X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שנים רבות אני צופה בעדויות. סופגת וכואבת ולעיתים בוכה הסיפורים האישיים והסיפורים הקולקטיבים זהו כאב שאינו חולף, אלא משנה לשנה מתחדשים עוד ועוד זוועות שטרם ראינו וטרם ידענו על קיומם
▪  ▪  ▪
כיכר גטו ורשה, יד ושם [צילום: אורן בן-חקון, פול]

ערב יום השואה ויום השואה
הדכדוך מתחיל מהבוקר שלפני יום זיכרון השואה והגבורה. שבוע קשה של חשיפה לסיפורי שואה וגבורה עילאית. אך מעשי הגבורה אינם מטשטשים את תחושת השואה הקשה השבה ומציפה את כל הצופה בתוכניות הטלוויזיה. ילדים שאינם הולכים לבתי הספר, מבוגרים הנשארים בבית או נשים וגברים שאינם עובדים, אוכלוסיות קשישים או בניהם ובנותיהם, ביניהם עשרות אלפי אנשים שחוו את השואה בעצמם.
שנים רבות אני צופה בעדויות. סופגת וכואבת ולעיתים בוכה. הסיפורים האישיים והסיפורים הקולקטיבים. זהו כאב שאינו חולף, אלא משנה לשנה מתחדשים עוד ועוד זוועות שטרם ראינו וטרם ידענו על קיומם.
בין שיטוטי הרבים נתקלתי בתוכנית בערוץ 9, הערוץ הרוסי. עצרתי את השלט כי זיהיתי את שמו של הבמאי שהיה מנכ"ל משרד הקליטה לפני שנים רבות. התחלתי להתעמק בסרט על שואת יהודי רוסיה הלבנה. סבי וסבתי מצד אמי היו ילידי אותו חבל ארץ שלעתים רוסיה ולעתים אוקראינה. היו כתוביות בעברית והתחילו העדויות על רציחת היהודים בישוב ושיחה עם שכנים מבוגרים והיסטוריונים. זוועות שהשטן לא ברא. כי מפלצות האדם, הנאצים, רצחו ושרפו וקברו בקבר אחים והשמידו כל זכר לבני האדם שחיו באותו ישוב. צפיתי בתוכנית בכאב הולך ומעמיק, רתוקה לדברים המחרידים שעלו באותו סרט. חשבתי על אותם רבבות רבות שלבטח כללו גם בני משפחה שלי שלא הכרתי. חשבתי על בני משפחתו הענפה של אבי שנותרו בפולין ועלו במשרפות במחנות הארורים על אדמת פולין. חשבתי על סבי נחום, שכנראה ניספה עם כמיליון תושבי לנינגרד במהלך המצור הגרמני על העיר.
זה היה ערב קשה ביותר. ואני ראיתי את כל ערבי וימות השואה מאז החלה הטלוויזיה הישראלית לשדרם. הכרתי את האיש שלימים קרא לעצמו קצטניק, ואילו אני ידעתי את ספריו עוד טרם בחר בשם זה. היה זה איש רזה מרכיב משקפים וכחול עיניים שבא לאבי אשר תרגם שניים מספריו לאנגלית. הייתי מאזינה לשיחותיהם וקראתי לראשונה את ספרו "סלמנדרה" כנערה בת 14. הכרתי גם את יואל ברנד, שהגיע לישראל לאחר שנעצר בידי הבריטים כאשר נסע בתיאום עם קסטנר לנסות לעשות עסקה להצלת יהודים תמורת 10,000 משאיות. יואל ברנד שהותיר בבודפשט את אשתו ושני בניו הקטנים וכאן בימי המנדט לא יכל להגשים את הרעיון שנראה כה הזוי. אשתו ושני בניו ניצלו ברכבת האחת שכמובן לא הצליחה להציל את כל יהודי הונגריה, אלא כמה מאות ואולי מעל לאלף ניצולים בלבד.
אבי, שהיה עיתונאי ומתרגם, תירגם את רוב החומר שהצליח להגיע לפלשתינה-א"י, בעברית, ביידיש ובגרמנית לאנגלית עבור הסוכנות היהודית וקרן הקיימת וקרן היסוד. הוא הכתיב לאמי את החומר ולימים גם למזכירה שעבדה בביתנו כאשר אמי הייתה בהריון עם אחותי ולא יכלה להמשיך עם ההדפסות. הייתי חוזרת מבית ספרי ויושבת לכאורה לעשות את שעורי באותו חדר ששימש את הורי כחדר מגורים וחדר אוכל ומשרד לאבי. קלטתי ושמעתי את הדברים שאף ילד לא ידע ולא שמע בישוב היהודי. ותודעת השואה הפכה לחלק מה-דנא שלי. לא ידעתי באותם ימים כי אבי כתב שירים על השואה באנגלית ולא זכה להוציאו לאור את ספרו. את הספר הביאה לדפוס אמי חודשים מעטים לאחר פטירתו של אבי. SONGS OF THE GHETTOES.
יום הזיכרון לחללי צהל
ימים ספורים לאחר מכן החל ערב ויום הזיכרון לחללי צהל ונפגעי האיבה. כאחות שכולה, אינני זקוקה ליום זיכרון זה. מאז נהרג אחי - אמיתי לסק ב-1956, כל יום הוא יום זיכרון עבורי ועבור הורי כשהיו בחיים. כך אצל כל משפחות הניספים לפני ולאחר קום המדינה. אולם טקס האבלות הציבורי והנחלת המורשת של חללי וגיבורי המחתרות ומלחמות ישראל, חשוב וחיוני ביותר. אולם מדוע אין מפרידים בין שני הימים הקשים כל כך. מדוע יום זה חל דווקא ימים ספורים לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה?
האם ילדים יכולים להפריד בין שני ימי הזיכרון הכבדים? האם משפחות שחוו את השואה חייבים לשאת את משא האבל הכפול? הגיעה השעה שממשלת ישראל תקבע מועדים שונים. כדי שיוכלו ממש להתמקד בסוגי היגון והכאב הלאומי. ללמוד ולהבין את גודל השואה הנוראה שנפלה על עמנו.
להכיל ולבכות על הצעירים שנתנו את חייהם למען הבטחת החרות של העם היהודי במולדת. אנו מפרידים בין חנוכה וחג הפסח. בין פורים וראש השנה. הבה ונפריד בין שני התאריכים שהם כל כך טעונים וספוגים שהלב אינו מסוגל להכיל אותם.

תאריך:  20/04/2021   |   עודכן:  20/04/2021
+ימי הזיכרון והניצחון - עצמאות 73
11:50 20/04/21  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה

יום הזיכרון לשואה, יום הזיכרון לחללי המלחמות, יום העצמאות 73  ▪  המשימה הלאומית החשובה ביותר בימים אלה היא בקיום דיאלוג פנימי ולאומי

עם אחד גורל אחד [צילום: דניל אסתריקין/Funia]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יוסף קנדלקר
בעוד שבימי התשובה אנו מציינים את הימים כימי חשבון נפש בין אדם לבוראו ובין אדם לחברו, בעשרת ימי התודה מייחסים משמעות עמוקה יותר למושג תודה, ולהכרת הטוב על שזכינו לכונן כאן מדינה
עידן יוסף
מדינת ישראל אומנם הוכרזה ב-ה' באייר בשל אילוץ שמירת השבת, אך הוקמה למעשה למחרת ב-ו' באייר. על הממשלה לתקן את הטעות ההיסטורית - מה שיאפשר ברוב השנים חגיגת יום העצמאות במועדו ויותר ימי עצמאות בימי חמישי באופן שיאפשר "גשר" לעובדים
אביב כוכבי
נאום ראש המטה הכללי בטקס חיילים מצטיינים בבית הנשיא ביום העצמאות ה-73 [ג' באייר תשפ"א, 15.04.2021]
מחלקה ראשונה
עידן יוסף
חידון התנ"ך העולמי לנוער התשפ"א בהנחיית אבשלום קור, בסימן שלום עולמי התקיים בתאטרון ירושלים בנוכחות קהל    הזוכה - תלמיד ישיבת בנ"ע בנתניה    במקום השני - דביר ברח"ד, מהישיבה התיכונית קריית אתא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il