X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
על-פי הערכות מתונות שמתעדכנות מדי חודש בחודשו, עלות פרויקט המטרו עשויה להתקרב לסכום הדמיוני של 200 מיליארדי שקלים (ובעברית פשוטה: מאתיים אלף מיליוני שקלים...)
▪  ▪  ▪
משימה מרחיקת לכת [צילום: יהב גמליאל/פלאש90]

מאחורי הצהרת שרת התחבורה מירי רגב, כי תעדיף רכבת לאילת ולקריית שמונה על פני מטרו בתל אביב, עומדת התמודדות מעניינת בין שתי תפיסות שונות ואף מנוגדות:
האם על מדינת ישראל להשקיע במהלך העשור הקרוב, ובכלל, מאות מיליארדי שקלים בתוכנית ענק כמו המטרו, שאמורה לפתור את בעיית התחבורה במטרופולין גוש-דן המורחב, "מדינת תל אביב", אם תרצו, או שמא עדיף להניח תוכנית זו בצד לטובת המשך פיתוח התשתיות שיקרבו את הגליל והנגב למרכז הארץ?
דילמה לא פשוטה
מחד-גיסא אין ספק שהמטרופולין הענק, שסביב שנת 2050 ימנה כ-12-10 מיליון תושבים(!) זאת מתוך כ-18-16 מיליון תושבים שיתגוררו אז בישראל, יהיה זקוק למערכת היסעים המונים משוכללת ומודרנית שתקיף את כל המטרופולין ותאפשר ממשק מיידי מהבית לעבודה, לקניות ולבילוי, לכל מיליוני היוממים שיתגוררו בצפיפות מרובה בעשרות ערים ויישובים במרכז הארץ. תהיה לכך, ללא ספק, משמעות כלכלית מרחיקת לכת, חסכון עצום בעלויות ופקקים למשק הישראלי, שיפור דרמטי באיכות החיים של האזרח הממוצע ובכלל, תראו לי כיום מטרופולין שאין בו מטרו או מערכת היסעים כהלכתה?
לתוכנית המטרו תהיה גם השפעה לא מבוטלת על השבחת ערכי הנדל"ן ב"מדינת תל אביב" במיליארדים רבים של שקלים, שיקול שהינו ללא ספק משמעותי לא פחות מהשיקול התחבורתי נטו. ניתן יהיה באמצעות המטרו לשחרר עתודות קרקע משמעותיות לטובת בנייה, שלא לדבר על השבחת מתחמים קיימים ובמיוחד אלה המצויים ברדיוס הליכה אל תחנות קווי המטרו העתידית. המטרו, ללא ספק, תייצר ביקושים משמעותיים לדיור בשכונות ומתחמים רבים שכיום הביקוש אליהם נמוך יחסית, זאת בשל העובדה שאינם ממומשקים כהלכה אל מקומות העבודה, הקניות והבילוי של הכרך הגדול.
מאידך-גיסא, ועל-פי הערכות מתונות שמתעדכנות מדי חודש בחודשו, עלות פרויקט המטרו עשויה להתקרב לסכום הדמיוני של 200 מיליארדי שקלים (ובעברית פשוטה: מאתיים אלף מיליוני שקלים...) שזה יותר מכפליים מהנזק שגרמה עד כה לתקציב המדינה מגיפת הקורונה, וקרוב למחצית מתקציב המדינה השנתי. סכום עצום זה, יש להדגיש, אינו כולל בתוכו נזקים עקיפים שעדיין לא גולמו כלל ועיקר בתוכנית, דוגמת הצורך ל"הזיז" אלפים רבים של בניינים ברחבי גוש-דן לטובת המטרו וכמו גם העובדה שנחשפה לאחרונה כי ברדיוס מסוים מקווי המטרו לא ניתן יהיה בשום פנים ואופן לבנות מגדלים או בנייה רוויה משמעותית.
גורם מרתיע נוסף, שאין להתעלם ממנו, הינם הפקקים האדירים שילוו את "מדינת תל אביב" לאורך עשרות שנים ארוכות כנצח שילוו את הקמת המטרו. פקקים אלה גם יעלו הון תועפות למדינה, יחבלו בפעילות העסקית וכמובן באיכות החיים של תושבים רבים וטובים, שמן הסתם, ייזכרו בגעגועים בהקמת הקו האדום הראשון של הרכבת הקלה, שייראה כמו טיול בוקר קליל לצד הבוקה ומבלוקה של הבלגאן שישתרר עם הקמת המטרו.
וכעת, לגבי הרכבת לקריית שמונה ואילת. ראשית, אין ספק שישראל, כמו כל מדינה "נורמלית" אחרת, צריכה וחייבת נגישות תחבורתית טובה אל כל חלקיה, כולל הפריפריה הנידחת והרחוקה ביותר. אין שום סיבה, למשל, שקרית שמונה, 70 שנה לאחר הקמתה, תמשיך להיות עיירה שכוחת אל שזוכה מפעם לפעם לביקורים של פוליטיקאים חובבי פלאפל ואין שום סיבה שזמן הנסיעה מאצבע הגליל למרכז הארץ לא יהיה יותר משעה עד שעה וחצי באמצעות רכבת מהירה ישירה. כנ"ל רכבת לאילת שתפתח עוד יותר לא רק את עיר הנופש הדרומית, אלא גם את הנגב והערבה, שהינם בעלי פוטנציאל תיירותי בפרט וכלכלי בכלל שעדיין לא מומש כלל ועיקר.
התשובה שלי לדילמה הזו הינה פשוטה בתכלית: להעניק, כפי שנעשה ברבות מהמדינות הנאורות בעולם, את הזיכיון הן למטרו והן לרכבת מהירה לקריית שמונה ולאילת לגורמים פרטיים שיממנו את הפרויקטים הענקיים הללו, או לכל הפחות חלקם, ויזכו בתמורה בזיכיון ארוך טווח לכמה עשרות שנים קדימה. למדיה יישאר פיקוח מירבי על התכנון ועל תהליך ההקמה וכמובן יובטח לה שבתום מועד הזיכיון תקבל בחזרה לידיה הן את המטרו והן את הרכבת. פעולה זו תוכל להצעיד את מדינת ישראל הרחק קדימה, זאת ללא צורך להתכנס להתחייבות שלא תוכל לעמוד בהם. חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

*כותב המאמר עמית דובקין הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור
תאריך:  27/10/2020   |   עודכן:  27/10/2020
+מירי רגב תוקעת את הפריפריה
20:06 27/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

גחמתה האומללה של שרת התחבורה נגד המטרו - מיזם-העל החשוב ביותר של המדינה לתחבורה ציבורית - בניגוד לעמדתם של גורמי המקצוע בכל משרדי הממשלה ובלי לקיים התייעצות מעידה על חובבנות שלטונית וחוסר אחריות שיפגע לא רק בגוש-דן אלא במדינת ישראל כולה

רגב. ליקוי מאורות שמבריח משקיעים [צילום: פייסבוק]
+פורסמו שמות עשר הזוכות במכרז הנופית
15:27 27/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

חברת חוצה ישראל מפרסמת היום את שמות 10 החברות הקבלניות שזכו במכרז לביצוע עבודות בינוי ותשתית בתוואי העירוני והבין-עירוני במיזם הרכבת הקלה מחיפה לנצרת  ▪  בשלב ראשון יבוצעו עבודות באזור נוף הגליל וקרית אתא

הדמיית תחנת הר יונה [in3D עבור חוצה ישראל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטרו בתל אביב או רכבת מהירה לאילת ולקריית שמונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לתשומת לבך מר יוסף עידן! ל"ת
מ. עמיר  |  29/10/20 11:16
2
הטימטום של מירי רגב ויחצני"ה
מיאו - חתולה  |  29/10/20 13:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
טוענת כי מוטב להשקיע את הכסף ברכבת לקריית שמונה ולאילת וברכבות קלות    סמוטריץ': "האמירה של רגב היום משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים, וזה מטריד"    "המטרו לא יבוא על חשבון הפריפריה אלא יקדם את הפריפריה"
עידן יוסף
תושבי השרון קוראים להחזרת פעילות הרכבת במקטע כפר סבא-הרצליה    חלופת האוטובוסים אינה נותנת מענה נדרש ואמין לביקוש
עידן יוסף
עידן יוסף
כיום מחזיקה אגד 50% ממניות אגד תעבורה    אגד בחרה ב-EY ישראל לשמש כבנק ההשקעות אשר ילווה אותה בהליך המכירה
עידן יוסף
שימש כמנכ"ל לאופר תעופה GHI והועסק לפני כן כרואה חשבון בתחום התעשיה והטכנולוגיה העילית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il