X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לקראת יום השנה לחיסולו של סולימאני:

חשש לפעולת נקם אירנית בעירק

ראש ממשלת עירק לשעבר חיידר אלעבאדי מאשים את ממשלת עירק כי נתנה אישור למל"ט שחיסל את סולימאני להיכנס לשטחה.חשש בצבא ארה"ב מפעולת נקם של המליציות הפרו אירניות נגד מטרות אמריקניות בעירק גם ללא אישור מפורש מאירן
▪  ▪  ▪
הפגנות תומכים אירניים בעירק [צילום: חאליד מוחמד/AP]

צבא ארה"ב הגביר את הכוננות ביחידותיו המוצבות בעירק מחשש לפעולת נקם אירנית בעקבות חיסולו של מדען הגרעין האירני מוחסן פחרי זאדה ולקראת יום השנה הראשון לחיסולם של הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" ואבו מהדי אלמהונדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" בעירק. השניים חוסלו ב-3 בינואר השנה באמצעות מל"ט אמריקני באזור שדה התעופה בבגדד.
בסוף השבוע תקפה אחת המליציות הפרו אירניות שיירה לוגיסטית של כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש המוצבים בעירק ובצבא האמריקני חוששים מהתרחבות התופעה עד להפרת הפסקת האש בין המליציות הפרו אירניות לבין החיילים האמריקנים המוצבים בעירק.
בחודש שעבר ביקר בעירק הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס", הוא נועד עם ראש ממשלת עירק מוצטפא כאט'מי ועם בכירים נוספים בממשלת עירק, לאחר שנועד גם עם ראשי המליציות הפרו אירניות, המסר שהביא עמו קאא'ני מטהרן להנהגה העירקית ולראשי המליציות היה להוריד פרופיל בכל הקשור להמשך ההתקפות על יעדים אמריקנים בעירק ולאפשר לצבא ארה"ב לצמצם כוחות כדי להסיג אותם מעירק.
ההבנה האירנית-עירקית הזו הושגה לפני חיסולו בטהרן של מדעין הגרעין פחרי זאדה.
חיסול מדען הגרעין האירני תפס את המליציות הפרו אירניות באמצע ההכנות לציון יום השנה הראשון לחיסולם של הגנרל קאסם סולמאני עבד אלמהדי אלמוהנדס, המליציות מתכננות שורה של פעילויות ועכשיו גובר החשש כי ציון האירוע ילווה גם בחידוש התקפות טרור על הכוחות האמריקנים המוצבים בעירק.
הגנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, מעריך שאין זה האינטרס של אירן לתקוף את צבא ארה"ב בעירק אך הוא הביע דאגה מכך שכמה מהמליציות הפרו אירניות בעירק עלולות לנקוט פעולה ללא רשות מפורשת או אישור מאירן.
"הפצצה" של חיידר אלעבאדי
הרוחות בעירק סוערות לאחר שבסוף השבוע האחרון הטיל חיידר אלעבאדי, ראש ממשלת עירק לשעבר, "פצצה" פוליטית שהלהיטה את האווירה. בראיון לערוץ הטלוויזיה הרשמית של עירק טען אלעבאדי כי המל"ט האמריקני שחיסל מהאוויר את הגנרל קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס קיבל אישור מראש ממשלת עירק להיכנס למרחב האווירי של עירק.
בנוסף לכך פורסם באמצעי התקשורת העירקיים מסמך חתום על-ידי מפקד ההגנה האווירית העירקית הגנרל ג'בור עבד סאלם מתאריך ה-3 בינואר כי 3 מל"טים אמריקנים נכנסו למרחב האווירי העירקי כמה שעות לפני פעולת החיסול וטסו לעבר שדה התעופה בבגדד וכי אחרי החיסול הם עזבו את המרחב האווירי של עירק.
ראש ממשלת עירק עאדל עבד אלהאדי שהיה בתפקיד בזמן חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס, הכחיש בתוקף את גירסתו של חיידר אלעבאדי, בהודעה מפורטת שפירסם הוא הכחיש כי נתן את הסכמתו למל"טים אמריקנים להיכנס למרחב האווירי העירקי וכי הם חדרו למרחב האווירי העירקי ללא אישור. סיעת "הקואליציה של פתח" בפרלמנט העירקי בראשות האדי אלעמרי קראה לגופי הביטחון והפרלמנט לחקור את חיידר אלעבאדי בעקבות "הפצצה" שהטיל כדי לוודא שאין "סוכנים" עירקים המרגלים לטובתה של ארה"ב.
ראש הממשלה הקודם עאדל אבו אלהאדי קרא לנקות אותו מכל אחריות לחיסולם של קאסם סולימאני ואבו אלמהדי אלמוהנדס. הוא טען כי קיבל איגרת מארה"ב שעות לפני חיסולו של קאסם סולימאני שבה התבקש להסיר את ההגבלות על הטיסות של מטוסים אמריקנים במרחב האווירי העירקי אך הוא התנגד לכך, לטענתו, המטוסים האמריקנים חודרים למרחב האווירי העירקי וטסים בו ללא אישור השלטונות.
אין זו הפעם הראשונה שבעירק מושמעת הטענה כי הדרג הפוליטי העירקי סייע לארה"ב לחסל את הגנרל קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס, לפני שנבחר ראש הממשלה הנוכחי מוצטפא כאט'מי לתפקידו הוא שימש כראש המודיעין העירקי והושמעה טענה כי הוא העביר מידע מודיעיני לארה"ב שהביא לידי חיסולם של השניים.על-פי גורמים בעירק, כאט'מי נאלץ לנסוע ולהפגש עם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ורק לאחר שקיבל ממנו "תעודת הכשר" הוא מונה בהסכמת אירן לתפקיד ראש ממשלת עירק. על-פי כמה הערכות, גורמים פרו אירניים מחממים את האווירה בעירק לקראת סוף החודש כדי להצדיק פעולת נקם כפולה בכוחות האמריקנים המוצבים בעירק על חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס ומדען הגרעין האירני פחרי זאדה.

תאריך:  14/12/2020   |   עודכן:  14/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אלדד שביט, רותם אורג
ישראל יכולה להשפיע כבר כעת על עמדותיו של הממשל הבא בנושא אירן - בתנאי שתעשה זאת בצורה חיובית, דיסקרטית וממוקדת
יוני בן-מנחם
סעודיה מזהירה כי תפעל להתחמש בנשק גרעיני, אם אירן תשיג נשק כזה, כדי להגן על אזרחיה ואדמתה. סכנת מרוץ חימוש גרעיני מאיימת על המזה"ת וג'ו ביידן יצטרך לבלום אותה, בינתיים ממשל טראמפ מחפש דרכים חדשות להגביר את הלחץ על אירן
יוני בן-מנחם
ארה"ב וישראל נערכות לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" שחוסל בעירק ע"י ארה"ב. חיסולו של מדען הגרעין פחרי זאדה מגביר את החשש כי האירנים מתכננים נקמה כפולה בשבועות הקרובים
איתמר לוין
מדיניותו של טראמפ מאפשרת לארה"ב לנהל עם אירן מו"מ קשוח על הרחבתו והארכתו של הסכם הגרעין - וביידן צריך לנצל הזדמנות זו
יוני בן-מנחם
פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן מהווה סכנה גדולה לביטחון ישראל, מדובר בטילים שיכולים לפגוע בדיוק רב בכל מטרה בישראל ולשאת בעתיד גם ראשי נפץ גרעיניים. הנשיא ביידן הודיע כי הוא יכלול את פרויקט הטילים המדויקים במו"מ שלו עם אירן על הסכם גרעין חדש, האירנים מסרבים לדון בהסכם וצפוי מו"מ קשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il