X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
העובדה שבשש השנים האחרונות נותר מספר התחלות הבנייה השנתיות על-כנו, כ-50-45 אלף לשנה בלבד, היה גם כתוצאה מנושא העדר הבטיחות
▪  ▪  ▪
תאונות קשות [צילום: נועם מוסקוביץ/פלאש 90]

הפרסום של הלמ"ס מהשבוע האחרון כי במהלך 6 השנים האחרונות, בין 2014 ל-2020, התארך משך בניית פרויקט בממוצע מכ-27 לכ-30 חודשים, לא הפתיע איש. ככלות הכל, ישנן סיבות רבות וידועות לכך: העדר טכנולוגיה והתבססות על ידיים עובדות, ביורוקרטיה אינסופית של מתן היתרי בניה וכן, פרויקטים דוגמת מחיר למשתכן והסכמי הגג, שרבים מהם היו מלווים בעיכובים ניכרים.
אולם, וזה אולם גדול, קיים גם "אויב שקט", שבדרך כלל לא מתייחסים אליו בקונטקסט של עיכוב פרויקטים והוא - נושא הבטיחות באתרי בנייה. נושא זה מאוזכר כמעט תמיד כשיש, חלילה, תאונה קשה עם הרוגים או פצועים קשה. תאונות אלה התרבו מאוד בשנים האחרונות, ובשנתיים האחרונות לבדן נהרגו כבר עשרות פועלים.
לתאונות אלה, יש קשר ישיר והשלכות משמעותיות ביותר גם לגבי עיכוב בביצוע ובמסירת פרויקטים. הסיבות לכך שונות: ראשית, כל תאונה שכזו גורמת באופן טבעי, לשבירת מורל בקרב העובדים באותו אתר. שנית, בד-בבד יש לתאונות אלה השלכות ישירות על כלל המעורבים באותו פרויקט, החל מהיזם ועד למבצע הבנייה וכו'.
שלישית, תאונות קשות מלוות בדרך כלל בסגירה פיזית של האתר לפרקי זמן שונים, מה שמשפיע כמובן על קצב התקדמות הפרויקטים. רביעית, חברות יזמיות ומבצעות שאצלן התרחשו אסונות כאלו, נענשות במקרים רבים בסנקציות קשות על-ידי הבנקים המלווים וחברות סיווגי האשראי, כאשר הן מסומנות ב"אדום", דבר שיכול להביא אף לפגיעה כללית בחברה.
לכן לנושא הבטיחות, מעבר כמובן לצורך בלמנוע תאונות ואובדן חיי אדם, הייתה במהלך 6 השנים האחרונות השפעה על האטת ביצוע פרויקטים רבים, לא פחות מאשר הגורמים האחרים שהוזכרו בראשית מאמר זה.
נזק חסר תקדים
כמי שמלווה עשרות רבות של פרויקטים אלה אני צופה, לצערי הרב, רק התדרדרות מתחזקת והולכת בשנים הקרובות, מה שישפיע עוד יותר על האטת ביצוע פרויקטים. לכך, כמובן, יהיו השלכות קריטיות על שוק הדיור כולו, זאת משום שהאטת ביצוע פרויקטים פירושה לא רק חוסר נוחיות לרוכשים, אלא גם, ובעיקר, הרבה פחות התחלות בנייה לשנה.
יתרה מכך: מבדיקה שערך משרדי מתברר, כי העובדה שבשש השנים האחרונות נותר מספר התחלות הבנייה השנתיות על-כנו, כ-50-45 אלף לשנה בלבד, היה גם כתוצאה מנושא העדר הבטיחות, כך שמדובר בנזק חסר תקדים למדינת ישראל, שתסבול יותר ויותר בשנים הקרובות ממיעוט היצע דיור לעומת ביקושים גוברים.
על-מנת לסגור את הפער הגדל והולך הזה, שומה על המחוקקים במדינת ישראל להתקין תקנות בטיחות המותאמות לימינו אנו, ולהטיל את האחריות על כלל הגורמים המעורבים באתרי הבנייה במדינת ישראל.
האחריות לאכיפה של התקנות וחוקי הבטיחות, מוטלת על רשויות האכיפה המוסמכות, משרד העבודה, משטרת ישראל וכמובן עלינו, כחברה מתוקנת ונאורה, שאינה מעוניינת להמשיך את המצב הבלתי נסבל של תאונות קשות כמעט מדי יום ונזק כלכלי לענף הנדל"ן ולמשק כולו, ובמיוחד בעידן הקורונה המלווה במיתון כלכלי כבד.

כותב המאמר הוא מתמחה בדיני הבטיחות בעבודה ואחריות תאגידית בענף הבנייה.
תאריך:  20/10/2020   |   עודכן:  20/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין בטיחות לבין משך הבנייה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
השלום הוא של כולנו, ערבים כיהודים    אל תיכנעו לקיצונים ברשימה, תנו סיכוי לאזרחים הערבים ישראלים אשר מאסו במלחמות ומייחלים לשלום
ניני גוטספילד
מה שפעם כונה "יש לו/לה פתיל קצר" או בשפה יפה "נוח/ה לכעוס", מתחיל לקבל אבחון של "אלימות נפשית או רגשית", על-פי קריטריונים מסוימים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - יציאה, צדק בררני, תמוה, דפוס, בולים ואיגרות    "אל נא רפאנא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר
מרדכי קידר
מדינות ערב כבר אינן מתייצבות בשורה אחת נגד ישראל, אלא מחולקות לשתי קואליציות. האחת בצידה של אירן, והשנייה נגדה. ישראל, שהייתה בעבר הבעיה, הופכת לחלק מהפתרון
איתן קלינסקי
מצער, שבתוכנית, קלמן ועמיתו לראיון ביקשו ללמד מתוך התנשאות ולשון בוטה חבר כנסת מוסלמי שיעור בגבולות של דמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il