X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כשם שלא הסתערו חוגי השמאל על יצירות שיריות של אורי צבי גרינברג לנוכח טענות רעייתו על התנכרות בעלה, שהיה מבוגר ממנה בשלושים שנה, ובמחיצתו חשה "תמיד הרגשתי את עצמי בודדה", כן אין הצדקה להסתערות של חוגי הימין על יצירותיו של הסופר עמוס עוז
▪  ▪  ▪
עוז. סופר דגול [צילום: AP Photo/dpa,Christian Charisius]

אודה, שהיה לי קשה לקרוא את אשר כתבה בתו של סופר אהוב עלי על היחס המתנכר והפוגעני שלו כאבא אל בתו. הסופר הוא עמוס עוז, שיישאר אחד מסופריה הגדולים של הספרות ישראלית, גם כשאני ורבים כמוני כואבים מאוד את אשר עבר על בתו, ועל כך היא נותנת ביטוי בספר שכתבה ויצאה לאור בימים אלו. דמעתי במפגשי עם תיאורים מצמררים בספרה. אודה, שקשה היה לי לקרוא את אשר כתבה רעיית המשורר האהוב עלי על יחס מתנכר ופוגעני שלו כבעל אל רעייתו. המשורר אורי צבי גרינברג יישאר אחד מהמשוררים הגדולים של השירה העברית, גם כשאני ורבים כמוני כואבים את אשר עבר על רעייתו ועל כך היא נותנת ביטוי בשירים שכתבה, ובראיון שנתנה בעיתון הארץ לדליה קפלר.
אודה, שאני מקבל את דעותיו הפוליטיות של הסופר עמוס עוז וחולק על רוב דעותיו הפוליטיות של המשורר אורי צבי גרינברג. אני רואה בסופר עמוס עוז אחד מגדולי הסופרים שלנו, ובמשורר אורי צבי גרינברג אחד מגדולי המשוררים שלנו, הגם שאני חולק על חלק הארי של דעותיו הפוליטיות.
עמוס עוז ואורי צבי גרינברג הם נכסי צאן ברזל יקרים של התרבות הישראלית, כל אחד מהם בתחומו העניק את תרומה סגולית ויחודית לאוצרות התרבות של עם ישראל בדורנו.
לצערי, אנחנו עדים למסע שיסוי קשה, המבקש לעשות עפר ואפר מהאוצר הספרותי שהשאיר אחריו עמוס עוז. ישנה התגייסות מחפירה של חוגי ימין סהרורי נגד כל מה שכתב עמוס עוז עקב דברים כואבים שכתבה בתו על מה שעבר עליה בבית אביה. אני מאמין לבת של עמוס עוז וכואב את כאבה, אך אני דוחה בכעס רב את כל המבקשים להניף יד על האוצר התרבותי, על הנכס התרבותי היקר, שהשאיר לנו עמוס עוז.
לא זכורה לי התנפלות גסה ובוטה על שירי המשורר אורי צבי גרינברג אחרי ראיון שנתנה רעייתו המשוררת עליזה טור מלכא (הר – המלך) לדליה קפלר ב-26 ביולי 2005 והופיע בעיתון הארץ לרגל צאת ספרה הרביעי "שובי נפשי לתפלתך", המכנס את מכלול שירתה. בראיון לדליה קפלר מספרת עליזה כיצד הצליחה לשרוד בצלו של המשורר אורי צבי גרינברג, לאחר שהתגרשה מבעלה הסופר מרדכי שלו. והתחתנה עם אדם, שהיה מבוגר ממנה בשלושים שנה, גידלה את חמשת ילדיה אותם ילדה בשנות נישואיה הראשונים.
בעמודים 171-173 אנחנו מתוודעים לשיר "במשפט", שכתוב כדרמה שירית ועוסק ביחסיהם של זוג משוררים, הוא מתרחש בבית המשפט ונפתח בטיעון בו היא מאשימה את בעלה האשם לדבריה "שֶׁיִּהְיוּ לִי פָּנִים מְגֻדָּפִים". היא מתלוננת על שמעולם לא הלביש אותה בצבע כחול, בו היא הלבישה אותו. בצבע הכחול היא רואה את צבע אהבת התקווה.
בעמוד 191 היא כותבת על רגעים בהם התייחס אליה בחוסר רחמים גמור "....אֲבָל לְעֵת זָעַק לִבִּי.... מַדּוּעַ לֹא שָׁמַעְתָּ"? בעמוד 192 היא כותבת בכאב רב על חוסר הכרת התודה של המשורר להתמסרות הפנימית המלאה שלה, על השטחיות שביחסו אליה, על העינוי שגרמה לה אדישותו – "כְּכָל שֶׁהָיָה הֶעִנּוּי דַּק, קָשֶׁה הָיָה מִנְשׁוֹא".
קשה לקרוא את השיר "בָּדָד"' בו זועקות שנות ההשפלה, שעברו על המשוררת במחיצת האיש שעמו קשרה את חייה והייתה אם לחמשת ילדיהם – "מִשּׁוּם שֶׁרוֹךְ לֹא בִּקַּשְׁתָּ – רוֹךְ לֹא הֶעֱנַקְתָּ".
שירתה של עליזה טור מלכא, רעיית המשורר אורי צבי גרינברג, היא חגיגית וגבוהה. אוצר המלים והתחביר שלה מתחברים למקורות ספרותיים ובעיקר למקרא. אנחנו פוגשים במשוררת המתארת את האכזבה של אישה מאי ההדדיות באהבה –
"לֵב יְדִידוּתִי הִצַּעְתִּי
וְלֹא הֶאֱמַנְתָּ, אַתָּה
קִנְאָה אֲפֵלָה לְתוֹךְ דַּמְךָ
קוֹצִים הָיְתָה זוֹרַעַת...
בְּחֶשְׁכָתְךָ עָטוּף הָיִיתָ..."
אי אפשר לסיים בלי לחזור לאישה, רעיית אורי צבי גרינברג, שהופיעה בשיר "במשפט", בו טענה את טענותיה בפני השופט, שאינו מבין על מה היא מתלוננת, אינו מבין את אמירתה, שהגבר המשורר לא נתן לה צבע, אינו מבין את כאבה, כי הייתה חסרת התייחסות לה היא ייחלה, תמיד הרגישה עצמה בודדה.
כשם שלא הסתערו חוגי השמאל על יצירות שיריות של אורי צבי גרינברג לנוכח טענות רעייתו על התנכרות בעלה, שהיה מבוגר ממנה בשלושים שנה, ובמחיצתו חשה "תָּמִיד הִרְגַּשְׁתִּי אֶת עַצְמִי בּוֹדְדָה", כן אין הצדקה להסתערות של חוגי הימין על יצירותיו של הסופר עמוס עוז.
מקובלת עליה גישת הפרסומאי, בנם הבכור של אורי צבי גרינברג ורעייתו עליזה, הפרסומאי חיים גרינברג, שהסביר בעיתון הארץ במאמר של דליה קרפל, בו הסביר באופן המשכנע ביותר שחשיפות אישיות מסוג זה אינן רלוונטיות לציבור. מה שרלוונטי זו היצירה הספרותית.
אני קד קידה בפני האוצר העשיר, שהשאירו אורי צבי גרינברג ועמוס עוז כל אחד מהם בתחומו. עם הנכס התרבותי, שהשאיר לנו אורי צבי גרינברג, אמשיך להתווכח ואשקוד על שליחותי להעמיד מולה את האמת הפוליטית, שמנחה אותי.

תאריך:  28/02/2021   |   עודכן:  28/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמוס עוז ואורי צבי גרינברג
תגובות  [ 28 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
מה הקשר בין עוז לגרינברג?
נו באמת.  |  28/02/21 12:11
 
- נגמרו המים בים של עזה...
מגיב ותיק  |  1/03/21 09:04
 
- פי אקטיר מיה לכל אלעלם
זעים אלע'אזה  |  1/03/21 17:11
 
- נגמר, נגמר יזבקלה...
מגיב ותיק  |  2/03/21 09:31
 
- מי מלכלך פה על איימן?
מנהלת מעיין הבירה  |  2/03/21 10:14
 
- איבתיסמל'ה...
מגיב ותיק  |  2/03/21 11:39
 
- שוב השתנת נגד הרוח?
אוילוש, אתה מבריק  |  2/03/21 15:11
 
- מים אין בים, הראיס שתה הכל
מגיב ותיק  |  3/03/21 09:07
 
- פתחנו אחלה זולה בים של עזה.
חחחחחחחחחחחחחחחחח  |  3/03/21 18:19
 
- תבינו, שתגובותי הן אוויליות
tאני מגיב ותיק  |  1/03/21 18:38
2
שמאלנים העריצו את שמש העמים
ב_שמואל  |  28/02/21 16:47
3
איתן, טעית בהשוואה
מידידה  |  28/02/21 16:48
 
- גם אם איתן האיתן יקח אשה צעירה
סניל  |  1/03/21 12:39
4
סופרים שמביישים את הסיפרות
לא לאלימות  |  28/02/21 17:02
5
מרחמת על רעיית א.צ גרינברג
בז לעמוס עוז  |  28/02/21 17:15
6
"מתנכר ופוגעני" זו הנחה גדולה
ועוד הערה  |  28/02/21 17:20
7
זבל ספרותי וצואת אדם האליל
ב,ל  |  28/02/21 19:42
 
- אתה דן בדברים שאינך בקי בהם
mozer  |  1/03/21 12:24
 
- כך מגיב ב.ל שלא קרא את הספרים
כך מגיב ב.ל  |  2/03/21 09:52
8
איתן, יש ליקוי בהשוואה שלך.
ידידה החולקת עליך  |  1/03/21 11:07
9
אני מאמינה לגליה עוז ל"ת
גליה אמינה  |  1/03/21 12:19
10
מה עניין בדידות לאלימות גופני?
סיני  |  1/03/21 14:37
 
- עוז וגרינברג פגעו ביקיריהם.
אומנים מתעללים  |  1/03/21 18:26
11
קשה לשאת את האמת
איתן זמורה  |  1/03/21 15:27
12
אתה איתן מיחידי הסגולה
הירונימוס  |  1/03/21 16:47
 
- עוז זה גרסא מתוחכמת של פרס
ממש לא מדוייק  |  1/03/21 18:59
 
- להורונימוס
להורונימוס  |  2/03/21 09:08
13
איש רוח רעה
משה ר  |  1/03/21 21:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
נראה שהדמוקרטים מכשירים את הקרקע, שרוסיה תהיה התחליף של טראמפ    רוסיה היא דבר של העבר, של המלחמה הקרה, והיא כה מקובעת בתודעה, שקל יותר להתמקד בה מאשר באירן או בסין, המהוות סכנות קיומיות אמיתיות
רפי לאופרט
בשני הדיונים (הערה 5 להלן), חסר חלקה של הממשלה בקביעת מדיניות הביטחון הלאומית, שממנה, אמורים להיגזר סדר הכוחות, ההצטיידות מטרות המלחמה וסדרי הביטחון השוטף. אם יש לקוּנה בהחלטות בעניין "כיפת ברזל", היא נמצאת ובגדול בנקודה זו. נראה שבהצטיידות מוגבלת ובהגדרת יישום מוגבלת לפי האמור להלן, "כיפת ברזל" איננה שגיאה ואינה מעניקה פטור לצה"ל משימור והמשך פיתוח של היכולת ההתקפית; ההפך הוא הנכון
עפר דרורי
כמו בכל ספר מתורגם ולא מאנגלית יש קושי לעקוב אחרי הדמויות ששמותיהם לא מוכרים לנו ויתרה מזו קריאתם מורכבת
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - נייר לקמוס, חילוץ, התנכלות ובושה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    פורים שמח! "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" (אסתר ח', ט"ז)    שבת שלום והרבה בריאות ואושר    "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית)
ד"ר דוד ארגז
אין מאמינים בשטויותיהם של אנשים חכמים, איזה קיפוח של זכויות האדם (פרידריך ניטשה)    השיטה של בית המשפט העליון בשיבתו כבג"ץ פשוטה: השופטים ממתינים עד שיפול לידיהם מקרה מתאים לצורכיהם ואז מנצלים את ההזדמנות כדי לקבוע מסמרות וכללים חדשים שהמחוקק כלל לא התכוון אליהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il