X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אנחנו איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון בעת משא-ומתן על רכישת מערת המכפלה
▪  ▪  ▪
כל המרבה לספר.. [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

סיפור ההגדה של פסח הוא סיפורם של גֵּרִים, בני ישראל, שלחמו נגד שררה של מונרכיה מצרית, שתוך שעבוד כלכלי קשה והטלת עבודות פיזיות קשות מאנה לאפשר להם לשמור על זהותם הלאומית ועל מאווייהם להיות חברה ולחוש את תחושת בני חורין כעם.
משמעות זו של ההגדה חובה עלינו לממש בחיינו בארץ הזו. חובה עלינו לשקוד על כך שלַגֵּר הגָּר בתוכנו תינתן אפשרות לשמור על זהות נכסיו התרבותיים והלאומיים, בדיוק כמו שאנחנו ביקשנו לעצמנו. עלינו להימנע מלקטלג את הגֵר כבן חמישי, שאנחנו מדירים אותו.
בהגדה של פסח, אחרי שהילדים קראו את "מַה נִשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה", אנו מגלים את המצות. המסובים לשולחן הסדר משיבים בקטע, הנפתח במלים המזכירות לנו עבר היסטורי: "עֲבָדִים הָיִינוּ בְּמִצְרַיִם" ומסיימים את הקטע בהבטחה לקיום המצווה: "מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם", ואף מוסיפים: "וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הָרֵי זֶה מְשֻׁבָּח".
למעשה אנו מזכירים לעצמנו, כי גֵּרִים היינו בארץ מצרים ותודעת הגר היא חלק מהמורשת ומהמסורת, ואני מבקש להוסיף את הַגֵּר הַגָּר אתנו לבן החמישי. חשוב שנקרב אותו אלינו. אני מצר על כך, שתודעת הגר האומרת לנו: "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" לא פילסה לה דרך במעשה היום יומי החברתי והפוליטי שלנו.
אנחנו איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון בעת משא-ומתן על רכישת מערת המכפלה. בראשית פרק כ"ג פורס בפנינו את אברהם אבינו, המשדר ענווה, צניעות והערכה לערכיו של האחר. לָכֵן האחר, בן אותה עיר גומל לאברהם באותה מידה של כבוד.
המשפט המשמעותי בשיחה, זה המשפט שאומר אברהם אבינו לאנשי חברון - "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָּכֶם". לעומת דיווח חם ואוהב של בראשית פרק כ"ג, חיי היום יום מדווחים לנו שיח ומעשה אלים ועוין של אדוני הארץ כלפי אנשי חברון וכלפי האוכלוסייה הערבית החיה ביהודה ובשומרון. היחס הוא כאל נתינים זרים, שמאז 1967 חיים תחת כיבוש. מכאן גם השוני ביחסם של אנשי חברון כיום כלפינו.
תודעת הַגֵּר של ההגדה לא לוותה את כנסת ישראל בהחלטה על הרפורמה. אפילו את המחויבות שלנו כלפי הקרקע היא הפכה לבן החמישי עם אפיונים מכאיבים של בן חורג. כנסת ישראל התעלמה מההוראה המפורשת בחוק המקראי: "וְהָאָרֶץ לֹא תִּמָּכֵר לִצְמִיתוּת... כִּי גֵּרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם". אותו ביטוי של "גֵּר וְתוֹשָֹב", המופיע בסיפור המקראי בספר בראשית, מופיע במדויק גם כן בניסוח חוק המקרקעין המקראי.
עובדת היות עם ישראל גר במצרים מניעה את החוק המקראי לדרוש מאיתנו יחס של אהבה כלפי הַגֵּר הַגָּר בתוכנו: "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם".
יחס החמלה לגר, שביקש החוק המקראי להנחיל לנו כחברה, הפך במציאות היומיומית לבן החמישי, שלא הוזמן להיות שותף לטקס של סיפור החרות שלנו. הַגֵּר הוא לא רק בבחינת הבן החמישי שלא הוזמן לסעודת החג, אלא הוא גם לא הוזמן על ידינו כל השנה לזכות באותן זכויות שיש לנו כעם, שמצֻוֶּה לזכור, כי עבדים היינו וגרים בארץ זרה שהתנכלה לאבותינו.
בשבת פתחנו את קריאת פרשת השבוע עם החומש השלישי ספר ויקרא. בהמשך נגיע בספר ויקרא לפרשת "בהר" לפרק כ"ד פס' כ"ב: "מִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם, כְּגֵר כְּאֶזְרָח יִהְיֶה, כִּי אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם". את "הַמִּשְׁפָּט הָאֶחָד" חובה עלינו ליישם.

תאריך:  23/03/2021   |   עודכן:  23/03/2021
+דיני בדיקת חמץ בבנין המשותף
14:15 23/03/21  |  עמנואל איפרגן   |   לרשימה המלאה

חיוב בדיקת חמץ הינה על כל מקום ששיך לו, והוא הדין ברכוש המשותף בבנייני מגורים על כל חלקיו, כגון, מחסן, עליות הגג, וחדרי מדרגות, וכן בכל חלקי השטח המשותף, חל חובת בדיקת חמץ על כל הדיירי הבניין

כבר ביום חמישי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבן החמישי בהגדה של פסח (ג')
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
חג חרות שמח ל"ת
חג פסח שמח   |  23/03/21 11:40
2
לאמץ את הבן החמישי
לאמץ את הַגֵּר  |  23/03/21 12:09
3
יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים
ב,ל  |  23/03/21 13:23
 
- אני ב.ל מבזה את המקרא והוהדות
אני ב.ל מבזה  |  23/03/21 15:43
 
- ישתחוו לך לאומים????????????
יעבדוך עמים??????  |  24/03/21 08:19
 
- עוכר ישראל מבקש יעבדוך עמים
המבקש יעבדוך עמים  |  24/03/21 08:49
 
- אין צורך בהשתחוות כל העמים.
המנסור המקורי  |  24/03/21 14:38
4
אשכנזים רצו להפוך את הפרמידה
ב,ל  |  23/03/21 13:38
 
- ב.ל חצה את כל גבולות השנאה ל"ת
השנאה לאשכנזים  |  24/03/21 19:05
5
שקר גם אם חוזרים עליו אלף פעם
מגיב ותיק  |  23/03/21 14:55
 
- זה אני מגיב וותיק שמסלף ומשקר.
זה אני מגיב וותיק  |  23/03/21 15:52
 
- פשיזים+טמבליות=מגיב ותיק
הדמות מגיב וותיק  |  23/03/21 19:42
 
- אוילוש, קיבלת כרטיס צהוב.
אבו יאיר המנסורי  |  25/03/21 11:53
6
גישה יפה לארון הספרים היהודי ל"ת
גישה יפה.  |  24/03/21 09:02
7
Muslim party and Netanyho
ברית של בריונים  |  25/03/21 07:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
המרכול או רשת השיווק לא הסכימו לקבל מכם מכלי משקה החייבים בפיקדון לפני חג הפסח? המשרד להגנת הסביבה פתח קו לתלונות ויבצע אכיפה כנגד גופים שמסרבים לקבל בקבוקים
איילת פדה גולדשטיין
לטובת טיפוח שייכות צוותית ומשפחתית - היום יותר מתמידל קונפליקט בחיינו, טומנים בחובם גם ברכה: ההבנה שעלינו להפסיק לקחת את החיים כמובנים מאליהם - העבודה, הזוגיות, המשפחה - וגם אם היא הציפה קונפליקטים זו הזדמנות ששומרת עלינו שלא נירדם בשמירת החיים
שמחה סיאני
יש לנו מאה ויותר הגדות מצוירות, ויש בהן כדי לספר לנו, לא רק על האמנות בת התקופה, שקנתה לה מקום ברחוב היהודי, ולא רק מסורת עתיקה ביותר של תיאורים ידועים, אלא על הרפתקאותיו של כל ספר וספר כזה, בין אם הוא צרפתי, ספרדי, איטלקי או גרמני, והתפתחותה של ההגדה עד המצאת הדפוס בשנת 1436
איתן קלינסקי
בימים שישנם חוגים דתיים הדורשים הפרדת נשים בתחבורה הציבורית, מן הראוי להביט לעברה של צפורה, אישה המעורה בחיי הקהילה    היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה
חניאל פרבר
רוח האדם מבקשת להבין את המתחולל סביבה ושאלת 'מה זאת' חיה בליבו של תינוק בטרם תדענה שפתיו לבטא את השאלה, אם רק נבין את הבעת עיניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il