X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ברגע שחלילה תתפרץ לנו אינפלציה יחלו תקורות הבנייה להתייקר בשצף קצף, אנחנו הקבלנים נעמוד בפני מצב בלתי אפשרי של העדר רווחיות ואפילו הפסדים בפרויקטים
▪  ▪  ▪
חשש לטורנדו [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

במדינת ישראל גדל דור שלא ידע מהי אינפלציה. המבוגרים שבינינו זוכרים בוודאי את האינפלציה הדוהרת שאיפיינה את המחצית הראשונה של שנות ה-80 במאה שעברה, והרקיעה ליותר מ-400 אחוזים לשנה(!), מה שחייב את כל הגורמים במשק להתעדכן כמעט ברמה יומיומית, החל מעידכון משכורות, דרך מוצרי צריכה בסיסיים וכלה, כמובן במחירי הדיור שהיו אומנם נקובים בדולרים, אולם התאמו את עצמם לירידת ערך השקל.
אצלנו זה לא קרה במרוצת 36 השנים האחרונות ולאחר שגובשה ב-1985 תוכנית כלכלית מחמירה וקפדנית על-ידי ראש הממשלה דאז שמעון פרס ושר האוצר יצחק מודעי. עליות המחירים השנתיות שהיו מאז אותם הימים היו באחוזים חד ספרתיים, לעיתים אף ספורים. אולם לאחרונה, דווקא בעקבות המיתון העולמי שפשה בימי הקורונה, החלו בארצות שונות בעולם, ובמיוחד במדינות המערב המפותחות להסתמן סממנים ראשונים של אינפלציה.
נכון, זה עדיין לא בא לידי ביטוי מובהק במחירי הדיור, אולם במוצרי צריכה כבר כן, פועל יוצא של ההתאוששות המפתיעה ומהירה של השווקים, החל מהבורסות לניירות ערך, ובמיוחד חברות הטכנולוגיה ונאסד"ק הנמצאים כיום במדד הגבוה ביותר בכל הזמנים וכלה ברשתות מוצרי הצריכה למיניהן. המחירים מתעדכנים תכופות, ובמהירות שאינה זכורה זה שנים רבות.
כנשיא לשכת הקבלנים אני מוטרד מאוד מהאפשרות הריאלית הזו. סנוניות ראשונות אלה אינן מבשרות, לטעמי, את האביב שבפתח, אלא משב של סופת טורנדו, מעורבבת בציקלון והוריקן, שעלולה לתדלק את רמות המחירים בשוק הדיור לשיאים שגם בחלומותינו הפרועים ביותר לא דמיינו, זאת בנוסף לבעיות הקיומיות שהוא עובר ממילא, החל מהיצע מדולדל להפליא ובמיוחד באזור הביקוש וכלה בבעיות הידועות של העדר שיווק קרקע, העדר עובדים בענף וכיו"ב.
ברגע שחלילה תתפרץ לנו אינפלציה יחלו תקורות הבנייה להתייקר בשצף קצף, אנחנו הקבלנים נעמוד בפני מצב בלתי אפשרי של העדר רווחיות ואפילו הפסדים בפרויקטים, מה שייאלץ את כולנו להתחיל ולעדכן את רמות המחירים כלפי מעלה, ייאלץ את הרוכשים לנטול מימון משכנתאות עוד יותר גבוה וכל זאת, לפרוטוקול, בעידן של משבר רפואי וכלכלי החמור שידענו אי-פעם עם יותר ממיליון מובטלים.
האם אפשר וניתן למנוע מראש את האינפלציה הדוהרת? ובכן, זה לא פשוט בעליל. העלאת ריבית גורפת, לדוגמה, הינה צעד לכל הדיעות בעייתי ומרבית הכלכלנים סבורים, ובצדק, שדווקא ריבית נמוכה כפי שהיא כיום תתניע את גלגלי הכלכלה בסופו של דבר. גם הדפסת כסף, מה שמפתה מאוד את מקבלי ההחלטות בממשלה כיום, הינה צעד בעייתי שעלול לצד התנעת המשק לדחוף שלא לצורך גם את גלגלי האינפלציה.
הפתרון חייב להיות בכך שממשלת ישראל הנבחרת תמנה לתפקיד שר על לנושא הדיור ובאחריות ישירה של ראש הממשלה הנבחר, שיידע להפריד(!) בין התנהלות השוק כולו לבין המשימות המרכזיות בשוק הדיור ובראש וראשונה הגדלה דרמטית של התחלות הבנייה, זאת באמצעות התוכנית שהצעתי זה מכבר להגדיל באופן אוטומטי ב-30 אחוזי בנייה כל פרויקט ופרויקט באזור הביקוש (שבס כחלון) ומתוך זה להקצות 20 אחוזים לדיור מוזל ועוד 10 אחוזים לשכירות מסובסדת לטווח הארוך. זוהי לטעמי האפשרות האחת והיחידה לנטרל, לפחות בשוק הדיור, את סכנת תדלוק המחירים האינפלציוני!

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  12/04/2021   |   עודכן:  12/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אינפלציה כדלק נוסף לעליות מחירי הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
אם גולדרייך תומך בחרם מדעי על ישראל אפשר לתהות אם הוא אכן יכול לעבוד במכון ויצמן או בכל אוניברסיטה שהוא קורא להחרים    בעיקר שחרם מוביל לסגירה    אך מה זה נוגע לפרס ישראל?
רון בריימן
נתניהו ולפיד שגו בכך שקידמו את הקיצוניים במחנותיהם על חשבון מפלגותיהם. כיום, התאומים הקיצוניים משני הצדדים, הורוביץ וסמוטריץ', זנדברג ובן-גביר, בועטים בסיוע שקיבלו ומערימים מכשולים בדרכם של מי שסייעו להם, ושלא יסייעו להם שוב בעתיד. הלקח נלמד
עו"ד צילית יעקבסון
הגיע העת שהחברה תראה נשים אשר הסירו מעליהן את מחסום הבושה, ואת רעשי הרקע של "הלא נעים" ותעניק להן את ההכרה שהן ראויות לה
יוסי אחימאיר
הציבור רואה את הישגיו של נתניהו בחיסון הרוב המכריע של אזרחי ישראל, שהביא ארבעה הסכמי שלום, ובשנות כהונתו מספר חללי צה"ל היה הנמוך מכל תקופה בעבר. האיבה כלפיו ממעיטה בגודל ההישגים ובשיוכם אליו
אלי אלון
צוות ארבעת עובדי חברת חשמל שהוזעק במרס 1948 לתקן תקלה בקו החשמל באזור עכו והגליל הותקף במבואות עכו על-ידי פורעים ערבים שרצחו את ארבעת העובדים וכן חמישה חיילים בריטים שהופקדו על אבטחתם    8 שנים לאחר הרצח ב-1956 נעצרו חמישה חשודים ברצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il