X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קיימת חשיבות אסטרטגית ראשונה במעלה לקידום תוכנית העתקת מפעלי התעשיה המזהמים ובניית 100 אלף דירות ושני מיליון מ"ר תעסוקה במקומם אם תוכנית זו הייתה מתממשת, היו חיפה והקריות נהנים מיתרונות מרובים
▪  ▪  ▪
חשיבות אסטרטגית [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

לאחרונה קיבלו פקידי משרד האוצר החלטה בעלת משמעות דרמטית לעתיד חיפה והקריות בפרט, וצפון הארץ בכלל: מחישובים שנעשו במשרד, נמצא כי תוכנית הענק לפנות את כל מפעלי התעשיה המזהמים ממפרץ חיפה, ובמקומם לקדם 100 אלף יחידות דיור חדישות וכשני מיליון מ"ר תעסוקה איננה כדאית כלכלית, ובמיוחד בתקופה זו של גרעון ענק בעקבות מגיפת הקורונה.
לטעמי בראייה ארוכת טווח מדובר בהחלטה מוטעית בעליל ולשם כך ננתח להלן את הסיבות ההיסטוריות והכלכליות למצבו הבעייתי הנוכחי של מטרופולין חיפה והקריות:
בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה הייתה חיפה העיר המבוקשת ביותר. היא הייתה סמל מובהק למדינת ישראל המתחדשת, לא במקרה צולם בה ב-1960 הסרט ההוליוודי אקסודוס, והוקם בה עוד בימי המנדט הבריטי אזור תעשיה ענק ונמל עמוק מים יחידי בארץ, כמו גם טכניון ובהמשך גם אוניברסיטה. ראש העיר המיתולוגי דאז, אבא חושי, נחשב לאחד האישים החזקים במדינה הצעירה, והיה מקפיד הקפדה יתרה שעירו תהיה נקייה ומסודרת ללא רבב ולא בכדי זכתה עיר הכרמל לכינוי "חושיסטן".
מאז זרמו מים רבים במפרץ חיפה. הקמת הנמל באשדוד ב-1965, כמו גם העובדה שמרכזי חברות גדולות דוגמת צים וחברת החשמל עברו בהדרגה ל"מדינת תל אביב", מה שיצר בחיפה והצפון אבטלה גוברת והולכת, ובמיוחד הפרסומים התכופים שתיארו את אזור התעשיה במפרץ כמדרגה קטלנית של מחלות, כל אלה גרמו במהלך השנים לירידת חיפה מגדולתה, מה שבא לידי ביטוי בהגירה שלילית גוברת והולכת, ובמיוחד של צעירים, לעבר מרכז הארץ וכן לירידה תלולה במחירי הדיור, עד כדי פחות ממחצית מאלה של תל אביב.
לכן קיימת חשיבות אסטרטגית ראשונה במעלה לקידום תוכנית העתקת מפעלי התעשיה המזהמים ובניית 100 אלף דירות ושני מיליון מ"ר תעסוקה במקומם. אם תוכנית זו הייתה מתממשת, היו חיפה והקריות נהנים מ-6 יתרונות בולטים:
- אחד, העתקה אחת ולתמיד של המפגע שמעיב במשך עשרות שנים על תדמיתה של עיר הכרמל.
- השני, הורדה מיידית ודרמטית של התחלואה, מה שכמובן ישפר ביתר שאלת את מיתוגה.
- השלישי, תוספת משמעותית ביותר, ולטווח הארוך, של דירות חדישות. לשם השוואה: נכון להיום יש בחיפה רק כ-115 אלף דירות, רובן הגדול ישנות.
- הרביעי, בד-בבד תוספת משמעותית ביותר של שטחי תעסוקה, ובמיוחד תעשיות עתירות יידע, מה שיפתור ברמה האסטרטגית את בעיית האבטלה בחיפה והצפון.
- החמישי, מימוש סוף-סוף של הפוטנציאל התיירותי העצום, אבל מבוזבז, של חיפה, והפיכתה לאחת מערי הריביירה החשובות לאורך חופי הים התיכון.
- השישי, לא רק חיפה והקריות, גם אזור הצפון כולו היה מרוויח ובגדול ממימוש התוכנית, ובמיילים אחרות, הייתה לה השפעה מרחיקת לכת גם על הפריפריה בואכה הגליל.
לסיכום, לדידי דווקא בעת הזאת, כשמדינת ישראל יוצאת בהדרגה ממשבר הקורונה ומייחלת לצמיחה מחודשת, קיימת חשיבות משנה לתוכניות מעין אלה שחשיבותן איננה רק מוניציפלית וקשורה לחיפה והקריות, אלא בעלת משמעות ממלכתית ולאומית של ממש. לתשומת ליבם של פקידי האוצר!

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  17/01/2021   |   עודכן:  17/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שלמה צדוק
המשטרה מעולם לא נתפסה כחלק ממיתוס "בניין האומה"    קציני הארגון היו, אמנם, מקושרים פוליטית ומבצעית למנהיגי היישוב, אולם בפועל, הם לא התרוצצו על ג'בלאות, לא כבשו משלטים, לא ראו את "הלבן בעיניים" של האויב
אדי כהן
ג'ארד קושניר, שליחו ויועצו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ שתרם תרומה מכרעת להסכמי השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן, היה הרוח החיה מאחורי ההסכם שהביא לאחרונה לסיום הסכסוך הממושך בין סעודיה לקטר
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ פירסם את מועדי הבחירות בשטחים לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ, ארגון חמאס ישתתף בבחירות למרות שהסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות ארגוני טרור בבחירות. מחמוד עבאס עומד על כך שגם תושבי מזרח ירושלים ישתתפו בבחירות והוא מתכוון להפעיל על ישראל לחץ בינלאומי כדי שתסכים לכך
אורנה מרקוס-בן צבי
את תחושת הרעב של הילדה הקטנה אף פעם לא אשכח, גם לא את מראה פניהם של הורי שלא נמצא להם יום עבודה והם עומדים מולי בידיים ריקות, ובעיניה של אימא עולות דמעות
אליהו קאופמן
גב' לוסי האריש נסקה מחדש על גבי הערוץ שנקרא "דמוקרט טי. וי."    זהו ערוץ המציג את עצמו כ"ערוץ התקשורת הפתוח האמיתי והיחיד בישראל", אבל כשמביטים במגישה שלו, במרואייניו וב"ממליצים" שלו מגלים שזהו ערוץ פוליטי לכול דבר - בדיוק כמו "ערוץ 20"    אבל ההבדל בין השניים הוא ש"ערוץ 20" איננו מסתיר את עמדותיו והשקפותיו ואילו "הדמוקרט" החדש הוא בבחינת זאב פוליטי בעור של כבש תקשורתי תמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il