את מגבלות מגיפת הקורונה בשוק הדיור ובכלל, כולנו יודעים. חוסר האפשרות הכמעט מוחלטת להגיע למשרדי המכירות ולאתרי הבנייה, הפכה, לכאורה, את האפשרות לרכישת דירה לבלתי אפשרית. מדובר הלוא בהגיון צרוב: אם לקנות עגבניות בסופר ב-10 שקלים, אתה צריך לבוא ולמשש אותן, קל וחומר בנכס היקר ביותר שתרכוש בימי חייך ויעלה לך בממון רב.
אולם, וזה אולם גדול, דווקא בתקופת הקורונה קרה תהליך בלתי צפוי לחלוטין. אם עד לימי המגיפה היה מקובל לתת לרוכשים כמה שפחות אינפורמציה מוקדמת, בין אם מדובר במודעת פרסום או בשיחה טלפונית מוקדמת, זאת במטרה לאתגר את הרוכש הפוטנציאלי ולגרות אותו להגיע לאתר המכירות ואז לשכנע אותו לרכוש דירה, הרי שבימי הקורונה קרה תהליך הפוך לחלוטין.
חוסר האפשרות להגיע לאתר ולהתרשם מהדירה גרם במהלך השנה האחרונה לכל חברות הבנייה ולכלל מערך השיווק לאלץ טכניקה הפוכה שמטרתה להביא באופן וירטואלי את הדירה אל סלון הבית הפרטי.
מה שמדהים במיוחד בתופעה זו הינה העובדה שדווקא הישראלים, הידועים בקידמת דנא בחשדנותם ובספקותם הרבה, לא רק שקיבלו בזרועות פתוחות את הגישה החדשה, אלא אף רכשו בימי הקורונה כמות דירות שלא נרכשה מזה עשור שנים. לדוגמה, במהלך הרבעון האחרון נתוני הלמ"ס והאוצר הצביעו על עלייה של כ-45 אחוזים במכירת דירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הייתי מסבירה תופעה זו בארבע סיבות עיקריות האחת, פסיכולוגית מובהקת, דווקא ההצטנפות בתוך הבית יצרה אצל הרוכשים הפוטנציאליים אתגר לפעול באופן כזה או אחר, זאת על-מנת לשבור את הרוטינה הבלתי אפשרית של סגרים ממושכים בתוך הבית. השנייה, ובאותו עניין, המחנק כשלעצמו בסגרים יצר רצון עז לקדם שדרוג לבית עם גינה או דירה בעלת מרפסת מרווחת, מה שיקל באופן כזה או אחר את השהות על בני הבית בימי הקורונה הממושכים.
השלישית, ב"הפוך על הפוך" דווקא המצב הכלכלי הקשה ובד בבד אי-הבהירות לגבי עתיד שוק הדיור יצרו דחיפה משמעותית נוספת לרכישת דירה דווקא בימים אלה, זאת גם אם מדובר ברכישה שהינה בשלט רחוק. הרביעית, הריבית על המשכנתאות שהינה כיום נמוכה ללא תקדים היוותה ללא ספק גורם משמעותי נוסף שהביא לרכישה בעת הזאת.
אודה ואתוודה. אינני זוכרת מעולם במהלך שנותיי הרבות בנדל"ן תופעה שכזו ומסקרן לדעת האם גם כשתשכך מגיפת הקורונה המגמה הזו תמשך, או שמא היא תחזור למסלול הרגיל של ביקורים באתרי המכירות ומשא-ומתן קלאסי פנים מול פנים.
כאמור, אם בעבר הלא רחוק אנשי השיווק והמכירות נהגו לספק לרוכשים הפוטנציאליים מינימום אינפורמציה, על-מנת למשוך אותם לפגישה במשרד המכירות. הרי שכיום ובמהלך עידן הקורונה, המגמה התהפכה כתוצאה מהסגרים וסגירת משרדי המכירות וכיום המדיניות החדשה היא לשטוף את המתעניינים בכמה שיותר אינפורמציה על-מנת לחפות על חוסר האפשרות להגיע למשרד המכירות.
לשם כך אנו נעזרים באמצעים הבאים: נדיבות במידע בשיחות טלפון, במייל או בזום, המחשת הדירה באמצעות שליחת תוכניות דירה דיגיטליות וחוברת דיגיטלית עם מפרט הדירה והפרויקט, תמונות הדירה, הנוף הנשקף מהדירה והקירבה למוסדות חינוך, תרבות, קניות, בילוי ופנאי וכן באמצעות הדמיות וסרטוני וידאו של הדירה והפרויקט. כיום, כל נושא בחירת הדירה וההתרשמות מהפרויקט נעשה יותר ויותר דיגיטלי מה שמצריך יצירתיות ויכולת ליצירת קשר וקירבה עם הלקוח גם באמצעים אלקטרוניים, אנחנו מאוד מאמינים בקיום שיחות וידאו עם הקונים וחיבור אישי עם הקונה גם אם זה חיבור דיגיטלי.