X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם המסקנה הבלתי נמנעת הינה שמחירי הדירות ימשיכו בשנים הקרובות ב"ראלי" של עליות מחירים? למרבה הצער התשובה על כך הינה חיובית
▪  ▪  ▪
רק בפריפריה [צילום: איתמר לוין]

אחת הסיבות הגדולות שהיו בשנים האחרונות לאופטימיות ביחס לעצירת העלייה במחירי הדיור, הייתה הכמות המשמעותית של דירות שאושרו על-ידי מנהל התכנון במשרד הפנים. ב-2018 אושרו כ-150 אלף דירות וב-2019 כ-141, ללא ספק מספרים מרשימים.
אלא מאי? ההתדרדרות המשמעותית של מספר הדירות שיאושרו ב-2020, עד לסוף השנה הקלנדרית הנוכחית, המוערכת בכ-65-60 אלף בלבד, בעיקר בשל מגיפת הקורונה שעצרה כמעט לחלוטין את תהליכי האישורים במחצית השנה האחרונה, מעוררת דאגה ותהיה רבה, כמה דירות אכן יהיו "על המדף" שנים, לאחר שיסתיימו כל התהליכים, ייצאו מכרזים והבניינים יעמדו על תילם?
אין זה סוד שתהליכי מתן היתרים לבנייה במדינת ישראל הינם מן הארוכים ביותר בעולם, אולי אף הארוכים ביותר. מדובר, בממוצע, ב-6-5 שנים, ואם נוסיף לכך את זמן בניית הפרויקטים, שלפי נתונים שפורסמו לאחרונה, אורך בממוצע כשלוש שנים, נגיע במקרה הטוב לכ-8-9 שנים שיחלפו עד שאותן דירות שאושרו במהלך השנים האחרונות אכן יעמדו על המדף.
נתון "יבש" זה מלמד את הכל. הוא מלמד כי הפער הגדול שנוצר במהלך העשור האחרון בין היצע הדירות הדל לבין הביקושים הכבושים ההולכים וגדלים, רק יילך ויחריף במהלך השנים הקרובות.
יתרה מכך: אם נפלח את האישורים לפי אזורים, נגלה, לא במפתיע, כי באופן יחסי אחוז הדירות שאושרו בשנים האחרונות באזור הביקוש במרכז הארץ, היה קטן יחסית, זאת מהטעם הפשוט שקל היה הרבה יותר לאשר דירות בפריפריה, זאת בשל זמינות עתודות הקרקע, זאת לעומת עתודות קרקע נמוכות בהרבה דווקא באזור הביקוש, היכן שרוב רובו של ציבור הרוכשים רוצה לגור, לעבוד, לקנות ולבלות.
הדיסוננס הזה בא לידי ביטוי, לדוגמה, ברבבות הדירות שנותרו כאבן שאין לה הופכין מתוכנית מחיר למשתכן, רובן המכריע בפריפריה, כמו גם דירות שתקועות במסגרת פרויקטים של הסכמי הגג, רובן הגדול בפריפריה. בפועל, באזור הביקוש במרכז הארץ, ישנן כיום "על המדף" כ-18-15 אלף דירות בלבד, זאת לעומת ביקושים כבושים המוערכים בפי שלושה לפחות, ופער זה, מן הסתם, רק יילך ויגדל במהלך השנים הקרובות, ככל שיתמעטו האישורים וככל שתהליכי מתן ההיתרים והביצוע ימשיכו להתארך, כפי זה קורה כיום.
האם המסקנה הבלתי נמנעת הינה שמחירי הדירות ימשיכו בשנים הקרובות ב"ראלי" של עליות מחירים? למרבה הצער התשובה על כך הינה חיובית. אמנם, מחד-גיסא, מגיפת הקורונה יצרה מצב בו מאות אלפי מובטלים לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות שלהם על דירות שקנו בשנים האחרונות, מה שמעורר תהיות רבות כיצד הממשלה ובנק ישראל יוכלו לפתור את המשבר הלא צפוי הזה, אולם מאידך-גיסא קיים עדיין שוק לא מבוטל של בעלי דירות שירצו לשדרג ושל בעלי כוח כלכלי מספק לרכישת דירה.
הפתרון, אם כן, חייב להיות משולב: גם לפעול בשיא העוצמה על-מנת להגדיל מחדש באופן משמעותי את כמות הדירות שיאושרו בשנים הקרובות, גם לקצר הליכי מתן היתרים וגם לפעול לקיצור זמן ביצוע פרויקטים, בין אם על-ידי שיפורים טכנולוגים, הכנסת מכסות עובדים גדולות יותר ובד בבד הכשרת ישראלים למקצועות הבנייה ובין אם על-ידי ייעול הליכי הבנייה עצמם. אם לא נעשה זאת, חלילה, אנחנו צפויים כבר ב-2011 למחסור כבד בהתחלות בנייה ועליו מחירים בהתאם!

הכותב הוא מומחה לבטיחות בעבודה ובאתרי בנייה ובתחום אחריות תאגידית.
תאריך:  09/11/2020   |   עודכן:  09/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריסה באישורי דירות - עלייה תלולה במחירים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שלמה פרלה
במלאת מאה ושתיים שנים לסיום מלחמת העולם הראשונה    אירופה, עד כמה שניתן להתייחס למושג זה כאל ישות מובחנת, לא השכילה להבין שמותו של הרעיון האימפריאליסטי כמו גם שלילת התאווה המיליטריסטית אסור להם שיגררו אלי קבר גם את ההגמוניה של הציוויליזציה האירופית והאג'נדה המערבית בכלל
טל בן-יעקב
נאום הניצחון של ביידן היה מעורר השראה    הנשיא הנבחר שלח מסר מאחד גם לאלו שהצביעו לטראמפ והודיע כי ישרת גם אותם    מנגד, טראמפ חותר להרס הדמוקרטיה ומבקש להרים את גובה הלהבות    לארה"ב, כמו גם לישראל, מגיע מנהיג אמיתי
טל זהר
בכחול לבן המדיניות היא של סגירת המרכזים, של הדרה, מדיניות של החלשה, מדיניות של הגדלת הפער הדיגיטלי במדינת ישראל
עמנואל בן-סבו
המאבקים הקשים מאוד בין הזרועות השונות במציאות הפוליטית הישראלית העניקו יותר מידי סמכות וכוח לאישים מסוימים המשתמשים בהם לרעה
יהודה קונפורטס
"Make America great again" - "לעשות את אמריקה שוב לגדולה" - הייתה סיסמת הבחירות של טראמפ בקמפיין הקודם    עכשיו, אחרי שביידן ניצח אותו, הנשיא החדש צריך ליישם את המוטו של יריבו - בתחום ההיי-טק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il