפעולה נרחבת שכונתה "השבת השחורה". בנובמבר 1947 הוכרז על מדינה יהודית ונפתחה תקופה חדשה בחייו של זריז.

עבודה מהירה
לאחר הליכת חלק מהכוח בחשיכה נפגשו כולם בצומת והחלו לרדת לכיוון הגשר. הבריטים לא שמו לב כלל לתנועה והחבלן עשה עבודה מהירה ויעילה וחיבר את חומר הנפץ סביב לגשר מתוך כוונה שלאחר הפעלת המטען, שתי הגדות ינותקו לחלוטין.

המשימה הייתה להגיע לגשר בלא להתגלות ולצורך כך נבחר סיפור כיסוי: מלפנים נסעה מונית בה ישב זוג שנסע לכאורה "לטיול תיירותי" לבית הערבה
▪  ▪  ▪

הקמת גדוד 7 בחטיבת הנגב הדרומית
גדוד 7 הורכב מטירונים, מחברי הכשרות של השומר הצעיר, ומבודדים שהצטרפו לגדוד
▪  ▪  ▪

הלחימה נגד המצרים באזור "גשר עד הלום"
עם פרוץ הקרבות קיבל זריז הוראה לספח את גדודו לגבעתי כדי לסייע בקרבות נגד המצרים על-אף שחייליו היו טירונים ולא הספיקו להתאמן דיים. לגדוד צופרו חיילים מיחידת "אריות הנגב" (כנראה חיות הנגב) שסייעו בפינוי ילדים ונשים מהיישובים. יחידה מגדודו יחד עם חיילי גבעתי ופלוגה של אצ"ל אומנו לקראת כיבושו מחדש של גשר "עד הלום" מידי המצרים.
זריז עמד בפני בעיה מוסרית כאשר חברי ניצנים טענו בפניו כי הצבא מפקיר אותם והם ילחמו ללא נשק נגד המצרים. תשובת זריז הייתה: "אינני מפר פקודות, וכי זו הפקודה שקיבלו אנשיי - להילחם בגזרת "גשר עד הלום". זריז העדיף את הנאמנות לצבא מאשר נאמנות למגזר יישובי מסוים.
בעת הניסיון לכיבוש הגשר, נפלה טעות בניווט ולמחרת בלילה, בעת ששבו כוחותיו של זריז, נפתחה עליהם אש תופת מצרית ורבים נפלו שם. חוסר ניסיונם של הטירונים הביא לכך כי זריז החליט לסגת מהגשר אליו הגיעו במאמצים רבים והחיילים ברחו תחת אש מצרית כבדה. כיוון הנסיגה היה ניצנים ופצועים והרוגים נותרו בחולות.
היחידה איבדה בפעולה זו 15 חיילים והחשש בקיבוץ ניצנים מפני התקפה מצרית התחזק. זריז קיבל הוראה להוציא עוד באותו ערב את חייליו מניצנים ולהתפרס על הגבעות הסמוכות. לוחמי ניצנים התחננו בפניו כי הם יוותרו ללא נשק. זריז הזדהה עם זעקותיהם-תחינותיהם אך ביצע את הפקודה כלשונה. למחרת נכבשה ניצנים בקרב הירואי. לוחמיה ספגו גינוי מקצין התרבות של גבעתי אבא קובנר שהאשימם בכניעה ללא קרב והעדיפו את השבי.
השמועה על שהתחולל בניצנים פגעה במורל הלאומי וקובנר התנצל ברבות השנים בפני הקיבוץ (לא כך נהג אבידן). אבידן נפגע מכך שהואשם על-ידי חברי ניצנים כי חילק נשק לקיבוצי השומר הצעיר וזנח אותם. זריז קובע לאחר ששוחח על כך עם אבידן כי אין יסוד לטענה והתנועות הקיבוציות, כל אחת מהן רכשה מהצבא נשק וחילקה לקיבוציה ולאבידן לא הייתה כל מעורבות בעניין.
בהמשך מספר זריז על הניסיון לכיבוש עירק סווידן כאשר הוטל עליו לפקד על יחידת תותחים קלים שלא הצליחה לגרום נזק ממשי למשטרה, התגלתה ונאלצה לסגת. יחידת התותחנים נשלחה לרוחמה להתארגנות ובדרך הופצצה בידי מטוסים מצריים ונפלו ונפצעו חיילים רבים.
עד להפוגה הספיק הגדוד לחנות באזור דורות שם לא צלח רעיון תרומת החיילים לבציר הענבים ולקטיף במטעי הקיבוץ משום "הסחיבות" שביצעו החיילים עבור גדודים אחרים "והייקים" מדורות לא הסכימו להמשך השיתוף פעולה עם הפלמ"ח. לאחר ההפוגה הוצב זריז בקריית ענבים כמפקד הגדוד הרביעי.

חשש גדול
היחידה איבדה בפעולה זו 15 חיילים והחשש בקיבוץ ניצנים מפני התקפה מצרית התחזק.

לוחמי ניצנים התחננו בפניו כי הם יוותרו ללא נשק. זריז הזדהה עם זעקותיהם-תחינותיהם אך ביצע את הפקודה כלשונה
▪  ▪  ▪

כנס הפלמ"ח וההדחה
הוא הסביר לדורי שהפלמ"ח הוא חלק מהמהות שלו מאז שהיה בן 16 ומכאן נובע יחסו העמוק לארגון
▪  ▪  ▪

בית קבע בנגב
נוצר מתח בין הקבוצה שירדה לנגב לבין שאר הגרעין שנותר בהרצליה והיה חשש להמשך קיומו של הקיבוץ המרוחק
▪  ▪  ▪

מילה אחרונה
הספר הוא חוויה אישית, מנקודת מבט של דמות רבת פעלים
▪  ▪  ▪

תאריך:  07/09/2020   |   עודכן:  07/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אך ראשינו לא יישח" - סיפורו של יוחנן זריז
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנן שי
בניגוד לדמוקרטיות מערביות אחרות נקלעה ישראל למשבר הקורונה כשלכידותה החברתית ויכולת משילותה מוחלשים עקב שרשרת תהליכים ואירועים שהתרחשו בעשורים האחרונים ברוח ערכי הליברליזם הפרוגרסיבי. משבר הקורונה מספק הזדמנות שאסור להחמיצה לשוב ולבסס את קיומה וביטחונה של ישראל על ערכיה הליברלים המקוריים
יוני בן-מנחם
ממשל טראמפ מנסה לפתור את המשבר במפרץ בניסיון לצבור הישגים נוספים לקראת הבחירות בנובמבר. קטר מקשיחה עמדות, היא מסיתה נגד תהליך הנורמליזציה עם ישראל ומעדיפה להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב
גל הירש
העיר אלעד הייתה בגל הראשון ממוקדי ההדבקה החמורים בישראל, אך באמצעות פעולות נחרצות היא הצליחה לחזור לשגרה (עד הגל השני). מניסיון הטיפול במקרה הזה אפשר ללמוד כיצד יש להיערך מבחינה לאומית למצבי חירום בלתי צפויים
מורן זליקוביץ
"כשאתה גדל בתוך זה אתה רואה סרטים על כתות ולא חושב או מבין שזה בעצם מה שאני בעצמי חוויתי", אומר יוצר ובמאי הסרט "ילדי האשראם" העומד במרכזה של שערורייה בהולנד
דן מרגלית
ד"ר יפעת שאשא ביטון באה אל אולפן ynet של אטילה שומפלבי והטילה פצצה עובדתית: הדוח האפידיומולוגי שקיבלה כראש הוועדה בכנסת העוסקת בנושא מצא כי יש 0 - כן, אפס - קורונה בהפגנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il