X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרשת השבוע "כִּי תִּשָּׁא" (ב')

ייצוג חזותי של אלוהים

מהסיטואציה הקשה בחיי העם כנראה ניתן לקבוע שמול משה, המסמל מנהיגות הדורשת והמחייבת את הגישה ש"יקוב הדין את ההר", ניצבה ברגעים קשים של עם ישראל דמותו של אהרון כדמות המחפשת ומבקשת את דרך הפשרה והגישור
▪  ▪  ▪

משה בושש לרדת מן ההר, והעם מבקש מאהרון תחליף למשה - תחליף לדמות המייצגת את האלוהים. אהרון נענה לדעת הקהל ברגעי ההתלהמות הנחרצת כלפיו, שבאה לידי ביטוי באומרו לנוכחים בהתקהלות הנזעמת - "פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם, בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלַי" (שמות ל"ח, 2). לאחר שסיים את מלאכת בניית עגל הזהב הוא אפילו קבע "חַג לָאֲדוֹנַי, מָחָר". על מעשה זה של אהרון רבים המקטרגים עליו. המעשה נקבע בתודעה ההיסטורית שלנו בשם - חטא העגל.
יהיה מי שיקטרג על אהרון, שהיה שותף פעיל למה שנקבע כחטא העגל. ניכר, כי חז"ל ביקשו לסנגר על אהרון הכהן מול הגישה המנסחת כתב אשמה עליו, כי לא עמד לו הכוח להתייצב כמנהיג ולומר אמת כאובה מול דעת קהל עוינת, שבבוטות כבשו את ה"ככר המרכזית" בלב המדבר.
יהיה מי שיאמר זה אהרון הכנוע, שאבדה לו זקיפות הקומה, ובלהטוטים מילוליים ביקש מגברים צעקניים, שיביאו את התכשיטים, מתוך תקווה שהם לא ימהרו להיפרד מאוצרות הזהב שלהם. גם כאשר הסתבר לו שהערכתו מוטעית, הוא דחה את ביצוע הטקס ליום המחרת מתוך תקווה, שהדחיה היא זו שתביא אותו אולי לפתרון של היחלצות מהסבך של הקמת עגל זהב.
מהסיטואציה הקשה בחיי העם כנראה ניתן לקבוע שמול משה, המסמל מנהיגות הדורשת והמחייבת את הגישה ש"יִקּוֹב הַדִּין אֶת הָהָר", ניצבה ברגעים קשים של עם ישראל דמותו של אהרון כדמות המחפשת ומבקשת את דרך הפשרה והגישור. לכך אנחנו מוצאים סימוכין במסורת ישראל, בה נאמר על אהרון משפט, שחובה לאמצו בחיי היום-יום - "אַהֲרוֹן אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, מֵשִׁים שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ".
ניתן לייחס לאהרון את מה שאומר הנביא מלאכי בפרק ב' פסוק 6 על הלווים והכוהנים, שעליהם לשמור על החיים והשלום - "וִידַעֲתֶם כִּי שָׁלַחְתִּי אֲלֵיכֶם אֶת הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִהְיוֹת בְּרִיתִי..." והמצווה היא לשמור על "הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם, וְאֶתְנָם-לוֹ מוֹרָא...". אהרון הוא הכוהן, שלמעשה קיים את המצווה המחייבת את דרך הגישור, כי רק עליה ניתן להשתית את החיים של העם ואת השלום.
בספרות ההלכתית במסכת אבות (א', יב) אנחנו מתוודעים למידה הגדולה של ההערכה וההערצה לדרך החיים שסלל הכהן אהרון, מי שהתייצב לימין העם בעת מעשה העגל - "הִלֵּל אוֹמֵר: הֱוֵוי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרוֹן - אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם".
הערצה לדמותו של אהרון נמצא במזמורי תהילים, כמו המזמור בתהילים קל"ג, כשדמותו של אהרון הכהן משתלבת עם הביטוי הפיוטי - "הִנֵּה מַה-טּוֹב וּמַה-נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יַחַד" ואווירת האחדות היא "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יוֹרֵד עַל-הַזָּקָן, זְקַן-אַהֲרוֹן הַכֹּהֵן ...."(תהילים קל"ג, 1-2).
בהפטרה לפרשת השבוע שלנו בספר מלכים א' פרק י"ח אנחנו פוגשים את אליהו הנביא, שנאבק בעבודת הבעל שפשטה בזמן ממלכת אחאב ורעייתו איזבל בת אתבעל מלך צידון. דרכו של אליהו הנביא, דרך כוחנות אלימה של קנאות חסרת פשרות, לא הביאה את הטוב המיוחל לחברה הישראלית. מי שהביא רגעי נחת זה עבדיהו אשר על בית אחאב שלקח "מאה נביאים ויחביאם חמישים איש במערה וכלכלם לחם ומים" (שם, פס' ד').
כתב סניגוריה על השותפות של אהרון עם העם במעשה העגל, או במה שנאמר שותף לחטא העגל, אנו מוצאים בספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי במאמר הראשון צ"ו, המבהיר לנו, שאת מעשה העגל יש לראות מתוך כמיהת העם, שרצה ייצוג חזותי של אלוהים ולא בזה, "שייחסו כוח אלוהי לדבר הזה שעשו בידיהם ומרצונם".
אהרון מצא דרך ביניים למצוקתו של העם וללחצם. בכך משמש אהרון דמות מופת לְדַיָּן, שדרך הפשרה והגישור היא דרכו ולכן בצדק אנחנו נכבשים במשפט שנאמר על אהרון "אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, מֵשִׁים שָׁלוֹם...". מי ייתן ועל כולנו ייאמר - "אוֹהֲבֵי שָׁלוֹם, רוֹדְפֵי שָׁלוֹם וּמְשִׁימֵי שָׁלוֹם". מי ייתן ותכני האמירה הזו יקרמו עור וגידים במציאות חיינו.

תאריך:  02/03/2021   |   עודכן:  02/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ייצוג חזותי של אלוהים
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
דרוש לנו בדחיפות אדם כאהרון
דרוש בדחיפות   |  2/03/21 10:25
 
- דרוש לנו מיד מנהיג כאהרון הכהן
נכון בהחלט  |  5/03/21 09:24
2
איתן, תמשיך בדרכך
עמליה כהן  |  2/03/21 11:17
3
"דמות מופת" של הצבוע..
מגיב ותיק  |  2/03/21 11:35
 
- אוילוש, מה אתה רוצה מצ'ה?
אהרל'ה העגלון  |  3/03/21 19:15
 
- איבתיסאמל'ה...התבלבלת...
מגיב ותיק  |  4/03/21 08:05
 
- איפה איימן ואיפה צ'ה?
חחחחחחחחחחחחחחחחח  |  4/03/21 12:49
 
- האווילות מחבקת את מגיב ותיק
האווילות מחבקת  |  4/03/21 08:01
 
- פנייה נרגשת למגיב הוותיק
צ'ה גווארה   |  7/03/21 10:35
4
אני המגיב ותיק הנאמן לטיפשותי
אני המגיב הוותיק!  |  2/03/21 17:28
5
איתו יקר שלי מאחלת לך בריאות
מאחלת לך.  |  3/03/21 06:00
6
להימנע מלהיות בין מתקהלים
בקשה לאיתן!!  |  3/03/21 06:08
7
רק לשמור על הבריאות ל"ת
איתן שלי  |  3/03/21 10:54
8
עם ההפטרה של פרשת השבוע
שיח ושיג  |  3/03/21 16:26
9
אני רוצה לחיינו את אהרון הכהן
מפרשת השבוע  |  3/03/21 16:45
10
איתן יקר שמור על בריאותך
הכי חשוב  |  4/03/21 13:21
11
מאחלת לנו שבת של שלום. ל"ת
מאחלת שבת שלום  |  5/03/21 09:30
12
אסור להרוג חוטאים בחטא דתי
אין הצדקה  |  5/03/21 13:19
13
אני מאחלת לכולנו שבוע טוב
נערה.  |  6/03/21 15:58
14
מתפללת לשבוע טוב של שקט ושלוה  ל"ת
מתפללת  |  6/03/21 16:48
15
מאחל שבוע של בשורות טובות
מאחלת שבוע טוב.  |  7/03/21 11:20
16
שמור על בריאותך. ל"ת
לאיתן.....  |  7/03/21 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנינא פורת
הסופר עודד בצר, ממייסדי הקיבוץ על יחסי יהודים-בדואים    סיפורים מ"גבעת הערוצים" היא קיבוץ "דורות"    עלינו כדור הסבים, לעשות הכל כדי להעביר את "המסר" שעיקרו - האלימות לא פותרת דבר
יוני בן-מנחם
ישראל הגיבה צבאית על תקיפת אוניית המשא הישראלית במפרץ עומאן על-ידי "משמרות המהפכה" האירניים אך היא איננה מעוניינת במערכה ימית פתוחה עם אירן. ההערכה בישראל היא כי אירן תמשיך לנסות ולתקוף כלי שיט ישראלים במפרץ ובים סוף באופן ישיר ובאמצעות שלוחותיה
יעקב קורי
התשתית לקץ ההיסטוריה קיימת, רק צריך לזכור את לקחי העבר, לזנוח את אסון הפונדמנטליזם מימין ומשמאל, הדתי והאיסלאמיסטי, הניאו ליברלי והאנטי אקולוגי. צריך לסלק את ההנהגה והאליטות הפוליטיות והכלכליות, שמצליחות בשיטות קוואזי דמוקרטיות להוליך שולל עשרות אחוזים מהעם
צופיה אברהמוף
משבר הקורונה הקורונה גרם לקושי כלכלי ברכישת מוצרי יסוד למשפחות ויחידים, אולם יש אוכלוסיות שעבור צריכת מוצרי מזון בסיסיים צריכים לשלם הרבה, ואלו הם חולי הצליאק    על-אף שבמדינות אחרות אנשים המתמודדים עם מחלת הצליאק מקבלים סיוע באמצעים שונים, בישראל עדיין הם צריכים לשלם יותר
דן מרגלית
בני האור כיבו את בני החושך    אילן לוקאץ' ואורי משגב ואנחנו בעקבותיהם פתחנו את שערי הארץ בפני כל בנותיה ובניה הגולים, ושמנו לאל את המזימה להחדיר לקלפיות רק כמה עשרות אלפי חרדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il