X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אבקש לנצל הזדמנות ובדיון על פרשה זו להביע הסתייגות שלי, הסתייגות של אני הקטן, מקביעות של ענקי רוח במסורת ישראל
▪  ▪  ▪
הרמב"ם. גדול רוח[צילום: חן לאופולד]

הגענו לספר דברים פרקים ל"ג-ל"ד, לפרשת "זאת הברכה". הגענו לסופה של התורה, ליומו האחרון של משה "וַיַּעַל מֹשֶׁה מֵעַרְבוֹת מוֹאָב אֶל-הַר נְבוֹ, רֹאשׁ הַפִּסְגָּה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרִיחוֹ... וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה" (דברים ל"ד, א'-ה'). הגענו ליומו האחרון של מנהיג, שחילץ עם מתהום ארבע מאות שנות עבדות בארץ זרה והביאו אל מפתן חיי החרות.
למעשה הגענו לאפילוג של הטקסט, שזכה לשם חמישה חומשי תורה, אפילוג של טקסט מכונן ומעצב עולם. סיום הקריאה של חמישה מוחשי תורה נחוג בשמחה גדולה שמחה לתורה. בניגוד לכל פרשות השבוע, אותן אנחנו קוראים ביום שבת, את פרשת "וזאת הברכה" אנחנו קוראים ביום בו אנחנו חוגגים את יום שמחת תורה בתום ימי חג הסוכות.
להוציא המקרה המצער שפקד אותנו השנה, את פרשת השבוע, פרשת "וזאת הברכה", אנחנו קוראים תמיד בסיומו של חג, בו מקודש מנהג יפה של הכנסת אורחים, או בארמית אושפזין. המנהג מקורו במאה ה-16 בבית מדרשו של האר"י, כשהדגש הוא על הזמנת אורחים מכובדים. דווקא מתוך הערכה וכבוד רב שיש לי למנהג האושפזין, אני מייחל, שהדגש בהזמנת האורחים לא יתבסס כנהוג על הזמנת המכובדים, אלא יתבסס במיוחד ובהעדפה יתר רבה על הזמנת השונים והמדדים בשוליים של החברה.
אבקש לנצל הזדמנות ובדיון על פרשה זו להביע הסתייגות שלי, הסתייגות של אני הקטן, מקביעות של ענקי רוח במסורת ישראל. אקווה, שלא יראו זו כיהירות או התנשאות, אלא יקבלו את דברי כהבעת דעה שונה מזו המקובלת על גדולי תורה, שאני רוחש הערכה רבה על תרומתם לאוצרות הרוח של ארון הספרים היהודי.
בפרק ל"ד מפסוק ה' עד י"ב יש לנו את תיאור מותו של משה - "וַיָּמָת מֹשֶׁה... וַיִּקְבְּרוּ אוֹתוֹ... וַיִּבְכּוּ בְּנֵי יִשְׁרָאֵל... וְלֹא קָם-נָבִיא עוֹד בְּיִשְׁרָאֵל כְּמֹשֶׁה ...". הרמב"ם פסק כי כל התורה נכתבה אך ורק על-ידי משה. וכשנשאלת השאלה כיצד ייתכן שמשה יכתוב בספר דברי פרק ל"ד על מותו, קובע הרמב"ם - "כי הכל תורה היא, ומשה מפי התורה אמרם וכתבם".
אודה, שאני חש מצוקה קשה בתעוזה שלי לשלול קביעה של הרמב"ם וגם הנחה, שנוסחה עוד קודם לכן במשנה במחלוקת בין תנאים, לפיה משה הוא זה שכתב את שמונת הפסוקים האחרונים המתארים את מותו בשומעו על המוות הצפוי לו, כי הרי לא קם עוד נביא כמשה, "אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהֹוָה פָּנִים אֶל-פָּנִים" (שם, פס' י'). אני מוכן להתפשר עם ההנחה, שתלמידו של משה, יהושוע בן נון, הוא זה שכתב את שמונת הפסוקים האחרונים בפרק ל"ד בספר "דברים". הנחה שיש לה ביטוי נרחב גם במחלוקות בין תנאים במשנה וגם בין אמוראים בתלמוד.
הייתי בבית הכנסת של חב"ד בניו-יורק לפני שנים רבות ואף שמעתי את הדרשה של הרבי מלובאוויטש, שראה בשמונת הפסוקים האחרונים בפרשה ו"זאת הברכה", המתארים את מות משה, כפסוקים שנכתבו רק על-ידי משה בידיו, כי זו העוצמה שביקש משה להעביר ברגעיו האחרונים.
אני מתקשה לקבל בנושא זה את הלוגיקה של הרמב"ם ואת המדרש של גדול חב"ד, המייחסים ליצור אנוש, יהיה זה משה אדון הנביאים, את היכולת לכתוב בפירוט כה רב על מותו ועל שלל התרחשויות ביום מותו. אין בהסתייגות זו הבעה של זלזול בעולמם ההגותי והרעיוני של ענקי רוח אלו, שכל אחד בתחומו העשיר את ארון הספרים היהודי בעולם ערכים מוסרי, שאנחנו גאים בו.
הכתרתי רשימה זו בשם "שיחה עם...", למרות שהרשימה כולה התבססה על מונולוג מתוך רצון לשוות לה אופי של דיאלוג - שיחה.

תאריך:  12/10/2020   |   עודכן:  12/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיחה עם פרשני פרשת "וזאת הברכה" (ב')
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
איתן, יש לך טעות בסיסית
חזי הררי  |  13/10/20 11:14
2
איתן, שמור על הבריאות ל"ת
לשמור על הבריאות  |  13/10/20 11:19
3
שצור על עצמך, איתן יקר. ל"ת
השמוצניקית ממלבס.  |  14/10/20 08:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
ברחוב החילוני תמהים כיצד ייתכן שדווקא חסידות רבות מתוך "אגודת ישראל" הן אלה שמפרות בעזות מצח את הוראות המלחמה ב"קורונה"
יוסי אוחיון
זימת השקר לייחס אמירת ברקוביץ לכלל המצביעים, היא צד אחר בוטה ומרושע של השרה במופע רב הפרצופים, זהו מתכון בדוק להפצת השקר וזריית חול בעיני ההמונים
אילת פדה גולדשטיין, יהונתן יששכרי, איתי הל-אור
ההודעה על הסגר הנוכחי, תפסה מנהלים רבים באותה הבעת פנים שיש לסיזיפוס בהגיעו לראש ההר, כאשר הסלע נשמט מכתפיו ומתדרדר בחזרה למטה... כיצד ניתן להימנע מהשחיקה בתקופה סיזיפית זו, ולטפל במשבר שהינו נחלת בעלי עסקים בטייק 2 של הסגר? על כך, בתוספת השראה מן האלים, מן הספרות על הצלחות כנגד הסיכויים ומחקרים על שבויי מלחמה, בכתבה הבאה
לאה טרן
כמעט שנה אחרי שיצא באיטליה, הספר "חיי השקר של המבוגרים" של אלנה פרנטה רואה סוף-סוף אור ברחבי העולם    לרגל צאתו היא הסכימה לענות על שאלות של מתרגמים ומוכרי ספרים
ארז כהן
העובדה שעד כה לא היה פרויקט פינוי בינוי אחד לרפואה עבור הציבור החרדי, נראית לכאורה מובנת מאליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il