X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אסון מירון תשפ"א הוא 'אסון יום הכיפורים' האזרחי שלנו. מקורו ברשלנות פושעת של הנהגת המדינה והנהגת הקהילות החרדיות שנפגעו ממנו הכי הרבה. זהו אסון דמוי יום הכיפורים מפני שכל המאפיינים העיקריים שהביאו עלינו את קטסטרופת 1973, התקיימו גם במקרה זה: רשלנות, זחיחות, חוסר אחריות, חוסר מנהיגות, התעלמות מסימנים מעידים ומדוחות מזהירים, התנהלות מופקרת בשטח והעדפת אינטרסים פרטניים וכלכליים על נתונים ועובדות שעמדו לרשות האחראים למניעתו
▪  ▪  ▪
[צילום: עודד בלילטי/AP]

כל המילים הבנאליות חסרות-השחר והפשר על אסון מירון נאמרו כבר והן חסרות ערך כי אינן עוסקות בעיקר ואינן מנסות לשנות מן היסוד את הסיבות והנסיבות שהביאו לאסון. על חלק מתת-רמה זו, עומד ד"ר רון בריימן בטורו: "חקירה חשובה, תקשורת עלובה".1
אסון מירון הוא 'אסון יום הכיפורים' האזרחי שלנו משום שמקורו ברשלנות פושעת של הנהגת המדינה והנהגת הקהילות החרדיות שנפגעו ממנו הכי הרבה. זהו אסון דמוי יום הכיפורים מפני שכל המאפיינים העיקריים שהביאו עלינו את קטסטרופת 1973, שבו והתקיימו גם במקרה זה: רשלנות, זחיחות, חוסר אחריות, חוסר מנהיגות, התעלמות מסימנים מעידים ומדוחות מזהירים, התנהלות מופקרת בשטח והעדפת אינטרסים פרטניים וכלכליים על נתונים ועובדות שעמדו לרשות האחראים למניעתו.
בבחינת האסון לאחר מעשה - Post Mortem - עוד בטרם נחקר לעומק, אנו מוצאים כי התנהלות פרנסי הקהילה זהים ליסודות שאפיינו את התנהלות ממשלת המחדל ההיא, גם כאשר מינתה ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט עליון בדימוס, אבל נתנה בידיו 'כתב סמכות', שמנע מהוועדה לעסוק בשתי השאלות החשובות ביותר: אחריות הדרג המדיני ואיכות התפקוד של הדרג הצבאי בחזית. התיקון לעיוותים אלה בא מאוחר יותר, כאשר הציבור גרש את "המערך" מהשלטון והביא את "המהפך" הפוליטי של 1977. האחראים לניהול המערכה הצבאית, בחלקם הודחו ע"י הוועדה ובחלקם נמוגו אל ערפילי ההיסטוריה.(2 לאירוע מירון אין, ככל הנראה, אריאל שרון משלו, והלקח שנלמד בעבר מהצורך להיזהר מוועדות חקירה שממנים האחראים לכשל, התנהלותן צפויה, והגורמים המעצבים ומנחים התנהלות זו (בעיקר הישרדות) פועלים כבר עתה, בכדי לחסום הקמתה של ועדה חופשית ואפקטיבית.
הציבור חש שוועדת חקירה היא צורך אמיתי פורמלי, משום שמשקלה הציבורי וסמכויות החקירה הנתונות לה, עשויים, בפוטנציה, לחולל שינויים במבנה ובהרכב הנפשות הפועלות שגרמו - במעשה או במחדלים - לחומרתו. וועדת חקירה היא הכלי המקובל לחקירת אירועים חריגים, אבל לא תמיד ולא בהכרח הכלי המתאים. גם ועדת החקירה של יום הכיפורים (אגרנט) וגם כאלה שבאו אחריה, לא חוללו את מלוא השינוי הנדרש. ורק מעורבות ציבורית אקטיבית בדרישה קטגורית, רחבה וא-פוליטית עשתה זאת. אני מעז לשער שגם במקרה זה לא נראה שום מהלך רציני להפקת לקחים יסודיים משום שבניגוד ליום הכיפורים בו רוב הציבור היה ממוקד בגישה, דרישה ועמדה אחת, הפעם אין זה המצב. ניגודי האינטרסים בין הסקטור החרדי, שהיה הפעם הקורבן העיקרי למחדל אבל גם התורם העקרי להתרחשותו, לסקטורים האחרים, יכוונו את הלחצים נגד גורמים ואישים שונים וכך יחלישו מאוד את המחאה ואת איכות החקירה.
דוגמה מצויינת לתהליך הצפוי במקרה זה, ראינו בוועדת החקירה לאירועי מלחמת לבנון השנייה (ועדת וינוגרד) ובסערת הרוחות שפרצה לאחר פרסום מסקנותיה בעקבות ראיון שהעניק הפרופסור דרור, אחד מחבריה, על הדוח, שבו חלק על מסקנותיו מכל וכל. אולמרט וממשלתו, שנשאו באחריות הכוללת לאירועי המלחמה וכשליה, הורחקו מכס השלטון, רק לאחר שאהוד ברק כפה זאת על רה"מ דאז אולמרט.
בפרסומי התקשורת המתלהמים והמשתלחים אחרי אירוע מרון, נשלפו בין 5 ל-10 דוחות מן העבר,3 מאז תחילת שנות ה- 2000, ובכללם דוחות מבקר המדינה, שחזו אסון, גם אם לא התוו את מהלכו דקה אחרי דקה. ובכל זאת, שוב מסיבות פוליטיות, רשלנות ניהולית וקושי רגולטורי, לא נעשה דבר בנדון. מכאן עולה כמובן השאלה: מה תועיל לנו ועדת חקירה ממלכתית נוספת? תשובתי היא שאם בכל זאת תקום ועדת חקירה לפי החוק הקיים והנורמות שנהגו בוועדות קודמות, מדובר יהיה בבזבוז זמן וכסף ובחבלה חמורה בעבודת הכנסת והממשלה. אחרי המשבר הפוליטי של השנתיים האחרונות, הציבור אינו יכול ואינו צריך לסבול נזק נוסף שוב. אנו יודעים היטב מהו מקור הכשל של כל ועדות החקירה שהיו לנו עד כה: אין מי שממונה על אכיפת המלצותיהן ובקרת הביצוע.
במבנה הפוליטי הקיים - ממשלות קואליציוניות (לעיתים פריטטיות) שהחלטותיהן עתידות לפגוע במרכיב פוליטי כזה או אחר, במיוחד אם הוא חלק מהקואליציה, מוכשלות באמצעות האיום להצביע נגד הממשלה ולהפילה. עניין זה חייב להיפתר בטרם יוחלט כיצד לחקור את האירוע ויש להציע מראש דרכים יעילות למניעת הישנות הכשל בעבודת הוועדה ולאכוף את יישום המלצותיה. לדעתי קיימים רק שני גופים שיכולים לאכוף החלטות כאלה: מליאת הכנסת ובית המשפט עם עדיפות מובהקת לראשונה. אכיפת הביצוע של המלצות ועדת חקירה היא פעולה משולבת של הוראה מחייבת (חוק), הוראת ביצוע ומעקב יישום.4 על בית המשפט להישאר בתחומי השיפוט ולא בנושאי חקיקה או יישום. את החלטות הכנסת ניתן לקבל גם בהצבעות חשאיות, ואם יידרש הדבר יש לכתוב זאת בכתב המינוי לוועדת החקירה, שאותה תנסח ועדת החוקה של הכנסת. לפיכך, אין למנות במקרה זה ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט. דרושה וועדת חקירה של מומחים, בראשות דמות ציבורית ראויה, (אולי מפקד ח"א בדימוס) שתהיה מכשיר יעיל יותר לבחינה אובייקטיבית ועניינית של האירוע, כשהלגיטימציה והחסות לעבודתה, אישור ממצאיה, תהיה בידי הכנסת, שתנטרל את יכולתם של גורמים אינטרסנטיים לשבש את עבודתה.
חקירת אסונות, כפי שגם מעיד על כך ד"ר בריימן במאמרו הנ"ל, מכוונת לתת מענה מיטבי לחמש סוגיות עיקריות: א. מה באמת קרה: לוח אירועים וזמנים למקרה מתחילתו ועד סופו, שמולו יבדק תפעולם של הגורמים שהשתתפו באירוע - דרישה מול ביצוע בפועל. ב. מי היו הגורמים הפעילים בארגון וניהול האירוע: מה היה תפקידו של כל אחד מהם וכיצד ביצע את תפקידו (או מה לא ביצע ומדוע) ג. זיהוי אירועים חריגים וקביעת האחראי העקרי להם. ד. סיבות ישירות וסיבות עקיפות לתוצאות המוגדרות ככשלים. ה. אחריות אישית ומשמעויותיה.
כתב המינוי לוועדת חקירה יכול לוותר על סעיף ה', ובכך הוא קובע א-פריורי שמטרת החקירה היא זיהוי הגורמים הישירים והתורמים לאירוע הנורא והערכת תפקוד הארגונים השותפים ותרומתם לתוצאות, ללא מסקנות אישיות. יש בצה"ל, במיוחד בח"א, ניסיון רב בניהול מסודר של חקירת שהסתיימו באסונות, בחלקם מרובי נפגעים. נכון הדבר שח"א הוא ארגון הירארכי, שבו מתנהלים הדברים בצורה שונה מזו שבחיים האזרחיים הדמוקרטיים. עם זאת, מבחינה מוסדית, ארגונית, מתודית ושיטתית - יש שם חומר רב למחשבה ויישום גם בחקירות אזרחיות.
מתחם קבר רשב"י, הוא אתר היסטורי בעל חשיבות לאומית ודתית רבה. בהתאם לכך יש להיערך להפעלתו ואחזקתו במסגרת מדיניות ממלכתית ובאמצעות רשות מתכללת וממונה אחת. העובדה שאנו כמדינה ניצבים שוב בפני אירוע רב-נפגעים כשברור שתכנונו, הפעלתו וניהולו לקו בכשלים מוכרים היטב מכישלונות קודמים - מטרידה, מדאיגה ומכעיסה עד מאד. הפעם חייבים לקטוע את השרשרת השלילית ולשם כך נדרש להימנע גם בחקירת המקרה, מחזרה על עשייה כושלת מהעבר, שהולידה את הכישלון האחרון.

הערות

1. ד"ר רון בריימן, "חקירה חשובה, תקשורת עלובה", 1 NEWS, 3.5.2021.
2. החריג היחיד היה אריאל שרון, שהפגין תוך כדי הלחימה שאר-רוח צבאי, מנהיגות אופרטיבית, ויוזמה תוך כדי ביצוע, ששינו את אופי התוצאה הסופית.
3. אסונות: "ורסאי", "גשר המכביה", "השריפה הגדולה בכרמל", "פסטיבל ערד", "תאונת הרכבת בצומת הבונים", "השיטפון בנחל צפית", אבל גם מספר הנספים במגיפת הקורונה – הם רק חלק מהדוגמאות הזכורות לרע.
4. את מעקב היישום יכולה הכנסת להטיל על מבקר המדינה, ולגבות את מהלכיו ועמדותיו.

תאריך:  09/05/2021   |   עודכן:  09/05/2021
+כבוד הרב חיים קנייבסקי מצער אותי
09:40 09/05/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

צר לי מאד, שגדול בתורה כרך נשים, שלבושן לא צנוע עם האסון הכבד שפקד אותנו בהר מירון

קנייבסקי. ספירות שמיימיות [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+משטרת ישראל בין שני הרים
09:13 09/05/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשטרה איבדה לחלוטין את ההרתעה, ולכן כולם מצפצפים עליה - החל מהפוליטיקאים והחרדים בהר מירון, דרך ארגוני הפשיעה וכלה במתפרעים בהר-הבית  ▪  אם המשטרה הייתה גוף עסקי, היא מזמן הייתה בפירוק; מאחר שהדבר אינו אפשרי, מה שמתפרק הוא שלטון החוק והביטחון האישי

המחיר הוא בחיי אדם [צילום: דוד כהן ואוליביה פיטוסי, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
"צריך להיות עיוור, חרש, שוטה וקטן כדי לאהוב פוליטיקאים", אמר לפני 25 שנה יצחק מודעי - אז שר האוצר - לכותב שורות אלו    כיום אנחנו לא מצפים שנוכל לאהוב את הפוליטיקאים שלנו, ודומה שאיש מאיתנו אפילו אינו מאמין להם. אך השבוע היה צריך מנה יתרה של נוגדי בחילה כדי לצפות בזירה הפוליטית, כמעט על כל חלקיה
הרב שלמה דיכובסקי
אולי, אילו היינו מקפידים יותר על חיי אדם, נמנעים מלסכן את עצמנו ואת ילדינו, נמנעים מלסכן את הזולת, נמנעים משנאת חינם ומלשון הרע, אולי הקב"ה היה עושה לנו נס כל שנה?    לא ייתכן להטיל את האחריות על שלטונות החוק, כאשר השליטה המעשית במירון היא בידי עסקנים שונים. לצערי, עסקנים אלו נתמכים בידי גבאי חצרות ורבניהם, והם הגורמים הישירים והעקיפים להרג הרב במקום
איתמר לוין
מנהלת מח"ש ומפקד אח"מ טענו, כי ניהול חקירות נפרדות יקשה עוד יותר על החקירה הסבוכה ממילא    מנדלבליט אישר פעילות משותפת, כפוף לכך שהמשטרה לא תדע אם שוטר ייחקר כחשוד
מנחם רהט
מה הקשר בין ההילולה במירון בשבוע שעבר ליום ירושלים שבשבוע הבא? ולמה מזהירים מיסטיקנים מפני פגיעה במעמד העל של ירושלים והכותל?
אהוד פלד
הגינות של מנהיג מתבטאת בין היתר, בלקיחת אחריות מלאה ושלמה לרווחתו של הציבור שאותו הוא מוביל    אחריות, כפי שגם מעיד שמה, היא מאלף ועד תו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il