X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משלל המשפטים אני מפנה את תשומת הלב למחויבויות, הדורשת מאתנו פרשת "משפטים" כלפי החלש וכלפי האחר בחברה החובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד, כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים נרמס הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו
▪  ▪  ▪
אדישות לקורבנות [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

בשנת 1946 השמיע הכומר הגרמני מרטין נימולר דברים מייסרים לנוכח גילויי אדישות ועמידה מהצד, כאשר מתחוללת פגיעה באחר, פגיעה שהביאה להשמדת עשרות מיליוני בני אדם ובתוכם ששה מיליון מבני עמנו -
"כְּשֶׁעָצְרוּ אֶת הַקוֹמוֹנִיסְט לֹא צָעַקְתִּי,
כִּי לֹא הָיִיתִי קוֹמוֹנִיסְט.
כְּשֶׁעָצְרוּ אֶת הַסּוֹצְיָאלִיסְט לֹא צָעַקְתִּי,
כִּי לֹא הָיִיתִי סוֹצְיָאלִיסְט.
כְּשֶׁעָצְרוּ אֶת הַיְּהוּדִי לֹא צָעַקְתִּי,
כִּי לֹא הָיִיתִי יְהוּדִי.
וּכְשֶׁעָצְרוּ אוֹתִי -
לֹא הָיָה מִי שֶׁיִּצְעַק לְהוֹשִׁיעַ אוֹתִי".
אמירה זו מלווה אותי בעת קריאת פרשת "משפטים", הפרשה השישית בספר שמות. פרשה, המציבה בפני מי שקורא אותה מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח צעקת החלש והאחר. קריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות מוחלטת למימושם של ערכים חברתיים, ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים.
הפרשה מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזונה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות חיינו ולמהות של כל אורח חיינו. לשם כך בראש ובראשונה זה מחייב את נציגי השלטון להיות דוגמה ומופת. מצער, שנורמות חיים שדבקו בנציגי השלטון רחוקות מלהיות דוגמה ומופת לחברה הישראלית באלו הימים.
משלל המשפטים אני מפנה את תשומת הלב למחויבויות, הדורשת מאתנו פרשת "משפטים" כלפי החלש וכלפי האחר בחברה. החובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד, כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים נרמס הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו.
ערב קריאת פרשת "משפטים" קופחו על פיגומי הבניין חייו של פועל בניין ברחוב עמל בבת ים, נמשך קטל קטילת חיים של הון אנושי יקר, ואנחנו כחברה נשארים אדישים. לא הרמנו קול. הנושא של קטל בני אדם על פיגומי הבניין אינו על סדר היום הציבורי.
המשך ההפקרות של הרג הון אנושי יקר על פיגומי הבניין בישראל זו מהלומה לרוח פרשת "משפטים", המבקשת לעצב חברה בה לקדושת החיים של האדם יש ערך עליון ולא עוברים לסדר היום כשכל שנה מפיגומי הבניין לא חזרו לביתם אחרי יום עבודה עשרות פועלים ומאות חזרו עם נכויות קשות וחלקם עם נכויות קשות לכל חייהם.
ציוויי השמיטה של עבדים בהם נפתחת הפרשה (שמות כ"א 1-11) כפי שמנוסחת אינה אקטואלית כיום. אך האם לא עלתה על בימת חיינו גרסה חדשה ומודרנית של סחר בעבדים? האם אין בקרבנו שכבות חלשות עובדות, משועבדות תמורת שכר רעב? אם זה פליט האימה מסודן, אם זה הפלשתיני שמוכן למכור את כוח עבודתו, אם זה העולה מאתיופיה או מארצות חבר העמים, שמוכן תמורת כל שכר שיוצע לו לעבוד, גם אם השכר הוא משפיל לפי שעת עבודה ללא תנאים סוציאליים וללא זכות להתארגן בארגון עובדים. העבדות המודרנית היא התופעה של חברות כוח אדם המעסיקות הון אנושי כאילו סחרו בַּעֲבָדִים. ללא מתן ביטחון תעסוקתי לעובד.
המחוקק העומד מאחורי חיבור המסמך של פרשת "משפטים" מודע לקושי של יישום חזון ההלכה למעשה, לכן יש בפרשה ירידה לפרטים במיוחד בכל הנוגע ביחס לחלש ולאחר - "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמְּךָ, לֹא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה, לא תָּשִׁים עָלָיו נֶשֶׁך" (שמות כ"ב 24) - ולא תזרוק אותו מביתו. המחוקק מדגיש אם אדם הנתון במצוקה חייב כסף לבנק אין לפגוע בזכותו לקורת גג. המחוקק יורד לפרטים הקטנים ביותר בדרישתו מאיתנו כחברה להשתית במערכות חיינו כיום רגישויות רבות כלפי אדם, הנמצא במצוקה, במיוחד כשהוא נזקק להלוואה והחיים העמידו בפניו מצב של קשיי פירעון.
אמצנו הרבה מאוד תופעות של תספורות ושמיטת חובות כדרישת פרשת "משפטים", אך למרבה הצער, השמיטות והתספורות מיועדות רק לבעלי הון ולטיקונים, שנטלו הון עתק, אך לא נמצאה תספורת של שמיטת חוב או הקלה בחוב לקשי יום, ואף היינו עדים לזריקה מבתיהם, כי לא עמדו בחוב של פירעון המשכנתא. תופעה של אדם עובד, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, אסור שתסתיים בפינויו מביתו. במיוחד כשבפסוק הבא באה הדרישה "שֶׁאִם תַּחְבּוֹל שַלְמַת רֵעֲךָ עַד בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ תָּשִׁיבֵנוּ".
הפרשנות החברתית, שחייבת להינתן כיום לשמיטת כספים, שהחלה בתיקון הפרוזבול, חייבת לקבל לבוש של תיקון עולם חברתי. תיקון עולם שביטויו בנית חברה על אדנים, שלא ההון יהיה המנווט בה, אלא גולת הכותרת שלה תהיה האדם העובד והיוצר בחברה, והגשת כל הכלים שחברה חייבת להגיש לאדם שנמצא במצוקה.
הרמב"ן שואל שאלה מעניינת, מדוע פרשת "משפטים", על שלל המשפטים שישנם בה, התחילה דווקא במשפט הראשון שלה "וְאֵלֶה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶר תָּשׁים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי... בַּשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם". מדוע הצו הראשון בפרשה כה משמעותית בגיבוש דפוסי חייה של החברה היהודית מתחיל בָּעֶבֶד, בָּעוֹבֵד. ועל כך אומר הרמב"ן מפני שיש בשילוח העבד העברי בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים. זכר לחרות לחופש.
המסקנה שחייבת להנחות אותנו מפרשנותו של הרמב"ן, זו החתירה הבלתי פוסקת לבנות חברה יהודית לא על אדנים של קוטביות חברתית, אלא לבנות חברה, שקולו של האדם העובד יהיה בראש מעיניה, ולוֹ - ורק לוֹ - תהיה הגמוניה בחברה.
בימים אלו של מצוקה שנפלה על מאות אלפי עובדים, למרבה הכאב, הם אינם חשים, שרוחה של פרשת "משפטים" נושבת ומקרינה את ערכיה במפגשים שלהם עם החברה הישראלית. הם חשים, למרבה הכאב והצער, עוצמת פער בין מאווייהם לחיים על בסיס פרשת "משפטים" ובין מציאות החיים היומיומית.

תאריך:  11/02/2021   |   עודכן:  11/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקול החברתי של פרשת "משפטים"
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת לך , איתן, יום טוב  ל"ת
נועה ישראלי.  |  11/02/21 09:53
2
קיימת עוצמת פער
אתה צודק איתן  |  11/02/21 10:16
3
חירטוט פרולטארי עבש
מגיב ותיק  |  11/02/21 13:14
 
- אני מעריץ את תגובת מגיב ותיק
החירטוט  |  11/02/21 18:09
4
איתן יקר, הרבה בריאות ל"ת
ציפי ר.  |  11/02/21 13:49
5
שיביא רק בשורות טובות
מאחל סוף שבוע  |  11/02/21 18:20
6
מצאה חל בעיני גישתך לפרשה ל"ת
נבון.  |  11/02/21 18:32
7
מי ייתן ותהיה לנו שבת של שקט ו
שבת של שקט ושלוה  |  12/02/21 11:23
8
שבוע רק של בשורות טובות לכולנו ל"ת
שבוע טוב לכולנו  |  13/02/21 18:25
9
מאחלת לך הרבה בריאות.  ל"ת
לאיתן יקירי.  |  14/02/21 08:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל בן-יעקב
תומכיו של נתניהו הולכים אחריו בעניים עצומות    לא אכפת להם מכך שהוא מחבק תומכי טרור כמו מנסור עבאס ובן גביר, או שהוא לא העביר תקציב בשעתו הקשה ביותר של המשק, או שהוא מבקש לשבש הליכי משפט; אכפת להם רק ממנו - ושכל השאר ילכו לעזאזל    רק שרוב הציבור מאס בנתניהו
משה כהן
ישראל, בהנהגת נתניהו, עומדת בפני אתגרים גדולים, לצורך הבראת מדינת ישראל    לפני הממשלה של נתניהו, של הימין הלאומי, עומדים אתגרים ומשימות שאינם סובלים דיחוי
עמנואל בן-סבו
הציונות הדתית למעלה מעשוריים ניצבת בחזית העשייה, השותפות, הובלת המערכות האזרחיות והצבאיות במדינת ישראל    הציונות הדתית סימנה בראשיתה דרך, כיוון, שאיפות וחלומות כלל ישראלים ולא מגזריים בלבד
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים בישראל מעריכים כי מלחמת הסייבר בין ישראל לאירן תתגבר בשנה הקרובה במקביל למאבק המדיני של ישראל נגד הסכם הגרעין עם אירן. ההערכה בישראל היא כי אירן תנסה לבצע התקפות סייבר גדולות על מערכות חיוניות בישראל בתחום המים והחשמל כדי לפגוע בעורף
ירון פרידמן
ישראל מפציצה מטרות אירניות על אדמת סוריה מדי חודש, לעיתים בקצב של פעם בשבוע, ורוסיה שותקת. על כן, נוצר הרושם כאילו הוצאת הכוחות האירניים מסוריה אינה רק אינטרס ישראלי בלבד אלא גם רוסי. לפי פרסומים בתקשורת הערבית אפילו הנשיא אסד מעוניין להתפטר מהאירנים. האם תאוריה זו נכונה? והאם יש לצפות לפינוי המיליציות והיועצים האירנים מאדמת סוריה בטווח הקרוב?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il