X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בימים אלה מלאו 73 שנים לפיגוע מיקוש שביצע (29.2.48) ארגון המחתרת לח"י כנגד רכבת בריטית ועליה עשרות חיילים בריטים שחזרו מחופשתם באנגליה לבסיסיהם בארץ בסמוך לרחובות עלתה הרכבת על מערכת מוקשים שהניחו לוחמי לח"י על המסילה בפיצוץ נהרגו 28 מנוסעי הרכבת ונפצעו למעלה מ-30
▪  ▪  ▪
אילוסטרציה [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

ביום ראשון 29 בפברואר 1948, בשעת בוקר, יצאה ממצרים לכיוון חיפה רכבת בריטית ועליה עשרות חיילים בריטים שחזרו מחופשתם באנגליה והיו בדרכם לבסיסיהם בסרפנד (צריפין) ובמקומות נוספים ברחבי הארץ. הרכבת כללה כ-10 קרונות. בסביבות השעה 8:30 בבוקר נכנסה הרכבת לתחנת רחובות. דקות ספורות לאחר שהרכבת המשיכה צפונה מתחנת הרכבת רחובות, בסביבות השעה 8:40, כחצי ק"מ צפונית לתחנה, ליד "גבעת הקיבוצים" ("מכון איילון"), עלתה הרכבת על מערכת מוקשים שהונחו-הוצמדו על המסילה על-ידי לוחמי לח"י. נשמע פיצוץ עז. שני קרונות אמצעיים של הרכבת נהרסו כליל ואחרים ניזוקו. מעצמת והדף הפיצוץ עשרות חיילים הועפו לשני צידי המסילה ואחרים נקברו מתחת לשברי הקרונות. החלק הקדמי של הרכבת המשיך לנסוע כמה מאות מטרים עד שנעצר. שני הקרונות האחרונים כמעט ולא נפגעו ונשארו עומדים על מקומם.
אנדרלמוסיה ובהלה
עיתונאי שהגיע למקום זמן קצר לאחר הפיגוע מתאר "מחזה קשה" ודיווח על גויות מרוסקות ועל עשרות חיילים פצועים והרוגים שהתגוללו משני עברי המסילה. במקום שררה אנדרלמוסיה ובהלה. חיילים ונוסעים אחרים ברכבת שלא נפגעו עסקו בחילוץ ההרוגים והפצועים שנקברו תחת שברי הקרונות ובטיפול בפצועים. היה חוסר באלונקות ובחומרי עזרה ראשונה. ההגעה למקום ברכב הייתה קשה. כאילו לא די בכך, התברר כי גם הקשר הטלפוני נותק ולא הייתה אפשרות להזעיק עזרה.
ראשונים שהגיעו למקום, לשמע הפיצוץ המחריד היו חברי "הכשרת הצופים" ששכנה ב"גבעת הקיבוצים" בקרבת מקום. תחילה התקבלו חברי "הצופים" בהסתייגות וחשדנות על-ידי הבריטים אולם כשהבריטים השתכנעו כי כוונת "הצופים" טובה הגישו חברי "הכשרת הצופים" עזרה ראשונה לפצועים.
רק כעבור כשעה הגיע אמבולנס מד"א מרחובות ופינה פצועים לבית החולים הצבאי באר יעקב. בהמשך הגיעו אמבולנסים של הצבא הבריטי מבסיס סרפנד (צריפין). פינוי ההרוגים והפצועים נמשך שעות ארוכות עד הצהריים. במקום נספרו 20 הרוגים. שמונה פצועים מתו בדרך לבית חולים או בבית חולים מפצעיהם. מספר ההרוגים הגדול מוסבר גם בעיכוב הממושך בהגשת עזרה רפואית מקצועית לנפגעים ובהיעדר חומרי עזרה ראשונה.
בסריקת המסילה נמצא מוקש שלא התפוצץ אשר הכיל כ-45 קילוגרם של חומר נפץ מסוג אמונל. מספר המוקשים שהתפוצצו הוא כנראה שלושה. המפקד הצבאי הכללי בארץ ישראל הגיע למקום הפיגוע לעמוד מקרוב אחר מה שהתרחש.
חשש מחיפושים "בגבעת הקיבוצים "וחשיפת "מכון אילון"
הפיצוץ אירע סמוך ל "מכון איילון" (גבעת הקיבוצים) שהיה מפעל תחמושת מחתרתי של "ההגנה" והיה חשש שהבריטים יערכו חיפוש מדוקדק בסביבה ובאזור במטרה ללכוד את המפגעים שעלול היה לחשוף את המפעל הביטחוני החשוב. היו אלה ימי הדמדומים של השלטון הבריטי בארץ . כעבור כחודשיים וחצי עזבו הבריטים את הארץ.
בישוב היהודי נשמעו קולות שגינו את ההתקפה. בישיבת מועצת העיר תל אביב גינה ממלא-מקום ראש העיר אליעזר פרלסון את הפיגוע וכינה אותו כפשע מתועב המהווה סכנה למלחמת היישוב ומכתים את שמו של העם היהודי בעולם".
הלח"י: הפיגוע ברכבת תגמול על פיגוע ברחוב בן-יהודה בירושלים
לאחר הפיגוע המיקוש ברכבת ליד רחובות עוד באותו יום, פרסם ארגון הלח"י כרוז בו הוא מודיע כי הלח"י הוא שביצע את הפיגוע ליד רחובות במלאת שבעה לפיגוע ברחוב בן-יהודה בירושלים כתגמול על פיצוץ מכונית התופת בידי בריטים ברחוב בן יהודה בירושלים שהתרחש שבוע קודם לכם ב-22 בפברואר 1948 ובו נרצחו כ-60 יהודים ונפצעו עשרות. הלח"י ציין כי תקף רכבת שהביאה חיילים לארץ ישראל במקום לפנותם כפי שקובעת ההחלטה על פינוי הבריטים מהארץ וסיום המנדט עוד צויין בכרוז כי בפעולה נגד הרכבת לא נפגעו אזרחים בעוד בפיגוע מכונית התופת ברחוב בן יהודה ירושלים נפגעו אזרחים.

תאריך:  01/03/2021   |   עודכן:  02/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיקוש הרכבת הבריטית ליד רחובות [1948]
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
גם היום יש מהלכים לרעה בדבר טוהר המחנה ושמירת הציווי של התרחקות מ"ההשפעה הזרה". ברחובות ירושלים העתיקה ניתן לראות לעתים קרובות כתוביות המכוונות נגד בני המיעוט החי בה - "והיה מחננו נקי", ולתופעה של יהירות לאומנית המבקשת לשמור על ניקיון טוהר הגזע לא נמצאה תגובה מתאימה של הרשויות
עמנואל בן-סבו
משברור לכל כי בנימין נתניהו הוא בליגת העל של המדינאות העולמית אשר דעתו נחשבת ומוערכת בקרב תומכיו ומתנגדיו בעולם, מדינאי עתיר ניסיון, רב זכויות ובעל יכולת וירטואוזית להיות חלק ממנהיגי העולם, ייתכן שהגיעה העת כי יבחר על-ידי באי הכנסת לתפקיד חדש
יוסף כהן-אלרן
רשימות ביקורת קצרות (קבוצה ד') על ששת ספרי השירה: "מחברות עמנואל הרוסי" מאת מאת עמנואל הרוסי, "קיומיומים" מאת לאה טרן, "אדמות הנצח" מאת נועה כליף, "שני משוררים בערנו" מאת שמואל כהן וצדוק עלון, "כוח משיכה" מאת חגית בת-אליעזר, "דברים שהגדתי" מאת איילת קציר
צילה שיר-אל
למרות שהוא שואף להגיע רחוק במפה הפוליטית יהיו לו רגעים רבים בהם הוא יעצור וינסה להקשיב מה מבקשים ממנו האחרים, כפי שעשה בתקופה האחרונה
יוסף אליעז
הבחירות בפתח, כל העם במתח ואתה תמה מי בצמרת משתעשע    מי עוד מתחפש ומי כבר לא מחפש    הבה נהיה ריאלים בכסאות המוזיקליים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il