X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרש"פ מתאמת את מהלכיה הבאים מול הממשל החדש של ג'ו ביידן עם מצרים וירדן בכל הקשור לאפשרות חידוש המו"מ עם ישראל. על-פי גורמים בכירים ברש"פ, מחמוד עבאס פועל לקבירתה של תוכנית "עסקת המאה" של ממשל טראמפ וחידוש המשא-ומתן עם ישראל תחת חסות הקוורטט במקום ארה"ב
▪  ▪  ▪
א-סיסי עם אבו-מאזן [צילום: AP]

בעוד ישראל עסוקה במשבר הפוליטי הפנימי, מגיפת הקורונה, המצוקה הכלכלית הקשה וסכנת הגרעין האירני, מתארגנת הרש"פ ביחד עם מצרים וירדן לחילופי הממשל בארה"ב וכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן במטרה לשנות את כללי המשחק הדיפלומטי, לקבור עמוק באדמה את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולהביא לחידוש המשא-ומתן עם ישראל במתכונת חדשה בניסיון לכפות על ישראל נסיגה לקוו 67.
תחילה יצא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למצרים, ירדן וקטר כדי לתאם עם מדינות ערב את מהלכיו הבאים מול הממשל האמריקני החדש ואח"כ הוא שיגר את שר החוץ שלו ריאד אלמאלכי לקהיר למפגש משולש עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי ועם שר החוץ הירדני איימן א-צפדי.
המפגש המשולש בקהיר התקיים ב-19 בדצמבר כשברקע נמשך תהליך הנורמליזציה בין ישראל לארבע מדינות ערביות(איחוד האמריות, בחריין, סודן ומרוקו) בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ, אחרי המפגש נועד גם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי עם שרי החוץ של ירדן והרש"פ.
מפגש שרי החוץ המשולש בקהיר נועד למצוא בסיס חדש לחידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים שלא יהווה חלק או המשך של תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, מבחינת הפלשתינים ארבע שנות כהונתו של הנשיא טראמפ והצעדים שבם נקט בנושא הסכסוך הישראלי פלשתיני הם הפיכים, הפלשתינים לא שינו את תפיסתם ואת "הקווים האדומים" שלהם בנושא סוגיות הקבע של הסכסוך והם מתכננים ביחד עם מצרים וירדן דרכים כיצד לשכנע את ממשלו של ג'ו ביידן בצדקת עמדתם ומשם לנסות ולכפות אותה על ישראל.
שר החוץ הפלשתיני ריאד אלמאלכי הגדיר את המפגש עם שרי החוץ של מצרים וירדן כ"חשוב מאוד" ואמר כי המפגש עסק בגיבוש תפיסה משותפת כדי לטפל בבעיה הפלשתינית בשלב הבא בתקופת ממשלו של ג'ו ביידן.
בהודעה המשותפת של המפגש נמסר כי סוכם על המשך תיאום העמדות כלפי המצב האזורי באופן שישרת את האינטרסים המשותפים של הבעיות הערביות ויחזק את הביטחון והיציבות באזור וכי הבעיה הפלשתינית היא הבעיה הערבית המרכזית, הפלשתינים עושים מאמץ גדול לנסות ולהעלות מחדש את הבעיה הפלשתינית למקום גבוה בסדר היום הבינלאומי.
ההודעה הדגישה את הצורך להגיע להסדר כולל על בסיס שתי המדינות אך היו בה גם סימנים מדאיגים המצביעים על כך שהמסלול החדש שבו רוצים הפלשתינים ללכת, תוך דילוג על תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ כאילו מעולם היא לא הייתה קיימת, שוב יוביל לעימות מדיני בינם לבין ישראל.
  • ההודעה שוב הדגישה את הצורך שהפתרון לסכסוך יהיה מבוסס על ההחלטות הבינלאומיות ובהן החלטה 2334 של מועצת הביטחון ויוזמת השלום הערבית.
על יוזמת השלום הערבית משנת 2002 כבר מזמן עבד הכלח ואין שום ממשלת ימין בישראל שמוכנה לקבל אותה ולנהל עליה משא-ומתן בגלל שהיא מבוססת על חזרה לקווי 67 וקבלת עקרון "זכות השיבה" של הפליטים הפלשתינים.
  • החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם אושרה ב-22 בדצמבר 2016 והיא קבעה שההתנחלויות בשטחים שנכבשו ב-1967 בגדה ובמזרח ירושלים אינן חוקיות.
בעד ההחלטה הזו הצביעו 14 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון תוך הימנעות של ממשל אובמה מלממש את זכות הוטו שלו במועצת הביטחון.
ההחלטה הזו עומדת בסתירה להודעתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו בדבר חוקיות ההתנחלויות בגדה.
  • נושא ירושלים-בהודעה נאמר כי יש לפתור את המחלקות בנושא ירושלים בהתאם להחלטות הבינלאומיות, דהיינו חלוקתה של ירושלים. לגבי הר-הבית, בהודעה נאמר כי כל השטח של מסגד אל-אקצה בסך 144 דונמים הוא מקום הפולחן של המוסלמים, השטח הזה כולל גם את הכותל המערבי (חאיט אלבוראק-בערבית) שהפלשתינים מחשיבים כחלק בלתי נפרד ממסגד אל-אקצה.
על-פי גורמים בכירים באש"פ, הפלשתינים רוצים מסגרת חדשה למשא-ומתן כשהרביעיה הבינלאומית (קוורטט) תהיה המתווך בין ישראל לפלשתינים במקום ארה"ב שהייתה עד כה בתפקיד המתווך העיקרי. לדברי המקורות האלה, ייתכן שיוכנסו שינויים קלים ביוזמת השלום הערבית אך מדובר בשינויים קוסמטים בלבד כדי להצביע כביכול על "גמישותם" של הפלשתינים ומדינות ערב.
הוועד הפועל של אש"ף פירסם ב-21 בדצמבר הודעה רשמית כי "הרש"פ תחדש את קשריה עם ארה"ב אם הממשל החדש יבצע את מה שהבטיח". על-פי גורמים באש"פ, ההנהגה הפלשתינית מצפה שג'ו ביידן יעמוד בהבטחות שנתן לה במהלך קמפיין הבחירות שלו, דהיינו: פתיחה מחדש של משרדי אש"ף בוושינגטון, חידוש הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ ולאונרא והעברת הקונסוליה האמריקנית ממערב ירושלים למזרח ירושלים.
הדרך לחידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים תיקח לפחות חצי שנה מיום כניסת הנשיא החדש לבית הלבן, ממשל ביידן יעסוק תחילה בבעיות הפנימיות הבוערות של ארה"ב שהן הקורונה והמשבר הכלכלי ויקח לו כמה חודשים כדי להגיע ולטפל בתיק הסכסוך הישראלי פלשתיני. למרות שמדובר בממשל אוהד הרבה יותר את הפלשתינים מאשר ממשל טראמפ, מחמוד עבאס מנסה כבר עכשיו להשיג תמיכה בינלאומית שתגביל את כוחה והשפעתה של ארה"ב להיות שוב המתווך העיקרי בסכסוך, לא ברור עדיין כיצד ג'ו ביידן יתייחס למאמץ הפלשתיני הזה, אבל על-פי ההערכה של גורמים אמריקנים הוא לא יעשה שום מחווה כלפי הפלשתינים אם מעמדה המדיני של ארה"ב לא יכובד על-ידי הרש"פ.

תאריך:  22/12/2020   |   עודכן:  22/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
המחבל הוא בן 17 מקבטיה    ירה לעבר שוטרי מג"ב באמצעות רובה מסוג קרל גוסטב    במסגרת פעולות חקירה מהירות שערכה המשטרה נעצר תושב מוקיבלה, בחשד בסיוע למפגע והוא הועבר לחקירה ורכבו נתפס אף הוא
יורם אטינגר
האם ב-2021 ממסד העולם הדמוקרטי ילמד את הלקח השיטתי של תקדימי העבר, או ימשיך להקריב את המציאות המורכבת, הפכפכה ומתסכלת של המזרח התיכון על מזבח הרהורי-הלב על "מזרח תיכון חדש"?
יוני בן-מנחם
חנאן עשראווי התפטרה מאש"ף לאחר שיו"ר הרש"פ דחה את דרישתה להתמנות לראש צוות המו"מ עם ישראל במקום סאיב עריקאת. עשראווי תוקפת בחריפות את מחמוד עבאס על הרחקת מוסדות אש"ף מתהליך קבלת ההחלטות ודורשת תהליך בחירות דמוקרטי אך מסתירה את הסיבה האמיתית להתפטרותה
איציק וולף
צה"ל מתחקר תקרית חמורה שבה מחבל פלשתיני זרק בקבוק תבערה לעבר לוחם בגדס"ר גולני ממרחק קצר מאוד, ונמלט מן המקום ללא פגע    ח"כ סמוטריץ': כשמאשימים את אריה שיף ברצח, לוחמים מפחדים לירות במחבלים
מיכאל מילשטיין
היום שאחרי נשיא הרש"פ לא יהיה בהכרח שונה בצורה קיצונית מן היום שלפני    ישראל צריכה להיערך כבר בעת, בתיאום עם גורמי הכוח המרכזיים באיזור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il