X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפלא בעיני הכיצד מקבלי ההחלטות ובראשם זילבר, נזכרו לפתע פתאום בשנת 2020 שהמטרו הינו חיוני, זאת כאשר על-פי ההערכות האופטימיות ביותר, קווי המטרו הראשונים לא ייפתחו לפני 2040-2035
▪  ▪  ▪
לא מציאותי [צילום: יהב גמליאל/פלאש90]

לאחרונה הזהירה ראש מנהל התכנון דלית זילבר בראיון עיתונאי, "אם המטרו לא יוקם, גוש-דן יקרוס תוך עשור". דבריה של זילבר נאמרו בתגובה לדברי שרת התחבורה מירי רגב שהמטרו התל אביבי מיותר לחלוטין ויש להעניק עדיפות לרכבת מהירה לקריית שמונה ולאילת, ובהמשך להתנגדות העיריות בגוש-דן לתוואי המטרו ולמיקום חלק מהתחנות בו.
אכן זילבר מאוד צודקת. בעוד 30-20 שנה תוכפל אוכלוסיית מדינת ישראל לכ-19 מיליון תושבים, מתוך זה כ-12 מיליון במטרופולין גוש-דן המורחב, בין נתניה לאשדוד, מה שיחייב מטרו מודרני משוכלל כמקובל במטרופולינים הגדולים בעולם. אולם, וזה אולם גדול, לפלא בעיני הכיצד מקבלי ההחלטות ובראשם זילבר, נזכרו לפתע פתאום בשנת 2020 שהמטרו הינו חיוני, זאת כאשר על-פי ההערכות האופטימיות ביותר, קווי המטרו הראשונים לא ייפתחו לפני 2035-2040, מה יקרה עד אז? האם התנועה בכל רחבי המטרופולין תידום מלכת יום בהיר אחד? ומה יקרה במהלך אותן עשרות שנים של עבודות על המטרו שיחסמו ללא ספק עשרות רבות של צירי תחבורה אסטרטגים קיימים?
ובכן, יש גם יש פתרונות זמינים, רק צריך טיפה אומץ על-מנת ליישם אותם. העובדה, למשל, שבשנה האחרונה, ובמקביל למשבר הקורונה, משקיעה המדינה בקידום נת"צים, נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית, בכל הכניסות והיציאות לגוש-דן, הינה בהחלט מבורכת, אולם לא מספיקה בעליל, שהרי הפקקים בסופו של יום "ידחפו קדימה" ויתרכזו בלב ליבו של גוש-דן, דוגמת ציר "נתיבי איילון" (כביש מספר 20) שמתכנניו בשנות ה-70 וה-80 של המאה שעברה הגדירו אותו כ"כביש פרברי מהיר", ואילו כעת הפך הכביש הפרברי הזה למשל ולשנינה לפקקים שאינם מתחילים ואינם נגמרים.
על כן, לא תהיה ברירה למקבלי ההחלטות, אלא לסיים בשיברון לב את הרומן המתמשך של "מר ישראלי" עם המכונית הפרטית שלו ולסגור הרמטית, דוגמת מה שעשו בסינגפור ובכרכים נוספים ברחבי העולם, את כל הכניסות והיציאות מתל אביב לרכב פרטי ולהתיר את הכניסה לרכב ציבורי בלבד. היחידים שיוכלו להשתמש ברכבם הפרטי, יהיו תושבי תל אביב, רמת גן, גבעתיים וכו' וגם זאת במגבלות ברורות שייקבעו.
תשתית קיימת
לשם כך, ועד שקווי הרכבת הקלה והמטרו יתחילו לפעול, יהיה צורך לשדרג משמעותית את התחבורה הציבורית, גם את הזמינות שלה וגם את איכות הנסיעה בה, והדברים אמורים גם לגבי הרכבת ה"כבדה" הנוכחית ובמיוחד לגבי הפעלת אוטובוסים קלים, מודרניים ומהירים (BRT) שיאפשרו לנוסעים בהם להתיישב בנחת בכורסאות נוחות, להתחבר למחשב האישי ולנהל עסקים תוך כדי נסיעה.
בד בבד לאוטובוסים המהירים, ולאותם אנשי עסקים שיבקשו פרטיות מירבית, אפשר יהיה במקביל להקים רשתות "שאטלים", הסעות פרטיות בהרכבי נוסעים מצומצמים ואינטימיים, תחליף למוניות הספיישל של היום. במקביל למערכת ההיסעים ההמונית, שניתן בהחלט יהיה לפתח אותה תוך שנה-שנתיים ועל בסיס תשתית הכבישים הקיימת בגוש-דן.
ועל נושא הרכב האוטונומי דיברנו? ובכן, זה לא בשמיים וכבר נעים מיליוני כלי רכב כאלה בעשרות ערים גדולות ברחבי העולם. ובדיוק כפי שעל ממשלת ישראל להפסיק את הרומן המתמשך בין הישראלי לבין המכונית הפרטית שלו, כך גם עליה להפסיק את התלות האבסורדית בתעשיית הרכב, ביבואני הרכב, ובהפיכת שוק הרכב וסלילת כבישים סיטונית למחלבת מיסים מהאזרחים.
בסופו של יום, אדגיש, תהפוך "מחלבת מיסים" זו לחרב פיפיות, אם לא תשקיע המדינה במעבר הדרגתי, אבל עיקבי, תוך עשור שנים, לרכבים אוטונומיים שיורידו מיליוני כל רכב מיתרים מהכבישים, יקצרו לאין שיעור את הפקקים, שלא לדבר על חסכון בזמן ושיפור מפגעי רעש ואיכות סביבה בכלל. לכן, לסיכום, טוב יעשו דלית זילבר וכל המתריעים בשער על חשיבות המטרו, אם יקדמו בתקופת הביניים, שתארך מן הסתם לפחות 20-15 שנה, פתרונות אלה ואחרים. קדימה, לעבודה!

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשער יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  03/12/2020   |   עודכן:  03/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועד שהמטרו יוקם, מהם הפתרונות בינתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל בן-יעקב
נתניהו גזר על העם בחירות; ואם כבר בחירות - יש לנהל אותן בחוכמה, קרי: להצביע אי-אמון קונסטרוקטיבי, להקים ממשלה חלופית, ולהעביר חוק המונע מנאשם בפלילים להקים ממשלה    כך גנץ, לפיד ובנט יוכלו להתמודד ראש בראש על ראשות הממשלה, לפטור את העם מהעול ששמו נתניהו, ולברך ברוך שפטרנו מעונשו של זה
דן מרגלית
ביבי הוא הנהג הראשון בדמוקרטיות שחומק מהגשת תקציב    הוא עבריין ציבורי    הוא עבריין פוליטי    לדעתי זה הופך אותו גם לעבריין לאומי
עומר מואב
האירוניה היא שמקדמי הקפיטליזם מציגים את הפוסט כהוכחה לצדקתם, אבל הנימוק הוא נימוק בסגנון ארגון התעשיינים וההסתדרות על העדפת תוצרת מקומית
איתן קלינסקי
אורלי חסרת-לב אני רוצה להפגיש אותך עם עוד שיר שכתב משורר בן 83 שהיה מיודד מאוד כשכן עם השכנים בני ה-23, תם ורעות שגרו באותו בניין בתל אביב    קשרי רעות חזקים והדוקים נקשרו בין השכנים הצעירים והישיש בן 83
יהודה קונפורטס
הגנת הסייבר ואבטחת המידע לא נמצאות מספיק בראש סדר העדיפות של הנהלות ארגונים    הפתרונות: יותר מודעות, ושהמנכ"ל יימדד על רמת האבטחה כפי שהוא נמדד על שורת הרווח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il