X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כשאנחנו יוצאים מפרשת השבוע לקריאה ולעיון במרחבי ספר הספרים, אנחנו מרכינים ראש מול העוצמה המוסרית והרגישות האנושית, שמשדרות דמויות כמו: ציפורה בת העם המדיני, רות בת העם המואבי, יעל בת העם הקיני וכמובן גם בת המלך המצרי שהפרה צו של אביה רק כדי להעניק חיים לילד עברי בחלצה אותו מהמוות
▪  ▪  ▪
בת פרעה מוצאת את משה [צילום: ציור: ג'ובאני בטיסטה]

בימים שלאומנות משיחית מנווטת מהלכים משמעותיים בחיינו כעם, תוך הדרת הזר ויצירת דמוניזציה מוחלטת שלו, מן הנכון להפנות זרקור אל היחס ההומאני והמכבד במיוחד כלפי האישה הנוכרייה בפרשת "שמות". פרשת השבוע למעשה פונה אלינו בבקשה להודות לאישה באשר היא ובמיוחד לנשים בנות עמים אחרים המתגוררות אתנו בארצנו, נשים הנושאות עמהן מטענים ערכיים ומוסריים.
במציאות, כשלנשים אין מקום במניין בבית כנסת אורתודוקסי, כששמור להן מקום רק מאחורי פרגוד ולא בקדמת הבמה, מן הנכון להאיר את מקומן בפרשה שלפנינו, במיוחד שהנשים הן אלו, שהיו בקדמת הבמה ברגעים משמעותיים בהיסטוריה שלנו כעם ונטלו תפקיד משמעותי ומכריע במיוחד בחייו של משה.
משה היה מוקף בנשים בילדותו. המיילדות, שפרה ופועה, הן שחילצו אותו בעת פורענות מאימת גזרת מוות ברגעי הלידה והעניקו לו את החיים. בת הקלגס המצרי - בת המלך - היא זו, שחילצה את משה מאימת המוות בטביעה במי היאור. בין הנשים הנועזות המגוננות על חיי משה נמנות אמו ואחותו - יוכבד ומרים. בבית המלוכה אמו ואחותו הן דמויות נוכחות קיימות אל מול פני העתיד הלוט בערפל, עתיד שעלול לקטוף את חייו של הילד שנמשה מהמים, אבל הן מעניקות לו את המיטב. בת העם נוכרי נוודי, ציפורה המדיינית, היא הדמות המאירה למשה פנים במדבר הצחיח בהיותו פליט נמלט מהשררה בבית המלוכה המצרי, היא זו שמביאה אותו למקום מקלט בטוח.
הנשים המוזכרות לעיל אינן דמויות שוליות המהלכות להן בקרן זווית, הנשים הן אלו שעיצבו בילדותו את אופיו והשפיעו על השקפת עולמו. מדובר בשש נשים. התורה מתמקדת בעיקר בתיאור מפורט של הפעולות האנושיות של אותן שש נשים וממעטת בסיפור הגותן. לדעתי, המעש וההגות של הנשים בחיי משה הצטרפו יחד לכלל מערכת ערכים מחנכת ומעצבת את היות משה למה שיהיה, הוא יהיה מופת של איש המוסר בצד היותו אמון על החוק, הרחמן והמגן על החלש. תכונות שבלעדיהן לא יכול היה להגיע לפסגות של המחוקק והמחנך, המנהיג המוציא עם מחיי עבדות לחיי עם בן-חורין.
מיותר לציין שהבת של פרעה היא אישה נוכרייה. המיילדות, פועה ושפרה, מוזכרות בגמרא סוטה י"א ע"ב. שם מודגש שהמיילדות הן עבריות. כך גם רש"י. חוקרת המקרא נחמה ליבוביץ, הפרשן שמואל דוד לוצאטו (שד"ל), פילון ויוסף בן מתתיהו בקדמוניות ספר שני תומכים בגרסה, שפועה ושפרה הן נשים נוכריות, בנות העם המצרי, שהיו נאמנות לצו מצפונן לסרב למלא פקודה של טבח ילדים, שניתנה מפי השררה המונרכית.
פועה ושפרה מצטרפות לרשימה מרשימה של נשים, ביניהן היו גם נשים נוכריות, שזוכות להערכה רבה במקרא כמו: צפורה המדיינית, יעל אשת חבר הקיני, רות המואבייה, אסנת המצרית שנישאה ליוסף וכמובן גם בת פרעה. בניגוד לרוח המשיחית הלאומנית, שקנתה לה אחיזה רבה בחברה היהודית כיום, רוח של בוז לכל מה שמציינת דמות נוכרייה, אנחנו עדים להערכה רבה לדמויות נוכריות בספרות המקראית.
כשאנחנו יוצאים מפרשת השבוע לקריאה ולעיון במרחבי ספר הספרים, אנחנו מרכינים ראש מול העוצמה המוסרית והרגישות האנושית, שמשדרות דמויות כמו: ציפורה בת העם המדיני, רות בת העם המואבי, יעל בת העם הקיני וכמובן גם בת המלך המצרי שהפרה צו של אביה רק כדי להעניק חיים לילד עברי בחלצה אותו מהמוות.
נשים עבריות ונשים נוכריות עיצבו את אופיו של משה בילדותו. הנשים העבריות והנשים הנוכריות, שגילויי חמלה וביטויים של רגישות אימהית היו כלי הנשק שלהן נגד העריצות ונגד השררה המונרכית, הצליחו להנחיל להן תבוסה, וכך לעצב את אופיו של משה בילדותו. אחת מהן, האחות מרים, זכתה בחייה להיות מרים הנביאה, מרים המנהיגה, הנביאה, המשוררת והמנווטת את העם.
לחיי הנשים - בנות ישראל ולא מבנות עמנו - לחיי נשים, שיש מי שמבקש להדירן ולהחביאן, אני מקדיש את העיון בפרשת "שמות".

תאריך:  04/01/2021   |   עודכן:  04/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשים עבריות וזרות בפרשת "שמות"
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
מצטרף להצדעה לנשים בחיי משה
מצטרף להצדעה  |  4/01/21 12:40
2
הכי חשוב לשמור על הבריאות
לאיתן יקר  |  4/01/21 13:26
3
חינטרוש
מגיב ותיק  |  4/01/21 16:25
4
חברת כנסת מהליכוד הצעקנית
בושה וחרפה...  |  4/01/21 21:14
5
למה נטפל קלינסקי לפרשת השבוע
ב,ל  |  4/01/21 23:12
 
- מה אפשר לצפות מ-ב.ל
למטרף בשם ב.ל  |  5/01/21 07:11
 
- אני מציעה לט להתייחס למגיב ב.ל
נערה.  |  5/01/21 09:13
 
- תשובה למגיב ב.ל.
תשובה למגיב ב.ל  |  6/01/21 10:25
6
ללמוד מציפי המדיינית
ללמוד מציפי המדיי  |  5/01/21 11:49
7
איחולי בריאות טובה לכולם. ל"ת
איחולי בריאות טו  |  5/01/21 13:28
8
ערבים נאורים נוהרים לקלפיות
נתניהו אמר:  |  5/01/21 18:15
9
המחוסן הראשון והמחוסן המיליון
שניהם עבריינים  |  5/01/21 21:10
 
- מינוס כפול מינוס = פלוס
חזי הררי  |  6/01/21 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
פרשת נעילת האברך התמים בחדר ההמתנה של הגר"ח קנייאבסקי, על-ידי נכדו של הגר"ח, היא עוד דוגמה לשקר שבטענה שמי שקובע ופוסק ליהדות החרדית בישראל הם "גדולי הדור"    מזמן הפסיקה התורתית עברה בעיקר לנכדים המודרניים והפרו חילוניים    וכול זאת גם בענייני פיקוח נפש, כמו בעניין מחלת "הקורונה"
ציפי לידר
מה בין ישראל כ"ץ וגדעון סער? בעוד כץ רואה שני צעדים קדימה ומכלכל את צעדיו בתבונה, סער נסוג שני צעדים אחורה אל כשלונותיו הפוליטיים בפריימריז ובליכוד
רעיה אופיר
בדידות היא מצב רגשי נפוץ בחברה, כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל (מעל גיל 20) מדווחת על בדידות, אצל המבוגרים הבדידות נפוצה יותר והקורונה רק החמירה את המצב    איפה אנחנו בתור חברה ומה אנחנו יכולים לעשות?
ארי בוסל
עוד בוא יבוא יומם של כל הערבים שלא מעזים או לא רוצים לתמוך בישראל ובמקום זאת מדברים בגנותה ומתנגחים בה בכל הזדמנות אפשרית, חותרים תחת אושיות קיומה ופועלים להשמידה
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
'עדות מקומית' במרחב הפתוח    סגירה סופית של ביה"ס לאמנות 'בסיס'    זויה צ'רקסקי משרטטת את רחובות דרום תל אביב ובני ברק    הקורונה סוגרת את מרחבי התרבות    לפחות נזכה לראות בתיעוד שלהם, כאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il