X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נוצר מצב פרדוקסאלי - דווקא בשיא שיאו של המשבר הכלכלי, עם כמיליון ויותר מובטלים ומצב רוח לאומי שפוף, באו נתוני בנק ישראל והצביעו על מגמה הפוכה לחלוטין, של שוק דיור רותח ומבעבע
▪  ▪  ▪
מגמה ברורה [צילום: יח"צ]

שוק המשכנתאות היווה מאז ומתמיד "תרמוסטט" מהימן לשוק הדיור. במהלך החודשים האחרונים הסתמנה על-פי נתוני בנק ישראל מגמה ברורה של עלייה בלקיחת משכנתאות, עלייה שהגיעה בספטמבר האחרון לשיא של כל הזמנים, כ-6.3 מיליארד שקלים, זאת לעומת כ-5.6 מיליארד בספטמבר 2019.
יש לשיא זה סיבות שונות ומגוונות:
ראשית, סכום זה כולל בתוכו קרוב למיליארד שקלים שלקחו רוכשי דירות במסגרת מחיר למשתכן, מה שללא ספק תרם תרומה משמעותית לשיא המרשים הנוכחי.
שנית, הריבית הקבועה על משכנתאות הינה נמוכה ביחס לריבית הכללית במשק, מה שהשפיע גם כן על הביקושים.
שלישית, תקופת הקורונה, בהפוך על הפוך, תרמה לא מעט לביקושים לדיור, ובמיוחד לפנטהאוזים, מיני פנטהאוזים, דירות גן ודירות גדולות עם מרפסת, שהבינו את החשיבות הרבה ובייחוד בעת הזו במרחב הדירתי ובאוויר פתוח ביציאה למרפסת או גינה.
רביעית, הסגר הראשון של מרץ אפריל, יצר ביקושים כבושים שבאו אף הם לידי ביטוי בגידול נוטלי המשכנתאות בחודשי הקיץ.
חמישית, לחץ נוסף שנוצר לקראת הסגר השני שהחל בראש השנה.
שישית, גורם שלטעמי הינו חשוב יותר מכל היתר: תחושה בציבור הרחב שלאור מיעוט היצע התחלות הבנייה, מחירי הדיור יתודלקו כבר במהלך השנה הקרובה, בד-בבד להפסקת תוכנית מחיר למשתכן והפסקת שיווק קרקעות המנהל.
נוצר כאן אם כן מצב פרדוקסאלי, אולי אפילו הזוי קמעא. דווקא בשיא שיאו של המשבר הכלכלי, עם כמיליון ויותר מובטלים ומצב רוח לאומי שפוף, באו נתוני בנק ישראל והצביעו על מגמה הפוכה לחלוטין, של שוק דיור רותח ומבעבע, לאור בריחת משקיעים מהבורסה המתנדנדת.
כנשיא לשכת הקבלנים, שאמור לכאורה להיות מעודד מנתונים אלה המבשרים על התעוררות בשוק הדיור ועל יותר מכירות, אני חש תחושה מעורבת. לצד המשכנתאות המרשימות והמכירות היפות, שומה על מקבלי ההחלטות בממשלה, ובראש וראשונה שר האוצר והממונה על הבנקים, לתת את הדעת על תרחיש לפיו מספר לא מבוטל מבין נוטלי המשכנתאות יתקשו ואולי גם לא יצליחו לעמוד בהחזר המשכנתאות.
לשם כך לא די בפעולה המבורכת של דחיית תשלום המשכנתאות לתקופה מסוימת של כשנה עבור המתקשים בהחזר. יהיה צורך, למשל, לשקול אפשרות לדחייה ממושכת יותר, עד יעבור זעם הקורונה וזה עשוי לקחת שנה-שנתיים ואולי אפילו יותר זמן וכן אלטרנטיבות שונות להחזר נוח יותר לטווח הארוך של המשכנתא.
צריך גם, בלית ברירה, לבדוק היטב היטב את המסוגלות של כל אחד ואחת מנוטלי המשכנתאות לעמוד בתרחיש סביר בהחזר החודשי, זאת על-מנת למנוע תרחישים לא נעימים בעתיד, הן ללוקחי המשכנתאות והן למערכת הבנקאית שהמהווה, לית מאן דיפליג, סמן ימני ליציבות הכלכלה של מדינת ישראל.
אדגיש גם כי מדינת ישראל מתאפיינת בריבוי טבעי מהגבוהים בעולם, תוספת של כמיליון נפשות מדי 5-6 שנים (!) שזה אומר שבמהלך השנים הקרובות יהיה צורך בכ-70-80 אלף התחלות בנייה לשנה זאת לעומת כ-40 אלף בקושי השנה, שלא לדבר על הקצב הזוחל של אישורים לקרקעות, היתרי בנייה ומשך גמר פרויקטים.
אנו בלשכת הקבלנים בישראל, רואים את עצמנו בהחלט לא רק כאנשי עסקים, אלא גם כ"אבא והאמא" של רוכשי הדירות, והדיסוננס בין המצב הכלכלי הקשה לבין שוק המשכנתאות המבעבע, מטריד אותנו, בדיוק כפי שהוא אמור להטריד גם את מקבלי ההחלטות הן בממשלה וכמובן גם במערכת הבנקאית. קיים גם קיים קשר ישיר בין כלכלה טובה, שוק דיור טוב ומצב חברתי טוב, ושומה על כולנו לפקוח עין ולדאוג כישראלים פטריוטים, לעתיד הדור הבא!

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ומבעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  29/10/2020   |   עודכן:  29/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיא נטילת המשכנתאות כנורה אדומה מהבהבת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
היתר בנייה לשינויים פנימיים הוא נושא די ברור, ודאי לנשיאת בית המשפט העליון אסור להיכשל בו
רפאל בוכניק
ההמולה סביב עסקת מטוסי F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות, וקרב הגרסאות סביבה, מעמידים במבחן סוגיות של אתיקה עיתונאית מזה ושל אמינות מנהיגים מזה. האגו העיתונאי הופך אפוא בהקשר הנוכחי לחזות הכל, ולעזאזל העובדות
אלכס נחומסון
ארה"ב מחליטה למכור חמקנים לאיחוד האמירויות במסגרת חבילה כוללת של "הסכם אברהם" שמעצבת מחדש את עתידו של המזרח התיכון    ישראל לא מתנגדת משיקולי עלות תועלת ובצדק    ההיסטוריה של מדיניות החוץ והביטחון של ישראל מלמדת שכך התנהלה מיום הקמתה ואם לא היה מדובר בראש ממשלה ששמו נתניהו הייתה לכך לגיטימציה לא פחותה מבעבר וזה בלשון המעטה
מנחם רהט
במרוץ הצמוד טראמפ-ביידן, צריכה להיות נתונה אהדתנו לנשיא היחיד שנכדיו יהודים כשרים אל נהיה כפויי טובה לנשיא הכי פרו ישראלי והכי פרו יהודי מאז ימי ג'ורג' ושינגטון
רפי לאופרט
רמת ואיכות הדיווחים שמספקים לנו כיום אמצעי התקשורת נמצאים בקו ירידה מתמיד ומטריד, בין אם מדובר בנושאים פוליטיים-חברתיים או בסוגיות בריאות וכלכלה בעידן של מגיפה משתוללת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il