X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המושג "איום קיומי" שייך במידה רבה למאה הקודמת והשימוש בו כפשוטו אינו מועיל להערכת מצבה הביטחוני של ישראל. תחת שיעריך את האתגרים הביטחוניים הניצבים כיום בפני ישראל על בסיס מושג ארכאי זה, היה רצוי שרא"ל (מיל') גדי איזנקוט יבחן את מתאר האיומים לאינטרסיה החיוניים הלאומיים של ישראל
▪  ▪  ▪
גדי איזנקוט [צילום: מתוך יוטיוב]

במאמר בידיעות אחרונות (31.12.20), הציג רא"ל (מיל') גדי איזנקוט את משנתו המדינית-ביטחונית. הערכתו לאתגרים הביטחוניים הניצבים כיום בפני ישראל מסתכמת בקביעה: "האתגרים קשים, אולם אינם בבחינת איום קיומי". מאז מלחמת העצמאות, המושג "איום קיומי" אכן שימש כאמת המידה העיקרית לבחינת מצבה הביטחוני של ישראל, אולם כבר במלחמת יום הכיפורים השימוש בו הפך למורכב ולבעייתי.
במלחמה זו נשיא מצרים אנואר סאדאת שינה כיוון וחולל תפנית אסטרטגית. הוא הסתפק בתכנון המלחמה לתכלית מוגבלת: לא איום על קיומה של ישראל אלא פגיעה קשה במעמדה ובתפיסת הביטחון שלה. להישגיו הצבאיים והמדיניים של סאדאת הייתה השראה מעצבת על מתאר האיומים שהתגבשו מאז נגד ישראל. בהתרחקותם על הרצף מאיום קיומי מובהק הם הלכו וסדקו את ההסכמה שהייתה קיימת בחברה הישראלית עד 1967 בשאלה העקרונית על מה מוכנים לצאת למלחמה.
המצב דומה בזירות אחרות בעולם. במלחמה האחרונה בנגורנו-קרבאך ניצחה אזרבייג'ן וארמניה הובסה. ובכל זאת מראשית המלחמה לא הוצב איום קיומי על ארמניה הממשיכה להתקיים ואף להחזיק בחלקו המשמעותי של נגורנו-קרבאך. ברור שישראל אינה יכולה להרשות תבוסה כזו, גם אם אינה איום קיומי.
המושג "איום קיומי" שייך במידה רבה למאה הקודמת, והשימוש בו כפשוטו אינו מועיל להערכת מצבה הביטחוני של ישראל. דווקא בתורת היסוד של צה"ל מצוי ניסוח משלים: "ביטחון לאומי הוא תחום העוסק בהתמודדות עם כל איום על הקיום הלאומי ועל האינטרסים החיוניים הלאומיים". וכאן מתחיל הדיון המשמעותי עם משנת איזנקוט, במיקוד לסוגיית האינטרסים החיוניים הלאומיים.
במבט לזירה הפלשתינית קבע איזנקוט: "יש לחתור להיפרדות מהפלשתינים". גם לאמירה זו שותפים רבים מבכירי מערכות הביטחון לשעבר, אלא שאף היא תקועה במאה הקודמת. ההיפרדות מהפלשתינים הושלמה זה מכבר בהנהגת רה"מ יצחק רבין. את ההיפרדות מכל האוכלוסייה הפלשתינית ברצועת עזה השלים רבין בתחילת קיץ 1994 עם הקמת הרשות הפלשתינית בראשות ערפאת. ההיפרדות מרוב האוכלוסייה הפלשתינית ביו"ש - בכל שטחי אי-ו-בי - הושלמה על-פי מתווה רבין בינואר 1996. פלשתינים בשליטה ישראלית נותרו רק במזרח ירושלים ובשטחי סי. משמעותה המיידית של חתירה להמשך ההיפרדות היא חלוקת ירושלים במתווה קלינטון-ברק ונסיגה משטחים חיוניים באזור סי. בהיבט זה משנת איזנקוט סוטה מעקרונות רבין כפי שהודגשו בנאומו האחרון בכנסת ב-5.10.95.
פירושה המעשי של ה"חתירה להיפרדות" הוא עקירה של למעלה מ-150,000 מתיישבים. זו תוצאה ישירה של ההסתפקות ב"שימור אזורי התיישבות מרכזיים". זה התלם ההסדרי המתמקד ב"גושי ההתיישבות" שאינם עולים על שלושה אחוזים משטחי יו"ש. בחתירה להיפרדות תובע איזנקוט "הסדרים ביטחוניים נוקשים". כאן מזדקרת מחלוקת עקרונית, בתפיסת חיוניות ההתיישבות ביו"ש. לטענתי אין כל ממשות בהסדרי ביטחון ללא אחיזה התיישבותית במתווה הפרוס כיום במלוא המרחב ביו"ש.
"ישראל זקוקה למנהיגות המובילה את המדינה לקידום ערכיה הלאומיים, לגיבוש חזון לאומי", כתב איזנקוט בפתיחת דבריו, לזה אני לגמרי מסכים. כאן הדיון צריך להתחיל ונראה שאיננו שואפים לאותו חזון לאומי.

הכותב הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שירת בצה"ל במשך ארבעים ושתיים שנים. פיקד על חיילים בקרבות מול מצרים וסוריה. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
תאריך:  23/01/2021   |   עודכן:  23/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במקום "איום קיומי" אינטרס חיוני לאומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד ארגז
בהיעדר חלופות ראויות, נתניהו חרף חסרונותיו, נותר האופציה הכי נכונה ואולי היחידה למצביעי הימין
עמנואל בן-סבו
המתפלל בחצר בית הכנסת צועק תנו למתפללים הסגורים בבתיהם לפקוד את בית הכנסת    אמו של עובד הבניין צועקת חזקו את הפיגומים, אל תתנו לו ליפול אל מותו    האבא של הנער שנרצח צועק אל תתנו לנקמת הדם מקום רוצים לחיות
דן מרגלית
אילו הכיר מנחם בגין את ביבי היה מסתייג ממנו    יצחק שמיר הכיר את ביבי וסלד ממנו    אך לא רק בדרג ראשי הממשלה
אפרים הלפרין
"פרשנינו" חוזרים וטוחנים אותנו עם נדוניית מימון מפלגות של 20 מיליון שקל שנושא אתו בני גנץ, האמנם?
אליהו קאופמן
כתבת הטלוויזיה של ערוץ 13, ששודרה בחילול ליל שבת פרשת "וארא" תשפ"א, היא בעצם מסכת עשרת המכות שהשלטון האנטי דתי הנחית על מושג "גדולי הדור", והפך את העולם הליטאי -תורתי לירוד ביהדותו יותר מעולמם של בני "הכיפות הסרוגות", דאז ודהיום    ועל כל הקרקס השפל והעלוב הזה מנצח נער קטון בשם ינקי קניבסקי    ממש אחרית הימים:" ונער קטון מושל בם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il