X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הדרך הנכונה לפתח את הפריפריה, מתחילה ומסתיימת לא במתנות מסובסדות, שהביאו עד כה לרבבות "פילים לבנים" דירות זולות שעומדות כאבן שאין לה הופכין, אלא בייצור מנופי צמיחה אמיתיים שיהפכו אותה לאטרקטיבית דיה ויביאו אליה אוכלוסיות חזקות
▪  ▪  ▪
סלילת כבישים מהירים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
ישראל אברמוב [צילום: יח"צ]

אחת הסיבות המרכזיות לכישלון פיזור האוכלוסייה לפריפריה, ואולי המרכזית מכולן, הינה התפיסה המלווה את כל ממשלות ישראל לדורותיהן וכל שרי השיכון, של סיוע לתושבי הפריפריה באמצעות "מתנות" דוגמת הנחות מיסוי, הלוואות ומענקי מקום, וסבסוד דירות דוגמת מחיר למשתכן, ובימים האחרונים תוכנית ליצמן, בין אם באמצעות סיוע ישיר לרוכשי דירות יד שנייה ובין אם באמצעות הקלות לקבלנים.
תפיסה שגויה זו לא רק שאיננה מסייעת כהוא זה ליישוב הפריפריה, קל וחומר באוכלוסיות חזקות, אלא אף מקצינה, תודעתית ובפועל, את הפערים העצומים הקיימים בלאו הכי בין "המרכז העשיר" ל"הפריפריה הענייה". דיפרנציאציה זו מזכירה, לא לטובה, הטבות שמעניקות מדינות רווחה ברחבי העולם למהגרים או לקבוצות מיעוט מקופחות, הטבות שעד כה "הוכיחו את עצמן" כמנציחות פערים והופכות את מה שנקרא באנגלית welfare state לשנינה ולקלס.
בפועל תוכנית ליצמן אינה שונה בתפיסת היסוד שלה ממחיר למשתכן, תוכנית שזכתה לביקורות רבות ולאחרונה הוכרז על העברתה לעולם שכולו טוב. שתיהן, כמו תוכניות מממשלתיות שקדמו להן, דוגמת נקודות הזיכוי ומענקי/הלוואות מקום, מבוססות על הטבות שאותן מעניק הריבון הרחום והחנון לנתיניו, גם לאלה שכבר מתגוררים בפריפריה וגם לאלה שהוא מעוניין שיעקר לשם ממרכז הארץ. הריבון מאמין שאותן הטבות יהוו game changer שיגרום למשיכת מאות אלפי ישראלים לפריפריה.
אין טעות גדולה מזו. מתנות החינם הללו מזכירות תודעתית, אם נעשה הקבלה לשוק ההון, אג"ח זבל שמעניקות תשואה ענקית לטווח הארוך, מטבע של כלכלה מקרטעת שמעניק ריבית גבוהה במיוחד על-מנת לפתות רוכשים, או דירות במדינה בעלת כלכלה קורסת, בה אפשר לרכוש דירות בכמה עשרות אלפי אירו. בכל המקרים הללו, את זה יודע כל משקיע זוטר, מדובר במלכודת דבש שמתחילה בקול תרועה רמה ומסתיימת בדרך כלל בקול ענות חלושה.
תפיסה שגויה
על כן הדרך הנכונה לפתח את הפריפריה, מתחילה ומסתיימת לא במתנות מסובסדות, שהביאו עד כה לרבבות "פילים לבנים" דירות זולות שעומדות כאבן שאין לה הופכין, אלא בייצור מנופי צמיחה אמיתיים שיהפכו אותה לאטרקטיבית דיה ויביאו אליה אוכלוסיות חזקות. דווקא היום, בעידן הקורונה, אפשר וניתן לייצר מנופים כאלה, שבד בבד ייצרו גם רבבות מקומות עבודה לישראלים מובטלים.
ראשית, פיתוח תשתיות תחבורה רב מערכתית שתקשר את המרכז עם הפריפריה. מדובר לא רק בסלילת כבישים איכותיים ומהירים, שכבודם במקומם מונח, אלא שילובם בנת"צים, נתיבי תחבורה ציבורית זולה, איכותית ומהירה, למלוא אורכם ובד בבד פיתוח רשת רכבות קלות ובין-עירוניות משולבת.
שנית, אין שום הגיון בבניית עוד מיליוני מטרים רבועים של נדל"ן משרדים ומסחר בגוש-דן המצטופף והולך. יש לקדם בגליל ובנגב, שני אזורי תעסוקה טכנולוגים גדולים ומשמעותיים, שיחליפו את התפיסה השגויה של ממשלות ישראל לדורותיהן שתכננו וממשיכות לתכנן בפריפריה עשרות מתחמי תעסוקה קטנים, ובמיוחד פארקים לוגיסטיים, שהינם חלשים, מדולדלים ומתחרים זה בזה.
שלישית, להשקיע ככל שניתן בלהביא לפריפריה את מיטב המורים ואת מיטב המוחות, זאת על-מנת שילד שמתגורר בפריפריה יהיו לו raw model בקטגוריות הגבוהות ביותר ושהאפשרות שלו ליישם את החלומות שלן לקריירה עתידית, לא תיפול במאום מזה של ילד תל אביבי.
רביעית, השקעה בשדרוג חיי היומיום של תושבי הפריפריה, שתהיה להם אותה אפשרות, כמו תושבי מרכז הארץ, ללכת לתיאטרון, לקונצרט, למסעדה טובה או לכל מקום בילוי אחר, זאת מבלי להתניע את המכונית ולנסוע שעה וחצי-שעתיים לכל כיוון. לסיכום, רק אתחול מסלול מחדש וחשיבה שונה בתכלית ממה שהיה עד כה, תביא לשינוי המיוחל בפריפריה.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת "אלד פסגות".
תאריך:  27/09/2020   |   עודכן:  27/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך ממשלות ישראל הופכות את הפריפריה למדינת סעד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם הללי
לא בכדי עשרת הימים בין ראש השנה לכיפור נקראים עשרת ימי תשובה ונקראים גם הימים הנוראים, כי בימים אלה אמור כל אדם מישראל לעשות הפסקה מעשיה או עמל יום יום ולעשות "חשבון"    לא חשבון מתמטי אלא "חשבון נפש"
טל בן-יעקב
גמזו הוא אדם ראוי ונבון, אך בשבוע האחרון גילה כי הוא מלא בסתירות פנימיות: למרות שהוא מעריך כי עד שבוע הבא יהיו כ-800 חולים קשים - רף אי-הספיקה של מערכת הבריאות - ושתוצאות הסגר המחורר יסתכמו בכ-4,000-3,000 נדבקים ליממה, הוא התנגד, עד למספר ימים, להקשחת הסגר
יורם אטינגר
בניגוד לטענת הרשות הפלשתינית, רוב ערביי "הקו הירוק" ויו"ש הם יוצאי חלציהם של מהגרים ערבים שהגיעו במאות ה-19 וה-20 ולא של הכנענים
גרשון הכהן
בזיכרון מלחמת יום הכיפורים בן כמעט יובל השנים חוזרים ומהדהדים שני מסרים: האחד נוגע לעומק המחדל המודיעיני ערב המלחמה, והשני מבטיח שהלקחים נלמדו ושצה"ל ערוך ומוכן לכל תרחיש. כאשר מציגים את הכישלון כמתמצה ביסודו בכשל ההתרעה המודיעינית קל להבטיח שהמחדל אובחן וטופל באופן המונע הישנותו בעתיד. אלא שבחינה מעמיקה של המלחמה מלמדת שיסודות הכשל רחבים ומקיפים בהרבה מהמחדל המודיעיני
איילת פדה-גולדשטיין, אורית אפרת
פתח ימי סליחות, נוכל לחסוך לעצמנו כמה טעויות ביחסי אנוש, אם נחזור לבסיס התקשורת    כולנו עושים לפחות טעות הקשבה אחת רצינית ביום, ועבור העוסקים בהשפעה ומו"מ עלולה טעות זו לעלות ביוקר - גם אם מקורה בתום לב    מהן טעויות ההקשבה וכיצד להפוך למקשיב מיומן ולהשפיע "טרם נפילת הפור"    כל זאת ועוד בכתבה הבאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il