X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם הרוכש צריך תמיד ללכת על קבלן רשום עם כל הבטוחות, עם בנק מלווה שהכלתו ועם חוק ערבות מכר והערת אזהרה בטאבו?
▪  ▪  ▪
זול זה יקר [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

נתחיל בכך שבאופן הטבעי ביותר כל אחד מאיתנו שואף לרכוש דירה במחיר "מציאה", נמוך ממחיר השוק. ככלות הכל, דירה הינה עבור רובנו, ההשקעה הכי גדולה בחיים, ורכישתה ברוב המקרים מותנית במימון משלים, משכנתא, הלוואה ולברי המזל גם קצת סיוע מההורים.
לשם המחשה: בשנת 1961 נדרשו 3.4 שנות עבודה לרכישת דירה, ב-1971 4.5 שנים, ב-1979 8.4 שנים, ב-2011 11.2 שנים ואילו כיום מדובר כבר ב-19 שנים בקירוב.
לכן אין זה מקרה שלאורך כל שנות המדינה הומצאו כל מיני שיטות להוזלת דיור. בשנים הראשונות היה זה דיור ציבורי עממי, דירות סוכנות, רסקו, עמידר וכו', שנרכשו בתנאים מועדפים או שכירות מוגנת. אחר כך הומצאו נקודות זיכוי, הלוואות שהפכו למענקי מקום והטבות מס, ובמיוחד לרוכשים דירה בפריפריה.
במהלך השנים האחרונות היו שתי אלטרנטיבות פופולריות, שונות זו מזו. האחת, יוזמה ממשלתית לדירות מסובסדות שנקראה "מחיר למשתכן" והשנייה, קבוצות רכישה שהתאגדו באופן פרטי. שתיהן הציעו לרוכשים הנחות משמעותיות, עד עשרות אחוזים מערך הדירה הריאלי, עד כדי מאות אלפי שקלים, ולעיתים אף מיליון שקלים ויותר.
שתי אלטרנטיבות אלה נכשלו ברוב המקרים. מחיר למשתכן הוכחה כשיטה בעייתית ביותר, גם משום שאילצה במקרים רבים את הרוכש לקנות דירה בעיר או אזור שהינו רחוק מהמשפחה הגרעינית, ממקום העבודה ומהחברים, אילצה אותו לשלם דמי שכירות כדבעי במהלך כל תקופת הביניים, ובלא מעט מקרים שהפרויקט כלל לא הגיע לשלב הגמר או היה בגימור מתחת לכל ביקורת.
הדוגמה של קבוצות רכישה בעייתית אף יותר. הרוכשים אינם מוגנים כלל ונחשבים ליזמים לכל דבר, מה שהופך אותם לפגיעים במיוחד. אחוז הקבוצות שהתמוטטו ויחד איתם מאות רבות של רוכשים היה גבוה ביותר. שלוש דוגמאות בולטות, הינן של קבוצת ענבל אור ויונייטד שרונה, ובימים האחרונים פרי נדל"ן.
האם המסקנה היא שהרוכש צריך תמיד ללכת על קבלן רשום עם כל הבטוחות, עם בנק מלווה שהכלתו ועם חוק ערבות מכר והערת אזהרה בטאבו? התשובה על כך מתחלקת לשניים:
מצד אחד, בעקרון כן. המציאות הוכיחה מעל ומעבר לכל ספק ש"זול זה יקר", שברוב המקרים יש להנחה במחיר לא מעט "כוכביות" שבסופו של דבר ממזערים אותה שלא לדבר על הסיכון שהינו גבוה פי כמה וכמה מאשר לרכוש דירה בשיטה המסורתית מול קבלן.
מצד שני, לא בהכרח. האלטרנטיבה למחיר למשתכן ולקבוצות רכישה יכולה להיות "רכישה חכמה", ללכת על עיר או שכונה או מיקום שעדיין לא מיצו את עליית המחירים או שהינו נמוכות בהרבה, בגלל שאותה עיר נחשבת לממותגת כפחות יקרה משכנתה.
דוגמה מובהקת לכך אפשר למצוא בגוש-דן. כאלטרנטיבה לתל אביב, רמת גן גבעתיים, פתח תקוה, חולון או בת ים, זולות לעיתים בעשרות רבות של אחוזים. הפערים הגדולים במחירי אותה דירה, "שווים" את הפשרה של לא לגור בתל אביב, אבל גם לא ללכת על הרפתקאות מסוכנות דוגמת קבוצות רכישה.
ולמי שיש לו תקציב מוגבל רכישת דירה בפריפריה, מומלץ ללכת על המוצר הכי טוב ואצל החברה הכי טובה ויציבה, גם אם זה עולה קצת יותר, כי ההפרש של עוד כמה מאות שקלים משכנתה לחודש, שווה את הראש השקט והן את המגורים לאורך שנים בדירה, בשכונה ובעיר שיתאמו לצרכים ולחלומות שלך ושל בני משפחתך. חומר למחשבה.

הכותב מתמחה בנדל"ן, תאונות עבודה באתרי בנייה ובאחריות תאגידית.
תאריך:  07/10/2020   |   עודכן:  07/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה לומדים מהתמוטטות קבוצות הרכישה וכשלון מחיר למשתכן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
בכיר בארמון המלוכה הסעודי יוצא בכתב אישום חסר תקדים על ההנהגה הפלשתינית לדורותיה על כך שהיא תקפה את מדינות המפרץ שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. הוא תוקף גם את אירן וטורקיה ש"סוחרות בבעיה הפלשתינית". הרש"פ וחמאס אינן מגיבות על דבריו מחשש להסתבך עם סעודיה
רפאל בוכניק
כאשר מפקד מחוז ירושלים של המשטרה התייחס (14 יולי 2020) להפגנות בסמוך למעון ראש הממשלה ב-בלפור, כאל "הפגנות שמאל" הוא הפך מטרה נלעגת למתקפה תקשורתית ופוליטית
עמנואל בן-סבו
בכל שנה הגיעו רונן ורעייתו רננה לבית הכנסת בערב שמחת תורה, לבוש היה בבגדי חג, לראשו כיפת משי לבנה, כולו אושר, ממתין להקפות
חובב לויטס
מאה ועשר שנים להולדתו של האמן שדמותו הרב גונית ריתקה מאות מילונים    רומנטיקן מיוסר שחי מרבית חייו בצל האבל על מות אחותו    אמן ממוצא דרוזי ששאף לשלום בין העמים והדתות במקביל לשאיפתו להיות מזוהה עם הלאומיות הערבית    יגאל עזרתי ואלי גרינפלד מספרים קצת על גיבור המחזה המוזיקאלי שהפיקו ומוצג בתיאטרון יפו
מתי דוד
מדיניות "תורת השלבים" של ערפאת, ומדיניות הסירוב של אבו מאזן לכל פשרה הובילו אותם לאובדן כל תקווה אפשרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il