X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מישהו ציפה בכלל שהבנקים המסחריים יהיו פראיירים ויממנו מכיסם סכומי עתק מדי שנה בשנה לטובת לוקחי המשכנתאות? הם הלא גופים עסקיים המבוססים על רווח, לא, חלילה, אגודות גמ"ח של צדקה או מתנדבים למען החלכאים והנדכאים
▪  ▪  ▪
שיעור ממוצע [צילום: יוסי זמיר]

זה היה ממש צפוי. בימים אלה העלו הבנקים בשיעור ממוצע של אחוז את ריבית הפריים. הסיבה - החלטת בנק ישראל לאפשר ללווי המשכנתאות לקחת משכנתה בשיעור של שני שלישים צמודים לפריים, זאת לעומת שליש בעבר, ובכך לחסוך מאות שקלים בהחזר החודשי של המשכנתא.
התוצאה ברורה. כל אותם מאות שקלים חסכון הולכים בדרך כל בשר. העלאת ריבית הפריים על-ידי הבנקים מנטרלת לחלוטין את ההקלה שביקש בנק ישראל להעניק ללוקחי המשכנתאות ובכך הפכה ההחלטה לחוכא ואיטלולא.
אולם, וזה אולם גדול, זה היה ממש צפוי. ככלות הכל, מישהו ציפה בכלל שהבנקים המסחריים יהיו פראיירים ויממנו מכיסם סכומי עתק מדי שנה בשנה לטובת לוקחי המשכנתאות? הם הלא גופים עסקיים המבוססים על רווח, לא, חלילה, אגודות גמ"ח של צדקה או מתנדבים למען החלכאים והנדכאים.
האשמה, לפרוטוקול, אינה על הבנקים וגם איני סבור שיש להאשים את נגיד בנק ישראל שדחף את ההחלטה. האשמה, לדידי, הינה על מקבלי ההחלטות בממשלה שמראש תמכו ועודדו את הנגיד לקבל החלטה, שגם אם הבנקים לא היו מעלים את ריבית הפריים, הייתה החלטה שגויה בעליל.
ההחלטה הזו, בכל מקרה, מעודדת את עם ישראל לקחת כמה שיותר משכנתא, גם בשל התחושה הווירטואלית שההחזר החודשי שלהו יקטן (מה שלא יקרה בסופו של דבר) ובעיקר, בשל התחושה שאו טו טו מחירי הדיור מטפסים ועולים ואסור, בשום פנים ואופן לאחר את הרכבת.
אבל, וזה אבל גדול, זו איננה רכבת אקספרס שהגיעה אל יעדה במהירות, בשלום ובבטחה, אלא רכבת הרים תלולה, עקלקלה ומסוכנת מאין כמותה. הממשלה, וכמוה גם הנגיד, וכמוה גם הבנקים המסחריים בנקודת הקצה, מכניסים רבבות, אם לא מאות אלפי ישראלים להרפתקה שספק אם יידעו לצאת ממנה.
משבר בשוק המשכנתאות אמרנו? לכאורה, רק לכאורה ה-common knowledge בנושא זה אומר ש"אצלנו זה לא ייתכן" ומה שקרה, לדוגמה, בארצות הברית ב-2007, הינו תרחיש בלי אפשרי, זאת משום שאצלנו אין אפשור לקחת משכנתה במימון מלא של ערך הדירה, כפי שקרה באמריקה.
זה בהחלט נכון, אולם במציאות בה ישנם במשק הישראלי קרוב למיליון מובטלים, יש אומרים אף יותר, חלקם הגדול בגיל עד 40, שזה אחוז גבוה מלוקחי המשכנתאות, הינה מציאות מטרידה. מטרידה מאוד.
מטרידה לא פחות העובדה שהתקנה החדשה של בנק ישראל יותר משסייע בפועל ללוקחי המשכנתאות, מהווה כבר בימים אלה דלק המבעיר את מחירי שוק הדיור. אסור בתכלית האיסור להתעלם מהתרחיש האפוקליפטי הזה. הוא נמצא כבר אצלנו. כאן ועכשיו!

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  24/01/2021   |   עודכן:  24/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
יכול להיות שבסבב הראשון, בבחירות הקרובות המהלך הזה לא יביא לתוצאות מידייות, אבל אם הוא יביא ליצירת גוש מרכז, שמפלגת העבודה, מרץ ואולי חלק מהרשימות שמתכוונות להתמודד כעת, תקום פה אלטרנטיבה שלטונית, גם זה יהיה הישג
עמנואל בן-סבו
השוטר נערני הינו אזרח מוסלמי שבחר להתנדב לכוחות הביטחון, נערני המושמץ הינו זוכה צל"ש מפכ"ל המשטרה על שהסתער על שני מחבלים וחיסל מחבל אחד
אליהו קאופמן
בשבוע שעבר מלאו 37 שנה למותו של אחד מגדולי קדושי ישראל בדור הזה    הוא לא רק היה מלומד בניסים אלא היה זה תלמיד חכם ענק בנגלה ובנסתר    איש קנאי לדתו ואשר השררה והממון היו רחוקים ממנו    זה כמובן לא מפריע לקטני הדור לנסות להשתמש בכינויו: "בבא", ולהוליך שולל צמאי יהדות וניסים, וזה גם לא הפריע
ד"ר רינה אזולאי
נשות הקבוצה שמגיעה בראשי חודשים לשריד בית מקדשנו כדי ללעוג לקדושתו, וכדי לעשות פולחן שהוא אסור על-פי עשרת הדיברות ולהכאיב למיליוני מאמינים
חניאל פרבר
קביעת יום ראש השנה לאילנות מסמלת את גאולת עם ישראל    הנביא ישעיהו אומר: " כי כימי העץ ימי עמי" (ס"ה, כ"ב)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il