X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
למרבה הצער, אנו עדים בתקופה האחרונה לגילויי אלימות מזוויעים נגד נשים, לכן יש משמעות רבה להתייחסות שלנו לדמות של האישה הנאבקת על זכויותיה במציאות גברית נוקשה החוסמת לה את כל נתיבי החיים ומצליחה במאבקה
▪  ▪  ▪
סיפורי אלימות [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

פרשת "וישב" חובקת בחובה יריעות חיים שכולנו חווים בחיי היום יום. סיפור אהבת הורים-ילדים, סיפור העדפת בן אחד וקנאת האחר. סיפור החלום - האם זו פנטזיה או תאור מצב המשפיע ומנווט את חייו של החולם. סיפור הלבנת פנים - בסיפור של תמר ויהודה, האם זו דרך ראויה להתנהלות חברתית.
סיפור יוסף ואחיו - סיפור של הטרדה מינית מצד אישה ומולה מידת ריסון, איפוק ועידון של הגבר המאוים - יוסף. בעוד אחיו, יהודה, מול תמר מעד ולא גילה אותן מידות של ריסון, איפוק ועידון, אלא נתן דרור ליצריו בפגישה בדרך תמנתה עם כלתו, שהסירה בגדי אלמנותה והתחפשה לזונה-קדושה. זו פרשה עמוסה בסיפורים, במסרים ובמסרים סמויים. בכל סיפור ועל כל מסר גלוי או סמוי ניתן להרחיב. אני תוחם עצמי ב-ד' אמות של יריעה ספרותית אחת, שתחילתה בפרשה הקודמת פרשת "וישלח". פרשה בה בני יעקוב פורעים בבני העיר שכם כנקמה על שבן עירם אנס את אחותם דינה.
האחים רואים את ערך כבוד המשפחה העומד לנגד עיניהם, והוא שמכתיב להם פעולת נקם לגאול את כבוד המשפחה. בדרך עורמה הם הרגו כל זכר בעיר שכם. נוסף על ההרג הם "בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבוֹזוֹ אֶת הָעִיר... אֶת צׂאנָם, אֶת בְּקָרָם, אֶת חֲמוֹרֵיהֶם וְאֶת אֲשֶׁר בָּעִיר וַּבַאֲשֶׁר בַּשָּׁדֶה לָקְחוּ" (ל"ד 28).
יעקב נוזף בבניו. נזיפת יעקב בבניו היא בבחינת צווי לנו, בני יעקב, גם בימינו - אין מקום לנקם, אין מקום לכוחנות כאמצעים מנווטים ומכריעים מהלכים בחיינו. יש רק דרך אחת לישב מחלוקות והיא בדיבור ובמשא-ומתן. לכן לבניו, ובמיוחד לאחראים הישירים שמעון ולוי, הוא אומר מיד לאחר פעולת העונשין הבלתי אחראית - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַכְּנַעֲנִי..." (ל"ד 30) ועל הנזיפה הזאת הוא חוזר טרם מותו - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם... כִּי בְּאַפָּם (בכעסם) הָרְגוּ אִישׁ... וּבִרְצוֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר..." (מ"ט 5-6).
עלבון הכפייה
לי חשובה גם תגובת הבנים לעברו של האב הנוזף בהם על שנתנו דרור ליצר הנקם וטבחו ללא רחם בכל אזרחי הישוב הנמנים אל עם אחר. תשובתם היא שהמעשה הוא חיובי בהחלט, והם אינם מתחרטים וכלשון התורה הם נוזפים באבא - "וַיֹּאמְרוּ (ליעקב) הַכְּזוֹנָה יֵעָשֶׁה אֶת אֲחוֹתֵנוּ".
יעקב נלחם בהיתר של הפעלת אלימות כדי לשמור על כבוד המשפחה. למרבה הצער, שמעון ולוי אינם בדעה של יעקב. הם נחרצים בדעתם שהם עשו מעשה חיובי והכרחי. הצעקה של יעקב נגד אלימות חייבת לחלחל להוויה החברתית במציאות חיינו היום.
גם בפרשה שלנו פרשת "וישב" מופיעה האישה, תמר אשת ער. מצד אחד בתפיסה הגברית של יהודה היא נתפסת כדמות חלשה, שהכל מותר לעשות בגופה. מצד שני ניצבת מולנו דמות נשית חזקה הנאבקת בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לזכות במה שנראה לה חשוב - הזכות לקיים חיי משפחה.
תמר מתריסה במי שמונע ממנה את הזכות לנהל חיי משפחה כהבנתה. לשם כך היא מוכנה להלבין את פניו של אדם נשוא פנים, יהודה, אבי ער, בעלה שנפטר. היא מלבינה את פניו - פני גבר חזק, בעל יחוס ומעמד - על שנתן דרור ליצריו בחיק הטבע אצל אישה, שחשב כי מדובר בזונה. כי מדובר בגוף נשי, שהיא חפץ שהכל מותר לעשות בה, כולל פריקת יצרים.
גמגומי חרטה
תמר אשת ער לא שתקה ולא השלימה עם עלבון הכפייה הגברית - שייעד לה חיי אלמנות נצח - היא יוזמת, פועלת, נוקמת ומשיגה את יעדיה - והיעד הוא לזכות בחיי אימהות.
למרבה הצער, אנו עדים בתקופה האחרונה לגילויי אלימות מזוויעים נגד נשים, לכן יש משמעות רבה להתייחסות שלנו לדמות של האישה הנאבקת על זכויותיה במציאות גברית נוקשה החוסמת לה את כל נתיבי החיים ומצליחה במאבקה. מולה נמצאת דמות גברית חזקה שרואה באשה כחפץ, שמותר לעשות בה הכל, כולל לפרוק את יצריו - "וַיִּרְאֶה יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה ..."(ל"ח 15).
לצערי, גמגומי החרטה והצער של יהודה אינם משכנעים. מול גבר בעל מעמד ועוצמה חייבת החברה גם היום לפתח כלים, שימנעו את הפגיעה באישה. חובה שננכס את הערך "אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא", ולא אשת חיל מי יפצע, מי יפגע, מי יאנוס ומי ירצח.
מעל לכל ננצור את הציווים משתי הפרשות - פרשת וישלח ופרשת וישב - לא לאלימות!! לא להפעיל אלימות כדרך להשגת יעדים מדיניים!! לא להפעיל אלימות כלפי אישה!! לא להפעיל אלימות כדרך לשמור על כבוד המשפחה!!

תאריך:  15/12/2020   |   עודכן:  15/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת וישב (ב')
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
חירטוט ארוך ללא תוכן
מגיב ותיק  |  15/12/20 08:39
2
עיוורון גנטי
נצח גולי  |  15/12/20 08:44
 
- מי שכועס זה אבא יעקב
חזי הררי .  |  15/12/20 13:23
 
- צודק, הפתרון עבורו
מגיב ותיק  |  15/12/20 14:16
 
- היודע היכן היה איתן בימי קדם ל"ת
נצח גוילי הטיפש  |  17/12/20 10:53
3
תודה רבה לך איתן
עמי ישראלי  |  15/12/20 08:52
4
טענת שווא שאיתן לא גינה
איתן גינה  |  15/12/20 10:59
5
איתן יקירי אני מחדש את פנייתי
חזי הררי .  |  15/12/20 13:10
6
השבוע נשרוף שוב את התנ"ך
ב,ל  |  15/12/20 18:59
 
- אני ב.ל מטורף שלא ניתן לריפוי
אני ב.ל מצהיר  |  15/12/20 20:37
 
- הבור ב.ל לא קרא את פרשת השבוע
הבור ב.ל  |  16/12/20 12:16
7
לשיב לב לנזיפה של יעקב אבינו
לשים לב  |  16/12/20 11:59
8
איתן, מאחלת לך הרבה בריאות ל"ת
מאחלת לך בריאות   |  16/12/20 12:07
9
וכולנו אור איתן
באנו חושך לגרש   |  17/12/20 14:46
 
- מצטרף לברכה - לחיי שקט ושלווה ל"ת
איתן..  |  18/12/20 14:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
הקלחת הפוליטית טרם התגבשה. מצפים לשני "משיחים" שיאמרו את דברם: גדי איזנקוט ורון חולדאי. לבטח עוד יהיו חיבורים ופיצולים, ורק דבר אחד בלתי מעורער - גוש הימין, כולל כמובן סער ובנט, שומר על רוב יציב
ד"ר דוד ארגז
עד לאחרונה לא הייתה דרך טובה לדעת מה הציבור רוצה אבל המהפכה הטכנולוגית שינתה את המצב    כיום קל מאוד לברר את דעת הציבור בכול שאלה שהיא    לכמעט כל אדם יש נגישות מרשתת ובאמצעות לחיצת כפתור הוא יכול להביע את דעתו ולהצטרף למסד נתונים רחב שיציג בפני נבחרנו מה אנחנו חושבים, מה אנחנו רוצים ומה אנחנו מצפים מהם
אמיר רוזנבלום
מערכת התחבורה הציבורית, למרות השיפורים האחרונים, כולל נת"צים שהולכים ונפרשים בכל הכניסות והיציאות מהעיר, עודנה אנכרוניסטית ועודנה מצריכה את רוב רובם של המשתמשים בתחבורה פרטית, להמשיך ולהשתמש בה גם במהלך השנים הקרובות
טל בן-יעקב
פילוח הסקרים האחרונים מלמד כי קיים רוב ברור המבקש להחליף את שלטון נתניהו, ורוב ריאלי, ללא המשותפת ומרצ, המסוגל להקים ממשלת אחדות; זהו רצונו של העם    גדולתו של גדעון סער היא שכעת, בשונה ממקודם, ממשלת אחדות שכזו יכולה לקום מכיוון שהוא גורם לדימום מנדטים מהליכוד לגוש השואף להחליף את השלטון
איתן לסרי
מדינות המפרץ מצפות להרחבת מעגל ההיכרויות העסקיות עימנו והגדלת מחזור העסקים בינינו עם דגש על קידום שיתופי פעולה בתחומי החדשנות בטכנולוגיה, בחקלאות ברפואה, בתחבורה, באנרגיה ובסייבר לצד השקעות בתעשיה ונדל"ן. אך הזדמנות זו מחייבת גם הכנה נכונה שלנו לצד הפגנת סבלנות רבה, לימוד והיכרות עם התרבות העסקית בצד השני בטרם נקפוץ למים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il