X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הם יוצאים מביתם עוד טרם שיעלה השחר, בקור ובחום, מגיעים לעמדת הבידוק במחסום, ממשיכים לנקודות האיסוף של האוטובוסים או המוניות, נוסעים לחפש תקווה, למצא פרנסה, יורדים בפאתי הערים, אל שוק העבדים המודרני
▪  ▪  ▪
בקור ובחום [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

רגע, רק עוד, תנו לסגור את השכפ"ץ, להדק את הקסדה לראש, להרכין את הראש טרם שתירו לעברי בכינון ישיר בליסטראות של האשמות, נאצות, חרפות וגידופים.
רגע, רק עוד רגע, תורידו את המדפים, מדפי הכעס, מדפי האיבה, מדפי המשטמה, המדפים המוכרים הידועים, הרגילים, מדפי הפוזיציה, הורדתם? תודה עכשיו אפשר להתקדם.
רגע, רק עוד רגע, אנא אל תקראו את השורות הבאות במשקפיים של ימין ושמאל, יהודים ערבים, קראו נא בבקשה במשקפיים של בני אדם, במשקפיים של יהודים אשר נבראו בצלם.
מזה זמן רב שאני פוגש בשוק העבדים המודרני, יום ביומו ברחובות ערי ישראל אלפי פועלים פלשתינים הנכנסים ברשות ותחת בקרה למדינה כדי לעבוד ולפרנס את משפחתם בכבוד.
הם יוצאים מביתם עוד טרם שיעלה השחר, בקור ובחום, מגיעים לעמדת הבידוק במחסום, ממשיכים לנקודות האיסוף של האוטובוסים או המוניות, נוסעים לחפש תקווה, למצא פרנסה, יורדים בפאתי הערים, אל שוק העבדים המודרני.
שעות עומדים הם ללא קורת גג, חשופים לחום המעיק, לקור המקפיא, גומעים מבלי דעת את זיהום האוויר הכבד, עטים על כל מכונית של קבלן או שיפוצניק התר אחר עובדים, ברי המזל זוכים לעלות לרכב ולחייך פנימה, היום האיר להם מזלם ויחזרו לביתם כשהליל ירד ובאמתחתם 400 שקל למחייה.
מי שלא שפר עליהם גורלם, ממתינים עד כלות, עושים צרכיהם בפינות שונות, מעשנים עצמם לדעת, מותירים מאות בדלי סיגריות על הרצפה, מוציאים את תרמוסי הקפה ללגימת בוקר מאוחרת, כוסות חד-פעמיות נותרות מאחוריהם.
הדיירים בבתי הדירות הסמוכים סובלים באמת מרעש בשעות הבוקר המוקדמות, ויש מי מהם החשים מאוימים על-ידי העובדים המתחממים או מבקשים צל בחדרי המדרגות שלהם. הפיקוח העירוני מגיע למקום, נדידת הפועלים מתחילה אל מעבר לכביש במקום בו המרחק מבית הדירות הראשון הוא לפחות מאה מטרים.
ממתינים עד כלות עוד מעט שבע וחצי. עבור אלו שיצאו בשעה ארבע לפנות בוקר מבתיהם נראה כצהרי היום. הם יושבים חבורות חבורות על האבנים הקרות, תרים בעיניהם אחר התקווה, וכשהיא אינה מגיעה מכלים זמנם עד חצות היום נאחזים בציפורניים בשבבי האוליי ומתחילים את מסעם חזרה אל כפרם, מלאי תסכול ואכזבה.
מדינת ישראל על מערכת הביטחון מעודדת את כניסת הפועלים משטחי הרשות לישראל, לצרכי פרנסה, מדינת ישראל עושה זאת מאינטרסיה השונים, האם לא ראוי שהמדינה בהשקעה נמוכה ביותר תאפשר לפועלים אלה יחס של בני אדם, לא של עבדים מודרניים?
כל רשות מקומית תוכל לקבוע את מקום הכינוס של העובדים, תבנה סככה, ספסלי ישיבה, תציב פחי אשפה ושירותים, תניח ברז לשתייה ומסלולי כניסה ויציאה למבקשים להעסיק את הפועלים. האנשים האלה, כמו כל בני אדם ביקום ראויים ליחס אנושי.
לפני שנים רבות כתבתי באופן שיטתי על החובה של שירות בתי הסוהר לדאוג לאורחי האסירים השוהים בבתי הכלא. באחת מהכתבות שערכתי עם מפקד כלא בצפון, המתנתי לפתיחת שערי הכלא, ברגעי ההמתנה ראיתי נשים וגברים יהודים, ערבים, עם ילדיהם הקטנים עומדים בקור מחוץ לבית הכלא ובידיהם תעודות זהות ושקיות ליקיריהם. התמונה של ילדה האוחזת במכנסי אימה מתחממת לא נתנה לי מנוח. זו הייתה השאלה הראשונה בפגישה עם מנהל הכלא ואכן לאחר מספר שבועות נבנתה סככה עם ספסלים, ברז שתייה ושירותים ממול לשערי הכלא. "המתנת אורחים", נכתב מעל. חלפו עוד שבועות אחדים ומתקן משחקים גדול הוצב בסמוך למען הילדים.
בלי פוליטיקה, בלי דעות קדומות, בלי פופוליזם, ללא גרם ציניות. אנא חישבו, הרהרו והתבוננו, האם לא ראוי למחוק את שוק העבדים המודרני ולפעול כמו שירות בתי הסוהר, לזכור שבסוף כולנו בני אדם.

הכותב הינו מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  17/12/2020   |   עודכן:  17/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבטל את שוק העבדים המודרני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עוד ראיה עקומה
דודולה  |  17/12/20 15:42
 
- תגובה לדודולה
עמנואל בן סבו   |  18/12/20 09:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני מבקש לנסות להתמודד התמודדות חלקית מאוד עם החלומות, המהווים את מרכז הכובד המשמעותי בפרשת השבוע שלנו    זה מסע התמודדות, שיש בו הרבה מהגישוש באפלה והעדר מסקנות נחרצות
עמוס גלבוע
מדוע? שמעתי על כך הרצאה מפי הרב גורן בימים שלפני מלחמת יום הכיפורים    עיקרה: על-מנת לסמל את כוח ההתמדה והנחישות של חמשת הבנים שכולם נהרגו ולרגע לא ויתרו ולא שאלו "מה יהיה"
יוני בן-מנחם
הנורמליזציה בין ישראל למרוקו מעוררת הערכות במזה"ת כי גם סעודיה תצטרף לתהליך במתכונת הדרגתית ומצומצמת. הנושא הפלשתיני ממשיך להיות אבן הנגף העיקרית בדרך להכרזה על כינון יחסים דיפלומטים בין ישראל לסעודיה, אך בחשאי נמשך התיאום הביטחוני והאזורי ביניהן
דן מרגלית
יש צורך לחזק את התחושה כי מצויים עדיין פוליטיקאים הראויים לאמון, ואין זה חשוב כלל וכלל בשלב זה אם תומכים גם בעמדתם, אם לאו
מנחם רהט
הכרזתו של סער על מירוצו העצמאי חוללה רעידת אדמה בימין, שגלי ההדף שלה יורגשו עוד זמן רב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il