איכשהו, טיפה מתחת לרדאר, הייתה במהלך הימים האחרונים בשורה פורצת דרך לכל דיירי השכונות הוותיקות בדרום תל אביב ובד בבד לכל העוסקים בהתחדשות עירונית. המדינה הודיעה כי באמצעות רשות מקרקעי ישראל תתחיל להעביר בהדרגה את הזכויות הקנייניות על הנכסים בשכונת התקווה לידי הדיירים.
עד כה, כידוע, רוב רובם של דיירי השכונה, כמו בשכונות נוספות בדרוך תל אביב ויפו, מתגוררים בנכסים שהינם תחת סטטוס ההיסטורי מהתקופה העותומנית של "מושע", כלומר הבניין משותף לכולם, ללא בעלות ישירה על הנכס של הדיירים. עובדה זו, לא במקרה, גרמה אלף, לכך שערך הנכסים בשכונת התקווה ובשכונות ותיקות נוספות דוגמת שפירא, יפו ד וכו, היה בכ-15-20 אחוזים מתחת לערכם הריאלי, ובד בבד הקשתה מאוד את תהליך מכירת הנכסים, הן בהעדר רישום ברשם המקרקעין (טאבו) והן בהעדר האפשרות לקבל משכנתה מהבנקים למימון רכישת הדירה.
שכונת התקווה, מבחינה זו, הינה ללא ספק האוונגרד, הסנונית הראשונה של השינוי. מדובר בשכונה ותיקה שהוקמה עוד בשנות ה-30 של המאה הקודמת (תקופת המנדט הבריטי) ויועדה בעיקר לפועלים קשיי יום שעבדו בבניית העיר העברית הראשונה, תל אביב. השכונה משתרעת על פני שטח נכבד ל כ-440 דונמים, בין רחוב ההגנה מצפון לבין רחוב הלחי מדרום ומהוה, יחד עם יד אליהו וכפר שלם הסמוכות, חלק מרובע 9 הממוקם ממזרח ל"נתיבי איילון", בדרום-מזרח תל אביב.
נכון להיום ערכי הקרקע בשכונת התקווה ובשכונות הסמוכות לה, נעים בין 21 ל-23 אלף שקלים למ"ר, כשליש בלבד(!) לעומת ערכי הקרקע באזור שדרות רוטשילד ולב תל אביב הממוקמים מאות מטרים ספורים ממנה, ממערב ל"נתבי איילון". ההחלטה להעביר את הדירות בשכונה, בהדרגה, ברשם המקרקעין, ועל-פי קריטריונים של ותק המגורים של הדיירים בשכונה, מצטרפת לעוד פרמטרים שיהפכו אותה במהלך העשור הקרוב לאטרקטיבית ביותר, הן עבור רוכשים למגורים והן עבור משקיעים אסטרטגים.
ראשית, בנוסף להעברה ברשם המקרקעין, השכונה נהנית בשנים הקרובות משיפור תשתיות פיזיות, מה שהביא לביקושים בקרב "יאפים" תל אביבים צעירים ואנשי בוהמה, כמו גם משקיעים שהבינו את הפוטנציאל הטמון בה. שנית, העבודות שהחלו לאחרונה על "הקו הסגול" של הרכבת הקלה ברחוב ההגנה, הפנו אף הם את זרקור ההתעניינות לשכונה, זאת משום שהרכבת תקצר מאוד את זמני הנסיעה בינה לבין לב תל אביב, מה שגם יקל מאוד על הנגישות וגם יצור קרבה תודעתית למיקומים המבוקשים בעיר העברית הראשונה.
שלישית, התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח לקרות את "נתיבי איילון", המצויה כבר היום על המדוכה, תתרום אף היא לחיבור הפיזי והתודעתי שכונת התקווה ורובע 9 כולו ללב העיר המבוקש. רביעית, כתוצאה מהעדר רישום ברשם המקרקעין לא ניתן היה עד כה לבצע התחדשות עירונית ברוב חלקי שכונת התקווה והשכונות הסמוכות לה. הבשורה החדשה תתניע ללא ספק הן את התמ"א 38 והן את הפינוי בינוי, מה שישנה כמובן לבלי היכר את המראה הפיזי והאנושי, התאופיין של שכונות אלה, יחבר מאוד ויקרב אותן ליתר חלקי "מדינת תל אביב".
הערכתנו היא כי המהלך מהימים האחרונים יביא למהלכים נוספים שישים קץ סוף-סוף לעוול ההיסטורי שנגרם לשכונת התקווה וליתר שכונות דרום תל אביב ויפו.