במשך עשרות שנים וביתר שאת בעשור האחרון, שוטרי משטרת ישראל, תחת מערכת טיוח וחיפוי של מערכת המשפט, דאגו בעיקר (תחת פעילות שיטורית שגרתית מאולצת) איך להשלים הכנסה. השוטרים כיום אינם כפופים למרות הדין, ומי שאין עליו מרות הדין פועל אלא למראית פני הדין ולא מקיים את תפקידו. על תחושת שליחות אין מה לדבר, זו לא קיימת. כמו-כן לא מצופה משוטר להיות מלאך, צדיק. כל מה שמצופה ממנו במינימום ההכרחי הוא לקיים את כללי האתיקה החלים עליו, ואת נוהלי המשטרה.
כיום, נדיר שימצא שוטר שלא מעל בתפקידו לפחות פעם אחת. בשנים האחרונות אנו עדים, יותר ויותר, לריבוי ומעורבות שוטרים בעבירות פליליות חמורות, מעורבות יתרה בעבירות כגון: עדות שקר בדוחות פעולה ובעדות בבית משפט; אלימות יתרה; לקיחת שוחד; קבלת טובות הנאה; ניצול מיני; ניצול לרעה של כוח המשרה; פגיעה באזרחים בשל אינטרס אישי; שימוש יתר בסמכות העיכוב שלא לצורך; שימוש יתר בסמכות המעצר שלא לצורך; מעבר מאירוע תעבורה לאירוע פלילי בשל ביקורת כלפי שוטר; רישום דוחות תעבורה פיקטיביים; ועוד.
המדד האחרון אשר פורסם בחודש דצמבר 2020 מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה מעניק למשטרת ישראל את הדירוג הנמוך ביותר מכל מוסדות המדינה, מאז ומעולם לאמון הציבור במשטרה. רמת אמון של כ-30% מתאימה למדינות העולם השלישי, הפקרות של ממש. לצד זה קיים מחקר בינלאומי המעניק למשטרת ישראל את הציון הגבוה ביותר במדד השחיתות. עם כל הכבוד לרצון העז שיש לשר החדש לביטחון פנים והממונה על משטרת ישראל, אמיר אוחנה, ולמפכ"ל החדש רב-ניצב, שבתאי קובי, להוביל משטרה איכותית, נראה כי מה שהיה הוא שיהא, ואין חדש תחת השמש.
כדי להבריא את המשטרה יש לעשות חריש עמוק בתוך המשטרה. להלן מודל הבראה: - כל שוטר חייב לעבור מבדקי איבחון והתאמה על-ידי גורם מקצועי בלתי תלוי, מחוץ למשטרה, שיבחן את כשירותו של השוטר וייעזר בבדיקת פוליגרף. מי שימצא לא מתאים יודח מידית.
- ניתוק הסימביוזה בין הפרקליטות למשטרה ובעיקר לאגף התביעות.
- פיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה. הפיצול יעשה לשני ערוצי סמכות והללו יהיו מופרדים ובלתי תלויים אחד בשני. כיום היועץ המשפטי לממשלה נתון בניגוד עניינים מובנה ומהותי במסגרת שיקוליו כראש התביעה הכללית. לא תמיד ברור אם במסגרת שיקוליו להעמיד לדין, שר בממשלה או ראש ממשלה, או לפטור מאותם מהעמדה לדין, לא התערבבו במסגרת שיקוליו גם כפיפותו וזיקתו הקרובה אליהם כיועץ משפטי האמון על ההגנה עליהם בהליכים מנהליים ואחרים.
- ביטול הרישום הפנימי במשטרה. מאות אלפי אזרחים נושאים על גבם תחושה קשה לשמם הטוב כאשר המשטרה מנהלת פנקסנות ורישום כוזב כנגד אזרח שהוגשה נגדו תלונת כזב ונסגרה בעילת חוסר ראיות כאשר עילת הסגירה חייבת להיות אוטומטית, חוסר אשמה.
- ניתוק הסימביוזה בין המשטרה, הפרקליטות למח"ש. שינוי עילות הגניזה והחמרה כנגד שוטרים בעבירות אלימות, וטוהר המידות. כיום מח"ש מטייחת וגונזת כ-98% מהתלונות ודוחה אותן על הסף.
טיפול שורש בעיכובי שווא ומעצרי שווא. בלמעלה מ-97% מהעיכובים והמעצרים לא מוגש כתב אישום. כל אזרח עשירי עלול להימצא בקטגוריה זו. שוטר שפעל בעיכוב אדם או מעצר אדם שבסופו של דבר לא הוגש כתב אישום ונסגר בחוסר אשמה או חוסר ראיות, יובא בפני ועדת בדיקה לצורך הדחה והעמדה לדין פלילי.
ניתוק הסימביוזה בין המשטרה לכתבי תקשורת מטעם. שוטר אשר ידליף מידע פנימי לכתב תקשורת בעניין התלוי ועומד בבית משפט או עניין המצוי בשלבי חקירה ועלול להשפיע עליהם, יובא בפני ועדת בדיקה לצורך הדחה והעמדה לדין פלילי. לא רשימה סגורה.