X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חובה עלינו לכונן חברה, השומרת מכל משמר על התא המשפחתי, תוך הקפדה על מצוות כיבוד הורים קיומנו בארץ חייב להיות מושתת על איסור מוחלט של הטיית משפט תוך הדגשת האיסור של לקיחת שוחד
▪  ▪  ▪
חלוקת אדמות [צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90]

פרשת "כִּי תָּבוֹא" נמצאת בספר "דברים" בתוך רצף פרשות, המכינות את העם לקראת כניסתו לארץ ישראל, בה הוא יבנה את חייו הלאומיים. לשם כך מבקשת הפרשה לשרטט את הקווים הערכיים, שחייבים לאפיין חברה שתקום בארץ אליה הם עומדים להיכנס. הפרשה מונה שורה ארוכה של מצוות מפורשות שיש לבצען, ומשרטטת נורמות חיים, שחייבים להקפיד על מימושן, כי רק מימושן יבטיח הקמת חברת מופת בארץ ישראל.
הפרשה פותחת בחובה של האדם העברי, "כִּי תָּבוֹא אֶל הָאָרֶץ". חובה על כל אחד מאתנו להביע את תודתו על הברכה בפרי עמלו והבעת התודה מלווה בהבאת שי מתנובת היבולים צרור בטנא "אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם" (דברים, כ"ו, 2).
חובה עלינו לכונן חברה, השומרת מכל משמר על התא המשפחתי, תוך הקפדה על מצוות כיבוד הורים. קיומנו בארץ חייב להיות מושתת על איסור מוחלט של הטיית משפט תוך הדגשת האיסור של לקיחת שוחד. חברה בה נשמר מכל משמר הערך החשוב של שוויון מוחלט בחלוקת האדמות, שהן בסיס הקיום של כל עברי בארץ ישראל, וארור מי שמעז להסיג את גבול אדמתו של האחר - "אָרוּר מַסִּיג גְּבוּל רֵעֵהוּ" (שם, כ"ז, 17).
תקצר היריעה בכתבה זו לפרוס את שלל המצוות והמחויבויות המוסריות, ובמיוחד אלו הדתיות, המפורטות בפרשה שלנו, מחויבויות שרק בשמירתן יובטחו חיי שלום וצדק בארץ, חיי שקט ושלווה לעם שהתנחל בארץ ישראל. הקפדה בשמירת המצוות ומימוש המחויבויות המוסריות והדתיות מבטיחות לנו ברכה, המנוסחת בפירוט רב בפרשת "כִּי תָּבוֹא", ואם לא, צפויה לנו קללה, שגם היא מנוסחת בפירוט רב בפרשה שלנו.
בקוראי את ישעיהו פרק ה' הזועק: "הוֹי מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת, שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ" אני כואב, שהחברה העברית בימי הבית הלאומי הראשון חוותה חוויה קשה ופוגענית של גילויי רמיסה ברגל גסה של הציווי המוסרי המלווה בקללה בפרשה האומר: "אָרוּר מַסִּיג גְּבוּל רֵעֵהו". אני מצר על תופעות של גילויי נישול איכרים עובדי אדמה ובני משפחותיהם מבסיס קיומם - האדמה - על-ידי בעלי כוח ואגרוף פיננסי, שצרפו לנחלותיהם את הבתים והשדות של משפחות עבריות שנושלו מאדמותיהם.
מקריאה בספר עמוס בפרק ב' אני למד על שלל תופעות מצערות, שפקדו את החברה הישראלית, כשנרמסו ערכי פרשת "כִּי תָּבוֹא". מפסוק 6 באותו פרק עולה הצעקה הכואבת לנוכח גילויי פשעים חברתיים - "עַל מִכְרָם בַכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם". הפסוק הזה מעיד שהיו תופעות לא מוסריות של נישול איכרים עובדי אדמה ומשפחותיהם מאדמתם ומכירתם.
שתי מסורות
פרשת "כִּי תָּבוֹא" מספרת לנו על טקס הברית, שבוצע מדרום לעיר שכם ביום בו עברו בני ישראל את הירדן ונכנסו לארץ ישראל. ממד פולחני-דתי מרגש מאוד ליווה את הטקס, שהתחיל בהקרבת עולות ושלמים לה'. ששה שבטים - שמעון, לוי, יהודה, יששכר, יוסף ובנימין - העפילו להר גריזים, וששה שבטים - ראובן, גד, אשר, זבולון, דן ונפתלי - העפילו להר עיבל. הכוהנים, הלווים וארון הברית נותרו למטה בעמק בין שני ההרים.
הלווים הפנו פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה, והעם ענה "אָמֵן". לאחר מכן הם הפנו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה, והעם ענה "אָמֵן". כך עשו עשרים וארבע פעמים. שתים עשרה פעמים ברכו לעבר הר גריזים ושתים עשרה פעמים קללו לעבר הר עיבל. ביום הזה, יום קיום הטקס, דיברו משה, הכוהנים והלווים אל עם ישראל "הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׁרָאֵל, הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיִיתָ לְעַם..." (דברים כ"ז 9) - זה היום שהיינו לעם.
לפנינו שתי מסורות. מסורת אחת על-פי ספר שמות, שטקס הברית התקיים בהר סיני, ומסורת שנייה על-פי ספר דברים, שטקס הברית התקיים לאחר ארבעים שנה במעמד הר סיני בין הר גריזים והר עיבל מדרום לעיר שכם.
לגבי שתי המסורות מתייחס יצחק בן יהודה אברבנאל בן המאה ה-15 בפירושו לתורה, ש"בברית הראשונה שנכרתה לאבותינו בסיני היה צד של אונס" כך מפרש אברבנאל את הביטוי בשמות י"ט, 17: "וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת-הָעָם לִקְרַאת הָאֱלוֹהִים מִן-הַמַּחֲנֶה, וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר" ומוסיף מתוך הבבלי, שבת פח ע"א: "ללמד שכפה הקדוש ברוך הוא את ההר כגיגית".
אברבנאל מבחין בין בני העם, שבהר סיני ניצבו בתחתית ההר, ואילו אחרי ארבעים שנה הם עולים וניצבים בפסגות שני ההרים, עיבל וגריזים, מדרום לעיר שכם.
עם ישראל, העומד על גב שני ההרים, לומד כי בידיו הבחירה בין שתי דרכים. האם לאמץ את הדרך המובילה אל הקללה או את הדרך המובילה אל הברכה. במעמד הברית בפרשת "כִּי תָּבוֹא" עם ישראל מאמץ ללוח לבו יסוד חשוב ומהותי ביהדות - הוא מאמץ את עיקרון חופש הבחירה.
ועוד על הברכה והקללה בפרשת "כִּי תָּבוֹא" ברשימה הבאה.

תאריך:  07/09/2020   |   עודכן:  07/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "כי תבוא" משרטטת את דמותה של החברה (ב')
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על הבלטת ערכי השוויון.
יהודה..  |  7/09/20 09:48
2
מאחלת לך איתן רק טוב
מאחל בריאות טובה  |  7/09/20 10:14
3
כתיבה יפה על פרשת השבוע ל"ת
יהודית באר   |  7/09/20 18:49
4
לצמצם את ההפגנות
יהודית באר   |  7/09/20 19:08
 
- העיקר בהפגנות הוא חוסר האחריות
ה.א  |  8/09/20 01:02
 
- לשמור על הצו ונשמרתם לנפשותיכ
להמשיך להפגין  |  8/09/20 11:20
5
שמור על עצמך וקבל את העצה ....
בקשה לאיתן  |  8/09/20 11:25
6
״על מכרם בכסף צדיק ואביון
פלא יועץ  |  10/09/20 15:14
7
כל עוד היו בני ישראל במדבר,לא
פלא יועץ  |  10/09/20 15:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנינא פורת
מגבעת השלושה ועד למשאבי שדה בנגב - תרומה ועשייה    נאמנים למסורת כתיבתנו, בחרנו לסקור מהספר את הקטעים הנוגעים לנגב, לסיני, לקרבות שהתחוללו שם, לקיבוץ משאבי שדה (משאבים) ולערבה
חנן שי
בניגוד לדמוקרטיות מערביות אחרות נקלעה ישראל למשבר הקורונה כשלכידותה החברתית ויכולת משילותה מוחלשים עקב שרשרת תהליכים ואירועים שהתרחשו בעשורים האחרונים ברוח ערכי הליברליזם הפרוגרסיבי. משבר הקורונה מספק הזדמנות שאסור להחמיצה לשוב ולבסס את קיומה וביטחונה של ישראל על ערכיה הליברלים המקוריים
יוני בן-מנחם
ממשל טראמפ מנסה לפתור את המשבר במפרץ בניסיון לצבור הישגים נוספים לקראת הבחירות בנובמבר. קטר מקשיחה עמדות, היא מסיתה נגד תהליך הנורמליזציה עם ישראל ומעדיפה להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב
גל הירש
העיר אלעד הייתה בגל הראשון ממוקדי ההדבקה החמורים בישראל, אך באמצעות פעולות נחרצות היא הצליחה לחזור לשגרה (עד הגל השני). מניסיון הטיפול במקרה הזה אפשר ללמוד כיצד יש להיערך מבחינה לאומית למצבי חירום בלתי צפויים
מורן זליקוביץ
"כשאתה גדל בתוך זה אתה רואה סרטים על כתות ולא חושב או מבין שזה בעצם מה שאני בעצמי חוויתי", אומר יוצר ובמאי הסרט "ילדי האשראם" העומד במרכזה של שערורייה בהולנד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il